1 016 280 läst ·
19 546 svar
1016k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Ja, @Staffans2000 oroar sig sannolikt för P-pillren också. Gissar att hen avstår även från dem.BirgitS skrev:
Redigerat:
Finns ingen anledning till oro för vaccinen. Och det finns ju exempel på relativt unga som gått bort med C19 infektion, även om det är mycket ovanligt.blackarrow skrev:
Bara lite mindre eller 10, 100 kanske 1000 ggr mindre risk med vaccin än sjukdom?
Som individ kan man göra lite annorlunda val än Fohm som agerar för folkets bästa.
För mig får Fohm gärna göra sina bedömningar bakom stängda dörrar. Vissa siffror och värderingar är svåra att hantera för vanligt folk.
Fritt ur minnet gissar jag på 10 ggr mindre risk om man jämförde dödsfall i covid med fall av allvarlig blodpropp/blödningsbiverkan hos unga som tog AZN vaccin i Sverige. I USA var det nog en faktor 100 för J&J vaccinet. Inte en korrekt jämförelse men sätter siffrorna i något sammanhang.
Jag tycker nolltolerans på dödsfall av vaccinen känns som en bra vision.
Att just unga kan dö av ett vaccin känns helt enkelt inte okay. Fast nu är det ju inte aktuellt längre.
En by i Indien fick spärras av och polis fick jaga bort tiotusentals människor som tog sig dit för att få någon ayurvedisk medicin på gröna blad. Folk som fick medicinen reste sig upp och gick därifrån.
Vadå 2 m avstånd?(Om medicinen verkligen fungerade framgick ej av det indiska nyhetsinslaget, men några intygade att de fungerade och att de nu klarade sig utan munskydd).
Så det fanns alltså ingen poäng, eller koppling mellan rädsla för blodpropp, p-piller och AstraZ vaccinet så som du nämnde.
Annars kunde man ju nämna att man inte funnit något samband mellan blodkoagulationsrubbningar och de ovanliga blodpropp/blödnings-vaccin-syndromet. Inga riskfaktorer.
Eller så är det vanliga blodproppar man inte ska vara rädd för men det hade inte alls med p-piller att göra och det har inte varit någon diskussion här inträden. Har det variabeln diskussion i media har jag missat den.
Du missar ju det som är intressant. Ska man som äldre med historia av blodpropp kunna välja bort AstraZ vaccinet? Finns det någon risk? Är man skyddad mot vanliga blodproppar i samband med vaccinering om man tar blodförtunnande medicin?
(Ursäkta upprepning) Unga vältränade män under 30 år i USA som blivit vaccinerade med j&j vaccinet fick färre hjärtmuskelinflammationer än de som fått Pfizer vaccinet. Det har varit känt i många veckor nu men inget som media har lyft fram. Skulle ett adenovirus vekorvaccin kunna vara bättre än Pfizers vaccin för någon grupp? Är det en bra eller dålig nyhet?
Normalt orsakas hjärtmuskelinflammationer av bla förkylningsvirus och man har inte sett fler fall än förväntat så finns det ingen bekräftad koppling till biverkning av mRNA vacciner.
Tja, komplicerat är det, men jag sitter skönt i soffan...![]()
Ett officiellt exempel är ju Adam Alsing. Det lär ju finnas inofficiella exempel oxå.
Sååå, precis allt talar för att vaccinering är bäst oavsett perspektiv.
Du skojar. Hela sydostasien och många andra delar av världen har bara påbörjat resan...Ulltand skrev:
Nej inte speciellt. Det är en smittspridning främst bland unga ovaccinerade som inte drabbas hårt av covid och vi vaccinerar i mycket högre utsträckning med Pfizer som är klart bättre än Britternas AZ efter en dos.
Det är över nu i den meningen att vi kan slopa alla restriktioner och att coronan självdör var sig vi vill eller inte.
Till hösten när klimatet försämras har vi flockimmunitet med råge.
Var ute och åt i Gamla stan i kväll. Ser ut som vilken sommarkväll som helst före pandemin. Knappt 70% har fått sprutan eller redan haft corona.
Tror du att deras låga rapporterade siffror stämmer med verkligheten???
Däremot stämmer sannolikt vaccinationsgraden som är enstaka % i många länder.
Du måste vidga vyerna någon gång.
Du fokuserar efter all denna tid på några av de mest udda länderna i världen.
Det är helt otroligt faktiskt.
Det vore bättre om du bidrar med något som för diskussionen framåt...
En god medborgare är solidarisk med sina medmänniskor.blackarrow skrev:
Vaccinering är effektivare ju fler som är vaccinerade.
Det är inte så svårt att vara solidarisk. Risken för allvarliga biverkningar har visat sig vara mycket liten.
"Det är ett löfte att det är en målsättning som vi lovar att ha som mål att arbeta för."blackarrow skrev:
Visst är det en bra "vision", men jag vill nog kalla det för ett mål. Även nolltolerans på dödsfall pga covid-19 är ett sådant lovvärt mål.
Jag har vaccinerat mig.P pmd skrev:
I ett inlägg (eller om det var flera?) tidigare i tråden stod det nåt om farorna med blodproppar. Jag ville påpeka att det inte är så stora faror som man kan få intrycket av via media. Oroa dig inte!blackarrow skrev:
Alla kan välja bort att vaccinera sig, men det är väl bra om man gör ett informerat val och har ett bra underlag för sin riskbedömning. Hur ser biverkningsstatistiken av blodproppstyp ut för folk över 65 som har vaccinerats med Astras vaccin?blackarrow skrev:
Jag förstår forfarande inte dit budskap eller vilken typ av blodproppar du skriver om.P pmd skrev:
Du får uttrycka dig lite tydligare. Citat, referens och källor brukar underlätta. Jag är inte rädd för blodproppar.
Det är knepigt att skaffa sig en bra bild av läget via media, det står helt klart, men det är rätt besvärligt att ta reda på fakta på egen hand.blackarrow skrev:
Jag hade covid-19 infektion i somras ja. Blev smittad av en som jobbade med Covidsjuka i vården som besökte mig privat i mitt hem.E El-Löken66 skrev:
Men det jag menade nu var att jag bortsett från det har maxskydd fån vaccinet, vilket är över 90% skydd från att bli allvarligt sjuk.
Nejdå, de flesta soffepidemiologer använder Norge och kvällspressen som outtömliga informationskällor.P pmd skrev:
Det fungerar utmärkt, och vi har fått outtömlig kunskap därifrån.