1 016 324 läst ·
19 546 svar
1016k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Jag håller mig till att kritisera det land jag lever i.Nissens skrev:
Att kritisera t.ex. Norge som Anders Tegnell gjorde tycker jag är oförskämt.
När det gäller äldreboenden så öppnade vi upp dessa 1:a oktober igen och hade inte ens då säkrat upp mot smittspridning och den ökade återigen där. Dessutom hade smittspridningen redan ökat i landet och vansinne att öppna upp utan tillräckliga åtgärder.
Att du så kategoriskt försvarar våra misstag är ofattbart. Man skulle kunna tro att du är så dåligt påläst om ämnet och håller på och gissar.
Jag tror att de svaren finns nu, excellent är sammanfattningen. Skadorna av viruset på rimlig nivå och skadorna av restriktionerna också på en förhållandevis låg nivå.Nissens skrev:
Sen har självklart misstag begåtts, av både individer och organisationer, helt optimalt blir det ju aldrig.
Nu är frågan om vi som land klarar att utvärdera och ta beslut på om det är något vi vill ändra på i våra förberedelser inför nästa händelse, vad denna nu blir. Min gissning är att vi inte kommer ändra på så mycket, det ska såklart bärgas lite poänger på kort sikt men när det kommer till att avsätta medel så tror jag frågan har avklingat.
Jag förstår inte hur du får det till att jag försvarar allt. Det jag säger är att jag inte ser så svartvitt på verkligheten som några här gärna gör.optimum skrev:
Jag håller mig till att kritisera det land jag lever i.
Att kritisera t.ex. Norge som Anders Tegnell gjorde tycker jag är oförskämt.
När det gäller äldreboenden så öppnade vi upp dessa 1:a oktober igen och hade inte ens då säkrat upp mot smittspridning och den ökade återigen där. Dessutom hade smittspridningen redan ökat i landet och vansinne att öppna upp utan tillräckliga åtgärder.
Att du så kategoriskt försvarar våra misstag är ofattbart. Man skulle kunna tro att du är så dåligt påläst om ämnet och håller på och gissar.
Jag lever inte i den naiva villfarelsen att Sverige skulle vara något slags föregångsland som resten av världen ser upp till.
Sverige är bara ett pyttelitet land i en stor värld, och vi är sämre än vissa länder, och kanske ”bättre” än andra. Nu råkar vi ha klarat pandemin bättre än vad många länder i EU gjort. Vad det beror på får man väl inte veta kanske, men sannolikt beror det på att man gjort mycket rätt.
Och om du tror att Aftonbladet och KU kommer med någon slags facit så vet du inte hur det fungerar.
Men tydligen har du, Aftonbladet och KU samma åsikter.
Det är noterat.
Håller med helt!D djac skrev:Jag tror att de svaren finns nu, excellent är sammanfattningen. Skadorna av viruset på rimlig nivå och skadorna av restriktionerna också på en förhållandevis låg nivå.
Sen har självklart misstag begåtts, av både individer och organisationer, helt optimalt blir det ju aldrig.
Nu är frågan om vi som land klarar att utvärdera och ta beslut på om det är något vi vill ändra på i våra förberedelser inför nästa händelse, vad denna nu blir. Min gissning är att vi inte kommer ändra på så mycket, det ska såklart bärgas lite poänger på kort sikt men när det kommer till att avsätta medel så tror jag frågan har avklingat.
Möjligtvis vill politikerna visa sig handlingskraftiga och fylla på beredskapslagren lite.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
https://www.gp.se/nyheter/världen/allt-färre-coronafall-i-eu-1.48707077
Gäller alltså antalet sammanlagt för de senaste två kalenderveckorna.
Tyvärr gissar jag att du får rätt. Jag tror inte att det sätts upp nya statliga beredskapslager, inte heller att man rekryterar mer vårdpersonal och höjer deras löner, eller att man överför ansvar från regioner till staten, eller något liknande.D djac skrev:Nu är frågan om vi som land klarar att utvärdera och ta beslut på om det är något vi vill ändra på i våra förberedelser inför nästa händelse, vad denna nu blir. Min gissning är att vi inte kommer ändra på så mycket, det ska såklart bärgas lite poänger på kort sikt men när det kommer till att avsätta medel så tror jag frågan har avklingat.
Birgit. Du vet mycket väl att jag skrev fel. Regeringen, skall det naturligtvis vara. Som du vet.BirgitS skrev:
Ditt hängivna försvar av Nissens bortförklaringar är en ren björntjänst, då han kan invaggas i vantron att det han skriver är klokt.
Staffans
Precis. Nästa gång så står de och upprepar att det varit omöjligt att förutse.B b8q skrev:
Svenska politiker i ett nötskal. Eller, politiker i allmänhet, är jag rädd för.
Staffans
Redigerat:
Jag såg en blänkare nånstans (hej blackarrow!Staffans2000 skrev:
Nja, det är ju allmänheten som styr, om du kan få folk att fortsatt bara ha ett intresse i livet, influensor, så ska du nog se att det händer en hel del. Nu kommer folk rätt snart ha tappat intresset för detta och att då som politiker försöka driva igenom kostsamma ändringar leder till snar avgång.Staffans2000 skrev:
Sen kan ju nästa katastrof vara ett kärnkraftverk, tsunami på västkusten, terroristattack och att då slänga munskydden på de situationerna kommer ju ge klen utdelning.
Nu byggs ju beredskapslagren upp för närvarande och det är väl isf en bättre idé att höja beredskapen något över hela linjen för att i allmänhet stärka vår motståndskraft.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Jag är inte tankeläsare och jag tror att det är få i forumet som är det. Om man skriver fel är det ju bra att någon berättar det för en. Om man får reda på det inom en timme så har man ju t.o.m. möjligheten att tillföra en rättelse i sitt felaktiga inlägg.Staffans2000 skrev:
Dömer du andra efter dig själv?
Dvs. du tror att jag försöker försvara Nissens därför att du försökte försvara optimums inlägg. Nissens inlägg citerade ju optimums inlägg.
I själva verket ,kom jag inte ens ihåg att det var Nissens inlägg du citerade.
