P
Fairlane Fairlane skrev:
Jag förstår att KU kritiserar regeringen, det är ju så politiken fungerar, men jag tycker det är lite löjligt när man under förra våren inte sa något annat, utan tvärtom höll med om allt. Då var inställningen snarare "Vi sitter i detta tillsammans".
Det går inte att komma med kritik förrän man har facit, förstår du väl?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
optimum optimum skrev:
När det gäller äldreboenden så öppnade vi upp dessa 1:a oktober igen och hade inte ens då säkrat upp mot smittspridning och den ökade återigen där. Dessutom hade smittspridningen redan ökat i landet och vansinne att öppna upp utan tillräckliga åtgärder.
Katastrofen med ålderdomshemmen beror mest på försummelser under flera decennier. Outbildad personal och alltför slimmade organisationer är delförklaringar. Tyvärr tror jag inte att våra folkvalda kommer att dra tillräckliga lärdomar av utfallet.
 
  • Gilla
Abies koreana och 4 till
  • Laddar…
Nissens
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Birgit. Du vet mycket väl att jag skrev fel. Regeringen, skall det naturligtvis vara. Som du vet.
Ditt hängivna försvar av Nissens bortförklaringar är en ren björntjänst, då han kan invaggas i vantron att det han skriver är klokt.

Staffans
Är det någon som har bortförklaringar så är det du.

Vaccinskräcken du utvecklat är ett bra exempel.
Det är väl bara att säga att du är rädd för att ta det.
Du behöver ju inte komma med en massa bortförklaringar som om det skulle finnas något rationellt skäl att inte vaccinera sig.

KU är inget annat än ett politiskt forum där oppositionen får en möjlighet att kasta potatis på de som gjort sitt jobb. Det är en bra konstruktion, men det är mycket sånt som är lätt att veta när man har facit i hand som dyker upp där.

Vill tillägga att jag röstat borgerligt i hela mitt liv, men man måste ju förstå hur systemet fungerar.

KU har inte varit någon vidare underhållning sedan Carl Lidbom och Anders Björck stångade varandra blodiga där. :crysmile:
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Hittils, kanske. Men det verkliga svaret får framtiden utvisa.
Säkert är det så att ingenting är säkert.

Att allvarliga biverkningar hos fler vaccinerade personer än som har varit sjuka skulle dyka upp långt in framtiden (för ett lagom värde på "långt") tror jag är tämligen osannolikt.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
De har inte rekommenderat ens att alla 16- och 17-åringar vaccineras fast Pfizers vaccin är godkända för dem sen länge. De har låtit mycket tveksamma till att vaccinera barn, i alla fall så länge som nyttan för dem själva är lägre än risken med vaccin. Som jag ser det är det osannolikt att de kommer att låta barn vaccineras innan det går att se att de löper hög risk pga. en ny variant.
Det vore dumt att inte gå ner i åldrarna med vaccin. En del barn har avlidit och så finns ju postcovid också. Alltid svårt att gissa hur FHM kommer att göra men jag tror på att de landar i vaccination. Det finns ju också en flockimmunitesaspekt, ju fler vaccinerade dess bättre.

En liten blipp på kurvan denna vecka men brukar se ut så. Lite trappstegs formad.

Linjediagram som visar avtagande antal dödsfall per vecka från vecka 14 till vecka 22.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P
P pmd skrev:
Tyvärr tror jag inte att våra folkvalda kommer att dra tillräckliga lärdomar av utfallet.
Däremot kanske vårdbolagen lär sig lite. Norrorts åklagarkammare i Stockhom har inlett en förundersökning om brott mot lagen om meddelarskydd i samband med Attendos försök att tysta vårdbiträdet Stine Christophersen.
Christophersen berättade i media om missförhållanden på just ett äldreboende.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Precis. Nästa gång så står de och upprepar att det varit omöjligt att förutse.
Svenska politiker i ett nötskal. Eller, politiker i allmänhet, är jag rädd för.

Staffans
Split screen images of two individuals speaking with quotes about pandemic response from 2014 and 2020.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pmd och 7 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Det finns ju också en flockimmunitesaspekt, ju fler vaccinerade dess bättre.
Var det inte du som tidigare idag skrev om typ flockimmunitet i Stockholm redan nu?

Det vore dumt att inte gå ner i åldrarna med vaccin.
Här pratar en forskare kring fyra påståenden när det gäller vaccin till barn: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/emma-frans-reder-ut-fyra-pastaenden-om-vaccin-till-barn
Inte minst det sista kan ju vara viktigt att tänka på för att undvika att onödigt många människor avlider.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 14.31 bör vara Tegnells svar på en fråga om barnvaccinering på dagens presskonferens. Fohm försöker förstå hur stort behovet är samt verkar vilja se hur det går när andra länder vaccinerar barn, om t.ex. biverkningar som hjärtmuskelinflammation blir för vanliga.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Hur ska man förklara att det höga dödstalen på Säbo, hemtjänst och äldre överhuvudtaget fortsatt i våg 2-3, när vi visste att viruset var så smittsamt och slog så hårt. Jag har uppfatta all personal skydda sig så mycket det bara gick i våg 2-3, för minska risken att smitta de vårdande, samt att besök minskade och var fyllt av restriktioner, så som munskydd, besök sällan eller bara besök utomhus osv. Under inledning av våg 1 fanns det ingen skyddsutrustning och ingen visste något. Med facit i hand så var ju de skyddsåtgärder verkningslösa eller bara minska smittan något.
 
D
trähandtag trähandtag skrev:
Hur ska man förklara att det höga dödstalen på Säbo, hemtjänst och äldre överhuvudtaget fortsatt i våg 2-3, när vi visste att viruset var så smittsamt och slog så hårt. Jag har uppfatta all personal skydda sig så mycket det bara gick i våg 2-3, för minska risken att smitta de vårdande, samt att besök minskade och var fyllt av restriktioner, så som munskydd, besök sällan eller bara besök utomhus osv. Under inledning av våg 1 fanns det ingen skyddsutrustning och ingen visste något. Med facit i hand så var ju de skyddsåtgärder verkningslösa eller bara minska smittan något.
Jag tror vi är väldigt "generösa" med att sätta dödsfall på coronakontot, vår överdödlighet i förhållande till rapporterade siffror tyder på detta. Nu pratar vi ju om väldigt gamla och sköra människor så den övergripande sannolikheten för att de ska avlida är ju redan extremt hög.
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
P pmd skrev:
Det går inte att komma med kritik förrän man har facit, förstår du väl?
Det är iofs sant. Du menar som om 8 personer står i en grupp och diskuterar var man ska gå på lunch. Två personer föreslår en restaurang och de andra 6 håller med om det det låter bra. När den sen ätit och maten inte var så bra som man hoppats så är det fritt fram för de övriga 6 att kritisera de 2 som avlde restaurangen? :cool:
 
  • Gilla
  • Haha
Ingenjören och 4 till
  • Laddar…
Nissens
P pmd skrev:
Däremot kanske vårdbolagen lär sig lite. Norrorts åklagarkammare i Stockhom har inlett en förundersökning om brott mot lagen om meddelarskydd i samband med Attendos försök att tysta vårdbiträdet Stine Christophersen.
Christophersen berättade i media om missförhållanden på just ett äldreboende.
Varför skulle de minnas detta om 100 år?
Spanska sjukan var fruktansvärt mycket värre på flera sätt, och den florerade för 100 år sedan.

Hur många mindes den nu?
 
Staffans2000
Hur många mindes den nu?

En:D.

Staffans
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
E
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
V
Typiskt dagens ungdomar att sakna bildning och fuska på historieproven.

Vi andra visste precis vad som komma skulle.
 
BirgitS
D djac skrev:
Jag tror vi är väldigt "generösa" med att sätta dödsfall på coronakontot, vår överdödlighet i förhållande till rapporterade siffror tyder på detta. Nu pratar vi ju om väldigt gamla och sköra människor så den övergripande sannolikheten för att de ska avlida är ju redan extremt hög.
Förutom det som du skriver så kan man titta på hur det ligger till med antalet barn som avlidit, i dagens debattartikel https://www.dn.se/debatt/risk-att-en-fjarde-covidvag-i-host-drabbar-framst-barn/ så har forskargruppen skrivit att 13 barn avlidit, vilket är vad Fohm har rapporterat för gruppen 0-19 år, men enligt dödsorsaksregistret så är det 6 barn under 18 år.
TT via t.ex. https://www.gp.se/nyheter/sverige/socialstyrelsen-få-barn-har-dött-av-covid-1.48732342
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.