1 016 324 läst ·
19 546 svar
1016k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Det är ju en omöjlighet att vara expert på i stort sett allt eftersom en livstid inte räcker till att ägna 20 år åt varje ämne. Däremot kan man ju låtsas att man är expert på i stort sett allt men då är det ju på låtsas och egentligen så kan man ju då nästan ingenting om allting, vilket ju visar sig när Lars Bern försöker visa upp sin (dåliga) kunskap.mnils skrev:
Näää, expert på epidemier blir man blixtsnabbt!BirgitS skrev:
Det är ju en omöjlighet att vara expert på i stort sett allt eftersom en livstid inte räcker till att ägna 20 år åt varje ämne. Däremot kan man ju låtsas att man är expert på i stort sett allt men då är det ju på låtsas och egentligen så kan man ju då nästan ingenting om allting, vilket ju visar sig när Lars Bern försöker visa upp sin (dåliga) kunskap.
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
Ja det är trams att utrustningen inte får användas. Däremot måste man använda den med försiktighet, t ex att det verkligen är nödvändigt eftersom patienten är svårt sjuk. En eller två lungröntgen med utrusning av 70-talsmodell är knappast farligt om man har Covid-19 och är på IVA.BirgitS skrev:
Eftersom du inte har gett någon källa till intervjun med militärläkaren och endast skrev mycket kortfattat så kan jag ha missuppfattat vad du menade. Det var därför som jag använde ordet "väl" samt skrev en fråga till dig och inte ett påstående. Hur du kan få det till att jag skulle skämta, retas eller liknande är en gåta för mig.
Jag uppfattade det som du skrev som att du ansåg att det var trams att röntgenutrustningen inte fick användas. Röntgenpersonal har fått skador av röntgen och det är ju därför som man många gånger har ändrat riktlinjer t.ex. för hur tandläkare och -sköterskor ska bete sig när patientens tänder röntgas. På 70-talet stod de kvar i rummet men det gör de inte numera. Inget av det du skriver om röntgen och -personal är okänt för mig.
Vi har tydligen olika uppfattning i det lämpliga att använda onödigt farlig röntgenutrustning, kanske därför att jag hade en släkting som dog i cancer som troligen orsakades av att ha jobbat inom tandvården och där utsatts för röntgenstrålar. Så det är verkligen inte något jag skämtar om.
Personalen måste givetvis bära dosimeter och använda skyddsutrustning. Och det var här man slarvade på 70-talet. Folk som jobbar i kärnkraftverk utsätts normalt för små strålningsdoser men har burit dosimeter sedan 70-talet eftersom debatten redan då var hysterisk. Tandsköterskor brydde man sig inte lika mycket om.
Det är mycket möjligt att mina förslag är opraktiska eftersom fältsjukhusen inte på rimligt sätt kan utrustas med skydd men då borde man nämnt detta.
Och vad bevisar det? Att ett privat företag med vinstintresse censurerar vissa användare helt utan egenintresse, för allmänhetens bästa? Det vore isåfall något nytt.trähandtag skrev:
Det var ju tillochmed en stolle i den gamla Coronatråden som på fullt allvar ville tysta alla som inte tyckte rätt. Antagligen en av de som förfasade sig över andra länders restriktioner.
Staffans
Staffan, ett sunt kritiskt sinnelag gagnar varje människa men gränsen kan vara hårfin när misstron på allt och alla tar över, när det känslomässiga vinner över förnuftet. Om vi nu tar Bern som exempel och som du menar är helt utan egenintresse så är det en besynnerlig färd han vandrat efter ett långt och framgångsrikt yrkesliv. Det började med slagrutan som gav honom medial uppmärksamhet för kombinationen välutbildad och hokus pokus metoder var något av en sensation.Staffans2000 skrev:
Därefter har han tagit sig sin plats i ljuset inom nya områden, under senare år i Swebb tv där han fört ett allmänt krig mot klimatvetenskapen och samtidigt yrar om Rockefeller och Soros som en del i det globalistiska maktövertagandet.
Så drabbades vi av pandemin och vem får ny fart igen om inte Bern. Han blev vaccinationsmotståndare och på sin blogg ordinerar han C vitamin och kolloidalt silver mot Covid
Jo, men då hamnar man ju på 10.000 apor-nivå osv, även en bebis kan ju säga nej och ja som svar på allt man säger och ibland har de rätt, det gör de ju liksom inte trovärdiga.mnils skrev:
Sen anses det inte vara sunt att vara skeptisk till saker där det råder i stort sett total koncensus, speciellt inte är man inte kan vara konstruktivt skeptisk och det kan man bara om man har en tillräcklig plattform att stå på.
Det finns många moderna ord för sådana människor men det klassiska är nog galningar.
Medlem
· Blekinge
· 12 233 inlägg
Läste nyss på DN at FHM's GD snart går i pension. Det stod även något om Tegnells framtid.
Så min gamla fråga aktualiseras: kommer Tegnell att sparkas vid 15 000 döda eller vid 16 000 döda?
Så min gamla fråga aktualiseras: kommer Tegnell att sparkas vid 15 000 döda eller vid 16 000 döda?
Med tanke på att han knappast orsakat pandemin, och att Sverige klarat sig bättre än de flesta EU länder så känns frågan minst sagt märklig.T Thomas_Blekinge skrev:
Det är långt värre än så, mycket värre, hittils under pandemintiden har 128 349 dött i Sverige och eftersom bägge jobbar på folkhälsomyndigheten kan man gott anse att de har ett finger med i spelet i vart och ett av dessa tragiska och naturligtvis oundvikliga dödsfall, skandal, avgå!T Thomas_Blekinge skrev:
Nollvision är det enda rimliga.
Ja, tyvärr så har de en tendens att attrahera varandra. Ett typiskt varningstecken är när amatörer inom området går emot konsensus. De är inte tillräckligt kunniga för att kunna separera goda vetenskapligt underbyggda rön från skit, och av någon anledning är skiten alltid mer lockande.D djac skrev:Jo, men då hamnar man ju på 10.000 apor-nivå osv, även en bebis kan ju säga nej och ja som svar på allt man säger och ibland har de rätt, det gör de ju liksom inte trovärdiga.
Sen anses det inte vara sunt att vara skeptisk till saker där det råder i stort sett total koncensus, speciellt inte är man inte kan vara konstruktivt skeptisk och det kan man bara om man har en tillräcklig plattform att stå på.
Det finns många moderna ord för sådana människor men det klassiska är nog galningar.
Eller också är de dumdristiga nog att våga ifrågasätta den allmänna uppfattningen. Det var ingen slump att det var ett barn som häpet tjoade: -kejsaren är ju naken!H hapazard skrev:
I Tyskland och stora delar av västvärlden med för den delen, rådde det en stor enighet om att Nazismen, var framtidens melodi. Vi Arier var det självklara ledarfolket som med självklar rätt, skulle styra världen. När kriget bröt ut fängslades svenskar som agerade mot Hitler.
Ämnet är annorlunda, men mentaliteten densamma.
Staffans
Det är en saga Staffan..Staffans2000 skrev:
Eller också är de dumdristiga nog att våga ifrågasätta den allmänna uppfattningen. Det var ingen slump att det var ett barn som häpet tjoade: -kejsaren är ju naken!
I Tyskland och stora delar av västvärlden med för den delen, rådde det en stor enighet om att Nazismen, var framtidens melodi. Vi Arier var det självklara ledarfolket som med självklar rätt, skulle styra världen. När kriget bröt ut fängslades svenskar som agerade mot Hitler.
Ämnet är annorlunda, men mentaliteten densamma.
Staffans
I Tyskland var inte enigheten så stor utan det såg ut ungefär som det gör i Sverige idag.
Spännande att du jämför de som du upplever ifrågasätter med en saga.Staffans2000 skrev:
Eller också är de dumdristiga nog att våga ifrågasätta den allmänna uppfattningen. Det var ingen slump att det var ett barn som häpet tjoade: -kejsaren är ju naken!
I Tyskland och stora delar av västvärlden med för den delen, rådde det en stor enighet om att Nazismen, var framtidens melodi. Vi Arier var det självklara ledarfolket som med självklar rätt, skulle styra världen. När kriget bröt ut fängslades svenskar som agerade mot Hitler.
Ämnet är annorlunda, men mentaliteten densamma.
Och Godwins lag gäller även i den här tråden, ser jag. Fast det kanske redan har bevisats.
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Det är egentligen inte så konstigt. Förklaringsmodeller baserade på verkligheten är hårt begränsade i att de behöver stämma överens just med verkligheten. Om man släpper det kravet och helt optimerar för en förklaringsmodell som istället bara behöver tilltala folk kan den bli hur lockande som helst.H hapazard skrev:
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
Jag hävdar att förföljandet av vissa som t ex Torgny Segerstedt handlade mer om att man var rädd att det skulle provoceras fram en tysk invasion är att man verkligen beundrade den lille skrikande korpralen.Staffans2000 skrev:
Eller också är de dumdristiga nog att våga ifrågasätta den allmänna uppfattningen. Det var ingen slump att det var ett barn som häpet tjoade: -kejsaren är ju naken!
I Tyskland och stora delar av västvärlden med för den delen, rådde det en stor enighet om att Nazismen, var framtidens melodi. Vi Arier var det självklara ledarfolket som med självklar rätt, skulle styra världen. När kriget bröt ut fängslades svenskar som agerade mot Hitler.
Ämnet är annorlunda, men mentaliteten densamma.
Staffans