1 016 358 läst ·
19 546 svar
1016k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Nu är ju området som du refererar till lite mer utvecklat idag och de största bolagens sådana policies blir ständigt bättre och mer seriösa, så jag håller inte med om den starkt förenklade och förlegade bilden.A Anders_Nilsson skrev:Just det, politiskt styrt. Det som avviker från vad tongivande grupper tycker raderas.
Det kallas alltså för corporate social bla bla men det har inget med social att göra utan handlar som vanligt om att maximera vinsten. Då skall man kalla det för vad det är. Samhällen brukar inte utvecklas om inte avvikande åsikter får föras fram. Man får acceptera att många nya åsikter är stollerier och gallra.
Sen tycker jag man ska göra misstaget att, som jag uppfattar att du antyder, koppla ihop friheten att framföra något med ofriheten att kunna tvinga någon att publicera och sprida det du vill säga.
Kanske inte det du menade men många med alternativa åsikter har ju också vanföreställningar runt yttrandefriheten.
Det är förståeligt att du vill undvika frågan, men det var ju faktiskt du som drog igång det.Staffans2000 skrev:
Så, för att citera mig själv: "Kan vi återgå till ämnet? Nu borde du ha hunnit läsa igenom åtminstone delar av länken jag postade igår kväll som en kommentar till dårpippiteorierna du länkade. Har du några kommentarer?"
Testa kila över till TV4 och kräv en halvtimme där du vill framföra lite alternativa förklaringsmodeller, jag gissar att du även där stöter på patrull.Staffans2000 skrev:
Det blir ett dilemma när det nästan råder monopol. Som det nu, har Youtube mycket stor politisk makt. Och det vore rent korkat att tro att de inte skulle utnyttja den. Genom att till exempel ägna sig åt censur för att glädja de styrande och på så sätt minska risken för inskränkningar som kan påverka den egna ekonomin.
Staffans
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 155 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 155 inlägg
Om jag skriver något som du inte förstår på ett eller annat sätt så hoppas jag att du skriver det. Hur ska jag annars kunna lära mig att skriva bättre.Staffans2000 skrev:
Jag skrev att jag skulle svara som du brukar göra. Och det gjorde jag också.
På inget sätt är den på pappret kompetente, per automatik, mest lämpade att leda en myndighet/organisation/företag. Det har vi åtskilliga exempel på. Så, när det gäller folkhälsomyndigheten kan mycket väl en civilingengör vara mer lämpad, än "den välutbildade ointelligensen" som ytligt sett har alla meriter man kan önska sig.
För övrigt undrar jag fortfarande hur du tror att DAN Eliasson fått sina poster. Genom enastående kompetens och lämplighet? Eller anställer regeringen folk efter andra kriterier, menar du?
Staffans
Man anställer knappast generaldirektörer bara på vad som står i några papper. Normalt vid anställningar på lite eller mycket högre nivå kontaktar man t.ex. de ställen där personen har jobbat tidigare och hör sig för om personen där. Intervjuer lär också ske och personlighetstester är ju vanliga numera.
Eftersom jag inte känner Dan Eliasson vare sig direkt eller indirekt via någon som har jobbat nära honom har jag ingen åsikt om honom. Man ska inte tro på allt som skrivs i media.
Snittan störtdyker. En halvering på två veckor och nu en tiondel av när det var som värst.
Sommaren kunde ju inte börjat bättre!
https://www.svd.se/smittotalen-stortdyker-hall-ut-ett-par-veckor
Sommaren kunde ju inte börjat bättre!
https://www.svd.se/smittotalen-stortdyker-hall-ut-ett-par-veckor
Utifrån den informationen så kan man ju undra vad som verkligen händer i kroppen om vaccinet skulle hamna direkt i blodbanan(viss liten risk finns att vaccin hamnar direkt i blodbanan ,och inte i muskelmassan, om den som ger vaccinet inte aspirerar innan vaccinet sprutas in)?blackarrow skrev:
Vad fria spikeproteiner kan ställa till med i kroppen har jag ingen aning om. Tidigare har jag läst om att spikeproteinet skulle innehålla ett protein som är likt ett kroppseget protein och som då skulle ge autoimmunitet och därmed infertilitet, men det är fake news enligt fact check site då det inte är bevisat.
Men det här var för mig andra teorier. Tyvärr så håller inte riktigt resonemanget de för. Tabellen visar koncentration av lipider, inte spikeprotein.
Jag kan väl tycka att både sensationsnyheter och dementier skulle vara lite mer detaljerade.
Är det svammel eller finns det fakta bakom? Är det omöjligt eller bara inte bevisat?
Jag roade mig med att Google översätta lite från det Japanska dokumentet
Som jag tolkar tabellen så stannar 25% av vaccinet på injektionsstället och 16% hamnar i levern. Sen kan man hitta så mängder av vaccin (eller iaf fettet som omger vaccinet) på andra ställen i kroppen. 0,095% hamnar i äggstockarna och 0,07% i testiklarna och 0,001% i ryggmärgen.
Om det är farligt får någon annan avgöra.
Dessutom gäller detta möss.
Jag har inte sett några forskningsresultat på detta, har nån av er sett det?
Jag var in en snabb sväng på Jula idag. Förutom personalen var jag nog den enda som bar munskydd, alla andra verkar tro att smittan är borta nu. Inte höll de avstånd heller, inte alls som i vintras när alla avvaktade om en gång redan var upptagen.Ulltand skrev:
Vaccin som nässpray?
Vissa grupper kan finna nässpray mer tilltalande än sprutor i armen och vaccinationsgraden skulle därmed kunna öka.
Kinesiska CanSino hävdar att deras Ad5 baserade vaccin inte har get några ovanliga blodproppsfall på 1 miljon vaccineringar.
Chinese pharma company is starting trials of an inhaled COVID-19 vaccine
April 19, 2021 https://fortune.com/2021/04/19/covid-19-vaccine-china-cansino-inhale-nasal-spray/
Developer of protein-based intranasal vaccine candidate says Turkey-made spray ready to start clinic studies
12.04.2021 https://www.aa.com.tr/en/latest-on-...d-19-vaccine-effective-versus-variant/2196204
Vissa grupper kan finna nässpray mer tilltalande än sprutor i armen och vaccinationsgraden skulle därmed kunna öka.
Kinesiska CanSino hävdar att deras Ad5 baserade vaccin inte har get några ovanliga blodproppsfall på 1 miljon vaccineringar.
Chinese pharma company is starting trials of an inhaled COVID-19 vaccine
April 19, 2021 https://fortune.com/2021/04/19/covid-19-vaccine-china-cansino-inhale-nasal-spray/
“We think [inhaled] immunization is very effective for airborne diseases,” Yu Xuefeng, chairman and CEO of Beijing-based CanSino Biologics, told CNBC on Sunday at China’s Boao Forum. Yu explained that inhaling the COVID-19 vaccine may offer a more potent and quicker form of protection by activating antibodies in the airways where people catch the disease.
Även AstraZ har nässpraysvaccin på gång.“No blood clot–related serious adverse events have been reported in around 1 million vaccinations of Ad5-nCoV,” CanSino said in a filing to the Hong Kong stock exchange on April 14. In the statement, CanSino also explained that its vaccine targets a different vector than the AstraZeneca and J&J jabs and may therefore not induce the same side effect.
Turkey: Nasal COVID-19 vaccine effective versus variant“There are a variety of people who will find an intranasal delivery system more appealing, which may mean vaccine uptake is higher in those groups,” Dr. Sandy Douglas, chief investigator of Oxford’s nasal spray study, said in a statement about the trial. He noted that nasal sprays have been used effectively for other vaccines such as those for the flu.
Developer of protein-based intranasal vaccine candidate says Turkey-made spray ready to start clinic studies
12.04.2021 https://www.aa.com.tr/en/latest-on-...d-19-vaccine-effective-versus-variant/2196204
Jämför med samma datum (väder, årstid) förra året istället. Bättre jämförelseB b8q skrev:
Munskydd betyder inget. Att man inte håller avstånd är betydligt värre.B b8q skrev:
Å andra sidan har FHM:s strategi utmynnat i att de mest sårbara i samhället är skyddade från Covid-19 nu.
Så ingen större skada är skedd.
Dödligheten i Covid-19 har varit låg hela tiden, men nu är den lägre än någonsin.
Det kan vi tacka FHM och Tegnell för!
Varför har du här på forumet en begränsad profilsida, är det för att du inte vill avslöja att du har noll utbildning i smittskydd? och därför också hela tiden uppger att munskydd inte hjälper till att skydda mot smitta?Nissens skrev:
Munskydd betyder inget. Att man inte håller avstånd är betydligt värre.
Å andra sidan har FHM:s strategi utmynnat i att de mest sårbara i samhället är skyddade från Covid-19 nu.
Dödligheten i Covid-19 har varit låg hela tiden, men nu är den lägre än någonsin.
Det kan vi tacka FHM och Tegnell för!![]()
Jag är utbildad i smittskydd samt att jag vårdat smittsamma patienter i många år och jag anser att utifrån den forskning som finns så hjälper det till att minska smitta genom att använda munskydd!
Jag låter det vara osagt om munskydd hjälper eller ej ute i den outbildade allmänheten - MEN de är en tydlig indikation på hur farligt folk tycker att det är där ute. Jag har sett relativt mycket munskydd under hela vintern och våren, men nästan inga nu.Nissens skrev:
Munskydd betyder inget. Att man inte håller avstånd är betydligt värre.
Det kan vi tacka FHM och Tegnell för!![]()
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
Samma här, var inne på Biltema igår och jag var den ende som bar munskydd. Faktiskt bättre bland besökarna på Lidl.