Byggahus.se
Nissens
optimum optimum skrev:
De borde gjort sitt jobb.
Är du nöjd med resultatet i så många äldre som avlidit på grund av brister i deras skydd?
Och du tror att bristen på skydd var regeringens fel?

Det är snarare alla regeringar sedan några decennier tillbaka som bär det ansvaret…

Nedmontering av försvar och beredskap har pågått sedan länge…

Redigerat:
  • Gilla
skogaliten och 3 till
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
Innan tillräckligt många är vaccinerade är det nödvändigt med sällskapligt avståndstagande för att minska smittrisken. Det tycks vara alltför många som redan nu tror att risken för en fjärde våg är noll.
Det spelar ingen roll tycker jag. Nu är det dags för pandemiernas batikhäxor att backa ur rummen och för proffsen att ta över, världens Tegneller måste få ta tag i detta. Vi kan inte, och jag tror inte heller det finns folkligt stöd för detta, fortsätta applicera politiska drömmar på vetenskapliga problem.

Att fortsätta låta barn, ungdomar och deras framtider, i överväldigande massor, marchera in i masugnarna för att offras i pseudoåtgärder är inte en uthållig strategi.

Nu måste beprövad vetenskap användas av folk som kan sin läkared "aldrig skada, om möjligt bota, ofta lindra, alltid trösta".

Gränser ska öppnas, utbildningsinstitutioner ska öppnas för fullt, de har mer att ta igen än vården.

Sen får politikerna ägna sig åt att stimulera en åeruppbyggnad, stimulera läkamedelsföretagen att igen överträffa sig själv med en serie uppdaterade vacciner osv, för nu måste vi framåt igen.

Redigerat:
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
D
B brfbo skrev:
Håller med, och angående den medicinska riskgruppen under 60 år som ingår i fas tre så får vi inte se några siffror på hur många i den gruppen som blivit vaccinerade...varför då?... jag misstänker att det inte är någon som har koll på vilka eller hur många personer detta är...vilket då också innebär att många sjuka i fas tre inte får nån extra hjälp med att bli vaccinerade i tid och inte på mer lättillgängliga platser.
Jag tror du har rätt, här är det helt enkelt för rörigt, regionerna har aldrig brytt sig om att organisera sig själv "sortera i papprerna". Jag kunde själv ha klassats i denna riskgrupp och förhörde mig om detta men min lilla insats lät mig förstå att det inte skulle finnas någon chans att de redde ut det så jag gav upp. Nu kände jag inte mig som riskgrupp så jag var inte så orolig för egen del men det bekräftade det jag trodde, att min Region är ett dyrt hus med ovanligt korkade politiker i som leker kontor.

Redigerat:
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Både ja och nej. Jag håller med om att ingen kunde veta särskilt mycket om vaccinen när de kom och jag tror att ett tillägg med Pfizer kan vara bra, men jag är inte övertygad om att alla kommer ta den. Det som gör att jag inte håller med är framförallt att du var så otroligt säker på att var vansinne av EU att inte släppa Astras vaccin som nödvaccin och att det var EUs fel att Astra dels slarvat med sin ansökan och även med sina tester (blandat doser etc, och nej det var inte medvetet)

Det som gör att detta verkligen passar i nyhetstråden är nog att du för första gången erkänner att ingen kan veta allt, inte ens du.
Ja det var dumt att inte släppa AZ och att stoppa vaccinet för yngre.

Det är väldigt enkelt att räkna ut ungefär hur många liv det kostat.

Kommande problem med mutationen kunde vi tagit hand om med en extra dos av Pfizer.

Fairlane
Ulltand Ulltand skrev:
Ja det var dumt att inte släppa AZ och att stoppa vaccinet för yngre.

Det är väldigt enkelt att räkna ut ungefär hur många liv det kostat.

Kommande problem med mutationen kunde vi tagit hand om med en extra dos av Pfizer.
Vi har helt enklet olika åsikt i frågan och det är just åsikter det är fråga om, inte fakta.
Och nej, det är inte väldigt enkelt att räkna på. Du måste ta hänsyn till en massa faktorer som jag tror att du fullständigt ignorerar, exempelvis hur det både kortsiktigt och långsiktigt påverkar folks vilja att vaccinera sig. Arrans borde det väl varit ännu bättre att helt skippa fas-3-tester. Kanske också fas-2-tester kunde skippats.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Fairlane Fairlane skrev:
Vi har helt enklet olika åsikt i frågan och det är just åsikter det är fråga om, inte fakta.
Och nej, det är inte väldigt enkelt att räkna på. Du måste ta hänsyn till en massa faktorer som jag tror att du fullständigt ignorerar, exempelvis hur det både kortsiktigt och långsiktigt påverkar folks vilja att vaccinera sig. Arrans borde det väl varit ännu bättre att helt skippa fas-3-tester. Kanske också fas-2-tester kunde skippats.
Håller med dig helt.
En oneliner jag osökt kom att tänka på:

Ju mer man vet, desto mer vet man att man inte vet…

Den borde vissa fundera lite på. :)

• Gilla
  • Haha
fribygg och 4 till
  • Laddar…
optimum
A Anders_Nilsson skrev:
Genom att alla bär mask och håller avstånd och att vi gör allt vi kan för att få tag i vaccin. Detta är de enda kända metoderna för att minska smittspridningen.
Kan lägga till:
-Att tvätta händerna.
-Att inte gå till jobbet om man är sjuk.
-Att inte gå till jobbet om anhöriga är sjuka med covid.
Dock verkade det inte fungera så vidare bra inom äldrevården och på äldreboenden.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
På vilket sätt gör munskydd skillnad om man håller avstånd tänker du?
Därför att ofta är det inte praktiskt möjligt att hålla avstånd vid alla tillfällen. Sedan om du plötsligt får ett hostanfall kan smittan spridas flera meter. De två åtgärderna kompletterar varandra.

• Gilla
brfbo och 2 till
  • Laddar…
optimum
Nissens Nissens skrev:
Och du tror att bristen på skydd var regeringens fel?

Det är snarare alla regeringar sedan några decennier tillbaka som bär det ansvaret…

Nedmontering av försvar och beredskap har pågått sedan länge…
Precis. Så som jag tidigare skrev så är skulden till detta elände nuvarande och tidigare regeringars ansvar.
Men nuvarande har ett riktigt stort ansvar att agera när det händer saker.
Men som jag tidigare har skrivit, för lite och för sent.
De fixade inte ens en pandemilag förrän i höstas
De har inte ens fått ihop en strategi.
Nuvarande regering har haft möjligheten sedan 2014.

Gissa om jag är besviken på eländet.
Och skämtet en gång till
-Sveriges beredskap är bra :crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile:

Och du då, är du stolt över vad de åstadkommer?

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Precis. Så som jag tidigare skrev så är skulden till detta elände nuvarande och tidigare regeringars ansvar.
Men nuvarande har ett riktigt stort ansvar att agera när det händer saker.
Men som jag tidigare har skrivit, för lite och för sent.
De fixade inte ens en pandemilag förrän i höstas
De har inte ens fått ihop en strategi.
Nuvarande regering har haft möjligheten sedan 2014.

Gissa om jag är besviken på eländet.
Och skämtet en gång till
-Sveriges beredskap är bra :crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile:

Och du då, är du stolt över vad de åstadkommer?
Och vad gör vi nästa år? Röstar rött igen!

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Dock verkade det inte fungera så vidare bra inom äldrevården och på äldreboenden.
kanske inte helt lätt att hålla smittan ute i en verksamhet som har ca 130000 anställda, finns nog en och annan slarver ibland dessa

D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Och vad gör vi nästa år? Röstar rött igen!
Dessa nerdragningar saknar politisk färg på det sättet, det är större globala trender som har lett till detta, både i Sverige och i andra länder, mest hände kanske under den förra borgerliga regeringen.

Jag tror det handlar mer om att politiken, inklusive väljarna, har blivit väldigt kortsiktig och att kräva in pengar för att skapa beredskaper för olika saker hamnar då rätt långt ner på listan, medborgarna vill se fördelarna NU och de ska vara konkreta.

Efter att ha framfört dessa önskningar via opinion och röstning, på detta, så är det såklart skönt att sedan vid händelse kunna beskylla politikerna för att ha fallerat, sin egen roll har ju gemene man oerhört svårt att se.

• Gilla
skogaliten och 6 till
  • Laddar…
optimum
T tergo skrev:
kanske inte helt lätt att hålla smittan ute i en verksamhet som har ca 130000 anställda, finns nog en och annan slarver ibland dessa
Ett sätt är att inse att äldrevård kostar pengar och öka statusen i yrket så slipper man ha en massa olika personer som besöker de äldre.
Sedan utbildad personal som kan det där med hygien mm samt givetvis snabbt fått till regler som gör att man kan vara hemma utan karens om man känner sig dålig.
Skyddsutrustning för personalen vore ett minimum i en pandemi. Munskydd, visir, plasthandskar mm.
Finns nog en hel del man kunde gjort.

Men förra våren var skyddsutrustning en stor bristvara och ändå kallar man det för att vår beredskap var bra.

• Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
P
optimum optimum skrev:
De borde gjort sitt jobb.
Det var nog ett av de mest generella, och luddiga, svaren jag har sett. :D
Är du nöjd med resultatet i så många äldre som avlidit på grund av brister i deras skydd?
Jag tror att det är försvinnande få som är nöjda med det, men det är bara perifert kopplat till frågan vad regeringen borde ha gjort.

Regeringen är alltså inte allsmäktig i Sverige, så vilka alternativ hade regeringen i början av förra året?

• Gilla
djac
  • Laddar…
P
optimum optimum skrev:
Hur då?
Genom att fortsätta att undvika nära kontakt med andra än sina närmaste och att undvika att samlas i stora grupper. De är de effektivaste sätten att hejda smittspidning, förutom vaccinering.

Vaccineringen lunkar på, och det ser ju ut som att tillräckligt många kommer att bli vaccinerade så att vi uppnår flockimmunitet så småningom, men det blir knappast klart förrän om några månader.

Därefter måste vi ha beredskap för nya SARS-CoV-2-mutationer som kan vara både smittsammare och farligare.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.