1 015 579 läst ·
19 546 svar
1016k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Du skrev...Ulltand skrev:
Du svarar...Ulltand skrev:
Varför skriver du att medellivslängden har minskat om vi ska vänta nåt år eller så för att kunna se siffror på det?Ulltand skrev:
Du vet alltså inte om medelåldern har sjunkit och sakna siffror och prognoser på minskningen?
Tidigare ville du inte att gamla skulle dö, men idag uttryckte du något om att de äldsta som riskerar att dö inte skulle ha vaccinerats och att Sverige åter igen misslyckas. Det är väldigt svårt att hänga med i dina resonemang. Det kanske inte är så märkvärdigt som det låter, men det saknas lite detaljer för att det ska bli begripligt.
Medlem
· Blekinge
· 12 227 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 880 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 880 inlägg
Vilken tur att inte EU vek ner sig för de som pratade om hur bra AZs vaccin var. Det var så bra så vi skulle nödgodkänna vaccinet och börja massvaccinera med det. Då hade ju många haft ett sämre skydd än de har idag.Ulltand skrev:
GB, skillnader. Vi kör Pfizer och dom AZ i en dos . Det är möjligt att AZ efter två doser och lång tid ger samma resultat, men där är dom inte ännu.
"Storbritannien har till stor del förlitat sig på Astra Zenecas vaccin och nu är oron att läkemedlet inte biter på den så kallade indiska mutationen. Varianten har helt och hållet tagit över i landet.
Pfizers vaccin ger ett 88-procentigt skydd och Astra Zenecas ett 60-procentigt skydd mot svår sjukdom på grund av den indiska virusvarianten. Men efter en dos ger Astra Zenecas variant bara omkring 33 procents skydd mot den indiska sorten, skriver Daily Mail."
https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/medellivslangd-i-sverige/blackarrow skrev:
Ser ut som den sjönk 2014, osäker på om man kan kalla det "första gången på mycket länge".
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Nu har du tappat tråden igen. Staffans2000s inlägg handlade om att en av de första som vaccinerades nu har avlidit, alltså efter flera månader. Anser du att man ligger på dödsbädden om man inte kommer att dö förrän efter flera månader?Ulltand skrev:
Det innebär att ingen på äldreboendena borde ha vaccinerats och i stället hade tusentals av dem gått bort under tredje vågen. Du har i mycket stor utsträckning klagat på att så många på äldreboendena har dött av covid. Hur ska du ha det egentligen?
Är det fel både när gamla och skröpliga vaccineras och när de inte vaccineras?
Då låter det ju som att du bara vill klaga oavsett vad som görs.
Det är lite oroande att vaccin som tas emot med öppna famnen i EU, nödgodkänns i USA.
Nu är jag i Oslo igen.
I går kväll såg Karl Johan ut såhär. Kusligt öde. Förutom en gigantiskt stånd. Det största stånd jag sett. Faktiskt
.
Bilderna är nio timmar gamla. Så de faller väl innom nyheter. Eller vad säger proxymoderatorerna
Bonusbild
Bonus 2
P:huset tar 450/dygnet. Tur jag inte betalar själv
.
Staffans, Oslo
Nu är jag i Oslo igen.
I går kväll såg Karl Johan ut såhär. Kusligt öde. Förutom en gigantiskt stånd. Det största stånd jag sett. Faktiskt
Bilderna är nio timmar gamla. Så de faller väl innom nyheter. Eller vad säger proxymoderatorerna
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bonusbild
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bonus 2
P:huset tar 450/dygnet. Tur jag inte betalar själv
Staffans, Oslo
Redigerat:
Problemet var inte vaccinbrist utan brist på beredskap. Alltifrån att timanställda gick av nöden sjuka till jobbet, till att ingen basal skyddsutrustning fanns i reserv.BirgitS skrev:
Nu har du tappat tråden igen. Staffans2000s inlägg handlade om att en av de första som vaccinerades nu har avlidit, alltså efter flera månader. Anser du att man ligger på dödsbädden om man inte kommer att dö förrän efter flera månader?
Det innebär att ingen på äldreboendena borde ha vaccinerats och i stället hade tusentals av dem gått bort under tredje vågen. Du har i mycket stor utsträckning klagat på att så många på äldreboendena har dött av covid. Hur ska du ha det egentligen?
Är det fel både när gamla och skröpliga vaccineras och när de inte vaccineras?
Då låter det ju som att du bara vill klaga oavsett vad som görs.
Jag tvivlar fortfarande på att det var klokt att prioritera "friska", skröpliga gamlingar med kort återstående förväntad livstid, före yngre riskgrupper.
Staffans
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
I UK har mer än hälften av alla som vaccinerats fått två doser, 35 % av befolkningen har fått 2 doser och 21 % har fått 1 dos.Ulltand skrev:
I Sverige har 13 % fått 2 doser och 23 % har fått 1 dos.
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&minPopulationFilter=1000000&time=2020-08-29..latest&pickerSort=asc&pickerMetric=location&hideControls=true&Metric=People+vaccinated+(by+dose)&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Align+outbreaks=false&country=GBR~SWE
Du verkar inte uppdaterad. Det är bra att kolla vad som gäller innan man skriver i stället för att tro så mycket.
https://www.dailymail.co.uk/news/ar...4-000-daily-Covid-cases-time-start-April.html
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
I Vietnam har man upptäckt en variant som i grunden är den indiska varianten men som sen har muterat ytterligare en gång på samma sätt som den brittiska varianten gjorde.
TT via t.ex. https://www.di.se/nyheter/hybrid-av-virusvarianter-upptackt-i-vietnam/
Ovanstående passar bra ihop med följande:
TT via t.ex. https://www.di.se/nyheter/hybrid-av-virusvarianter-upptackt-i-vietnam/
Ovanstående passar bra ihop med följande:
https://www.svt.se/nyheter/kraftig-vaccinokning-kravs-for-att-stoppa-pandemin
Det är helt OK med 9 timmar gamla bilder. Men då var klockan ett-halv två på natten, så inte så konstigt att det var öde, eller?Staffans2000 skrev:
Det är lite oroande att vaccin som tas emot med öppna famnen i EU, nödgodkänns i USA.
Nu är jag i Oslo igen.
I går kväll såg Karl Johan ut såhär. Kusligt öde. Förutom en gigantiskt blomsterstånd. Det största stånd jag sett. Faktiskt.
Bilderna är nio timmar gamla. Så de faller väl innom nyheter. Eller vad säger proxymoderatorerna
[bild][bild]
[bild] [bild]
Bonusbild
[bild]
Bonus 2
P:huset tar 450/dygnet. Tur jag inte betalar själv.
Staffans, Oslo
P.S. För övrigt tar parkeringshus i Stockholm 495 kr/dygnet, så snacket om att allt är dyrare i Norge stämmer inte.
http://www.parkaden.se/sv/mobil/parkaden/
Om du läser så har jag förklarat det. Den tidvisa underdödligheten visar det och att dödligheten inte varit värre under 2020 än ett svårare influensaår i Sverige.Ulltand skrev:
Vad är det du inte begriper av det? Blev det för många tankesteg kanske?
Vad gäller irrande så har du irrat runt här länge nu med dina hemmasnickrade ovetenskapliga slutsatser... och nu seglar personangrepp upp också från dig. Är man förvånad? Knappast...
Förlåt mig. Ty jag har syndat, beroende på svaghet i själ (och köttB b8q skrev:
Staffans Oslo
Vilka andra värre influensaår tänker du på`?Nissens skrev:
Om någon lurat dig att tro att det avlidit 10.000 i influensa eller 15.000 om inte räknar kalenderår så är det helt fel.
Det där med underdödlighet är inte så enkelt som vissa tror. En hög överdödlighet kompenseras inte av samma lägre underdödligher senare på året. Nu har vi ju inte alls haft det heller i Corna men om så hade varit fallet hade det ändåinneburit massa förlorade levnasdsår
I en undersökning av sjuvårdsanställda uppger 11 % att de drabbats av lågtidscovid. Från andra (tex corona) infektioner har man sett att många aldrig eller bara delvis kommer tillbaka till arbete.
Nu har ju runt 2 miljoner haft sjukdomen i Sverige vilket då ger runt 200.000 med långtidssymtom. Om 25 av dessa blir arbetsoförmögna skulle det innebära en årilg kostnad för samhället av 10 miljarder kronor. (mellan tummen och pekfingret)
Oavsett hur utfallet blir måste man inse att det kommer bli dyrt att ha övergett försiktighetsprincipen.
https://www.tv4.se/artikel/5qX0iQ5EQvgYPwEqxMhGu1/sa-manga-vardanstaellda-har-drabbats-av-postcovid
Nu har ju runt 2 miljoner haft sjukdomen i Sverige vilket då ger runt 200.000 med långtidssymtom. Om 25 av dessa blir arbetsoförmögna skulle det innebära en årilg kostnad för samhället av 10 miljarder kronor. (mellan tummen och pekfingret)
Oavsett hur utfallet blir måste man inse att det kommer bli dyrt att ha övergett försiktighetsprincipen.
https://www.tv4.se/artikel/5qX0iQ5EQvgYPwEqxMhGu1/sa-manga-vardanstaellda-har-drabbats-av-postcovid
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
25?Ulltand skrev:
25 personer?
25 %?
Det brukar ju vara så att bland de som har problem är svarsfrekvensen mycket högre än bland de som är och har varit friska. Därmed är det statistiska underlaget för bristfälligt för att över huvud taget yttra sig om några procenttal som gäller generellt.
Se #136 i tråden om postcovid, kring 1500 var sjukskrivna för postcovid mm. i mer än 3 månader efter första vågen, varav knappt 1100 var sjukskrivna när ytterligare en månad hade gått. Tre vågor med ungefär lika många sjuka under varje våg och det blir några tusen med postcovid som kräver sjukskrivning.