optimum
Nissens Nissens skrev:
Eftersom du klagat på precis allt myndigheter och regering gjort så är det klar att något råkat träffa rätt.
Frågan är ju också hur de varit i förhållande till andra länder med liknande förutsättningar.

Och Nej, jag menar inte Norge… :crysmile::crysmile:
Jag håller mig till att kritisera det land jag lever i.
Att kritisera t.ex. Norge som Anders Tegnell gjorde tycker jag är oförskämt.

När det gäller äldreboenden så öppnade vi upp dessa 1:a oktober igen och hade inte ens då säkrat upp mot smittspridning och den ökade återigen där. Dessutom hade smittspridningen redan ökat i landet och vansinne att öppna upp utan tillräckliga åtgärder.

Att du så kategoriskt försvarar våra misstag är ofattbart. Man skulle kunna tro att du är så dåligt påläst om ämnet och håller på och gissar.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Frågan är ju också hur de varit i förhållande till andra länder med liknande förutsättningar.
Nej. Frågan är hur våra myndigheter agerat. Är det så svårt att förstå?

Staffans
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Nej. Frågan är hur våra myndigheter agerat. Är det så svårt att förstå?

Staffans
KU granskar inte myndigheter så det är verkligen inte frågan just idag.
 
  • Gilla
  • Haha
Ingenjören och 3 till
  • Laddar…
D
Nissens Nissens skrev:
Frågan är ju också hur de varit i förhållande till andra länder med liknande förutsättningar.

Och Nej, jag menar inte Norge… :crysmile::crysmile:
Jag tror att de svaren finns nu, excellent är sammanfattningen. Skadorna av viruset på rimlig nivå och skadorna av restriktionerna också på en förhållandevis låg nivå.

Sen har självklart misstag begåtts, av både individer och organisationer, helt optimalt blir det ju aldrig.

Nu är frågan om vi som land klarar att utvärdera och ta beslut på om det är något vi vill ändra på i våra förberedelser inför nästa händelse, vad denna nu blir. Min gissning är att vi inte kommer ändra på så mycket, det ska såklart bärgas lite poänger på kort sikt men när det kommer till att avsätta medel så tror jag frågan har avklingat.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Nissens
optimum optimum skrev:
Jag håller mig till att kritisera det land jag lever i.
Att kritisera t.ex. Norge som Anders Tegnell gjorde tycker jag är oförskämt.

När det gäller äldreboenden så öppnade vi upp dessa 1:a oktober igen och hade inte ens då säkrat upp mot smittspridning och den ökade återigen där. Dessutom hade smittspridningen redan ökat i landet och vansinne att öppna upp utan tillräckliga åtgärder.

Att du så kategoriskt försvarar våra misstag är ofattbart. Man skulle kunna tro att du är så dåligt påläst om ämnet och håller på och gissar.
Jag förstår inte hur du får det till att jag försvarar allt. Det jag säger är att jag inte ser så svartvitt på verkligheten som några här gärna gör.
Jag lever inte i den naiva villfarelsen att Sverige skulle vara något slags föregångsland som resten av världen ser upp till.

Sverige är bara ett pyttelitet land i en stor värld, och vi är sämre än vissa länder, och kanske ”bättre” än andra. Nu råkar vi ha klarat pandemin bättre än vad många länder i EU gjort. Vad det beror på får man väl inte veta kanske, men sannolikt beror det på att man gjort mycket rätt.

Och om du tror att Aftonbladet och KU kommer med någon slags facit så vet du inte hur det fungerar.
Men tydligen har du, Aftonbladet och KU samma åsikter.
Det är noterat.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
sysmali och 4 till
  • Laddar…
Nissens
D djac skrev:
Jag tror att de svaren finns nu, excellent är sammanfattningen. Skadorna av viruset på rimlig nivå och skadorna av restriktionerna också på en förhållandevis låg nivå.

Sen har självklart misstag begåtts, av både individer och organisationer, helt optimalt blir det ju aldrig.

Nu är frågan om vi som land klarar att utvärdera och ta beslut på om det är något vi vill ändra på i våra förberedelser inför nästa händelse, vad denna nu blir. Min gissning är att vi inte kommer ändra på så mycket, det ska såklart bärgas lite poänger på kort sikt men när det kommer till att avsätta medel så tror jag frågan har avklingat.
Håller med helt! :)
Möjligtvis vill politikerna visa sig handlingskraftiga och fylla på beredskapslagren lite. :)
 
BirgitS
Enligt veckans samlade siffror från EU:s smittskyddsenhet ECDC redovisar nu 12 av 27 EU-länder färre än 100 nya fall per 100 000 invånare under de senaste två veckorna.
Litauen har nu 312 nya fall per 100 000 invånare och följs närmast av Nederländerna (278), Lettland (268) Belgien (252), Danmark (238) och Sverige (227).
https://www.gp.se/nyheter/världen/allt-färre-coronafall-i-eu-1.48707077

Gäller alltså antalet sammanlagt för de senaste två kalenderveckorna.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D djac skrev:
Nu är frågan om vi som land klarar att utvärdera och ta beslut på om det är något vi vill ändra på i våra förberedelser inför nästa händelse, vad denna nu blir. Min gissning är att vi inte kommer ändra på så mycket, det ska såklart bärgas lite poänger på kort sikt men när det kommer till att avsätta medel så tror jag frågan har avklingat.
Tyvärr gissar jag att du får rätt. Jag tror inte att det sätts upp nya statliga beredskapslager, inte heller att man rekryterar mer vårdpersonal och höjer deras löner, eller att man överför ansvar från regioner till staten, eller något liknande.
 
  • Gilla
tergo och 4 till
  • Laddar…
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
KU granskar inte myndigheter så det är verkligen inte frågan just idag.
Birgit. Du vet mycket väl att jag skrev fel. Regeringen, skall det naturligtvis vara. Som du vet.
Ditt hängivna försvar av Nissens bortförklaringar är en ren björntjänst, då han kan invaggas i vantron att det han skriver är klokt.

Staffans
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
Staffans2000
B b8q skrev:
Tyvärr gissar jag att du får rätt. Jag tror inte att det sätts upp nya statliga beredskapslager, inte heller att man rekryterar mer vårdpersonal och höjer deras löner, eller att man överför ansvar från regioner till staten, eller något liknande.
Precis. Nästa gång så står de och upprepar att det varit omöjligt att förutse.
Svenska politiker i ett nötskal. Eller, politiker i allmänhet, är jag rädd för.

Staffans
 
Redigerat:
P
E El-Löken66 skrev:
Detta är inget att leka med @pmd!
Vem leker med vaccin?

Trots biverkningar som har upptäckts så är det bättre att vaccinera sig än att inte göra det. Man "leker" inte heller med covid-19.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Staffans2000
P pmd skrev:
Vem leker med vaccin?

Trots biverkningar som har upptäckts så är det bättre att vaccinera sig än att inte göra det. Man "leker" inte heller med covid-19.
Hittils, kanske. Men det verkliga svaret får framtiden utvisa.

Staffans
 
P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Så "fullt skydd" betyder att du har 10% risk för allvarlig sjukdom?
Om du redan varit sjuk, varför vaccinerar du dig när kroppen med all sannolikhet redan gjort dig immun?
Jag såg en blänkare nånstans (hej blackarrow! :)) om att folk som har haft covid-19 och sen vaccinerat sig fick ett mycket bra skydd mot en ny infektion. Bättre än att bara ha varit sjuk eller bara vaccinera sig.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
D
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Precis. Nästa gång så står de och upprepar att det varit omöjligt att förutse.
Svenska politiker i ett nötskal. Eller, politiker i allmänhet, är jag rädd för.

Staffans
Nja, det är ju allmänheten som styr, om du kan få folk att fortsatt bara ha ett intresse i livet, influensor, så ska du nog se att det händer en hel del. Nu kommer folk rätt snart ha tappat intresset för detta och att då som politiker försöka driva igenom kostsamma ändringar leder till snar avgång.

Sen kan ju nästa katastrof vara ett kärnkraftverk, tsunami på västkusten, terroristattack och att då slänga munskydden på de situationerna kommer ju ge klen utdelning.

Nu byggs ju beredskapslagren upp för närvarande och det är väl isf en bättre idé att höja beredskapen något över hela linjen för att i allmänhet stärka vår motståndskraft.
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Birgit. Du vet mycket väl att jag skrev fel. Regeringen, skall det naturligtvis vara. Som du vet.
Ditt hängivna försvar av Nissens bortförklaringar är en ren björntjänst, då han kan invaggas i vantron att det han skriver är klokt.

Staffans
Jag är inte tankeläsare och jag tror att det är få i forumet som är det. Om man skriver fel är det ju bra att någon berättar det för en. Om man får reda på det inom en timme så har man ju t.o.m. möjligheten att tillföra en rättelse i sitt felaktiga inlägg.

Dömer du andra efter dig själv?
Dvs. du tror att jag försöker försvara Nissens därför att du försökte försvara optimums inlägg. Nissens inlägg citerade ju optimums inlägg.

I själva verket ,kom jag inte ens ihåg att det var Nissens inlägg du citerade.
 
  • Gilla
sysmali och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.