Staffans2000
E El-Löken66 skrev:
vaccinet gav henne lite tid med sina barnbarn och hon dog i sömnen. Inte illa i min mening.
Javisst "lite tid". Hur mycket tid hon fått utan vaccin får vi aldrig veta.
Men hon förklarade sig fullt frisk vid vaccineringstillfället. Så gissningsvis var hon bättre informerad än du:D.

Staffans
 
E
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Javisst "lite tid". Hur mycket tid hon fått utan vaccin får vi aldrig veta.
Men hon förklarade sig fullt frisk vid vaccineringstillfället. Så gissningsvis var hon bättre informerad än du:D.

Staffans
Jo, det vet vi.
Ingen.
 
Staffans2000
E El-Löken66 skrev:
Jo, det vet vi.
Ingen.
Jaså. Fanns det ett kontaktförbud då?

Staffans
 
E
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Jaså. Fanns det ett kontaktförbud då?

Staffans
Rekommendationer. Säkerligen förbud från och till också.

Vem skulle hälsa på som 92-åriga släkting i en pandemi då smittspridningen var som högst menar du.
 
Det verkar som att Covid-19 kom från det kinesiska labbet trots allt.

1. Efterforskningarna bromsades av Kina en längre tid.

2. WHO-s representant var jävig

3. Sjukdomsfall (i behov av sjukhusvård) i kluster uppkom bland personal på labbet innan det kända utbrottet.


""Hur spred sig egentligen coronaviruset till människor? Nu begär USA och andra länder en mer gedigen utredning, inte minst om uppgiften att forskare vid Wuhans virologiska institut uppvisat symtom på covid-19 i november 2019.

Vid Världshälsoorganisationens (WHO) årsmöte i högkvarter i Genève i Schweiz på tisdagen tryckte representanter från flera medlemsländer på för att mer grundligt undersöka virusets uppkomst.

– Vi understryker vikten av en robust omfattande och expertledd utredning av covid-19:s ursprung, sade den amerikanske representanten Jeremy Konyndyk inför Världshälsoförsamlingen (WHA) som är WHO:s beslutande organ.

EU, Australien och Japan är bland dem som manar till fortsatta efterforskningar.

Tidigare i år kom en rapport från WHO och kinesiska experter som tillbringat fyra veckor i den kinesiska staden Wuhan, där viruset först blev känt.

I rapporten dras inga bestämda slutsatser om hur pandemin började. I stället rankas flera hypoteser utifrån sannolikhet."" (TT)
 
Staffans2000
E El-Löken66 skrev:
Rekommendationer. Säkerligen förbud från och till också.

Vem skulle hälsa på som 92-åriga släkting i en pandemi då smittspridningen var som högst menar du.
Aha. Vilken överraskning. Du gissade bara!

Staffans
 
E
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Aha. Vilken överraskning. Du gissade bara!

Staffans
Nej.
Har läst intervjun med barnbarnet för några veckor sedan då detta begav sig. Så det är taget ur minnet.
 
harry73
Ulltand Ulltand skrev:
Skyddet är ju inte heltäckande för mutationerna tyvärr.

Det jag skulle vilja veta mer om är om orsakerna till att inte alla får ett tillräckligt skydd men vissa får det. Är det genetiskt? Har det fått i sig extremt stora virusmängder vid smittillfället?
Nu dog den 92åriga kvinnan inte av covid men av hög ålder. Hennes sista år i livet var troligtvis rätt så ensam.
 
  • Gilla
Snigla och 4 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Jag känner besk, men kanske inte i broccoli
Precis. Räknas Gammeldansk?
Och nästan inga barn gillar broccoli - är det därför de inte är smittdrivande? :p
 
  • Haha
  • Gilla
Snigla och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Kanske inte en nyhet längre. Men den förstvaccinerad fullt friska har dött knappt sex månader efter vaccineringen.

[länk]

Staffans
Bor man på ett äldreboende är man inte fullt frisk utan skör och med relativt kort tid kvar att leva (för annars får man inte flytta dit).
 
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Det jag skulle vilja veta mer om är om orsakerna till att inte alla får ett tillräckligt skydd men vissa får det. Är det genetiskt? Har det fått i sig extremt stora virusmängder vid smittillfället?
När det under sensommaren/hösten rapporterades om den danska sköterskan som hade blivit lika rejält sjuk i covid i juli som i april så skrevs det om att hennes immunsystem troligen var "defekt" och inte hade blivit bildat nödvändiga antikroppar, T-celler etc.

Särskilt äldres immunsystem fungerar ju i många fall inte riktigt bra längre samtidigt som det kan räcka med t.ex. bara lite feber för att det ska bli för mycket för kroppen.
 
  • Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Det verkar som att Covid-19 kom från det kinesiska labbet trots allt.
Nej, den slutsatsen går inte att dra. Ord står mot ord och det finns inga bevis.
Däremot har det alltid funnits med som en möjlighet och det har ju inte ändrats.

Om man redan visste att det kom från labbet så skulle man inte behöva utreda det ytterligare så du drar en förhastad slutsats.

Ulltand Ulltand skrev:
3. Sjukdomsfall (i behov av sjukhusvård) i kluster uppkom bland personal på labbet innan det kända utbrottet.
Som kan ha varit vanlig säsongsinfluensa som spreds på jobbet.

Vänta med att dra några slutsatser tills det finns bevis.
 
BirgitS
Utvecklingen i regionerna följer enligt statsepidemiolog Anders Tegnell det som Folkhälsomyndigheten i början av maj presenterade som Scenario 0 – att smittspridningen skulle avta kraftigt från och med början av maj och plana ut i juli.
– Det här liknar det vi såg förra året. Då hade vi en topp i mitten av april, och smittspridningen minskade sedan allt snabbare för att sedan ligga på en låg nivå under sommaren, säger Anders Tegnell till SVT Nyheter.
Och utvecklingen är inte positiv i alla regioner. I till exempel Norrbotten minskar smittan i nio kommuner, men incidensen i länet är ändå 98 procent högre än riksgenomsnittet.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/rejal-minskning-av-nya-smittfall-i-flera-regioner
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Bor man på ett äldreboende är man inte fullt frisk utan skör och med relativt kort tid kvar att leva (för annars får man inte flytta dit).
Just det inslaget såg jag. Hon blev intervjuad och sade att hon var frisk. Sedan är frisk ett begrepp som uppfattas olika av olika. Men sex månader var en ganska kort tid, likväl.

Staffans
 
BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Just det inslaget såg jag. Hon blev intervjuad och sade att hon var frisk. Sedan är frisk ett begrepp som uppfattas olika av olika. Men sex månader var en ganska kort tid, likväl.

Staffans
Det är väldigt många som går bort efter mindre än ett halvår på ett äldreboende. Är det inte så att medeltiden för att bo på ett äldreboenden är mindre än ett år?

Sen såg hon ju ut att ha amputerat en ben och en av de vanligaste grundorsakerna till det är diabetes. Min erfarenhet av gamla släktingar är att de säger att de är friska fast jag tycker de är långt ifrån det, t.ex. man är frisk fast man har en dålig hjärtklaff som tvingar en att äta blodförtunnande mediciner och båda delarna ökar ju risken väldigt mycket för att plötsligt avlida, däremot så känner man sig ju frisk ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.