1 016 172 läst ·
19 546 svar
1016k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Ulltand skrev:
I en undersökning av sjuvårdsanställda uppger 11 % att de drabbats av lågtidscovid. Från andra (tex corona) infektioner har man sett att många aldrig eller bara delvis kommer tillbaka till arbete.
Nu har ju runt 2 miljoner haft sjukdomen i Sverige vilket då ger runt 200.000 med långtidssymtom. Om 25 av dessa blir arbetsoförmögna skulle det innebära en årilg kostnad för samhället av 10 miljarder kronor. (mellan tummen och pekfingret)
Oavsett hur utfallet blir måste man inse att det kommer bli dyrt att ha övergett försiktighetsprincipen.
[länk]
Kostar det samhället uppåt 400 miljoner om året om en enda person blir arbetsoförmögen?Ulltand skrev:
I en undersökning av sjuvårdsanställda uppger 11 % att de drabbats av lågtidscovid. Från andra (tex corona) infektioner har man sett att många aldrig eller bara delvis kommer tillbaka till arbete.
Nu har ju runt 2 miljoner haft sjukdomen i Sverige vilket då ger runt 200.000 med långtidssymtom. Om 25 av dessa blir arbetsoförmögna skulle det innebära en årilg kostnad för samhället av 10 miljarder kronor. (mellan tummen och pekfingret)
Oavsett hur utfallet blir måste man inse att det kommer bli dyrt att ha övergett försiktighetsprincipen.
[länk]
Bäste kapten Efterklok, hur tycker du Sverige ska reagera nästa gång det blossar upp en ny influensa i Kina? Ska vi stänga samhället direkt i försiktighetsprincipens namn, eller avvakta WHOs och ECDCs rekommendationer?
B b8q skrev:Kostar det samhället uppåt 400 miljoner om året om en enda person blir arbetsoförmögen?
Bäste kapten Efterklok, hur tycker du Sverige ska reagera nästa gång det blossar upp en ny influensa i Kina? Ska vi stänga samhället direkt i försiktighetsprincipens namn, eller avvakta WHOs och ECDCs rekommendationer?
Influensa, ingenting.
Men om det är ett coronavirus med 3 % dödlighet i utbrottslandet så kommer både Who och Sverige att agera annorlunda nästa gång, både tuffare och snabbare.
Kanse som Taiwan, Nya Zeeland eller Norge.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Om jag inte ska kalla det där en gissning, vilket du ju ogillar, vad ska jag kalla det då?Ulltand skrev:
Det gäller ju förstås även detta:
Där både 200 000 med postcovid saknar källa och 25 (%) som också saknar källa.Ulltand skrev:
Jo, om det är människor som annars hade gått bort på hösten istället dog av influensa på våren, så har man en överdödlighet på våren, och en underdödlighet på hösten. Enkel matematik.Ulltand skrev:
Vilka andra värre influensaår tänker du på`?
Om någon lurat dig att tro att det avlidit 10.000 i influensa eller 15.000 om inte räknar kalenderår så är det helt fel.
Det där med underdödlighet är inte så enkelt som vissa tror. En hög överdödlighet kompenseras inte av samma lägre underdödligher senare på året. Nu har vi ju inte alls haft det heller i Corna men om så hade varit fallet hade det ändåinneburit massa förlorade levnasdsår
2002 var ett svårare influensaår med en överdödlighet i linje med 2020. Betänk att vi var ca 10% färre medborgare då dessutom.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
I Lombardiet, norra Italien, har man undersökt risken med att återinsjukna i covid.
Genomsnittlig tid mellan de två infektionstillfällena var 230 dagar.
Studien publicerades den 28 maj i Jama Internal Medicine.
https://medicalxpress.com/news/2021-05-immunity-covid-illness-year.html
Att genomgå covid skulle då bli ung. 90 % skyddseffekt mot att bli sjuk igen, dock få personer så konfidensintervallet lär vara stort.
Man spårade andelen nya infektioner bland drygt 15000 innevånare med hjälp av PCR-tester från tidigt 2020 t.o.m. februari 2021.
1 av de 5 behövde läggas in på sjukhus.
Genomsnittlig tid mellan de två infektionstillfällena var 230 dagar.
Studien publicerades den 28 maj i Jama Internal Medicine.
https://medicalxpress.com/news/2021-05-immunity-covid-illness-year.html
Att genomgå covid skulle då bli ung. 90 % skyddseffekt mot att bli sjuk igen, dock få personer så konfidensintervallet lär vara stort.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Ang. vaccin från Astra Zeneca och Janssens:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 19.57
Det finns några problem med din förenklade jämförelse.Nissens skrev:
Jo, om det är människor som annars hade gått bort på hösten istället dog av influensa på våren, så har man en överdödlighet på våren, och en underdödlighet på hösten. Enkel matematik.
2002 var ett svårare influensaår med en överdödlighet i linje med 2020. Betänk att vi var ca 10% färre medborgare då dessutom.
Influensaåret. Kalenderåret och Coronaåret.
Där sprack det.
BirgitS skrev:
Det är skattningar eller om du vill gissningar utifrån tillgängliga data. Men kanske värt att notera att andra förutom UT gör liknande skattningar.
Knappast. Det håller hela vägen.Ulltand skrev:
Influensan florerar i stort sett bara vintertid under ett år, sedan kommer det en annan influensa ett annat år.
Så, visst håller det resonemanget, samma sak med överdödligheten.
Är det de sköraste som blir sjuka o går bort så kommer underdödligheten kortare tid efteråt. Är det de med förväntad lång livstid kvar som går bort i förtid så kommer underdödligheten senare.
Detta är oerhört enkelt, så långt ifrån raketforskning man kan komma.
Du borde nog studera spanska sjukan lite, där hade du en pandemi som gav stor överdödlighet bland de mest produktiva åldersgrupperna. Hade penicillinet funnits hade många liv räddats, men det var ju inte uppfunnet.
Covid -19 är hemskt, men det är en västanfläkt mot Spanska sjukan.. och dödligheten är väldigt låg. Men det är ju aldrig överdödligheten som varit problemet med Covid-19 som du vet.
Jag kan tänka mig att du har en helt egen teori igen...
Redigerat:
Underliga år du har NisseNissens skrev:
Knappast. Det håller hela vägen.
Influensan florerar i stort sett bara vintertid under ett år, sedan kommer det en annan influensa ett annat år.
Så, visst håller det resonemanget, samma sak med överdödligheten.
Är det de sköraste som blir sjuka o går bort så kommer underdödligheten kortare tid efteråt. Är det de med förväntad lång livstid kvar som går bort i förtid så kommer underdödligheten senare.
Detta är oerhört enkelt, så långt ifrån raketforskning man kan komma.
Du borde nog studera spanska sjukan lite, där hade du en pandemi som gav stor överdödlighet bland de mest produktiva åldersgrupperna. Hade penicillinet funnits hade många liv räddats, men det var ju inte uppfunnet.
Covid -19 är hemskt, men det är en västanfläkt mot Spanska sjukan.. och dödligheten är väldigt låg. Men det är ju aldrig överdödligheten som varit problemet med Covid-19 som du vet.
Jag kan tänka mig att du har en helt egen teori igen...
Jag kallar dem vinterhalvåret.
Och räkna inte ut covid-19 för än är det inte över. Jag håller tummarna för att det ska vara slutet på pandemin vi ser men kommer det en mutation som går förbi vaccinet så kan hösten bli nästa mardröm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Detta efter en genomgång av en expertgrupp med bl.a. WHO.
Peru har ung. 32 miljoner innevånare.
TT via t.ex. https://www.gp.se/nyheter/världen/peru-höjer-kraftigt-antalet-coviddöda-med-över-100-000-1.48524221