1 015 199 läst ·
19 546 svar
1015k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Javisst "lite tid". Hur mycket tid hon fått utan vaccin får vi aldrig veta.E El-Löken66 skrev:
Men hon förklarade sig fullt frisk vid vaccineringstillfället. Så gissningsvis var hon bättre informerad än du
Staffans
Det verkar som att Covid-19 kom från det kinesiska labbet trots allt.
1. Efterforskningarna bromsades av Kina en längre tid.
2. WHO-s representant var jävig
3. Sjukdomsfall (i behov av sjukhusvård) i kluster uppkom bland personal på labbet innan det kända utbrottet.
""Hur spred sig egentligen coronaviruset till människor? Nu begär USA och andra länder en mer gedigen utredning, inte minst om uppgiften att forskare vid Wuhans virologiska institut uppvisat symtom på covid-19 i november 2019.
Vid Världshälsoorganisationens (WHO) årsmöte i högkvarter i Genève i Schweiz på tisdagen tryckte representanter från flera medlemsländer på för att mer grundligt undersöka virusets uppkomst.
– Vi understryker vikten av en robust omfattande och expertledd utredning av covid-19:s ursprung, sade den amerikanske representanten Jeremy Konyndyk inför Världshälsoförsamlingen (WHA) som är WHO:s beslutande organ.
EU, Australien och Japan är bland dem som manar till fortsatta efterforskningar.
Tidigare i år kom en rapport från WHO och kinesiska experter som tillbringat fyra veckor i den kinesiska staden Wuhan, där viruset först blev känt.
I rapporten dras inga bestämda slutsatser om hur pandemin började. I stället rankas flera hypoteser utifrån sannolikhet."" (TT)
1. Efterforskningarna bromsades av Kina en längre tid.
2. WHO-s representant var jävig
3. Sjukdomsfall (i behov av sjukhusvård) i kluster uppkom bland personal på labbet innan det kända utbrottet.
""Hur spred sig egentligen coronaviruset till människor? Nu begär USA och andra länder en mer gedigen utredning, inte minst om uppgiften att forskare vid Wuhans virologiska institut uppvisat symtom på covid-19 i november 2019.
Vid Världshälsoorganisationens (WHO) årsmöte i högkvarter i Genève i Schweiz på tisdagen tryckte representanter från flera medlemsländer på för att mer grundligt undersöka virusets uppkomst.
– Vi understryker vikten av en robust omfattande och expertledd utredning av covid-19:s ursprung, sade den amerikanske representanten Jeremy Konyndyk inför Världshälsoförsamlingen (WHA) som är WHO:s beslutande organ.
EU, Australien och Japan är bland dem som manar till fortsatta efterforskningar.
Tidigare i år kom en rapport från WHO och kinesiska experter som tillbringat fyra veckor i den kinesiska staden Wuhan, där viruset först blev känt.
I rapporten dras inga bestämda slutsatser om hur pandemin började. I stället rankas flera hypoteser utifrån sannolikhet."" (TT)
Nu dog den 92åriga kvinnan inte av covid men av hög ålder. Hennes sista år i livet var troligtvis rätt så ensam.Ulltand skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
När det under sensommaren/hösten rapporterades om den danska sköterskan som hade blivit lika rejält sjuk i covid i juli som i april så skrevs det om att hennes immunsystem troligen var "defekt" och inte hade blivit bildat nödvändiga antikroppar, T-celler etc.Ulltand skrev:
Särskilt äldres immunsystem fungerar ju i många fall inte riktigt bra längre samtidigt som det kan räcka med t.ex. bara lite feber för att det ska bli för mycket för kroppen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Nej, den slutsatsen går inte att dra. Ord står mot ord och det finns inga bevis.Ulltand skrev:
Däremot har det alltid funnits med som en möjlighet och det har ju inte ändrats.
Om man redan visste att det kom från labbet så skulle man inte behöva utreda det ytterligare så du drar en förhastad slutsats.
Som kan ha varit vanlig säsongsinfluensa som spreds på jobbet.Ulltand skrev:
Vänta med att dra några slutsatser tills det finns bevis.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Utvecklingen i regionerna följer enligt statsepidemiolog Anders Tegnell det som Folkhälsomyndigheten i början av maj presenterade som Scenario 0 – att smittspridningen skulle avta kraftigt från och med början av maj och plana ut i juli.
– Det här liknar det vi såg förra året. Då hade vi en topp i mitten av april, och smittspridningen minskade sedan allt snabbare för att sedan ligga på en låg nivå under sommaren, säger Anders Tegnell till SVT Nyheter.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/rejal-minskning-av-nya-smittfall-i-flera-regioner
Just det inslaget såg jag. Hon blev intervjuad och sade att hon var frisk. Sedan är frisk ett begrepp som uppfattas olika av olika. Men sex månader var en ganska kort tid, likväl.BirgitS skrev:
Staffans
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Det är väldigt många som går bort efter mindre än ett halvår på ett äldreboende. Är det inte så att medeltiden för att bo på ett äldreboenden är mindre än ett år?Staffans2000 skrev:
Sen såg hon ju ut att ha amputerat en ben och en av de vanligaste grundorsakerna till det är diabetes. Min erfarenhet av gamla släktingar är att de säger att de är friska fast jag tycker de är långt ifrån det, t.ex. man är frisk fast man har en dålig hjärtklaff som tvingar en att äta blodförtunnande mediciner och båda delarna ökar ju risken väldigt mycket för att plötsligt avlida, däremot så känner man sig ju frisk ändå.