P pmd skrev:
Jag tror inte att blodproppar av covid-19-vaccin är så mycket att oroa sig för. Åtminstone inte för kvinnor som äter p-piller …

Sjukdomen covid-19 kan också leda till blodproppar.
Hänger inte med i tankegången här!?
Var det något specifikt vaccin tanken gällde?
Har man en riskfaktor så går det bra med en riskfaktor till, men om man inte redan har en riskfaktor så utgör endast en liten risk något man faktiskt kan få oroa sig för?
Gäller oron vanliga blodproppar som man även kan få vid vilken förkylning eller infektion som helst, eller de ovanliga i kombination med blödningar?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Joakim Dillner, professor i infektionsepidemiologi vid Karolinska institutet:
Att smittspridningen är på väg ner i samhället betyder inte att den är obetydlig, säger han.
...
Men jag menar att det fortfarande är hemskt många människor som smittas. Förhoppningsvis har vi totalkoll på spridningen inom någon månad, men just nu känns det nästan kritiskt, säger Joakim Dillner.
Att den indiska varianten (B.1.617.2), numera kallad Delta, fortsätter att spridas i hög takt i England, säger en del om hur vanskligt läget är.
– Det är en ganska farlig situation som uppstår när viruset sprids i hög grad och man samtidigt har rätt många vaccinerade. Det kan uppstå mutationer som går runt vaccinerna. Det känns jätteviktigt att vi inte släpper in den indiska varianten och att vi då tar bort reserestriktioner känns inte som rätt tajmning. Den indiska varianten är jag klart oroad över, måste jag säga. Det är en betydande risk för bakslag.
Helena Hervius Askling, överläkare på infektionskliniken vid Karolinska universitetssjukhuset:
– Den indiska variantens spridning visar på vikten av att ge två doser. De senaste publikationerna visar att en dos inte räcker så långt, men att två doser gör det. Allt handlar om när tillräckligt många är vaccinerade och helst med två doser. Min farhåga är att om man trappar ner på rapporteringen och medvetenheten hos människor så finns risken att man tänker att man kan ta vaccin efter sommaren. Då kan vi befinna oss i ett trist läge till hösten.
Enligt Jan Albert, professor i smittskydd på Karolinska institutet, är det troligt att det kommer varianter som i någon mån kringgår vaccinskyddet.
https://www.dn.se/varlden/experter-infor-sommaren-det-finns-betydande-risk-for-bakslag/

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Nissens
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Herre gud, Nissens!
Vilken värld, lever du i? Bullerbyn?

Det är uppenbart att du blint tror på den goda staten som alltid har medborgarnas väl, som sin första och enda prioritering.
Trots att vi överöses av korrupta (sjöfartsverket), fifflande (Pisaundersökningen), etc, politiker, tjänstemän (eller kvinnor) och organisationer (WHO som fjäskar öppet för Kina) Likväl tror du att det finns någon helt självfinansierad och därmed oberoende organisation, bemannad med opåverkbara experter.
Det gör inte jag. Min tro är att pengar och makt styr världen. Din, att den goda viljan styr. Sympatiskt men naivt.

Staffans
Haha, jag lever i den riktiga världen, inte i den där man tror på att allt är byggt på konspirationer och att vacciner kommer fram av en slump och är farligare än sjukdomen de skyddar mot.

Men det naturliga urvalet löser väl det hela för dig över tiden. :)

• Gilla
  • Haha
optimum och 3 till
  • Laddar…
Coronavirus and the money behind vaccines | Financial Times Film

P
blackarrow blackarrow skrev:
Hänger inte med i tankegången här!?
Var det något specifikt vaccin tanken gällde?
Har man en riskfaktor så går det bra med en riskfaktor till, men om man inte redan har en riskfaktor så utgör endast en liten risk något man faktiskt kan få oroa sig för?
Gäller oron vanliga blodproppar som man även kan få vid vilken förkylning eller infektion som helst, eller de ovanliga i kombination med blödningar?
Risken för blodpropp är mycket mindre med Astras (tror jag det var) vaccin än med p-piller. Den som slutar äta p-piller och tar vaccinet minskar alltså risken för att få en blodpropp.

Det finns en risk att få blodpropp av sjukdomen covid-19. Den risken bör man väga mot risken för en blodpropp av vaccinet.

Jag tycker alltså inte att man ska oroa sig, vilket var huvudbudskapet i inlägg #9001.

Redigerat:
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
P pmd skrev:
Risken för blodpropp är mycket mindre med Astras (tror jag det var) vaccin än med p-piller. Den som slutar äta p-piller och tar vaccinet minskar alltså risken för att få en blodpropp.

Det finns en risk att få blodpropp av sjukdomen covid-19. Den risken bör man väga mot risken för en blodpropp av vaccinet.

Jag tycker alltså inte att man ska oroa sig, vilket var huvudbudskapet i inlägg #9001.
Är det vanligt att folk oroar sig för blodproppar efter vaccineringen?

När det gäller att sluta med p-piller så det ju i så fall viktigt att undvika att bli gravid på något annat sätt eftersom det väl är dubbelt så stor risk att få blodpropp under graviditeten än av p-piller.

• Haha
  • Wow
djac och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:

Fast du måste ju skilja på unga kvinnor som dör av en ovanlig sjukdom med både blodproppar och blödningar, och vanliga blodproppar som gåt att behandla med blodförtunnande medicin.

Hur skall man jämföra och väga risken att bli sjuk mot risken att bli sjuk och dö av en medicin eller som här ett vaccin?

Hur många dödsfall är okay?

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
D
Fast du måste ju skilja på unga kvinnor som dör av en ovanlig sjukdom med både blodproppar och blödningar, och vanliga blodproppar som gåt att behandla med blodförtunnande medicin.

Hur skall man jämföra och väga risken att bli sjuk mot risken att bli sjuk och dö av en medicin eller som här ett vaccin?

Fast de får ju inte AZ?

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är oroväckande att smittspridningen ökar i UK trots rätt hög vaccinationsgrad.
Nej inte speciellt. Det är en smittspridning främst bland unga ovaccinerade som inte drabbas hårt av covid och vi vaccinerar i mycket högre utsträckning med Pfizer som är klart bättre än Britternas AZ efter en dos.

Det är över nu i den meningen att vi kan slopa alla restriktioner och att coronan självdör var sig vi vill eller inte.

Till hösten när klimatet försämras har vi flockimmunitet med råge.

Var ute och åt i Gamla stan i kväll. Ser ut som vilken sommarkväll som helst före pandemin. Knappt 70% har fått sprutan eller redan haft corona.

• Gilla
djac
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Är det vanligt att folk oroar sig för blodproppar efter vaccineringen?
Jag vet inte hur vanligt det är, men förekomsten av blodproppar har nämnts ganska flitigt i media. En och annan borde väl media ha lyckats jaga upp.
När det gäller att sluta med p-piller så det ju i så fall viktigt att undvika att bli gravid på något annat sätt eftersom det väl är dubbelt så stor risk att få blodpropp under graviditeten än av p-piller.
Det finns flera andra effektiva sätt att undvika graviditet än att äta p-piller.

P pmd skrev:

Jag förstår forfarande inte diskussionen. Med en åldersgräns på 65 år för AZN vaccinet kan det inte vara många som behöver vara oroliga? De flesta borde redan ha slutat äta p-piller då?

• Gilla
  • Haha
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
P
Man ser efter hur stor risken är i de båda fallen och väljer den som är minst.

Det är förstås mer komplicerat än så eftersom det finns andra risker med både vaccinet och sjukdomen så det kan nog bli en ganska krånglig ekvation. Den som litar på våra expertmyndigheter följer deras råd. Den som inte litar på dessa myndigheter följer väl hellre råden från antroposoferna eller från Andrew Wakefield.
Om dödsfallen pga vaccinering är färre än dödsfallen från sjukdomen så är vaccinering att föredra.

P
Jag förstår forfarande inte diskussionen. Med en åldersgräns på 65 år för AZN vaccinet kan det inte vara många som behöver vara oroliga? De flesta borde redan ha slutat äta p-piller då?
Jag skrev ju att man inte borde oroa sig.

• Haha
blackarrow
  • Laddar…
optimum
P pmd skrev:
Folk oroar sig för att folk oroar sig och det skapar oro.

Oro är inte bra och skapar mer oro.
Nej man borde inte oroa sig för att folk oroar sig.

Hoppas du inte blev orolig nu. Sådant är inte roligt,

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
P pmd skrev:
Man ser efter hur stor risken är i de båda fallen och väljer den som är minst.

Det är förstås mer komplicerat än så eftersom det finns andra risker med både vaccinet och sjukdomen så det kan nog bli en ganska krånglig ekvation. Den som litar på våra expertmyndigheter följer deras råd.
Bara lite mindre eller 10, 100 kanske 1000 ggr mindre risk med vaccin än sjukdom?

Som individ kan man göra lite annorlunda val än Fohm som agerar för folkets bästa.
För mig får Fohm gärna göra sina bedömningar bakom stängda dörrar. Vissa siffror och värderingar är svåra att hantera för vanligt folk.

Fritt ur minnet gissar jag på 10 ggr mindre risk om man jämförde dödsfall i covid med fall av allvarlig blodpropp/blödningsbiverkan hos unga som tog AZN vaccin i Sverige. I USA var det nog en faktor 100 för J&J vaccinet. Inte en korrekt jämförelse men sätter siffrorna i något sammanhang.

Jag tycker nolltolerans på dödsfall av vaccinen känns som en bra vision.
Att just unga kan dö av ett vaccin känns helt enkelt inte okay. Fast nu är det ju inte aktuellt längre.

Den som inte litar på dessa myndigheter följer väl hellre råden från antroposoferna eller från Andrew Wakefield.
En by i Indien fick spärras av och polis fick jaga bort tiotusentals människor som tog sig dit för att få någon ayurvedisk medicin på gröna blad. Folk som fick medicinen reste sig upp och gick därifrån.
Vadå 2 m avstånd? :oops: (Om medicinen verkligen fungerade framgick ej av det indiska nyhetsinslaget, men några intygade att de fungerade och att de nu klarade sig utan munskydd).

P pmd skrev:
Så det fanns alltså ingen poäng, eller koppling mellan rädsla för blodpropp, p-piller och AstraZ vaccinet så som du nämnde.

Annars kunde man ju nämna att man inte funnit något samband mellan blodkoagulationsrubbningar och de ovanliga blodpropp/blödnings-vaccin-syndromet. Inga riskfaktorer.

Eller så är det vanliga blodproppar man inte ska vara rädd för men det hade inte alls med p-piller att göra och det har inte varit någon diskussion här inträden. Har det variabeln diskussion i media har jag missat den.

Du missar ju det som är intressant. Ska man som äldre med historia av blodpropp kunna välja bort AstraZ vaccinet? Finns det någon risk? Är man skyddad mot vanliga blodproppar i samband med vaccinering om man tar blodförtunnande medicin?

(Ursäkta upprepning) Unga vältränade män under 30 år i USA som blivit vaccinerade med j&j vaccinet fick färre hjärtmuskelinflammationer än de som fått Pfizer vaccinet. Det har varit känt i många veckor nu men inget som media har lyft fram. Skulle ett adenovirus vekorvaccin kunna vara bättre än Pfizers vaccin för någon grupp? Är det en bra eller dålig nyhet?
Normalt orsakas hjärtmuskelinflammationer av bla förkylningsvirus och man har inte sett fler fall än förväntat så finns det ingen bekräftad koppling till biverkning av mRNA vacciner.

Tja, komplicerat är det, men jag sitter skönt i soffan...:rolleyes:

• Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.