1 015 173 läst ·
19 546 svar
1015k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
va fxxxn. Äntligen ett inlägg som jag håller med dig i din analys!Ulltand skrev:
Ungefär så men det finns också ett antal länder
I andra världsdelar som lyckats bra att studera.
Vid Svininfuensan tog Sverige i från tårna och lyckades sämre än våra grannar totalt sett. Låt vara att narkolepsin var svår att förutse.
Vis av det misstaget valde man att ”vänta och se” när Coronan kom och lyckades sämre även denna gång.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 14.58 resp. 15.48Svenska Barnläkarföreningen förordar ingen allmän vaccination av barn i Sverige just nu, det uppger barnläkaren och styrelseledamoten Per Brolin till SVT. Det eftersom riskerna med vaccination måste vägas mot nyttan.
Läkemedelsverket och Folkhälsomyndigheten lutar sig mot Svenska Barnläkarföreningens bedömning i frågan.
Ja, verkligen polariserat, pratade med en kollega som sa att många förmodligen bara kommer ta första dosen eftersom man numera visar sin lojalitet med Trumplägret genom att inte vaccinera sig.Fairlane skrev:
USA är lite märkliga i detta sammanhang tycker jag. Jag har förståelse för att olika människor har olika åsikter om vaccinet, men där verkar det hänga väldigt mycket ihop med vilket parti man röstar på. Det gör det väl delvis här också, fler SD sympatisörer bland motståndarna, men inte lika tydligt.
Det som är märkligt är ju att QAnon-anhängare är så kraftigt emot vaccinering samtidigt som de älskar Trump och ser honom som någon sorts Gud och räddare och Trump skryter med att det är hans förtjänst att så många ändå är vaccinerade i USA.
Undrar vad nästa medicinska behandling blir som man ska göra för att visa support för eller ta avstånd från något politiskt, och kommer Sverige gå samma väg? Byter man knäled är man Piratpartist, tar man Alvedon är man Centerpartist?
Så kan det vara.Snigla skrev:
Men jag undrar över nyttan av att utsätta en så gammal människa för den fysiska påfrestning vaccineringen innebär. Nytta mot skada. Kunde varit bättre att chansa med tanke på hennes ålder och skröplighet.Snigla skrev:
Beror på vad du jämför medoavsett frisk el sjuk..
De flesta blir inte ens 90 år i Sverige .. vi har väl hm ca: 100,000 st män o kvinnor över 90 år i Sverige idag (av 10,2 milj invånare).
Medellivslängden är:
Kvinnor - 84,3 år
Män - 80,6 år
Så 6 månader kan vara en stor gåva, många inkl jag skulle gärna gett ganska mycket för att få 6 månader till med någon nära som avlidit![]()
För övrigt, skulle jag hellre varit tillsammans med en levande gamling i sex månader, än en död. Där, Snigla, tycker vi olika
Staffans
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Menar du att inga på äldreboendena skulle ha vaccinerats i vintras?Staffans2000 skrev:
Då hade det blivit många fler dödsfall där under tredje vågen. Då hade det väl blivit klagomål på det.
Om de vaccinerades bara för att staten skulle slippa klagomål, var det definitivt fel.BirgitS skrev:
Jag bara kontemplerade över för och nackdelar med vaccinet. För hur man än vrider och vänder på det, tar framförallt en gammal skröplig kropp stryk av vaccinet. Så det kan vara så att vaccinet gör mer skada än nytta.
Staffans
Jag tror inte du behöver vara orolig för vaccinet. Snarare att få en dust med SARS-CoV-2.Staffans2000 skrev:
Om de vaccinerades bara för att staten skulle slippa klagomål, var det definitivt fel.
Jag bara kontemplerade över för och nackdelar med vaccinet. För hur man än vrider och vänder på det, tar framförallt en gammal skröplig kropp stryk av vaccinet. Så det kan vara så att vaccinet gör mer skada än nytta.
Staffans
Men givetvis ditt egna beslut.
Visst, många får biverkningar av vaccinet men som frugan sa när hon fick feber av första dosen AstraZenica var att då vet man att kroppen reagerar och börjar bygga antikroppar. Det funkar.
Den 3/6 får jag dos 2 av Pfizer och många får biverkningar av dos 2 från detta vaccin.
Jag är därför beredd på att det blir feber och elände ett antal timmar och därför bokar jag inte in möten mm just därefter. 14 dagar därefter har jag det skydd jag så länge väntat på.
Nej, nej nej, jag vill inte ta upp en kamp med skiten från Kina. För mig en rysk roulett vilket jag inte vill vara med om. Många klarar det bra men en del gör det inte. Tänker på bortgångna Adam Alsinger som skrev på sin blogg att han fått smittan och stängde in sig för att det skulle gå över. Han kom aldrig tillbaka. Så jävligt och vi är många som saknar honom och han borde haft många år kvar att glädja sig med och allas omgivning,
Faen vad jag hatar den här skiten. Har levet ett liv med social distans extra extra över ett år nu. Väntar på att "kriget" mot eländet snart tar slut. När man kan träffa jobbarkompisar och vänner över en kopp kaffe, en öl, ett glas vin mm utan att vara rädd att smittas eller smitta andra.
Sköt om dig och se upp för där ute härjar snuvan från Kina.
EU har nu godkänt vaccin för barn över 12 år. Väldigt bra så vi kan minska smittspridningen även i den gruppen. Samtidigt minskar risken för att elaka mutationer skall uppstå. Rätt många barn har också drabbats av en ovanlig men livshotande komplikation av Covid-19. Det kan ju även ligga i barnens intresse att föräldrar och mor och farföräldrar inte blir svårt sjuka.
Men FHM tycker frågan är komplicerad och etiskt svår. I vilket fall kommer Sverige inte att göra annorlunda än resten av Europa när det är dags imo. Det bara munväder för att verka seriös. Frågan är etiskt enkel och tar inte mer än några minuter att penetrera.
""– Om man vaccinerar barn är det ju inte så mycket för deras egen skull, utan för att minska smittspridningen. Det tycker jag gör det till en etiskt mer komplicerad fråga. Även om vaccinet är väldigt säkert, har vi ju lärt oss att inget vaccin är helt hundra, och nyttan för barnen själva är förmodligen ganska marginell, sa statsepidemiolog Anders Tegnell till TT nyligen.""
Men FHM tycker frågan är komplicerad och etiskt svår. I vilket fall kommer Sverige inte att göra annorlunda än resten av Europa när det är dags imo. Det bara munväder för att verka seriös. Frågan är etiskt enkel och tar inte mer än några minuter att penetrera.
""– Om man vaccinerar barn är det ju inte så mycket för deras egen skull, utan för att minska smittspridningen. Det tycker jag gör det till en etiskt mer komplicerad fråga. Även om vaccinet är väldigt säkert, har vi ju lärt oss att inget vaccin är helt hundra, och nyttan för barnen själva är förmodligen ganska marginell, sa statsepidemiolog Anders Tegnell till TT nyligen.""
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
De vaccinerades för att de skulle kunna träffa anhöriga och slippa dö under tredje vågen så att de kunde få några bra månader efter att ha varit nästan isolerade under ett år. Det var deras eget val och en del har ju inte velat.Staffans2000 skrev:
Om de vaccinerades bara för att staten skulle slippa klagomål, var det definitivt fel.
Jag bara kontemplerade över för och nackdelar med vaccinet. För hur man än vrider och vänder på det, tar framförallt en gammal skröplig kropp stryk av vaccinet. Så det kan vara så att vaccinet gör mer skada än nytta.
Staffans
Deras kroppar tar mer stryk av covid än av vaccinet. Sen vaccinerade man ju inte de som man visste skulle dö inom några veckor.
Bara 30 % av världens alla högrisklab är tillräckligt säkra.
""I fallet med Wuhan-labbet har två forskare nyligen publicerat en studie om att man inte testade anställda och studenter tillräckligt i slutet av 2019.
Det är inte ovanligt med virusläckor från osäkra labb, poängterar hon. Farliga sjukdomsvirus, bland annat tidigare coronavirus, har läckt från högsäkerhetslaboratorier i Ryssland, Kina, Singapore och USA. Även svenska forskare har framhållit att bland annat influensavirus, smittkoppor, sars1 och West Nileviruset har läckt från labb.
– Olyckor sker hela tiden i labb. Man spiller vätska, krossar en bägare eller slarvar med skyddskläderna. En forskare kan bli smittad utan att veta om det, och tar sedan med smittan hem där familjen smittas och därefter sprids viruset vidare, säger Filippa Lentzos.
– Den mänskliga faktorn finns alltid. Och forskarna jobbar med osynliga virus som ibland dessutom är luftburna."" SvD
""I fallet med Wuhan-labbet har två forskare nyligen publicerat en studie om att man inte testade anställda och studenter tillräckligt i slutet av 2019.
Det är inte ovanligt med virusläckor från osäkra labb, poängterar hon. Farliga sjukdomsvirus, bland annat tidigare coronavirus, har läckt från högsäkerhetslaboratorier i Ryssland, Kina, Singapore och USA. Även svenska forskare har framhållit att bland annat influensavirus, smittkoppor, sars1 och West Nileviruset har läckt från labb.
– Olyckor sker hela tiden i labb. Man spiller vätska, krossar en bägare eller slarvar med skyddskläderna. En forskare kan bli smittad utan att veta om det, och tar sedan med smittan hem där familjen smittas och därefter sprids viruset vidare, säger Filippa Lentzos.
– Den mänskliga faktorn finns alltid. Och forskarna jobbar med osynliga virus som ibland dessutom är luftburna."" SvD
En kinesisk studie på barn mellan 3 till 12 år visade på bra effekt och inga oväntade biverkningar.
Sinovac says its vaccine is safe for children as young as 3
Det är väl inte så konstigt att vaccinera barn?
Bara vaccinet studeras på någon annans barn först...
Sinovac says its vaccine is safe for children as young as 3
https://abcnews.go.com/Health/wireStory/sinovac-vaccine-safe-children-young-76624380
Det är väl inte så konstigt att vaccinera barn?
blackarrow skrev:
Barn får väl vaccin mot TBE? Du vet nytta kontra risk. Ja man kan dö av allt.
"
Bland de mer sällsynta biverkningarna, (1 av 1000 eller mindre) märks allergiska reaktioner, sömnighet, åksjuka, diarré och magsmärtor. Just allergiska reaktioner har egna symptom som ofta visar sig genom svullnad av läppar, hals och mun, utslag på händer, vrister eller fötter. I vissa fall kan medvetslöshet förekomma på grund av blodtrycksfall. Sådana symptom visar sig vanligtvis kort efter att vaccinet injiceras, då man fortfarande är kvar på mottagningen. Skulle en allergisk reaktion uppstå när du redan kommit hem, uppsök omgående läkare.
Sällsynta biverkningar som har rapporterats
Det förekommer också biverkningar som har extremt låg frekvens, men som någon gång har rapporterats för TBE-vaccin.
Några av dessa biverkningar kan vara följande:
- Smärta i ryggen
- Inflammation av nerver
- Ansiktsförlamning
- Stickningar, domningar och andra neurologiska symptom
- Smärta och stelhet i nacken
- Symptomliknande tecken på hjärninflammation har också blivit inrapporterade