1 016 358 läst ·
19 546 svar
1016k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Hur
dum får man vara?
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/u...dratals-studenter-samlades-i-ekonomikumparken
Staffans
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/u...dratals-studenter-samlades-i-ekonomikumparken
Staffans
Jag skrev att jag skulle svara som du brukar göra. Och det gjorde jag också.BirgitS skrev:
På inget sätt är den på pappret kompetente, per automatik, mest lämpade att leda en myndighet/organisation/företag. Det har vi åtskilliga exempel på. Så, när det gäller folkhälsomyndigheten kan mycket väl en civilingengör vara mer lämpad, än "den välutbildade ointelligensen" som ytligt sett har alla meriter man kan önska sig.
För övrigt undrar jag fortfarande hur du tror att DAN Eliasson fått sina poster. Genom enastående kompetens och lämplighet? Eller anställer regeringen folk efter andra kriterier, menar du?
Staffans
Vad menas med "politiskt" här? Bolaget handlar i egenintresse för att inte tappa kunder. I det aktuella fallet kanske Youtube bedömde att dess popularitet skulle sjunka om de inte stängde av Lars Bern. Det kan också vara så att Youtube har en policy för att hindra desinformation eftersom de tycker att samhället vinner på det.A Anders_Nilsson skrev:
Politiskt styrt sätt i meningen att politiker styr tror jag knappast det handlar om.
Men vad kan ha fått dig att tro det?
Redigerat:
Vilka är "man" i det här fallet?optimum skrev:
Likaså, vilka "de"?
Äldreboenden drivs mycket decentraliserat. Staten har ingen del i driften, utan enbart i tillsynen. Systemet med äldreboenden har fått kritik från tillsynsmyndigheter under ett par decennier, men det har inte resulterat i några större förändringar.
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
Just det, politiskt styrt. Det som avviker från vad tongivande grupper tycker raderas.P pmd skrev:Vad menas med "politiskt" här? Bolaget handlar i egenintresse för att inte tappa kunder. I det aktuella fallet kanske Youtube bedömde att dess popularitet skulle sjunka om de inte stängde av Lars Bern. Det kan också vara så att Youtube har en policy för att hindra desinformation eftersom de tycker att samhället vinner på det.
Politiskt styrt sätt i meningen att politiker styr tror jag knappast det handlar om.
Men vad kan ha fått dig att tro det?![]()
Det kallas alltså för corporate social bla bla men det har inget med social att göra utan handlar som vanligt om att maximera vinsten. Då skall man kalla det för vad det är. Samhällen brukar inte utvecklas om inte avvikande åsikter får föras fram. Man får acceptera att många nya åsikter är stollerier och gallra.
Det är fritt fram att framföra vilka åsikter som helst*, men man kan inte kräva att någon annan betalar för spridandet av budskapet (eller ens att någon annan sprider budskapet mot betalning).A Anders_Nilsson skrev:
*Modulo ett fåtal som tyvärr är straffbelagda, men inte heller i de fallen handlar det om censur eftersom ingen förhandsgranskning sker längre sen filmcensuren avskaffades för tio år sen.
Det blir ett dilemma när det nästan råder monopol. Som det nu, har Youtube mycket stor politisk makt. Och det vore rent korkat att tro att de inte skulle utnyttja den. Genom att till exempel ägna sig åt censur för att glädja de styrande och på så sätt minska risken för inskränkningar som kan påverka den egna ekonomin.P pmd skrev:
Staffans
När den gäller Dan så måste han ha en rejäl hållhake på någon hööögt upp i hierarkin. Hoppas det kommer i hans memoarer.Staffans2000 skrev:
Jag skrev att jag skulle svara som du brukar göra. Och det gjorde jag också.
På inget sätt är den på pappret kompetente, per automatik, mest lämpade att leda en myndighet/organisation/företag. Det har vi åtskilliga exempel på. Så, när det gäller folkhälsomyndigheten kan mycket väl en civilingengör vara mer lämpad, än "den välutbildade ointelligensen" som ytligt sett har alla meriter man kan önska sig.
För övrigt undrar jag fortfarande hur du tror att DAN Eliasson fått sina poster. Genom enastående kompetens och lämplighet? Eller anställer regeringen folk efter andra kriterier, menar du?
Staffans
Censur handlar det som sagt inte om.Staffans2000 skrev:
Det blir ett dilemma när det nästan råder monopol. Som det nu, har Youtube mycket stor politisk makt. Och det vore rent korkat att tro att de inte skulle utnyttja den. Genom att till exempel ägna sig åt censur för att glädja de styrande och på så sätt minska risken för inskränkningar som kan påverka den egna ekonomin.
Dilemmat är att allt för många tror på den moderna varianten av tomtar och troll. Om obildning får styra samhället för mycket går utvecklingen bakåt. Det gäller att ha rätt (o)balans. Därför är det bra om t.ex. Youtube stänger av de värsta dårarna.
Redigerat:
Jag är ingen supporter av Dan Eliasson tvärtom, men jag har hört recensioner av honom av folk som varit insatta i de uppdrag han haft, som menar att han är ganska bra. Nu har jag inte den insikten så i mitt fall tar känslorna över och jag gillar honom inte, men det baseras ju inte på någon egentlig insikt.Staffans2000 skrev: