1 015 730 läst ·
19 546 svar
1016k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
WHO önskar att varianterna benämns med bokstäverna i det grekiska alfabetet i fortsättningen, när inte de vetenskapliga beteckningarna (som B.1.1.7) används.
Alfa = den mest kända brittiska varianten
Beta = den sydafrikanska varianten
Gamma = den brasilianska varianten
Delta och Kappa = två indiska varianter
TT via t.ex. https://www.svd.se/who-byter-namn-pa-virusvarianter
Alfa = den mest kända brittiska varianten
Beta = den sydafrikanska varianten
Gamma = den brasilianska varianten
Delta och Kappa = två indiska varianter
TT via t.ex. https://www.svd.se/who-byter-namn-pa-virusvarianter
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Med hjälp av uppgifter från intensivvårdsregistret syns det tydligt att åldersgrupp efter åldersgrupp försvinner allt eftersom vaccinationen fortskrider.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/50-aringarna-i-majoritet-pa-iva
Det som nämns där med att det först går ganska brant neråt för att sen flacka av syns t.ex. i den grafen över nyinläggningar på IVA dag för dag och där lutningen förändras kring den 18 maj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/ där jag har lagt till det gula
Stämmer alltså inte.Ulltand skrev:
Jag som gillar positiva saker kikade nu på de här länderna och det ser riktigt bra ut.
Dock får man väl bortse från osäkerheten från vissa som inte rapporterar varje dag.
https://ourworldindata.org/explorer...n+outbreaks=false&country=SWE~IND~ISR~GBR~USA
Dock får man väl bortse från osäkerheten från vissa som inte rapporterar varje dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://ourworldindata.org/explorer...n+outbreaks=false&country=SWE~IND~ISR~GBR~USA
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Sverige har väl i princip inte rapporterat sen i onsdag/torsdag pga. av intrångsförsöken i Sminet.optimum skrev:
Det är oroväckande att smittspridningen ökar i UK trots rätt hög vaccinationsgrad.
Har de så högt egentligen? Omräknat till hur mycket vaccinet skyddar.BirgitS skrev:
Många länder har ju kört med Kinavaccin, detta kräver juni princip att alla ska vara fullvaccinerade för att det ska ha effekt på spridningen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Det som är oroväckande är väl just att det ökar, britterna själva tror att det beror på att Delta- eller Kappa-varianten (en av de indiska varianterna) sprider sig mycket nu.E El-Löken66 skrev:
Nja, senast jag kollade så var GB lite dryg 55% som fått en dos.BirgitS skrev:
Rättelse: 58%
Fortfarande rätt många som kan bli sjuka.
De är långt ifrån fullvaccinerade.
Och vad jag sett verkar de öppna upp lite för snabbt. Då kommer smittspridningen igång.
Tror du inte vaccinet fungerar?
Du kanske är motståndare till vaccinet och då gärna ser negativa effekter.
Jag får min andra dos på torsdag sedan är det två veckor till jag har vaccinets förväntade skydd.
Då kommer jag öppna upp på mitt sätt.
Källa: https://ourworldindata.org/covid-vaccinations?country=GBR
Min tro är att det, likt allt annat som är till salu, överskattas av säljaren. Hur mycket? Vet inte? Men att lita på de uppgifterna är lite blåögt.optimum skrev:
Vill det sig väl, visar det sig att min skepsism varit helt obefogad för att vaccinet är det mirakelmedel som påstås och då kan ni skratta ut mig bäst ni vill. Men där är vi inte ännu.
Staffans
Nja, jag tror inte vaccinet är ett mirakelmedel men att det hjälper till att få bort pandemin.Staffans2000 skrev:
Min tro är att det, likt allt annat som är till salu, överskattas av säljaren. Hur mycket? Vet inte? Men att lita på de uppgifterna är lite blåögt.
Vill det sig väl, visar det sig att min skepsism varit helt obefogad för att vaccinet är det mirakelmedel som påstås och då kan ni skratta ut mig bäst ni vill. Men där är vi inte ännu.
Staffans
Men då krävs givetvis att det hanteras rätt.
Som jag förstått så ger 1 dos av de med 2 doser ett visst skydd mot allvarlig sjuka och att bli smittad.
Inte 100%
Och när nu så få endast har 1 dos så gäller det att fortsätta skydda sig.
Exemplet med GB så har de bara 38% fullt vaccinerade och att då öppna upp är vansinne.
Jag är klart orolig för att vi öppnar upp för tidigt här i Sverige också.
Nu var det relativt sparsamt med öppnandet här i Sverige men folk ser det som ett tecken på att faran är över.
Sverige har mindre än 20% fullt vaccinerade och då bör vi fortsätta ett tag till att hålla oss på mattan.
Det har FoHM sagt men jag tror folk inte lyssnar till sådant i allmänhet utan nu kommer grillkvällarna igång med med utomhuslekarna och tur är att det är utomhus.
Vi har haft ett råd om att handla själv och det tas nu bort. En sådan enkelt sätt kunde vi haft kvar ett bra tag till för att undvika trängsel i butikerna.
Nej än är det inte över, men vi är på rätt väg.
Jag har absolut inte räknat ut Covid, det är långt kvar på den.optimum skrev:
Men det är fortfarande relevant att jämföra två kalenderår, det gynnar ju inte extremisterna som gärna vill ha det till att dödligheten är hög i Covid-19. Men så har det aldrig varit.
Det borde varenda soffepidemiolog ha koll på nu kan man tycka, men så är det uppenbarligen inte...
Du tror att det är säljaren som bedömer vaccinet.Staffans2000 skrev:
Min tro är att det, likt allt annat som är till salu, överskattas av säljaren. Hur mycket? Vet inte? Men att lita på de uppgifterna är lite blåögt.
Vill det sig väl, visar det sig att min skepsism varit helt obefogad för att vaccinet är det mirakelmedel som påstås och då kan ni skratta ut mig bäst ni vill. Men där är vi inte ännu.
Staffans
Hade det varit så, så hade jag definitivt inte vaccinerat mig.
Du försöker verkligen på alla sätt dölja vaccineringsskräcken.
Det går sådär.
Läget är följande.Nissens skrev:
Människor blir sjukare än vanligt. Regeringar vill framstå som ansvarstagande. Läkemedelsbolagen hittar av en slump en "kur" som de säljer till världens ledare. Båda parter har ett stort intresse av att det skall se så bra ut som möjligt.
Vad i detta, är det du inte förstår?
Staffans
Vaccin mot influensa är väl inte en helt ny kur?Staffans2000 skrev:
Läget är följande.
Människor blir sjukare än vanligt. Regeringar vill framstå som ansvarstagande. Läkemedelsbolagen hittar av en slump en "kur" som de säljer till världens ledare. Båda parter har ett stort intresse av att det skall se så bra ut som möjligt.
Vad i detta, är det du inte förstår?
Staffans
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 885 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 885 inlägg
Du menar en gigantisk konspiration?Staffans2000 skrev:
Läget är följande.
Människor blir sjukare än vanligt. Regeringar vill framstå som ansvarstagande. Läkemedelsbolagen hittar av en slump en "kur" som de säljer till världens ledare. Båda parter har ett stort intresse av att det skall se så bra ut som möjligt.
Vad i detta, är det du inte förstår?
Staffans
Miljontals är vaccinerade och det vi ser är siffror manipulerade av tillverkaren och myndigheter över hela världen? Egentligen dör lika många vaccinerade som icke-vaccinerade, men det får vi inte se för att siffrorna manipuleras?