BirgitS
WHO önskar att varianterna benämns med bokstäverna i det grekiska alfabetet i fortsättningen, när inte de vetenskapliga beteckningarna (som B.1.1.7) används.
Alfa = den mest kända brittiska varianten
Beta = den sydafrikanska varianten
Gamma = den brasilianska varianten
Delta och Kappa = två indiska varianter
TT via t.ex. https://www.svd.se/who-byter-namn-pa-virusvarianter
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
BirgitS
Under hela pandemin har de som vårdats inom intensivvården dominerats av personer, företrädesvis män, i åldern 60 till 69 år. Den näst vanligaste ålderskategorin har varit personer 70 år eller äldre.
Nu, däremot, är femtioåringarna plötsligt i majoritet. Men inte för att de har blivit fler till antalet, utan för att sextio- och sjuttioåringarna blivit väsentligt färre.
– Det är en effekt av vaccineringarna, säger Johnny Hillgren, ansvarig för intensivvårdsregistret till TT.
Med hjälp av uppgifter från intensivvårdsregistret syns det tydligt att åldersgrupp efter åldersgrupp försvinner allt eftersom vaccinationen fortskrider.
TT: Men det går ändå ganska långsamt neråt, varför då?
– Man har sett det i andra länder också, att det först går ganska brant neråt för att sedan flacka av något.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/50-aringarna-i-majoritet-pa-iva

Det som nämns där med att det först går ganska brant neråt för att sen flacka av syns t.ex. i den grafen över nyinläggningar på IVA dag för dag och där lutningen förändras kring den 18 maj.
Graf över nya unika coronapatienter på IVA i Sverige med trendlinje och markering vid 18 maj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/ där jag har lagt till det gula
Ulltand Ulltand skrev:
Men from nu kommer alla kurvor att peka nedåt och i en accelererande takt.
Stämmer alltså inte.
 
optimum
BirgitS
optimum optimum skrev:
Jag som gillar positiva saker kikade nu på de här länderna och det ser riktigt bra ut.

Dock får man väl bortse från osäkerheten från vissa som inte rapporterar varje dag.


[bild]

[länk]
Sverige har väl i princip inte rapporterat sen i onsdag/torsdag pga. av intrångsförsöken i Sminet.

Det är oroväckande att smittspridningen ökar i UK trots rätt hög vaccinationsgrad.
 
E
BirgitS BirgitS skrev:
Sverige har väl i princip inte rapporterat sen i onsdag/torsdag pga. av intrångsförsöken i Sminet.

Det är oroväckande att smittspridningen ökar i UK trots rätt hög vaccinationsgrad.
Har de så högt egentligen? Omräknat till hur mycket vaccinet skyddar.

Många länder har ju kört med Kinavaccin, detta kräver juni princip att alla ska vara fullvaccinerade för att det ska ha effekt på spridningen.
 
BirgitS
E El-Löken66 skrev:
Har de så högt egentligen? Omräknat till hur mycket vaccinet skyddar.

Många länder har ju kört med Kinavaccin, detta kräver juni princip att alla ska vara fullvaccinerade för att det ska ha effekt på spridningen.
Det som är oroväckande är väl just att det ökar, britterna själva tror att det beror på att Delta- eller Kappa-varianten (en av de indiska varianterna) sprider sig mycket nu.
 
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Sverige har väl i princip inte rapporterat sen i onsdag/torsdag pga. av intrångsförsöken i Sminet.

Det är oroväckande att smittspridningen ökar i UK trots rätt hög vaccinationsgrad.
Nja, senast jag kollade så var GB lite dryg 55% som fått en dos.
Rättelse: 58%
Fortfarande rätt många som kan bli sjuka.
De är långt ifrån fullvaccinerade.
Och vad jag sett verkar de öppna upp lite för snabbt. Då kommer smittspridningen igång.

Tror du inte vaccinet fungerar?
Du kanske är motståndare till vaccinet och då gärna ser negativa effekter.

Jag får min andra dos på torsdag sedan är det två veckor till jag har vaccinets förväntade skydd.
Då kommer jag öppna upp på mitt sätt.

Källa: https://ourworldindata.org/covid-vaccinations?country=GBR
 
Staffans2000
optimum optimum skrev:
Tror du inte vaccinet fungerar?
Du kanske är motståndare till vaccinet och då gärna ser negativa effekter.
Min tro är att det, likt allt annat som är till salu, överskattas av säljaren. Hur mycket? Vet inte? Men att lita på de uppgifterna är lite blåögt.
Vill det sig väl, visar det sig att min skepsism varit helt obefogad för att vaccinet är det mirakelmedel som påstås och då kan ni skratta ut mig bäst ni vill. Men där är vi inte ännu.:D

Staffans
 
optimum
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Min tro är att det, likt allt annat som är till salu, överskattas av säljaren. Hur mycket? Vet inte? Men att lita på de uppgifterna är lite blåögt.
Vill det sig väl, visar det sig att min skepsism varit helt obefogad för att vaccinet är det mirakelmedel som påstås och då kan ni skratta ut mig bäst ni vill. Men där är vi inte ännu.:D

Staffans
Nja, jag tror inte vaccinet är ett mirakelmedel men att det hjälper till att få bort pandemin.
Men då krävs givetvis att det hanteras rätt.

Som jag förstått så ger 1 dos av de med 2 doser ett visst skydd mot allvarlig sjuka och att bli smittad.
Inte 100%
Och när nu så få endast har 1 dos så gäller det att fortsätta skydda sig.

Exemplet med GB så har de bara 38% fullt vaccinerade och att då öppna upp är vansinne.
Jag är klart orolig för att vi öppnar upp för tidigt här i Sverige också.
Nu var det relativt sparsamt med öppnandet här i Sverige men folk ser det som ett tecken på att faran är över.
Sverige har mindre än 20% fullt vaccinerade och då bör vi fortsätta ett tag till att hålla oss på mattan.
Det har FoHM sagt men jag tror folk inte lyssnar till sådant i allmänhet utan nu kommer grillkvällarna igång med med utomhuslekarna och tur är att det är utomhus.
Vi har haft ett råd om att handla själv och det tas nu bort. En sådan enkelt sätt kunde vi haft kvar ett bra tag till för att undvika trängsel i butikerna.

Nej än är det inte över, men vi är på rätt väg.
 
  • Gilla
brfbo och 2 till
  • Laddar…
Nissens
optimum optimum skrev:
Underliga år du har Nisse
Jag kallar dem vinterhalvåret.
Och räkna inte ut covid-19 för än är det inte över. Jag håller tummarna för att det ska vara slutet på pandemin vi ser men kommer det en mutation som går förbi vaccinet så kan hösten bli nästa mardröm.

[bild]
Jag har absolut inte räknat ut Covid, det är långt kvar på den.

Men det är fortfarande relevant att jämföra två kalenderår, det gynnar ju inte extremisterna som gärna vill ha det till att dödligheten är hög i Covid-19. Men så har det aldrig varit.

Det borde varenda soffepidemiolog ha koll på nu kan man tycka, men så är det uppenbarligen inte...
 
Nissens
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Min tro är att det, likt allt annat som är till salu, överskattas av säljaren. Hur mycket? Vet inte? Men att lita på de uppgifterna är lite blåögt.
Vill det sig väl, visar det sig att min skepsism varit helt obefogad för att vaccinet är det mirakelmedel som påstås och då kan ni skratta ut mig bäst ni vill. Men där är vi inte ännu.:D

Staffans
Du tror att det är säljaren som bedömer vaccinet. :surprised:

Hade det varit så, så hade jag definitivt inte vaccinerat mig.

Du försöker verkligen på alla sätt dölja vaccineringsskräcken.

Det går sådär. :crysmile:
 
  • Haha
tanaris
  • Laddar…
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Du försöker verkligen på alla sätt dölja vaccineringsskräcken.

Det går sådär. :crysmile:
Jonas. Ibland har du en ovanligt stor fäbless för att framstå som lätt efterbliven.

Staffans
 
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Du tror att det är säljaren som bedömer vaccinet. :surprised:

Hade det varit så, så hade jag definitivt inte vaccinerat mig.
Läget är följande.
Människor blir sjukare än vanligt. Regeringar vill framstå som ansvarstagande. Läkemedelsbolagen hittar av en slump en "kur" som de säljer till världens ledare. Båda parter har ett stort intresse av att det skall se så bra ut som möjligt.
Vad i detta, är det du inte förstår?

Staffans
 
D
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Läget är följande.
Människor blir sjukare än vanligt. Regeringar vill framstå som ansvarstagande. Läkemedelsbolagen hittar av en slump en "kur" som de säljer till världens ledare. Båda parter har ett stort intresse av att det skall se så bra ut som möjligt.
Vad i detta, är det du inte förstår?

Staffans
Vaccin mot influensa är väl inte en helt ny kur?
 
Fairlane
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Läget är följande.
Människor blir sjukare än vanligt. Regeringar vill framstå som ansvarstagande. Läkemedelsbolagen hittar av en slump en "kur" som de säljer till världens ledare. Båda parter har ett stort intresse av att det skall se så bra ut som möjligt.
Vad i detta, är det du inte förstår?

Staffans
Du menar en gigantisk konspiration?
Miljontals är vaccinerade och det vi ser är siffror manipulerade av tillverkaren och myndigheter över hela världen? Egentligen dör lika många vaccinerade som icke-vaccinerade, men det får vi inte se för att siffrorna manipuleras?
 
  • Gilla
Jonobe och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.