Nissens Nissens skrev:
Varför skulle de minnas detta om 100 år?
Spanska sjukan var fruktansvärt mycket värre på flera sätt, och den florerade för 100 år sedan.

Hur många mindes den nu?
Jag minns spanska sjukan eftersom min mamma hade en faster som dog i den. Berättelserna om spanska sjukan har gått vidare i släkten och jag har berättat för mina barn hur det var för vår släkt.
 
Nissens
a.o.f a.o.f skrev:
Jag minns spanska sjukan eftersom min mamma hade en faster som dog i den. Berättelserna om spanska sjukan har gått vidare i släkten och jag har berättat för mina barn hur det var för vår släkt.
Imponerande, jag hade ju hört om den i skolan och min Mormor pratade om den någon gång, men hon var ju litet barn när den gick.
Hur som helst så verkar de flesta länder ha glömt den, för inte många hade någon vidare beredskap…
 
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Hur många mindes den nu?

En:D.

Staffans
Två!

Dessutom tycker jag historikerna borde rota i tankesättet som ledde fram till att Skyddsmask 90 inte fick användas medans det var fritt fram att inte använda mask alls.

Sedan läste jag en intervju med en militär läkare som kommenterade att röntgenutrustningen i fältdjikhusen var från 80-tslet och absolut inte fick användas. Men att inte ha tillgång till röntgenutrustningen var ok. Nu slapp vi använda fältsjukhusrn men tankesättet är så svenskt. Bättre att dö på rätt sätt än att leva på fel sätt.
 
  • Gilla
sysmali och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Varför skulle de minnas detta om 100 år?
Spanska sjukan var fruktansvärt mycket värre på flera sätt, och den florerade för 100 år sedan.

Hur många mindes den nu?
Frågan ska nog inte vara hur många som mindes den utan hur många som agerade utifrån det minnet, dvs. jobbade politiskt eller på andra sätt för att förbereda Sverige på att något liknande kunde hända igen.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
men tankesättet är så svenskt. Bättre att dö på rätt sätt än att leva på fel sätt.
Som man säger; Här i Sverige är det viktigt att göra saker rätt - på andra ställen är det viktigare att göra rätt saker.
 
  • Älska
  • Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
Nissens
BirgitS BirgitS skrev:
Frågan ska nog inte vara hur många som mindes den utan hur många som agerade utifrån det minnet, dvs. jobbade politiskt eller på andra sätt för att förbereda Sverige på att något liknande kunde hända igen.
Absolut, det var det jag hade i tankarna. Inte många stater kan säga att de var förberedda när Covid-19 kom…
 
Redigerat:
BirgitS
A Anders_Nilsson skrev:
Sedan läste jag en intervju med en militär läkare som kommenterade att röntgenutrustningen i fältdjikhusen var från 80-tslet och absolut inte fick användas. Men att inte ha tillgång till röntgenutrustningen var ok. Nu slapp vi använda fältsjukhusrn men tankesättet är så svenskt. Bättre att dö på rätt sätt än att leva på fel sätt.
Nu är väl inte röntgen något man använder hela tiden i covid-vården men det gäller väl att röntgenutrustningen är farlig för personalen. Så menar du att det inte gör något om sjukvårdspersonalen dör av cancer bara det går att röntga patienterna eller hur ska jag tolka det du skrev?
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Fairlane
BirgitS BirgitS skrev:
Förutom det som du skriver så kan man titta på hur det ligger till med antalet barn som avlidit, i dagens debattartikel [länk] så har forskargruppen skrivit att 13 barn avlidit, vilket är vad Fohm har rapporterat för gruppen 0-19 år, men enligt dödsorsaksregistret så är det 6 barn under 18 år.
TT via t.ex. [länk]
Vilken skräll, de 26 forskarna tänjer ordentligt på sanningen igen...
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
djac och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000
Här påstår Lars Bern att spikproteinerna, inte är de harmlösa nycklar, de påstås vara, utan ena riktiga illbattingar. Vilket gör vaccineringen kontraproduktiv.
Björn Olsen får sig också en känga för att han vill att även barn skall vaccineras. Vilket kanske glädjer en del?:D

https://swebbtv.se/w/622e090c-6aa1-4ef6-97d5-7e16e95b1ecc

Staffans
 
  • Haha
Nissens
  • Laddar…
Nissens
A Anders_Nilsson skrev:
Två!

Dessutom tycker jag historikerna borde rota i tankesättet som ledde fram till att Skyddsmask 90 inte fick användas medans det var fritt fram att inte använda mask alls.

Sedan läste jag en intervju med en militär läkare som kommenterade att röntgenutrustningen i fältdjikhusen var från 80-tslet och absolut inte fick användas. Men att inte ha tillgång till röntgenutrustningen var ok. Nu slapp vi använda fältsjukhusrn men tankesättet är så svenskt. Bättre att dö på rätt sätt än att leva på fel sätt.
Jag har å yrkets vägnar haft kontakt med myndigheter i många länder. Den erfarenheten säger mig att det inte alls är förvånande att myndigheterna agerade på det viset. Det händer överallt, men vissa verkar tro att Sverige avviker… så är det absolut inte…
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Här påstår Lars Bern att spikproteinerna, inte är de harmlösa nycklar, de påstås vara, utan ena riktiga illbattingar.
Att han påstår saker gör dem ju inte mer sanna.
Spikproteiner har man gott om i kroppen när man insjuknar i covid, däremot efter vaccinerna har man bara delar av dem så vill man inte ha spikproteiner ska man ju verkligen vaccinera sig så att man inte insjuknar i covid.
 
  • Gilla
  • Älska
El-Löken66 och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Att han påstår saker gör dem ju inte mer sanna.
Spikproteiner har man gott om i kroppen när man insjuknar i covid, däremot efter vaccinerna har man bara delar av dem så vill man inte ha spikproteiner ska man ju verkligen vaccinera sig så att man inte insjuknar i covid.
Jag drog ingen slutsats av de han sade, utan skrev bara en mycket kort sammanfattning.
Har du lyssnat på programmet?

Staffans
 
sysmali
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Jag drog ingen slutsats av de han sade, utan skrev bara en mycket kort sammanfattning.
Har du lyssnat på programmet?

Staffans
Supernyfiken på din slutsats av vad som sades?
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Här påstår Lars Bern att spikproteinerna, inte är de harmlösa nycklar, de påstås vara, utan ena riktiga illbattingar. Vilket gör vaccineringen kontraproduktiv.
Björn Olsen får sig också en känga för att han vill att även barn skall vaccineras. Vilket kanske glädjer en del?:D

[länk]

Staffans
Alltså… som amatör skall man nog undvika att dra egna slutsatser i ämnet.

Såvida man inte satsar på att bli soffepidemiolog förstås :)
 
T
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Här påstår Lars Bern att spikproteinerna, inte är de harmlösa nycklar, de påstås vara, utan ena riktiga illbattingar. Vilket gör vaccineringen kontraproduktiv.
Björn Olsen får sig också en känga för att han vill att även barn skall vaccineras. Vilket kanske glädjer en del?:D

[länk]

Staffans
Swebbtv, som kastats ut från Youtube pga för mycket spridande av desinformation och Lars Bern, en av många ansedd som ökänd konspirationsteoretiker?

Är det såna källor du förlitar dig på är det kanske inte så konstigt att du är skeptisk till vaccin.
 
  • Gilla
hapazard och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.