Mina spekulationer: 50 % beror av varmare väder, med allt vad det innebär, sedan 50 % av att 40% av vaccinationsbara delen av befolkningen fått en spruta så att viruset glesas ut, lite slarvigt uttryckt. Skulle vilja påstå att avsaknad av värme i den allra nordligaste delen av Sverige skapar eftersläpning i minskad spridning.
 
D
Folk sköter sig!
Stapeldiagram som visar procentandelen vaccinerade i olika åldersgrupper i Sverige fram till vecka 20.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
E
D djac skrev:
Folk sköter sig!
[bild]
?
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Kolla, statsministern har kommit fram till samma som UT, men 3 veckor (eller 6 månader) senare. Ja det är lätt att vara efterklok :)

""– Vi börjar nu skymta början på slutet, säger statsminister Stefan Löfven (S)."" Aftonbladet
Liknande har ju sagts av olika regeringsmedlemmar och Fohm sen slutet av december när vaccineringarna började. Så det är ju inget nytt eller anmärkningsvärt på något sätt utan det verkar ju bara som att du inte vet vad som har sagts under året.

Ulltand Ulltand skrev:
""– Vi ser en kraftigt minskad smittspridning i nästan hela Sverige. Det här ligger väldigt nära det vi presenterade i vårt mest optimistiska scenario för två veckor sedan, säger Folkhälsomyndighetens generaldirektör Johan Carlson."" DN

Wow redan för två veckor sedan!

Men det är närmast exakt med vad som enkelt kunde förutspås för 6 månader sedan.

Men vi den tidpunkten talade FHM om att vi kanske aldrig skulle slippa undan restriktioner OCH att vaccin inte var lösningen på smittan.

Förmodligen redan då uppbundna av ännu tidigare och felaktiga uttalanden om att vaccin ligger många år framåt i tiden.
Just det scenariet togs fram för två veckor sen men hela året har det ju pratats om att vaccinet är ljuset i tunneln mm. så du verkar ju helt vara ute och cykla.

Norrbotten just nu är väl ett typexempel på att det inte bara hänger på vaccinerna än utan att folk måste bete sig vettigt. Smittspårningen där visar ju tydligt att smittkedjorna under maj börjar med fester och andra sociala sammankomster bland tonåringar och unga vuxna som sen sprider det till föräldrar, mor- och farföräldrar och vidare ut i samhället.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D
trähandtag trähandtag skrev:
har vi forummedlem som gått banans?
[länk]
Bekämpa Soros fjärrstyrningschip!
 
BirgitS
trähandtag trähandtag skrev:
Mina spekulationer: 50 % beror av varmare väder, med allt vad det innebär, sedan 50 % av att 40% av vaccinationsbara delen av befolkningen fått en spruta så att viruset glesas ut, lite slarvigt uttryckt. Skulle vilja påstå att avsaknad av värme i den allra nordligaste delen av Sverige skapar eftersläpning i minskad spridning.
Det är ju mycket stor skillnad mellan Väster- och Norrbotten när det gäller smittspridning medan vädret i Västerbotten knappast är sommarlikt än. Däremot verkar ju unga i Kiruna bete sig väldigt dåligt.
 
BirgitS
Nästa steg skulle kunna bli att sjukdomen går in i en endemisk fas - sporadiska utbrott i begränsade delar av befolkningen.
Joakim Dillner, professor i infektionsepidemiologi vid Karolinska Institutet, tror att Sverige skulle kunna vara där i juli eller augusti om vaccinationerna håller dagens takt.
då säger erfarenheten från andra länder att det sker vid en ca 60 procent vaccinationstäckning.
Han hänvisar framförallt till den utveckling som syntes efter att 60 procent av befolkningen i Storbritannien fått sin första dos.
Kungliga vetenskapsakademien släppte tidigare i veckan en rapport där man bland annat förespråkade fortsatta restriktioner ytterligare en period för att säkerställa låg smittspridning parallellt med vaccineringarna.
Smittspridningen i Sverige är bland de högsta i Europa.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/experten-sverige-kan-ga-fran-pandemi-till-endemi-i-augusti
 
Staffans2000
trähandtag trähandtag skrev:
har vi forummedlem som gått banans?
[länk]
Knappast.
I San Franscisco har staden bestämt att barn inte behöver målsmans godkännande för vaccineringen. Så säger barnet "ja", är det ok.
Så, det är inte konstigt att folk reagerar.

Staffans
 
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Knappast.
I San Franscisco har staden bestämt att barn inte behöver målsmans godkännande för vaccineringen. Så säger barnet "ja", är det ok.
Så, det är inte konstigt att folk reagerar.

Staffans
Det har jag faktiskt svårt att tro. Har du källa på det?
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Knappast.
I San Franscisco har staden bestämt att barn inte behöver målsmans godkännande för vaccineringen. Så säger barnet "ja", är det ok.
Så, det är inte konstigt att folk reagerar.

Staffans
Var har du hittat den informationen?
Jag hittar detta på en webbplats för San Franciscos myndigheter:
People under 18 also should get permission from a parent or guardian to be vaccinated.
https://sf.gov/get-vaccinated-against-covid-19
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Det har jag faktiskt svårt att tro. Har du källa på det?
Hadde, ialllafall. Skall se om jag kan få tag i dokumentet.

Staffans
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
BirgitS
Umeåprofessorn Niklas Arnberg är försiktigt positiv när han siar kring hur snart vi kan återgå till lite mer normalt liv efter vaccinationerna och när han tror att pandemin klingar av.
Med folks resande är det stor risk att muterade virus sprids och då är vi i värsta fall tillbaka i risk för smittspridning där de vaccin vi har idag inte biter, säger han.
Det är 50/50 att vaccinerna vi nu har bromsar pandemin, med lite slagsida åt det positiva hållet, men det är vintern som kommer att avgöra.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/v...femtio-femtio-att-vaccinerna-bromsar-pandemin
 
Fairlane
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Knappast.
I San Franscisco har staden bestämt att barn inte behöver målsmans godkännande för vaccineringen. Så säger barnet "ja", är det ok.
Så, det är inte konstigt att folk reagerar.

Staffans
Pandemin gör konstiga saker med världen. Belgien och Sverige blir grannar, Norden är det enda område som är intressant och San Fransisco flyttar till Tennessee. :D
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000
Fairlane Fairlane skrev:
Pandemin gör konstiga saker med världen. Belgien och Sverige blir grannar, Norden är det enda område som är intressant och San Fransisco flyttar till Tennessee. :D
Tennessee?
Norden är väl det enda område som inte är intressant. Tjeckien däremot:D.

Staffans
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.