Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Vad menar du med det?
Har du något att säga om inlägg #9174 eller inte?
Jag skrev att jag skulle svara som du brukar göra. Och det gjorde jag också.

På inget sätt är den på pappret kompetente, per automatik, mest lämpade att leda en myndighet/organisation/företag. Det har vi åtskilliga exempel på. Så, när det gäller folkhälsomyndigheten kan mycket väl en civilingengör vara mer lämpad, än "den välutbildade ointelligensen" som ytligt sett har alla meriter man kan önska sig.

För övrigt undrar jag fortfarande hur du tror att DAN Eliasson fått sina poster. Genom enastående kompetens och lämplighet? Eller anställer regeringen folk efter andra kriterier, menar du?

Staffans
 
P
A Anders_Nilsson skrev:
Sådana policy brukar ju låta vackert men i praktiken tillämpas på ett politiskt styrt sätt.
Vad menas med "politiskt" här? Bolaget handlar i egenintresse för att inte tappa kunder. I det aktuella fallet kanske Youtube bedömde att dess popularitet skulle sjunka om de inte stängde av Lars Bern. Det kan också vara så att Youtube har en policy för att hindra desinformation eftersom de tycker att samhället vinner på det.

Politiskt styrt sätt i meningen att politiker styr tror jag knappast det handlar om.
Därmed inte sagt att det inte finns stollar på internet
Men vad kan ha fått dig att tro det? :D
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
P
optimum optimum skrev:
Håller med om det du skriver men när pandemin startade hade man behövt se till att snabbt öka skyddet för de äldre.
Vilka är "man" i det här fallet?
De visste med stor säkerhet om förhållanden för de äldre och att smittan skulle sprida sig bland dem är inget otroligt svårt att förstå.
Likaså, vilka "de"?

Äldreboenden drivs mycket decentraliserat. Staten har ingen del i driften, utan enbart i tillsynen. Systemet med äldreboenden har fått kritik från tillsynsmyndigheter under ett par decennier, men det har inte resulterat i några större förändringar.
 
  • Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Vad menas med "politiskt" här? Bolaget handlar i egenintresse för att inte tappa kunder. I det aktuella fallet kanske Youtube bedömde att dess popularitet skulle sjunka om de inte stängde av Lars Bern. Det kan också vara så att Youtube har en policy för att hindra desinformation eftersom de tycker att samhället vinner på det.

Politiskt styrt sätt i meningen att politiker styr tror jag knappast det handlar om.

Men vad kan ha fått dig att tro det? :D
Just det, politiskt styrt. Det som avviker från vad tongivande grupper tycker raderas.

Det kallas alltså för corporate social bla bla men det har inget med social att göra utan handlar som vanligt om att maximera vinsten. Då skall man kalla det för vad det är. Samhällen brukar inte utvecklas om inte avvikande åsikter får föras fram. Man får acceptera att många nya åsikter är stollerier och gallra.
 
  • Älska
Staffans2000
  • Laddar…
P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Hur :devilish: dum får man vara?
[länk]
Det hade nog varit annorlunda om vi hade en tigerpandemi istället för en viruspandemi. Då hade t.o.m. studenter förstått att vissa beteenden kan vara farligare än andra.

Alla vet ju att faror som syns är farligare än faror som inte syns.
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
P
A Anders_Nilsson skrev:
Samhällen brukar inte utvecklas om inte avvikande åsikter får föras fram. Man får acceptera att många nya åsikter är stollerier och gallra.
Det är fritt fram att framföra vilka åsikter som helst*, men man kan inte kräva att någon annan betalar för spridandet av budskapet (eller ens att någon annan sprider budskapet mot betalning).

*Modulo ett fåtal som tyvärr är straffbelagda, men inte heller i de fallen handlar det om censur eftersom ingen förhandsgranskning sker längre sen filmcensuren avskaffades för tio år sen.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
P pmd skrev:
Det är fritt fram att framföra vilka åsikter som helst*, men man kan inte kräva att någon annan betalar för spridandet av budskapet.
Det blir ett dilemma när det nästan råder monopol. Som det nu, har Youtube mycket stor politisk makt. Och det vore rent korkat att tro att de inte skulle utnyttja den. Genom att till exempel ägna sig åt censur för att glädja de styrande och på så sätt minska risken för inskränkningar som kan påverka den egna ekonomin.

Staffans
 
Nissens
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Jag skrev att jag skulle svara som du brukar göra. Och det gjorde jag också.

På inget sätt är den på pappret kompetente, per automatik, mest lämpade att leda en myndighet/organisation/företag. Det har vi åtskilliga exempel på. Så, när det gäller folkhälsomyndigheten kan mycket väl en civilingengör vara mer lämpad, än "den välutbildade ointelligensen" som ytligt sett har alla meriter man kan önska sig.

För övrigt undrar jag fortfarande hur du tror att DAN Eliasson fått sina poster. Genom enastående kompetens och lämplighet? Eller anställer regeringen folk efter andra kriterier, menar du?

Staffans
När den gäller Dan så måste han ha en rejäl hållhake på någon hööögt upp i hierarkin. Hoppas det kommer i hans memoarer. :crysmile::crysmile:
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Det blir ett dilemma när det nästan råder monopol. Som det nu, har Youtube mycket stor politisk makt. Och det vore rent korkat att tro att de inte skulle utnyttja den. Genom att till exempel ägna sig åt censur för att glädja de styrande och på så sätt minska risken för inskränkningar som kan påverka den egna ekonomin.
Censur handlar det som sagt inte om.

Dilemmat är att allt för många tror på den moderna varianten av tomtar och troll. Om obildning får styra samhället för mycket går utvecklingen bakåt. Det gäller att ha rätt (o)balans. Därför är det bra om t.ex. Youtube stänger av de värsta dårarna.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
trähandtag och 4 till
  • Laddar…
Staffans2000
P pmd skrev:
Censur handlar det som sagt inte om.

Dilemmat är att allt för många tror på den moderna varianten av tomtar och roll. Om obildning får styra samhället för mycket går utvecklingen bakåt. Det gäller att ha rätt (o)balans. Därför är det bra om t.ex. Youtube stänger av de värsta dårarna.
Herre gud!
Och vem menar du är skickad att göra den delikata avvägningen att bara visa godkänd information. Naturligtvis utan påverkan och för den korkade allmänhetens bästa.

Han?

En man i militärkläder vinkar från en talarpulpet mot en guldig bakgrund.

Eller han?

Man i munskydd sitter i en flygplats vänthall med människor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P
Nej, ingen av dem. Politiker ska inte syssla med sånt. Att någon stängs av från ett privatägt medium är ingen katastrof. För den aktuella dårpippin finns det dessutom alternativ där han kan framföra sitt budskap.
 
Staffans2000
P pmd skrev:
Nej, ingen av dem. Politiker ska inte syssla med sånt. Att någon stängs av från ett privatägt medium är ingen katastrof. För den aktuella dårpippin finns det dessutom alternativ där han kan framföra sitt budskap.
Men vem skall då sålla ut dårpippina?

Han. Post mortem, förvisso.

Man i färgglad kostym hoppar framför en gul bil.
 
T
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Men vem skall då sålla ut dårpippina?
Uppenbarligen inte du, iallafall. Kan vi återgå till ämnet? Nu borde du ha hunnit läsa igenom åtminstone delar av länken jag postade igår kväll som en kommentar till dårpippiteorierna du länkade. Har du några kommentarer?
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
D
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Nu svarar jag på ett typiskt Birgit-vis.
-Du menar altså att DAN Eliasson är synnerligen kompetent, uppskattad och därför varit det självklara valet för varje ny post han tillträtt. Är det så jag skall tolka det du skriver:D?

Staffans
Jag är ingen supporter av Dan Eliasson tvärtom, men jag har hört recensioner av honom av folk som varit insatta i de uppdrag han haft, som menar att han är ganska bra. Nu har jag inte den insikten så i mitt fall tar känslorna över och jag gillar honom inte, men det baseras ju inte på någon egentlig insikt.
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.