Byggahus.se
D
B b8q skrev:
Jag låter det vara osagt om munskydd hjälper eller ej ute i den outbildade allmänheten - MEN de är en tydlig indikation på hur farligt folk tycker att det är där ute. Jag har sett relativt mycket munskydd under hela vintern och våren, men nästan inga nu.
Jag tycker det är bra, det är viktigt vi kommer ur Coronaläget snarast och det som berättas kan ses som en indikator på att vår befolkning inte är så traumatiserad som i många andra länder, har kollegor som rapporterar om att folk runt om i Europa beter sig som den där japanen som fortsatte kriga på en ö långt efter världskrigets slut.

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
optimum
P pmd skrev:
Vilka är "man" i det här fallet?

Likaså, vilka "de"?

Äldreboenden drivs mycket decentraliserat. Staten har ingen del i driften, utan enbart i tillsynen. Systemet med äldreboenden har fått kritik från tillsynsmyndigheter under ett par decennier, men det har inte resulterat i några större förändringar.
Följ med i tråden så förstår du. Vi började med KU:s kritik mot regeringens hantering av pandemin.
Alltså när regeringen inser att vi har ett allvarligt läge med en pandemi så får man agera därefter.
Och som jag tidigare påpekat och nu kommer samma från KU, för lite och för sent.
Man (regeringen) kan knappast varit ovetande om situationen på äldreboenden och äldrevården.
De (regeringen) borde snabbt sett till att vi inte fick den smittspridning som blev fallet.

Hoppas du nu förstår inläggen bättre.

• Gilla
snutki och 2 till
  • Laddar…
optimum
Nissens Nissens skrev:
Munskydd betyder inget. Att man inte håller avstånd är betydligt värre.
Å andra sidan har FHM:s strategi utmynnat i att de mest sårbara i samhället är skyddade från Covid-19 nu.
Så ingen större skada är skedd. :):)

Dödligheten i Covid-19 har varit låg hela tiden, men nu är den lägre än någonsin.

Det kan vi tacka FHM och Tegnell för! :)
Fel tråd.
Vi har en tråd för munskydd. Skriv sådant om munskydd där.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Nissens
B brfbo skrev:
Varför har du här på forumet en begränsad profilsida, är det för att du inte vill avslöja att du har noll utbildning i smittskydd? och därför också hela tiden uppger att munskydd inte hjälper till att skydda mot smitta?
Jag är utbildad i smittskydd samt att jag vårdat smittsamma patienter i många år och jag anser att utifrån den forskning som finns så hjälper det till att minska smitta genom att använda munskydd!
Ja, självklart fungerar munskydd i rätt miljö med utbildade människor.

Om du läser rapporter från studier om hur munskydd fungerar ute bland allmänheten så ser du att de rapporterna visar allt ifrån att de skyddar lite till att de till och med förvärrar smittspridningen.

Vad det beror på tror jag inte man rett ut, men om man går efter det man ser på stan så verkar många med munskydd tro att de är skyddade och då inte håller avstånd… man kan ju gissa att utan utbildning så har man inte koll på hygienen heller.

Sannolikt är det därför myndigheterna föredragit att man skall hålla avstånd framför att använda mask. Avstånd är ju helt säkert om det hålls. Ju längre desto bättre. :)

Riktiga andningsskydd hade säkert hjälpt, men det är nog inte lätt att ställa krav på att alla skall använda sådana…

Om du nu är intresserad av dessa frågorna så kan du läsa Coronatrådarna här, det finns kilometervis med inlägg om detta…

Redigerat:
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Lite mer goda nyheter även om vi hör dem förut. Problematiskt med AZ vaccin för de länder som har ett stort inslag av dem. Inte säkert att det är tillräckligt för flockimmunitet med de extrema R-talen mutationerna har. Vi har haft tur som har ett så stort inslag av Pfizer i vår mix. Nu är det också viktigt att vaccinera nedåt i åldrarna under 18 år.

Vacciner är effektiva mot de nya virusvarianterna

"I Sverige har alfavarianten av coronaviruset, den som tidigare kallades för den brittiska varianten, helt tagit över smittspridningen. Under vecka 17, som är den senaste veckan det finns statistik för, låg denna variant bakom 96,5 procent av det slumpmässiga urval av alla nya fall av covid-19 som analyserades.

Enligt Socialstyrelsen finns det nu belägg för att denna variant inte bara är mer smittsam, utan också cirka 60 procent farligare jämfört med ursprungsvarianten. Det visar två studier som gjorts. Risken för sjukhusvård ökade från 2 till 3,2 procent från den andra till den tredje vågen."

Därutöver finns deltavarianten, som först upptäcktes i Indien. Enligt preliminära uppgifter från Storbritannien är den mer smittsam och farligare än alfavarianten.

"En ny studie från Public Health England visar också att vaccinerna har god effekt på båda dessa varianter.

Studien visar att två doser av Pfizers-Biontechs vaccin var 88 procent effektivt mot symtomatisk sjukdom avseende deltavarianten och 93 procent avseende alfavarianten. Motsvarande siffror för Astra Zenecas vaccin var 60 respektive 66 procent. //TT"

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Verkligheten ser olika ut... För vissa som har ringt sin vårdcentral i flera veckor utan att kunna boka någon tid så är bristen på vaccin högst verklig. Vissa regioner sänker åldersgruppsåldern för vaccination.

Vårdcentraler ber om ursäkt på sina hemsidor -- för att de inte får vaccinleveranser.

• Ledsen
brfbo och 2 till
  • Laddar…
optimum
blackarrow blackarrow skrev:
Verkligheten ser olika ut... För vissa som har ringt sin vårdcentral i flera veckor utan att kunna boka någon tid så är bristen på vaccin högst verklig. Vissa regioner sänker åldersgruppsåldern för vaccination.

Vårdcentraler ber om ursäkt på sina hemsidor -- för att de inte får vaccinleveranser.
Jag håller med. Helt tokigt.
Sverige, ett land, en strategi och jämn fördelning över hela landet. Så borde det varit.
Då hade alla ställen för vaccinationer haft samma åldersgrupp och rätt mängd vaccin.

I början av pandemin var fördelning av skyddsmaterial och övrig sjukvårdsmaterial ojämnt fördelad på grund av avsaknad av ett gemensamt system för hela landet. Systemet med massa regioner och småpåvar ger orättvis fördelning och gynnar inte landet som helhet.
Vi kan inte ensa ha samma system för bokning av vaccination. Helt galet.
Det är nuvarande och tidigare regeringars fel att det ser ut så här.

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Verkar vara dåligt med leveranser av vaccin nu, har försökt boka tid ca 1 v men inte en ledig tid dyker upp i hela Sthlms län! Heja Svärje!

• Ledsen
brfbo och 1 till
  • Laddar…
P
optimum optimum skrev:
Följ med i tråden så förstår du. Vi började med KU:s kritik mot regeringens hantering av pandemin.
Alltså när regeringen inser att vi har ett allvarligt läge med en pandemi så får man agera därefter.
Och som jag tidigare påpekat och nu kommer samma från KU, för lite och för sent.
Man (regeringen) kan knappast varit ovetande om situationen på äldreboenden och äldrevården.
De (regeringen) borde snabbt sett till att vi inte fick den smittspridning som blev fallet.

Hoppas du nu förstår inläggen bättre.
Eftersom regeringen inte är delaktig i driften av äldreboenden så antog jag att du syftade på några andra med "man". Jag undrade alltså vem/vilka.

Men du syftade alltså på regeringen. Vad borde regeringen ha gjort?

Staffans2000
P pmd skrev:
Men du syftade alltså på regeringen. Vad borde regeringen ha gjort?
Regerat kanske?

• Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Verkar vara dåligt med leveranser av vaccin nu, har försökt boka tid ca 1 v men inte en ledig tid dyker upp i hela Sthlms län! Heja Svärje!
Ser inte ut som att något vaccin har levererats i mindre mängder vecka 21 eller 22 (pågående) än tidigare enligt Fohms Excel-ark men däremot är det väl hög efterfrågan. Har för mig att det i fredagens lägesrapport framgick att det var lite fler vaccinerade under 7-dagarsperioden innan än under föreg. 7-dagarsperiod.

P
D djac skrev:
Jag tycker det är bra, det är viktigt vi kommer ur Coronaläget snarast
Det bästa sättet att komma ut coronaläget är att se till att smittspridningen inte ökar igen.

• Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Regerat kanske?
Om Löfven hade varit konung av guds nåde så hade han kunnat göra det, men en svensk regering enligt 1974 års regeringsform kan inte bestämma om vad som helst, hur som helst.

• Gilla
  • Älska
fribygg och 3 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det bästa sättet att komma ut coronaläget är att se till att smittspridningen inte ökar igen.
Vilken nyhet det har jag inte hört tidigare.:rolleyes:

• Gilla
  • Haha
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
T
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Då får du anstränga dig lite mer, det dyker upp lediga tider hela tiden. Tyvärr försvinner de nästan lika fort, men sitter man i någon timme eller så och refreshar i appen kan man få en tid samma dag eller nästa.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.