Nu har vi avvikit från ämnet, åter till nyheter om coronavirustet tack!

/Moderator
 
  • Gilla
uplj
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Ja, det verkar ju som att den förvaltningen var lite knackig…
Men nu är det fart på jänkarna! För ungefär en vecka sen var hälften av alla vuxna amerikaner fult vaccinerade. Samtidigt var cirka 17% av vuxna svenskar fullt vaccinerade.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Nu har vi avvikit från ämnet, åter till nyheter om coronavirustet tack!

/Moderator
Surfade runt i morse och försökte hitta resttider för min fru som är under 50. Helt tomt. Någon som vet var man hittar dessa tider där man kan få vaccin från de som inte dyker upp på sin bokade tid? Gäller Göteborg.

Dessutom kan jag meddela att Kronan på flera ställen inte vaccinerar de som bar är över 50 utan man måste jobba på äldreboende eller liknande. Så det verkar fortfarande vara brist på vaccin.
 
D
P pmd skrev:
Men nu är det fart på jänkarna! För ungefär en vecka sen var hälften av alla vuxna amerikaner fult vaccinerade. Samtidigt var cirka 17% av vuxna svenskar fullt vaccinerade.
Vad jag hör av kollegor, anekdotvarning, är att många tar första sprutan men bryr sig inte om den andra, de tycker det är good enough.
 
  • Wow
  • Ledsen
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Eftersom du inte har gett någon källa till intervjun med militärläkaren och endast skrev mycket kortfattat så kan jag ha missuppfattat vad du menade. Det var därför som jag använde ordet "väl" samt skrev en fråga till dig och inte ett påstående. Hur du kan få det till att jag skulle skämta, retas eller liknande är en gåta för mig.
(Nu blir det lite meta).

Om man skriver "det är väl så att X gäller." så är det inte en fråga utan ett konstaterande, om än med lite osäkerhet.
Om man skriver "det är väl så att X gäller?" så är det en fråga, med en underton av att man tror att svaret är ja.

Jag tycker att det är ganska vanligt att man får gissa om en punkt efter en mening som innehåller "väl" borde vara ett frågetecken istället, och uppmanar härmed alla skribenter att vara tydliga med om de vill ställa en fråga eller göra ett påstående. (Tydligheten kan med fördel skärpas när man korrekturläser sin text).
 
Redigerat:
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Det är välkänt att munskydd skyddar till viss del.
De skyddar omgivningen mer än de skyddar bäraren, men det är kanske att slå in en öppen dörr?
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Det är vanligt att virus smittar asymtomatiskt men eftersom SARS inte gör det (utan tvärtom inte smittar förrän man varit sjuk i några dagar) var det väl oklart i januari/februari förra året vad som gällde covid men det klarnade ju snabbt sen och var välkänt i början av mars.
Det har förekommit en del kritik mot Folkhälsomyndigheten (och andra) om att de har dubbla budskap och är "oklara" med vad som gäller. Jag tror att ganska många människor helt enkelt inte förstår vetenskap och blir förvirrade när ett besked de fick förra månaden ersätts av ett annat. Massmedia är tyvärr inte så bra på att hjälpa till heller.
 
  • Gilla
Ingenjören och 4 till
  • Laddar…
P
A Abies koreana skrev:
Han blev vaccinationsmotståndare och på sin blogg ordinerar han C vitamin och kolloidalt silver mot Covid
Bern har uppenbarligen missförstått covid-19 grundligt. Sjukdomen orsakas ju av ett virus och inte av en bakterie!
 
Redigerat:
  • Haha
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Nissens
A Anders_Nilsson skrev:
Surfade runt i morse och försökte hitta resttider för min fru som är under 50. Helt tomt. Någon som vet var man hittar dessa tider där man kan få vaccin från de som inte dyker upp på sin bokade tid? Gäller Göteborg.

Dessutom kan jag meddela att Kronan på flera ställen inte vaccinerar de som bar är över 50 utan man måste jobba på äldreboende eller liknande. Så det verkar fortfarande vara brist på vaccin.
Ett tips är att ringa runt till vårdcentralerna. De ger hellre vaccin till någon än att de får kasta doser. Det funkar inte att bara kolla online.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Vad jag hör av kollegor, anekdotvarning, är att många tar första sprutan men bryr sig inte om den andra, de tycker det är good enough.
Den typen av risk finns alltid när det gäller frivillig vaccinering. Att USA har kommit så långt som de har kommit tyder dock på att Bushs förutseende gjorde lite nytta.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
13 kandidater till posten som ny generaldirektör för Folkhälsomyndigheten, skriver DN:
https://www.dn.se/sverige/hemliga-kandidater-i-kamp-om-att-ta-over-fhm/

Är månne någon av dem med i den här tråden; det finns ju ett antal här som hela tiden vet bättre än Fohm hur arbetet bör bedrivas.

130 000 i månaden är väl inte heller fy skam.
 
  • Gilla
  • Haha
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
B b8q skrev:
13 kandidater till posten som ny generaldirektör för Folkhälsomyndigheten, skriver DN:
[länk]

Är månne någon av dem med i den här tråden; det finns ju ett antal här som hela tiden vet bättre än Fohm hur arbetet bör bedrivas.
Då har du helt missuppfattat kriterierna vid tillsättningen. Jag säger bara: -Jan Eliasson. Alla övriga kommentarer överflödiga :D.

Staffans
 
Staffans2000
B b8q skrev:
Hellre han än Dan Eliasson!
[länk]
Då känner du inte Jan:D.

Staffans
 
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Då känner du inte Jan:D.

Staffans
Svårt att medge att du skrev fel namn? :p
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.