1 016 322 läst ·
19 546 svar
1016k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Även här i Sverige är vi långt från att återgå till pre-covid-livet.Nissens skrev:
I går var 18.7% av Sveriges befolkning fullt vaccinerade, medan 46% hade fått en dos. (Har användningen av J&Js vaccin upphört helt?)
Källa: Folkhälsomyndigheten
(I USA var hälften av befolkningen fullt vaccinerade häromdagen).
Jag tror att alla måste få in i skallen att det inte kommer att bli något återgående till "normalt" liv. Inte på flera år, åtminstone. Smittspridningen kommer mycket troligen att minska rejält (utom i Järna), men inte upphöra helt.
Jokern i leken är alla SARS-CoV-2 mutationer som har upptäckts.
Ja, då har du bra skydd.Nissens skrev:
Troligen behöver du inte ta den andra dosen förrän om ett år.
Du kollade så du hade antikroppar innan du vaccinerade dig?
Vi använder inte J&J, tror aldrig vi har gjort, vi fick ju några doser så kanske vissa fått detta.P pmd skrev:Även här i Sverige är vi långt från att återgå till pre-covid-livet.
I går var 18.7% av Sveriges befolkning fullt vaccinerade, medan 46% hade fått en dos. (Har användningen av J&Js vaccin upphört helt?)
Källa: Folkhälsomyndigheten
(I USA var hälften av befolkningen fullt vaccinerade häromdagen).
Jag tror att alla måste få in i skallen att det inte kommer att bli något återgående till "normalt" liv. Inte på flera år, åtminstone. Smittspridningen kommer mycket troligen att minska rejält (utom i Järna), men inte upphöra helt.
Jokern i leken är alla SARS-CoV-2 mutationer som har upptäckts.
Det är under utredning så glöm det så länge.
EMA rapporterar att av 34 miljoner vaccinerade personer har 222 fall av olika typer av blodproppar rapporterats.E El-Löken66 skrev:
https://www.ema.europa.eu/en/news/a...ccurred,help recovery and avoid complications.
Och hur många bland 34 miljoner ovaccinersde eller Pziervaccinerade?P pmd skrev:
P pmd skrev:Även här i Sverige är vi långt från att återgå till pre-covid-livet.
I går var 18.7% av Sveriges befolkning fullt vaccinerade, medan 46% hade fått en dos. (Har användningen av J&Js vaccin upphört helt?)
Källa: Folkhälsomyndigheten
(I USA var hälften av befolkningen fullt vaccinerade häromdagen).
Jag tror att alla måste få in i skallen att det inte kommer att bli något återgående till "normalt" liv. Inte på flera år, åtminstone. Smittspridningen kommer mycket troligen att minska rejält (utom i Järna), men inte upphöra helt.
Jokern i leken är alla SARS-CoV-2 mutationer som har upptäckts.
Det vet jag tyvärr inte. Ju fler fall som upptäcks bland ovaccinerade desto bättre bli statistiken för Astra.E El-Löken66 skrev:
Jag har inte hört talas om att det har förekommit blödningar och/eller blodproppar i samband med mRNA-vaccin. Om någon har bättre statistik än jag om det så är den välkommen att bidra med den.
Däremot har det förekommit biverkningar där blodplättarna sjunkit till katastrofala nivåer.P pmd skrev:Det vet jag tyvärr inte. Ju fler fall som upptäcks bland ovaccinerade desto bättre bli statistiken för Astra.
Jag har inte hört talas om att det har förekommit blödningar och/eller blodproppar i samband med mRNA-vaccin. Om någon har bättre statistik än jag om det så är den välkommen att bidra med den.
Detta är inget att leka med @pmd!
Ibland förstår jag dig inte alls. Du har väl sagt att det viktigaste är att rädda så många liv som möjligt, men så plötsligt föreslår du att vi ska slopa alla restriktioner???Ulltand skrev:
Satt du på restaurangen utan munskydd också då?
Se på Norrbotten, där smittspridningen av mutationer gör att unga i 20-årsåldern hamnar på IVA.
Ja och nej, att det är svårt via media är inte så konstigt, de har inte den kunskap som behövs för att tolka informationen för att kunna återge den, och i ärlighetens namn så krävs det väldigt mycket för att göra det så vi ska kanske inte gnälla för mycket.P pmd skrev:
Finns ju något uttryck i stil med "om man kan förklara något komplicerat för en expert så kan du lite men kan du förklara det för dina föräldrar så kan du mycket! och det ligger mycket i det tycker jag.
Jag kan däremot rekommendera att du läser/lyssnar på alla intervjuer eller artiklar med Farshid Jalalvand, tycker han har både kunskap och en förmåga att ge bra förklaringar på folks undringar.
Då är det väl trevligt med en nyhetstråd på byggahusforumet där folk plockar fram intressanta nyheter, kommenterar studier och bifogar länkar till sina källor i stället för att diskutera expressenrubriker, debattsidor, sin egen åsikt eller tro. Man kan få ta del av info som man inte hittar i lättkonsumerad media.P pmd skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 135 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 135 inlägg
Och du har inte förstått varför läkare och forskare varnar för just det beteendet?Ulltand skrev:
Nej inte speciellt. Det är en smittspridning främst bland unga ovaccinerade som inte drabbas hårt av covid och vi vaccinerar i mycket högre utsträckning med Pfizer som är klart bättre än Britternas AZ efter en dos.
Det är över nu i den meningen att vi kan slopa alla restriktioner och att coronan självdör var sig vi vill eller inte.
Till hösten när klimatet försämras har vi flockimmunitet med råge.
Hög smittspridning i kombination med många som haft sjukdomen var just det som orsakade att beta- och gamma-varianterna (sydafrikanske, brasilianska) uppstod så att de som redan hade haft sjukdomen kunde insjukna igen. Har man hög smittspridning och många vaccinerade kommer nya varianter som kan infektera även vaccinerade att uppstå. Då är flockimmunitet pga. vaccination och sjukdom för nuvarande varianter inte till någon nytta.
Det är därför som ökad smittspridning i Storbritannien är ett orosmoment hos insatta, det kan leda till att det uppstår varianter som även tar sig förbi de som är vaccinerade med Pfizers vaccin.
Men du tror tydligen inte längre ens på gruppen av de 26 forskare som idag publicerade en debattartikel i DN där de varnade för en ny våg bland barn till hösten pga. dödsfall, postcovid, MIS-C mm. Den forskargruppen som du många gånger har hänvisat till därför att du har ansett att de har kommit med så bra och viktig information.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 135 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 135 inlägg
Så vitt jag vet så är det som det har skrivits om i media kombinationen av blodproppar och brist på blodplättar, där det senare orsakar invärtes blödningar. Det syndromet kan inte alls jämföras med vanliga blodproppar som t.ex. kan uppstå vid stillasittande/liggande, ökad risk vid p-pillerätande, graviditet och sjukdom t.ex. i covid. Vanliga blodproppar är lättbehandlade med låg dödlighet medan blodkoagulationsrubbningen är ytterst svårbehandlad och har hög dödlighet.P pmd skrev:
Det gäller just blodkoagulationsrubbningen, notera "low plateles".P pmd skrev:
E El-Löken66 skrev:
Det är en mycket ovanligt syndrom och normalt finns det två anledningar, långvarig IVA-vård och en autoimmun reaktion på heparin (heparininducerad trombocytopeni) enligt vad jag har läst. Ingen av dessa orsaker förekommer i samband med de som fått syndromet efter vaccination med AZ och Janssens.P pmd skrev:Det vet jag tyvärr inte. Ju fler fall som upptäcks bland ovaccinerade desto bättre bli statistiken för Astra.
Jag har inte hört talas om att det har förekommit blödningar och/eller blodproppar i samband med mRNA-vaccin. Om någon har bättre statistik än jag om det så är den välkommen att bidra med den.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 135 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 135 inlägg
Rapporterades även från Israel igår: https://www.dn.se/varlden/israel-mojlig-koppling-mellan-pfizervaccin-och-hjartmuskelinflammation/blackarrow skrev:
(Ursäkta upprepning) Unga vältränade män under 30 år i USA som blivit vaccinerade med j&j vaccinet fick färre hjärtmuskelinflammationer än de som fått Pfizer vaccinet. Det har varit känt i många veckor nu men inget som media har lyft fram. Skulle ett adenovirus vekorvaccin kunna vara bättre än Pfizers vaccin för någon grupp? Är det en bra eller dålig nyhet?
Normalt orsakas hjärtmuskelinflammationer av bla förkylningsvirus och man har inte sett fler fall än förväntat så finns det ingen bekräftad koppling till biverkning av mRNA vacciner.
Myokardit är en inflammation i hjärtmuskeln. 275 fall har rapporterats i Israel, av drygt 5 miljoner som vaccinerats med Pfizer/Biontechs vaccin Comirnaty. Unga män sticker ut. Den stora majoriteten har fått relativt milda symtom och spenderat som mest fyra dagar på sjukhus, enligt en studie som gjorts på uppdrag av den israeliska regeringen.
Även CDC anser att:
Ja men det håller jag med om, kan vara underhållande men också lite skrämmande att se vilka funderingar som cirkulerar i populationen.blackarrow skrev:
Då är det väl trevligt med en nyhetstråd på byggahusforumet där folk plockar fram intressanta nyheter, kommenterar studier och bifogar länkar till sina källor i stället för att diskutera expressenrubriker, debattsidor, sin egen åsikt eller tro. Man kan få ta del av info som man inte hittar i lättkonsumerad media.
Nu är ju detta för en del väldigt känsloladdat men om man klarar att tänka lite mer objektivt så förstår man såklart att det är ganska irrelevant vilka slutsater en outbildad och oerfaren mobb, som för all del är känslomässigt engagerade, känner att de kommer fram till.
Detta ska ju ställas mot de nästan oändliga resurser som slängs på detta, dvs fotbollsplaner fulla av de skarpaste, mest välutbildade och erfarna specialisterna, med lika stora labbresurser och källarna fulla av superdatorer, ovanpå detta konstant tillgång till rådata.
Tanken att man hemma i köket ska kläcka ideér eller få uppenbarelser som är unika och av en högre kvalitet är ju både skrämmande och underhållande.
Men absolut tycker jag tråden är trevlig, tycker folk här gör ett bra jobb att dela uppdateringar och det arbetet tycker jag man ska tacka sina medtrådskapare för.
