BirgitS BirgitS skrev:
Amerikanska CDC rapporterar att 12-24 år står för mer än hälften av de 283 fall med hjärtmuskelinflammation som har rapporterats efter vaccinering med mRNA-vaccin i USA. Närta 80 % är män.
TT t.ex. via [länk]

Dock är ju 283 fall mycket lite jämfört med de 100 miljoner (?) som har vaccinerats i USA.
12-24 åringar utgör bara 9% av de vaccinerade.
Igår hade 172 miljoner amerikaner vaccinerats enl Our World of data.
Det skulle motsvara 1 på ca 50’000 vaccinerade ungdomar.
Även om hjärtmuskelinflammation är allvarligt så är dödsfall ovanliga.

P
trähandtag trähandtag skrev:
Är ju själv en så där envis djäxxxx, som inte går hem och nästan aldrig sjukskriver mig. Är rätt ofta småförkyld.
Om du kurerade din förkylning ordentligt nån gång så kanske du inte skulle behöva vara småförkyld så ofta?

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Det här tycker jag faktiskt är lite synd.
FoHM stänger dörren för krogarna att ha öppet till 23.00 under Fotbolls-EM. Tycker Camp Sweden hade ganska vettiga förslag om att tex inte släppa in fler gäster efter 22.00.

FHM:s svar till fotbollsfansen: ”Se på EM hemma”
https://www.aftonbladet.se/a/pA7Bk1

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
optimum
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Det här tycker jag faktiskt är lite synd.
FoHM stänger dörren för krogarna att ha öppet till 23.00 under Fotbolls-EM. Tycker Camp Sweden hade ganska vettiga förslag om att tex inte släppa in fler gäster efter 22.00.

FHM:s svar till fotbollsfansen: ”Se på EM hemma”
[länk]
Det var inte ett besked från FHM utan från Johan Carlsson. Visar bara hur verklighetsfrånvarande han är.
Låter man folk få vara på krogen och se på fotboll så spelar inte några minuter mer eller mindre någon roll.

Dock skulle jag aldrig gå till ett sådant ställe före pandemin är över.
Exempel. När laget man håller på gör mål blir det stort vrålande. Även höga röster (skrik) om någon i motståndarnas lag gör något fel, t.ex. fäller någon som är på väg att göra mål. Perfekt läge för virus att spridas precis som vi läst om från körsång.
Är någon sjuk kommer viruset sprida sig i lokalen och då hjälper inte ens om de sitter 2 meter från varandra.

Jag anser vi öppnat upp för tidigt. Stämmer perfekt med min tidigare kritik om att vi har gjort för lite och för sent. Nu med påbörjad spridning av Delta-varianten kan det bli en spännande tid framåt.

Not. Jag vet att Johan Carlsson är generaldirektör på FHM men det är inte samma som att hans uttalande är väl förankrat på FHM. Jag tror det är hans egna åsikt. "Se på EM hemma":crysmile::crysmile::crysmile:

BirgitS
optimum optimum skrev:
Det var inte ett besked från FHM utan från Johan Carlsson. Visar bara hur verklighetsfrånvarande han är.
Låter man folk få vara på krogen och se på fotboll så spelar inte några minuter mer eller mindre någon roll.

Dock skulle jag aldrig gå till ett sådant ställe före pandemin är över.
Exempel. När laget man håller på gör mål blir det stort vrålande. Även höga röster (skrik) om någon i motståndarnas lag gör något fel, t.ex. fäller någon som är på väg att göra mål. Perfekt läge för virus att spridas precis som vi läst om från körsång.
Är någon sjuk kommer viruset sprida sig i lokalen och då hjälper inte ens om de sitter 2 meter från varandra.
...
Not. Jag vet att Johan Carlsson är generaldirektör på FHM men det är inte samma som att hans uttalande är väl förankrat på FHM. Jag tror det är hans egna åsikt. "Se på EM hemma":crysmile::crysmile::crysmile:
Det var ett lustigt inlägg, du är kritisk mot Johan Carlson och Fohm fast de har kommit till samma slutsats som du har gjort, alltså att det är olämpligt att samla ihop folk som kommer att vråla och skrika.

Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Jag anser vi öppnat upp för tidigt. Stämmer perfekt med min tidigare kritik om att vi har gjort för lite och för sent. Nu med påbörjad spridning av Delta-varianten kan det bli en spännande tid framåt.
Och så har ju Värmland med stor spridning av deltavarianten egna regionala råd som är hårdare än de nationella. Så kan det bli på fler ställen om det behövs.

TV4 skriver att det finns 209 nya fall i Värmland varav många är skolungdomar.
Folkhälsomyndigheten vill nu minska smittspridningen genom att få igång en mer effektiv och snabb smittspårning, samtidigt som kraftigare karantänsbestämmelser och isolering för smittade också är att vänta.
https://www.tv4.se/artikel/1QFTpNIZ...deltavarianten-oever-200-nya-fall-i-vaermland

Vi får väl se om Värmland nu kan lyckas med det som gjorts i andra länder, alltså slå ner smittspridningen.

BirgitS BirgitS skrev:
Det blir ett samhällsproblem i höst om skolorna måste hålla på och stänga och öppna med ett par veckors mellanrum. Kanske inte just själva åtgärden men i förlängningen så blir det elever med bristfällig utbildning som har svårt att både vidareutbilda sig och få jobb.
Varför skulle skolorna hålla stängda? Två doser Pfizer ger över 80 % skydd mot delta.

Ja just det, FHM kanske väljer att inte vaccinera barn. Trots att det är godkänt. Det är en öppning för problem

Staffans2000
Ulltand Ulltand skrev:
Ja just det, FHM kanske väljer att inte vaccinera barn. Trots att det är godkänt. Det är en öppning för problem
Här har vi fundamentalt olika uppfattningar. Att vaccinera barn mot något de ej drabbas av, är rent kriminellt.

Staffans

Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Här har vi fundamentalt olika uppfattningar. Att vaccinera barn mot något de ej drabbas av, är rent kriminellt.

Staffans
Ja det har vi nog om detta!

En bra anledning att vaccinera barn är att det ökar flockimmuniteten. Det kan tex innebära att barnets far och morföräldrar inte stryker med i Covid. Så visst drabbas barn.

En annan anledning är tex långtidcovid som riskerar att bli livslång. Att barn drabbas vet vi, omfattningen har jag dock ingen koll på men om den motsvarar vuxna är det en katastrof.

• Gilla
optimum
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Varför skulle skolorna hålla stängda? Två doser Pfizer ger över 80 % skydd mot delta.

Oavsett om barn kommer att vaccineras eller inte så verkar det ju som att vuxna inte är färdigvaccinerade förrän skolorna har börjat, så även om det blir tillåtet för barn att vaccineras (förutom de några tusen som redan är tillåtna) så kommer de ju inte att vara färdigvaccinerade (plus 2 veckor) förrän åtminstone halva höstterminen har gått.

Fairlane
Bara för att vara tydlig, det är inte FHM som kan bestämma att barn ska vaccineras, lika lite som de kan bestämma att vuxna ska göra det. De kan på sin höjd godkänna det, men sen är det upp till föräldrarna att avgöra och där känner jag mig personligen mycket tveksam, trots att jag vaccinerar mig själv.

• Gilla
Wide Glide och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Bara för att vara tydlig, det är inte FHM som kan bestämma att barn ska vaccineras, lika lite som de kan bestämma att vuxna ska göra det. De kan på sin höjd godkänna det, men sen är det upp till föräldrarna att avgöra och där känner jag mig personligen mycket tveksam, trots att jag vaccinerar mig själv.

Håller med, det skall nog vara upp till var och en.

Pfizers vaccin är ju nu godkänt för barn av EU och vi är ju med där. Betyder det att man kan vaccinera barn i Sverige? (när det finns så det räcker)

Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Håller med, det skall nog vara upp till var och en.

Pfizers vaccin är ju nu godkänt för barn av EU och vi är ju med där. Betyder det att man kan vaccinera barn i Sverige? (när det finns så det räcker)
Jag trodde vi var med i Norge….

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Nej, det ska finnas med i vaccinationsprogrammet. Alltså på samma sätt som när Fohm har rekommenderat (eller vad nu den exakta termen är) att AZ-vaccinet inte ges till de som är yngre än 65 år (förutom vissa undantag) så ges det inte till den gruppen.

BirgitS BirgitS skrev:
Nej, det ska finnas med i vaccinationsprogrammet. Alltså på samma sätt som när Fohm har rekommenderat (eller vad nu den exakta termen är) att AZ-vaccinet inte ges till de som är yngre än 65 år (förutom vissa undantag) så ges det inte till den gruppen.

Det är inte OK att FHM eller någon skall bestämma om mitt barn får ta ett medicinskt godkänt vaccin. Men jag tror du har rätt.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.