P
Fairlane Fairlane skrev:
Det är iofs sant. Du menar som om 8 personer står i en grupp och diskuterar var man ska gå på lunch. Två personer föreslår en restaurang och de andra 6 håller med om det det låter bra. När den sen ätit och maten inte var så bra som man hoppats så är det fritt fram för de övriga 6 att kritisera de 2 som avlde restaurangen? :cool:
Ja, du har hajat hur det fungerar. ;)
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Varför skulle de minnas detta om 100 år?
Spanska sjukan var fruktansvärt mycket värre på flera sätt, och den florerade för 100 år sedan.

Hur många mindes den nu?
Hundra år är för lång tid att göra förutsägelser om. Det kanske inte finns vårdbolag om hundra år. Det kanske inte ens finns vård av en eller annan anledning, kanske för att det inte behövs.

Däremot kanske vårdbolagen skärper sig den närmaste tiden om de vet att de inte kan tysta visselblåsare.
 
P
Nissens Nissens skrev:
Imponerande, jag hade ju hört om den i skolan och min Mormor pratade om den någon gång, men hon var ju litet barn när den gick.
Hur som helst så verkar de flesta länder ha glömt den, för inte många hade någon vidare beredskap…
Alla historienördar som är det minsta intresserade av europeisk maktpolitik runt förra sekelskiftet och därmed också första världskriget har hyfsad koll på spanska sjukan (som inte har så värst mycket mer med Spanien att göra än något annat land).

Tillägg: troligen inträffade första utbrottet av spanska sjukan i Kansas, USA.
 
Redigerat:
  • Gilla
tergo och 2 till
  • Laddar…
Nissens
P pmd skrev:
Hundra år är för lång tid att göra förutsägelser om. Det kanske inte finns vårdbolag om hundra år. Det kanske inte ens finns vård av en eller annan anledning, kanske för att det inte behövs.

Däremot kanske vårdbolagen skärper sig den närmaste tiden om de vet att de inte kan tysta visselblåsare.
Nja, om jag förstått det rätt utbryter pandemier av lite besvärligare art ut vart 30:e år. Vilken som kommer att ställa till problem vet man ju inte innan….

Men säg att det blir vart 100:e år. Nog borde man kunna lägga in i instruktionerna för myndigheterna att beredskapen skall finnas?
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Nissens
P pmd skrev:
Alla historienördar som är det minsta intresserade av europeisk maktpolitik runt förra sekelskiftet och därmed också första världskriget har hyfsad koll på spanska sjukan (som inte har så värst mycket mer med Spanien att göra än något annat land).
Sitter inte många historienördar i länders högre skikt tydligen…
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Frågan ska nog inte vara hur många som mindes den utan hur många som agerade utifrån det minnet, dvs. jobbade politiskt eller på andra sätt för att förbereda Sverige på att något liknande kunde hända igen.
Jag var övertygad sen länge att en pandemi av spanska sjukan-klass skulle komma förr eller senare, men jag var inte ett dugg övertygad om att den skulle komma i början av 2020 när det rapporterades om SARS-CoV-2.

"This is not the pandemic you are looking for".

Jag avfärdade det som en "vanlig influensa" men lite smittsammare (av naturliga skäl). Så småningom insåg jag att jag nog hade fel i det.
 
Redigerat:
P
BirgitS BirgitS skrev:
Nu är väl inte röntgen något man använder hela tiden i covid-vården men det gäller väl att röntgenutrustningen är farlig för personalen. Så menar du att det inte gör något om sjukvårdspersonalen dör av cancer bara det går att röntga patienterna eller hur ska jag tolka det du skrev?
Elektromagnetisk strålning är inte antingen ofarlig eller farlig. Det är en glidande skala. Risken för röntgenpersonalen är beroende på hur stor dos den utsätts för under en bestämd tidsperiod. Sålunda kan det vara befogat att använda "farlig" röntgenutrustning, men med begränsningar som inte behövs för modernare utrustning, om alternativet är att inte undersöka patienter med röntgen alls.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Här påstår Lars Bern att spikproteinerna, inte är de harmlösa nycklar, de påstås vara, utan ena riktiga illbattingar. Vilket gör vaccineringen kontraproduktiv.
Är Lars Bern molekylärbiolog?
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Hur som helst så verkar de flesta länder ha glömt den, för inte många hade någon vidare beredskap…
USA hade åtminstone byggt upp lite beredskap med start när Bush (43) var president, men det gäller ju att förvalta det man har också, när smällen kommer …
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Nja, om jag förstått det rätt utbryter pandemier av lite besvärligare art ut vart 30:e år.
Det var du som undrade varför vårdbolagen skulle minnas den aktuella förundersökningen om 100 år.
;)
 
P
Nissens Nissens skrev:
Nja, om jag förstått det rätt utbryter pandemier av lite besvärligare art ut vart 30:e år. Vilken som kommer att ställa till problem vet man ju inte innan….
30 år är mer än en evighet i politikens värld. Inte ens så viktiga saker som försvaret får så lång planeringshorisont.
Men säg att det blir vart 100:e år. Nog borde man kunna lägga in i instruktionerna för myndigheterna att beredskapen skall finnas?
Man borde, men gör man?
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nu är väl inte röntgen något man använder hela tiden i covid-vården men det gäller väl att röntgenutrustningen är farlig för personalen. Så menar du att det inte gör något om sjukvårdspersonalen dör av cancer bara det går att röntga patienterna eller hur ska jag tolka det du skrev?
Det fetade - du använder "väl" för att anta vad folk menar. Sedan raljerar du om att jag inte bryr mig om personalens säkerhet?

Kan du förklara ditt resonemang? Hur fick du till det här? Brukar du köra den här stilen?

Jag är så gammal att jag var med om röntgen redan på 70-talet och det var ingen röntgenpersonal som skadades då. Man visste nämligen redan under tidigt 1900-tal att röntgenstrålningen var elektromagnetisk och joniserande och i höga doser ledde till skador. Edison hade en glasblåsare som är en milstolpe i historien vad gäller röntgenskador.

Man har justerat ner gränsvärden under tiden men det är en annan sak, det är total exponering som gäller.

Standardmetoden för att undvika skador är att ge patienten blytäcken och att personalen går ut ur röntgenrummet som är byggt i rätt grov betong. Betong är nämligen en rätt effektiv barriär mot elektromagnetisk strålning. Man håller givetvis koll på hur mycket personalen arbetat. Men fundamentalt så begränsar man personalens stråldos genom fysiska barriärer som effektivt stoppar stråldosen.

Och givetvis ger man personalen dosimetrar. Och för loggbok på hur mycket de arbetat och vilka stråldoser som använts. Men vi accepterar en viss mängs strålning i Sverige.

Det som hänt under 2000-talet är att man helt gått över till digitala sensorer i stället för film samt att man kan behandla bilden digitalt vilket lett till att man kunnat sänka den effektiva stråldosen. Detta är givetvis bra men det betyder inte att äldre apparatur i begränsad användning (man får givetvis hålla koll på personalens stråldos) med automatik är livsfarlig under BEGRÄNSAD användning.

Kom ihåg att vi tala om en pandemi där sjukvårdspersonal fick arbeta med ytterst begränsad skyddsutrusning i början vilket också är en risk.
 
  • Älska
Staffans2000
  • Laddar…
Nissens
P pmd skrev:
30 år är mer än en evighet i politikens värld. Inte ens så viktiga saker som försvaret får så lång planeringshorisont.

Man borde, men gör man?
Nä, bevisligen gör man ju inte det.
Om 100 år är detta ”glömt”.
Med tanke på att Covid-19 haft så låg dödlighet så är väl sannolikheten ännu högre att den snabbt glöms bort.
 
Nissens
P pmd skrev:
USA hade åtminstone byggt upp lite beredskap med start när Bush (43) var president, men det gäller ju att förvalta det man har också, när smällen kommer …
Ja, det verkar ju som att den förvaltningen var lite knackig…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.