1 015 793 läst ·
19 546 svar
1016k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Intressant, nu tittade jag i EU förordningen och hittar inte hur mycket mögel får finnas kvar. Det finns dock gränsvärden för andra otrevliga substanser. Kan du hjälpa mig?H hapazard skrev:
E 330 CITRONSYRA
Synonymer
Definition - Citronsyra framställs av citron- eller ananasjuice genom fermentering av kolhydratlösningar eller andra lämpliga medier med Candida spp. eller icke-toxinproducerande stammar av Aspergillus niger.
Einecs-nummer - 201-069-1
Kemiskt namn - Citronsyra, 2-hydroxi-1,2,3-propantrikarboxylsyra, β-hydroxitrikarboxylsyra
Kemisk formel - a) C6H8O7 (vattenfritt)
b) C6H8O7 · H2O (monohydrat)
Molekylvikt - a) 192,13 (vattenfritt)
b) 210,15 (monohydrat)
Innehåll - Citronsyra kan vara vattenfri eller innehålla en molekyl vatten. Minst 99,5 % C6H8O7 i vattenfri substans
Beskrivning - Vitt eller färglöst, luktfritt, kristallint fast ämne med starkt sur smak. Monohydratet vittrar i torr luft.
Identifiering
Löslighet - Mycket lösligt i vatten, lättlösligt i etanol, lösligt i eter
Renhetsgrad
Vatteninnehåll - Högst 0,5 % i vattenfri citronsyra. Högst 8,8 % i citronsyramonohydrat (Karl Fischer-metoden)
Sulfataska - Högst 0,05 % efter kalcinering vid 800 ± 25 °C
Arsenik - Högst 1 mg/kg
Bly - Högst 0,5 mg/kg
Kvicksilver - Högst 1 mg/kg
Oxalater - Högst 100 mg/kg efter torkning, uttryckt som oxalsyra
Lättförkolnande substanser - Upphetta 1 g pulveriserat prov med 10 ml 98 % (min.) svavelsyra i vattenbad vid 90 °C i mörker i 1 timme. Endast en blek brun färg bör bildas (motsvarande Fluid K).
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 886 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 886 inlägg
För en som inte kan läsa artikeln på DN så handlar det om ett "London-baserat" bolag som erbjudit franska influensers pengar om du gick ut och sa att Pfizer Biotechs vaccin orsakat fler än 3 ggr så många dödsfall som Astra Zenecas och att mainstream-media dolde det.snuttjulle skrev:
Influensern skulle också framföra att detta som egna tankar, och inte hänvisa till bolaget.
Bolaget hade också ett antal anställda med konton på LinkedIn, så det skulle se mer korrekt ut.
Som tur var så valde de kontaktade influensers att istället avslöja detta. Kontona på LinkedIn försvann fort och eftersökningar på det "London"-baserade bolaget pekade istället mot Moskva...
Känner du bitter smak eller gillade du broccoli redan som barn?
Det är en känd genvariant som avgör hur mycket vi känner beska. Det finns tre varianter som innebär att man känner vissa beska smaker extra bra, ganska bra eller inte alls.
I den här studien ser man ett mycket stark samband mellan dessa varianter och sjuklighet i Covid.
De som inte känner besk smak har betydligt högre risk för att smittas och för sjuklighet. (genenvarianten för besk smak ger också ett skydd mot covid-19)
Ungefär 1/4 av befolkningen känner ingen besk smak från tex rå broccoli och har då en extremt mycket högre risk för sjuklighet i Covid-19 enligt studien
Nontasters were significantly more likely than tasters and supertasters to test positive for SARS-CoV-2 (odds ratio, 10.1 [95% CI, 5.8-17.8]; P < .001), to be hospitalized once infected (odds ratio, 3.9 [1.5-10.2]; P = .006), and to be symptomatic for a longer duration (mean [SE] duration, 23.7 [0.5] days vs 13.5 [0.4] days vs 5.0 [0.6] days; P < .001). A total of 47 of 55 patients (85.5%) with COVID-19 who required inpatient admission were nontasters. Conversely, 15 of 266 patients (5.6%) with positive PCR test results were supertasters.
https://jamanetwork.com/journals/ja...ferral&utm_campaign=ftm_links&utm_term=052521
SNP rs713598 CC risk allele
Det är en känd genvariant som avgör hur mycket vi känner beska. Det finns tre varianter som innebär att man känner vissa beska smaker extra bra, ganska bra eller inte alls.
I den här studien ser man ett mycket stark samband mellan dessa varianter och sjuklighet i Covid.
De som inte känner besk smak har betydligt högre risk för att smittas och för sjuklighet. (genenvarianten för besk smak ger också ett skydd mot covid-19)
Ungefär 1/4 av befolkningen känner ingen besk smak från tex rå broccoli och har då en extremt mycket högre risk för sjuklighet i Covid-19 enligt studien
Nontasters were significantly more likely than tasters and supertasters to test positive for SARS-CoV-2 (odds ratio, 10.1 [95% CI, 5.8-17.8]; P < .001), to be hospitalized once infected (odds ratio, 3.9 [1.5-10.2]; P = .006), and to be symptomatic for a longer duration (mean [SE] duration, 23.7 [0.5] days vs 13.5 [0.4] days vs 5.0 [0.6] days; P < .001). A total of 47 of 55 patients (85.5%) with COVID-19 who required inpatient admission were nontasters. Conversely, 15 of 266 patients (5.6%) with positive PCR test results were supertasters.
https://jamanetwork.com/journals/ja...ferral&utm_campaign=ftm_links&utm_term=052521
SNP rs713598 CC risk allele
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Det kompliceras av genuttrycket för att känna besk smak avklingar med ålder. Så det bästa om man kan dra sig till minnes av hur man upplevde beska smak som barn.harry73 skrev:
Tydligen är rå broccoli en indikator men för att var säker bör man nog göra ett gentest.
Jag åt själv inte gärna broccoli som barn, gillade inte den beska smaken
Nu får det vara slut med sandlådan. Du gör ju inte annat än att kasta skit och vara taskig, bara för att du tycker annorlunda än någon annan. Det är den nivån man sjunker till om man inte har några argument. Slutdiskuterat.D djac skrev:
Precis. ”Varför”. Jag är fullt frisk, och har högst troligt redan haft detta. Varför det inte finns någon som helst anledning för mig att ta det här.T tanaris skrev:
Och angående ”skrämselpropaganda” som du beskyller mig för att hålla på med. Så är det tamejtusan det enda våra skattefinansierade och opinionsbildande massmedier håller på med. Varför tror du det är så många som springer och tar sprutan? Just det - rädsla.
Kanske inte en nyhet längre. Men den förstvaccinerad fullt friska har dött knappt sex månader efter vaccineringen.
https://omni.se/sveriges-forsta-att-fa-vaccin-ar-dod-var-verkligen-glad/a/R9LJBd
Staffans
https://omni.se/sveriges-forsta-att-fa-vaccin-ar-dod-var-verkligen-glad/a/R9LJBd
Staffans
Hon var 92 år gammal, kan inte tänka mig hon var fullt frisk. Men hon har levt livet, vaccinet gav henne lite tid med sina barnbarn och hon dog i sömnen. Inte illa i min mening.Staffans2000 skrev:
Staffans2000 skrev:
Skyddet är ju inte heltäckande för mutationerna tyvärr.
Det jag skulle vilja veta mer om är om orsakerna till att inte alla får ett tillräckligt skydd men vissa får det. Är det genetiskt? Har det fått i sig extremt stora virusmängder vid smittillfället?