1 016 323 läst ·
19 546 svar
1016k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Den frågan passar jag över till de kloka i tråden, givetvis båd för- och nackdelar. I vissa länder har de börjat vaccinera ungdomar och Pfizer skulle börja testa sitt vaccin på spädbarn, var derr senaste jag hörde.P pmd skrev:
Lämnar över ordet till en med mer kunskap, men som vanligt går åsikterna isär även där:
https://www.expressen.se/kvallsposten/professorn-bra-om-barn--far-corona-fore-vaccin/
Australien kan tyvärr inte räkna med att uppnå flockimmunitet, enligt forskare.
Det beror dels på att så få är villiga att ta vaccin, dels på att så få fått immunitet via sjukdom (man har ju haft rätt få smittade), och dels på att de nya mutationerna är mycket mer smittsamma.
https://www.theguardian.com/world/2...may-not-reach-covid-herd-immunity-researchers
Det beror dels på att så få är villiga att ta vaccin, dels på att så få fått immunitet via sjukdom (man har ju haft rätt få smittade), och dels på att de nya mutationerna är mycket mer smittsamma.
https://www.theguardian.com/world/2...may-not-reach-covid-herd-immunity-researchers
Ja absolut skall äldre prioriteras. Frågan gäller när vaccinet finns tillgängligt.B b8q skrev:Det går inte att jämföra covidvaccin med t.ex. hepatit-vaccin. Än. Vänta lite tills man dels är mer säker på att barn inte får en massa oväntade biverkningar och dels att de vuxna som ju löper större risk för allvarlig sjukdom har fått vaccin. Sen blir det säkert fritt fram för alla som vill att vaccinera sina barn.
Men så länge det är en stor brist på vaccin i världen tycker jag att det är helt rätt att vaccinera de äldre och inte barn. Det handlar väl fortfarande om att rädda så många liv som möjligt, @Ulltand ?
Rätt många barn har också vårdats på IVA i ett livshotande tillstånd och några har avlidit med Covid19. Postcovid förekommer också och ovaccinerade barn kan så klart smittan äldre.
Nyttan överstiger risken och därför är vaccinet godkänt just för barn.
Jag kan inte se vad vaccinering av barn har att göra med FHM tidigare klantiga beslut. Utveckla gärna?B b8q skrev:Ditt resonemang är för lustigt ibland. I över ett år har du väl i princip ansett att regeringen och Fohm har varit för tafatta och fattat för mesiga beslut, och att individer haft för mycket egen valfrihet i pandemin och kunnat strunta i allt utan risk för repressalier. Men nu när det rör din egen familj så är förstås myndigheterna för hårda?
Självklart tycker jag att samma sak skall gälla även dina barn och alla andras. FHM skall inte besluta detta på individnivå
Alla skall har rätt att vaccinera sig liksom att avstå vaccination om det finns ett godkänt vaccin.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 138 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 138 inlägg
Det är väldigt onödiga pengar som kanske ska betalas för att i det här fallet föräldrar ska få bestämma om deras barn ska vaccineras mot covid fast risken för att barnen blir allvarligt sjuka är väldigt liten och risken att de får en allvarlig biverkan är okänd.Luddis_1 skrev:
Jag har inte sett att Fohm tar några beslut på individnivå - tvärtom hänvisar man till att barn i riskgrupper kan vaccineras redan nu om vårdande läkare anser det.Ulltand skrev:
Jag kan inte se vad vaccinering av barn har att göra med FHM tidigare klantiga beslut. Utveckla gärna?
Självklart tycker jag att samma sak skall gälla även dina barn och alla andras. FHM skall inte besluta detta på individnivå
Alla skall har rätt att vaccinera sig liksom att avstå vaccination om det finns ett godkänt vaccin.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...om-vaccination-mot-covid-19/?exp=84500#_84500
Om du har belägg för att Fohm har beslutat något för en specifik individ, så visa gärna det!
Men det var ju skönt att höra att även du anser att vaccineringen ska ske av vuxna först och barn sist (om inte läkare beslutar annat, som sagt).
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 138 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 138 inlägg
Som har skrivits i tråden nyligen så ser man ju en trolig ökad risk för hjärtmuskelinflammation bland tonåringar och unga vuxna efter vaccination med Pfizers. Men än så länge är det ju så få ungdomar (12-17) som vaccinerats att man inte känner till så mycket.P pmd skrev:
I studierna på ungdomar så har man ju bara haft med några tusen. Det är förstås alldeles för lite för att veta något om eventuella sällsynta biverkningar. Tänk på att blodkoagulationsrubbningen efter AZ-vaccinet inte upptäcktes förrän mer än en miljon hade vaccinerats.P pmd skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 138 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 138 inlägg
Vaccinchefen på Europeiska läkemedelsmyndigheten (EMA):
TT t.ex. via https://www.nsk.se/2021/06/13/ema-topp-inte-ens-aldre-bor-fa-astravaccin/
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 138 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 138 inlägg
Det går ju också att tillägga att det kommer att vara en bristsituation i några år framöver, minst. Det finns många äldre och folk med riskfaktorer även i låg- och medelinkomstländer som inte har vaccinerats och inte kommer att göra det i år heller.Ulltand skrev:
Rädslan för narkolepsi får inte hindra rationella beslut om vaccinering.BirgitS skrev:
mRNA-vaccinerna är rätt olika Pandemrix.