Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Jag trodde vi var med i Norge….
Måste bara poängtera att jag skrattade med KulNissens! Det var längesen. Väkommen tillbaka. :D

Staffans

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Det är inte OK att FHM eller någon skall bestämma om mitt barn får ta ett medicinskt godkänt vaccin. Men jag tror du har rätt.
Du kan ju alltid åka till något annat mindre nogräknat land och vaccinera ditt barn men då är det ju utan patientförsäkring.

Det är väl lite som när danska regeringen (?) säger att medelålders och yngre vuxna kan begära att få bli vaccinerade med AZ men danska läkarförening håller inte med därför att de anser att alltför många inte kan bedöma och väga riskerna mot varandra. Så nu sker det bara i något privat företags regi. Min minnesbild av vad jag har läst.

BirgitS BirgitS skrev:
Du kan ju alltid åka till något annat mindre nogräknat land och vaccinera ditt barn men då är det ju utan patientförsäkring.
.
Varför skall jag behöva det för ett vaccin som är medicinskt godkänt i EU?

Varför skall FHM bestämma hur jag vill göra på individnivå? Jag betalat gärna 100 spänn för den valfriheten

Jag kan välja att ta mina barn på semester vart jag vill i världen och få dem vaccinerade mot alla de sjukdomar som man kan riskera där. Det är helt ok men inte att jag vill vaccinera den mot just Covid19

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Varför skall FHM bestämma hur jag vill göra på individnivå? Jag betalat gärna 100 spänn för den valfriheten
Varför ska samhället betala ut stora belopp när ett barn blir skadat av vaccinet?
Bara för att en förälder tycker att barnet ska vaccineras för att inte riskera att smitta någon annan.

Det är frågan om att väga risk mot nytta. Riskerar barnet att bli smittad och bli mer sjuk av sjukdomen eller av vaccinet?
Ett barn (eller för den delen vuxen) som är allergiskt mot ägg avråds synnerligen starkt för att vaccineras mot influensa med de vanliga influensavaccinen, om personen i fråga inte riskerar att bli väldigt allvarligt sjuk i influensa.

• Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Varför ska samhället betala ut stora belopp när ett barn blir skadat av vaccinet?
Bara för att en förälder tycker att barnet ska vaccineras för att inte riskera att smitta någon annan.
Dom behöver inte betala, lika lite som när vi vaccinerar oss och åker utomlands.

Det sjuka är att vi är berövade rättigheten.

Om vaccinet är medicinskt godkänt för barn är risken att bli skadad mindre än nyttan. Vilket det ju är.

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Dom behöver inte betala, lika lite som när vi vaccinerar oss och åker utomlands.

Det sjuka är att vi är berövade rättigheten.

Om vaccinet är medicinskt godkänt för barn är risken att bli skadad mindre än nyttan. Vilket det ju är.
Patientförsäkringen träder in vid skador pga. vaccinering eller av behandling med läkemedel.

Nej, att vaccinet är godkänt av EMA är inte samma sak som att det för ett enskilt barn är bättre att bli vaccinerad än inte. Lika lite som det för en 20-årig kvinna nödvändigtvis är bättre att bli vaccinerad med AZ än att vänta en månad och bli vaccinerad med Pfizers eller Modernas vaccin.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Patientförsäkringen träder in vid skador pga. vaccinering eller av behandling med läkemedel.

Nej, att vaccinet är godkänt av EMA är inte samma sak som att det för ett enskilt barn är bättre att bli vaccinerad än inte. Lika lite som det för en 20-årig kvinna nödvändigtvis är bättre att bli vaccinerad med AZ än att vänta en månad och bli vaccinerad med Pfizers eller Modernas vaccin.

Gör den det även om jag vaccinerar mig mot rabies för en längre resa till etiopien?

Generöst i så fall men jag optar inte för att patientförsäkringen måste gälla. Jag vill ha friheten att ta det vaccin som är godkänt om jag betalar för det. Precis som vid vilken utlandsresa
som helst.

FHM har ett samhällsperspektiv (och misslyckades med det). Den enskilde invånaren har ett individperspekiv. Det är en grundläggande rättighet imo.

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Gör den det även om jag vaccinerar mig mot rabies för en längre resa till etiopien?
Varför tror du det är skillnad på varför du vaccinerar dig?
Mycket pengar har betalats ut till de barn som fick narkolepsi 2009-2010.

Ulltand Ulltand skrev:
FHM har ett samhällsperspektiv
Fohm har ju inte bestämt sig än för vad som är bäst ur ett samhällsperspektiv. Jag tror att sånt som vaccinationsvilja bland vuxna, flockimmunitet, hur varianter drabbar barn osv. påverkar deras beslut.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Mycket pengar har betalats ut till de barn som fick narkolepsi 2009-2010.
Maximalt 10miljoner, är det mycket pengar för livslång narkolepsi?

Ulltand Ulltand skrev:
Varför skall FHM bestämma hur jag vill göra på individnivå?
Ditt resonemang är för lustigt ibland. I över ett år har du väl i princip ansett att regeringen och Fohm har varit för tafatta och fattat för mesiga beslut, och att individer haft för mycket egen valfrihet i pandemin och kunnat strunta i allt utan risk för repressalier. Men nu när det rör din egen familj så är förstås myndigheterna för hårda?

• Gilla
BirgitS och 4 till
  • Laddar…
Staffans2000
Ulltand Ulltand skrev:
Jag kan välja att ta mina barn på semester vart jag vill i världen och få dem vaccinerade mot alla de sjukdomar som man kan riskera där. Det är helt ok men inte att jag vill vaccinera den mot just Covid19
Det kanske kan få dig att stanna upp och fundera lite. Eller?
Nu leder de våra med 2-0 över Ryssarna. Den nordiska kämparglöden ger resultat.:D

Staffans

Redigerat:
  • Haha
  • Wow
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Det går inte att jämföra covidvaccin med t.ex. hepatit-vaccin. Än. Vänta lite tills man dels är mer säker på att barn inte får en massa oväntade biverkningar och dels att de vuxna som ju löper större risk för allvarlig sjukdom har fått vaccin. Sen blir det säkert fritt fram för alla som vill att vaccinera sina barn.
Men så länge det är en stor brist på vaccin i världen tycker jag att det är helt rätt att vaccinera de äldre och inte barn. Det handlar väl fortfarande om att rädda så många liv som möjligt, @Ulltand ?

• Gilla
BirgitS och 4 till
  • Laddar…
P
Fairlane Fairlane skrev:
Bara för att vara tydlig, det är inte FHM som kan bestämma att barn ska vaccineras, lika lite som de kan bestämma att vuxna ska göra det. De kan på sin höjd godkänna det, men sen är det upp till föräldrarna att avgöra och där känner jag mig personligen mycket tveksam, trots att jag vaccinerar mig själv.
Vad finns det för indikationer på att allvarliga biverkningar är fler hos barn än hos vuxna när det gäller de godkända vaccintyperna?

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
E
P pmd skrev:
Vad finns det för indikationer på att allvarliga biverkningar är fler hos barn än hos vuxna när det gäller de godkända vaccintyperna?
Det är väl detta som ännu inte är utrett, det vi däremot vet är att det är väldigt sällsynt att barn får allvarliga biverkningar av sjukdomen.

Då är ju en tanke att effekterna vaccinerna har på barn kan redas ut först så får dessa smitta varandra bäst de vill sålänge.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
P
Och smitta mormor eller faster.

Innebär inte det faktum att EMA har godkänt Comirnaty, Modernas vaccin, Vaxzevria eller vilka vaccin de nu har godkänt för vaccinering av barn att det redan är utrett?

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.