BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Norden är väl det enda område som inte är intressant.
Tror inte Ulltand håller med dig utan med Fairlane. Vad tror du?
 
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Tror inte Ulltand håller med dig utan med Fairlane. Vad tror du?
Det tar emot Birgit. Men det lutar åt att jag håller med dig:D.

Staffans
 
  • Gilla
  • Haha
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Fairlane Fairlane skrev:
Pandemin gör konstiga saker med världen. Belgien och Sverige blir grannar, Norden är det enda område som är intressant och San Fransisco flyttar till Tennessee. :D
Eller snarare, Sverige är ett land i EU, inte ett land med Norge som enda granne...
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Eller snarare, Sverige är ett land i EU, inte ett land med Norge som enda granne...
Nej. Men som närmaste granne och med den längsta landgränsen. Ja, förutom Belgien naturligtvis.
Jag visste inte att viruset tog hänsyn till vår folkomröstning. Man lär sig alltid något nytt av Nissens.:D

Staffans
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Nissens
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Nej. Men som närmaste granne och med den längsta landgränsen. Ja, förutom Belgien naturligtvis.
Jag visste inte att viruset tog hänsyn till vår folkomröstning. Man lär sig alltid något nytt av Nissens.:D
Staffans
Hmmm, vad är det du smakat på? Flugsvampen har väl inte kommit upp ännu, så det måste vara något annat... :rofl:
 
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Hmmm, vad är det du smakat på? Flugsvampen har väl inte kommit upp ännu, så det måste vara något annat... :rofl:
Det borde ju du veta. Jag fick det ju av dig.

För övrigt. Vad har EU med smittspridningen att göra. Coronapass får en ny betydelse.

Staffans
 
samma i polen där får de oxså använda mutor
 
BirgitS
Från inrikesministerns pågående presskonferens om inreseförbudet som går ut om några dagar.
Från och med den 31 maj blir det fritt att resa in i Sverige från Danmark, Finland, Norge och Island. Kravet på negativt covidtest för resande från Norden slopas.
Restriktionerna för resande från övriga EU och EES-området förlängs dock till och med den 30 juni. För de länderna kvarstår kravet på att visa upp ett negativt test för att få resa in.
För resor från tredje land, det vill säga resten av världen utanför EU och EES förlängs inreseförbudet till och med den 31 augusti.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 14.36
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Det tar emot Birgit. Men det lutar åt att jag håller med dig:D.

Staffans
Ungefär så men det finns också ett antal länder
I andra världsdelar som lyckats bra att studera.

Vid Svininfuensan tog Sverige i från tårna och lyckades sämre än våra grannar totalt sett. Låt vara att narkolepsin var svår att förutse.

Vis av det misstaget valde man att ”vänta och se” när Coronan kom och lyckades sämre även denna gång.
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Fairlane
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
I USA krävs det tydligen mutor för att folk skall vaccinera sig. Källa på det. Självklart.

[länk]

Staffans
USA är lite märkliga i detta sammanhang tycker jag. Jag har förståelse för att olika människor har olika åsikter om vaccinet, men där verkar det hänga väldigt mycket ihop med vilket parti man röstar på. Det gör det väl delvis här också, fler SD sympatisörer bland motståndarna, men inte lika tydligt.
Det som är märkligt är ju att QAnon-anhängare är så kraftigt emot vaccinering samtidigt som de älskar Trump och ser honom som någon sorts Gud och räddare och Trump skryter med att det är hans förtjänst att så många ändå är vaccinerade i USA.
 
  • Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
I USA krävs det tydligen mutor för att folk skall vaccinera sig. Källa på det. Självklart.

[länk]

Staffans
Det är långt ifrån i alla delstater det förekommer lotterier sen några få veckor och även utan lotterierna var det väl över 50 % av den vuxna befolkningen som var vaccinerade när det infördes. Nu är det 50 % av hela befolkningen varav de flesta har fått två doser.
https://ourworldindata.org/explorer...on=true&Align+outbreaks=false&country=USA~SWE
 
jag läste någonstans för en vecka eller två sen att 25%av befolkningen i usa och eu inte ville vaccinera sig. jag tror att sverige kommer väldigt högt på listan över hur stor andel av befolkningen som har vaccinerat sig
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
T tergo skrev:
jag läste någonstans för en vecka eller två sen att 25%av befolkningen i usa och eu inte ville vaccinera sig. jag tror att sverige kommer väldigt högt på listan över hur stor andel av befolkningen som har vaccinerat sig
Jo. Här är vi av tradition väldigt regeringslojala. Det märks extra tydligt här.

Staffans
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Just det inslaget såg jag. Hon blev intervjuad och sade att hon var frisk. Sedan är frisk ett begrepp som uppfattas olika av olika. Men sex månader var en ganska kort tid, likväl.

Staffans
Beror på vad du jämför med :) oavsett frisk el sjuk..

De flesta blir inte ens 90 år i Sverige .. vi har väl hm ca: 100,000 st män o kvinnor över 90 år i Sverige idag (av 10,2 milj invånare).

Medellivslängden är:
Kvinnor - 84,3 år
Män - 80,6 år

Så 6 månader kan vara en stor gåva, många inkl jag skulle gärna gett ganska mycket för att få 6 månader till med någon nära som avlidit :heart:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.