1 016 324 läst ·
19 546 svar
1016k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Det kommer fler och fler studier som pekar på detta. Jag hoppas innerligt att det kan motbevisas.Staffans2000 skrev:
https://drmalcolmkendrick.org/2021/06/03/covid19-the-spike-protein-and-blood-clotting/
“What do we know about COVID19? First, it can only enter cells that have a receptor known as the angiotensin II receptor (ACE2 receptor). Cells with these receptors are mainly found in the lining of the lungs, and endothelial cells that line all blood vessels. Also, the epithelial /endothelial cells than line the intestines. If a cell does not have an ACE2 receptor, COVID19 simply cannot gain entry.”
Man har testat att injicera spikeprotein i genmodifierade möss (eftersom de normalt inte har ACE2-receptorn, så har man ”tillverkat” möss som har den) - alla dog.
https://halturnerradioshow.com/inde...spike-protein-toxins-in-their-own-bodies?s=09
Redigerat av moderator:
Dr McKendrick vet jag inte vem det är, men Hal Turner är en ökänd konspirationsteoretiker. Det var den från den senare jag klippte in det där nano-vaccin-radiosändarklippet som helt uppenbart var fejk. Visst kan även blinda hönor hitta korn ibland, men använder man den typer av källor för att styrka sina teorier är det ett tecken på att det antingen är något allvarligt fel på teorierna eller på ens förmåga till kritiskt tänkande och analys. Eller båda för den delen.emmschen skrev:Det kommer fler och fler studier som pekar på detta. Jag hoppas innerligt att det kan motbevisas.
[länk]
“What do we know about COVID19? First, it can only enter cells that have a receptor known as the angiotensin II receptor (ACE2 receptor). Cells with these receptors are mainly found in the lining of the lungs, and endothelial cells that line all blood vessels. Also, the epithelial /endothelial cells than line the intestines. If a cell does not have an ACE2 receptor, COVID19 simply cannot gain entry.”
Man har testat att injicera spikeprotein i genmodifierade möss (eftersom de normalt inte har ACE2-receptorn, så har man ”tillverkat” möss som har den) - alla dog.
[länk]
Det är helt galet att folk tar del av sådana här källor, annat än som material för undervisning i källkritik.T tanaris skrev:Dr McKendrick vet jag inte vem det är, men Hal Turner är en ökänd konspirationsteoretiker. Det var den från den senare jag klippte in det där nano-vaccin-radiosändarklippet som helt uppenbart var fejk. Visst kan även blinda hönor hitta korn ibland, men använder man den typer av källor för att styrka sina teorier är det ett tecken på att det antingen är något allvarligt fel på teorierna eller på ens förmåga till kritiskt tänkande och analys. Eller båda för den delen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Jag har inte påstått att du har dragit någon slutsats. Jag läste det som stod på sidan och kommenterade det samt drog en slutsats att det verkade väldigt tokigt resonerat.Staffans2000 skrev:
Varför brydde du dig om att ta upp den sidan?
Ansåg du att det var en nyhet eller på vilket annat sätt är sidan relevant?
Den här tråden har generellt hållit en mycket hög kvalitet och för mig personligen har den varit viktig för den information som alla duktiga medlemmar sökt och länkat till. Tack skall ni ha!
Och så dyker Lars Bern upp, klimathotsskeptiker och vaccinationsskeptiker samt en uttalad anhängare av "New world order" dvs konspirationsteorin om det hemliga sällskapet som kommer att ta över världen och undanröja nationsgränserna.
Som om detta inte räcker blev han känd i Sverige som slagrutemannen när han gick omkring med sina pinnar och hävdade att det fungerar
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lars_Bern
Och så dyker Lars Bern upp, klimathotsskeptiker och vaccinationsskeptiker samt en uttalad anhängare av "New world order" dvs konspirationsteorin om det hemliga sällskapet som kommer att ta över världen och undanröja nationsgränserna.
Som om detta inte räcker blev han känd i Sverige som slagrutemannen när han gick omkring med sina pinnar och hävdade att det fungerar
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lars_Bern
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Eftersom du inte har gett någon källa till intervjun med militärläkaren och endast skrev mycket kortfattat så kan jag ha missuppfattat vad du menade. Det var därför som jag använde ordet "väl" samt skrev en fråga till dig och inte ett påstående. Hur du kan få det till att jag skulle skämta, retas eller liknande är en gåta för mig.A Anders_Nilsson skrev:Det fetade - du använder "väl" för att anta vad folk menar. Sedan raljerar du om att jag inte bryr mig om personalens säkerhet?
Kan du förklara ditt resonemang? Hur fick du till det här? Brukar du köra den här stilen?
Jag är så gammal att jag var med om röntgen redan på 70-talet och det var ingen röntgenpersonal som skadades då. Man visste nämligen redan under tidigt 1900-tal att röntgenstrålningen var elektromagnetisk och joniserande och i höga doser ledde till skador. Edison hade en glasblåsare som är en milstolpe i historien vad gäller röntgenskador.
Man har justerat ner gränsvärden under tiden men det är en annan sak, det är total exponering som gäller.
Standardmetoden för att undvika skador är att ge patienten blytäcken och att personalen går ut ur röntgenrummet som är byggt i rätt grov betong. Betong är nämligen en rätt effektiv barriär mot elektromagnetisk strålning. Man håller givetvis koll på hur mycket personalen arbetat. Men fundamentalt så begränsar man personalens stråldos genom fysiska barriärer som effektivt stoppar stråldosen.
Och givetvis ger man personalen dosimetrar. Och för loggbok på hur mycket de arbetat och vilka stråldoser som använts. Men vi accepterar en viss mängs strålning i Sverige.
Det som hänt under 2000-talet är att man helt gått över till digitala sensorer i stället för film samt att man kan behandla bilden digitalt vilket lett till att man kunnat sänka den effektiva stråldosen. Detta är givetvis bra men det betyder inte att äldre apparatur i begränsad användning (man får givetvis hålla koll på personalens stråldos) med automatik är livsfarlig under BEGRÄNSAD användning.
Kom ihåg att vi tala om en pandemi där sjukvårdspersonal fick arbeta med ytterst begränsad skyddsutrusning i början vilket också är en risk.
Jag uppfattade det som du skrev som att du ansåg att det var trams att röntgenutrustningen inte fick användas. Röntgenpersonal har fått skador av röntgen och det är ju därför som man många gånger har ändrat riktlinjer t.ex. för hur tandläkare och -sköterskor ska bete sig när patientens tänder röntgas. På 70-talet stod de kvar i rummet men det gör de inte numera. Inget av det du skriver om röntgen och -personal är okänt för mig.
Vi har tydligen olika uppfattning i det lämpliga att använda onödigt farlig röntgenutrustning, kanske därför att jag hade en släkting som dog i cancer som troligen orsakades av att ha jobbat inom tandvården och där utsatts för röntgenstrålar. Så det är verkligen inte något jag skämtar om.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Det var tydligen inte det enda i den debattartikeln heller.Fairlane skrev:
Överläkaren Daniel Bremell vid infektionskliniken på Sahlgrenska universitetssjukhuset säger:
– Om tiotusentals barn skulle ha svåra symtom under lång tid efter covid, skulle vi ha märkt det i vården, men det gör vi inte. När man sedan tittar på de källor som de hänvisar till, så går det inte att utläsa siffrorna på ett trovärdigt sätt för det är inga välgjorda studier, säger Bremell till TT.
TT via t.ex. https://www.gp.se/nyheter/sverige/siffror-om-barn-med-postcovid-får-kritik-1.48738905
Ja. Det var definitivt en nyhet. Åtminstone för mig. Precis som det var att munskydd inte skyddade. Men nu gör det eller att virus inte smittade asymtomatisk och att det går bra att fylla innomhusköpcenter med folk, men inte ha nöjesfälten öppna etc.BirgitS skrev:
Staffans
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Okej, att man har spikprotein i blodomloppet efter att ha blivit sjuk i covid har varit känt i långt mer än ett år eftersom det är så att när virus förökar sig i kroppen så kommer de ut i blodet.Staffans2000 skrev:
Sen kommer det en masa konstigheter i ditt inlägg.
Det är välkänt att munskydd skyddar till viss del. Det är ju därför man använder dem i vården.
Det är vanligt att virus smittar asymtomatiskt men eftersom SARS inte gör det (utan tvärtom inte smittar förrän man varit sjuk i några dagar) var det väl oklart i januari/februari förra året vad som gällde covid men det klarnade ju snabbt sen och var välkänt i början av mars.
Nej, inomhusköpcenter går inte bra att fylla med folk.
Det är inte bra att trängas på nöjesfält heller och de kan knappast betraktas som lika nödvändiga som mat, apoteksvaror och nya kläder när barn vuxit ur de gamla (sånt man hittar i köpcenter).
när sådan personer kommer på tal o refereras till, ringer min foliehattklocka. För övrigt blev ju hans kanal avstängd av Youtube.A Abies koreana skrev:Den här tråden har generellt hållit en mycket hög kvalitet och för mig personligen har den varit viktig för den information som alla duktiga medlemmar sökt och länkat till. Tack skall ni ha!
Och så dyker Lars Bern upp, klimathotsskeptiker och vaccinationsskeptiker samt en uttalad anhängare av "New world order" dvs konspirationsteorin om det hemliga sällskapet som kommer att ta över världen och undanröja nationsgränserna.
Som om detta inte räcker blev han känd i Sverige som slagrutemannen när han gick omkring med sina pinnar och hävdade att det fungerar
[länk]
Jag måste erkänna att det är lite av en guilty pleasure för min del att lyssna på bindgalna konspirationsteoretiker. Det är ofta både amusant, tragiskt och skrämmande på en och samma gång.D djac skrev:
Får väl sälla mig till de här som tycker att Kvällspressen står för nyhetskvalitet. 

Nu måste Danskarna ha gjort något otroligt hemskt dåligt, de är sämre än Sverige!!!
Svenskar varnas av Svenska myndigheter för att smittspridningen i Danmark är störst i Norden nu…
I och med detta har nu soffepidemiologerna i tråden en stor utmaning framför sig; hur kan man vända detta till att Sverige ändå är sämre än Danmark?
Spänningen är ooooooliiiiiiidlig.
Och så kommer länken till nyheten jag svamlar om:
https://www.expressen.se/kvallsposten/tegnells-pik-mot-danmark-varnar-nu-svenskarna/
Nu måste Danskarna ha gjort något otroligt hemskt dåligt, de är sämre än Sverige!!!
Svenskar varnas av Svenska myndigheter för att smittspridningen i Danmark är störst i Norden nu…
I och med detta har nu soffepidemiologerna i tråden en stor utmaning framför sig; hur kan man vända detta till att Sverige ändå är sämre än Danmark?
Spänningen är ooooooliiiiiiidlig.
Och så kommer länken till nyheten jag svamlar om:
https://www.expressen.se/kvallsposten/tegnells-pik-mot-danmark-varnar-nu-svenskarna/
Redigerat:
Lars Bern verkar vara en sann renässansmänniska, expert på inte mindre än allting men det innebär inte heller att allt han säger måste vara fel. Att vara skeptisk till klimathysterin och därmed följande tokerier är bara sunt, likaså att inte lita på politiker eller tro att staten drivs av godhet.A Abies koreana skrev: