1 015 566 läst ·
19 546 svar
1016k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Var inte så problemorienterad!D djac skrev:För mig är vägen för lång för att bli expert på en sådan smal sak som vaccin, födas om, göra om skolgången och hela yrkeslivet för att i senior ålder med baggaget fyllt av relevant erfarenhet göra en "bedöming", detta och liknande bedömningar måste jag därför överlåta till de som vandrat den för ämnet relevanta stigen. Var och en till sitt!
Det finns exempel på de som på nolltid blivit fullfjädrade epidemiologer med start i vuxen ålder, de kan till och med mycket mer än den samlade kompetensen på FHM, och i hela EU också tror jag minsann.
Så visst finns det hopp för din karriär också!
Om inte skräck så åtminstone en irrationell rädsla. Varför skulle det t ex vara någon skillnad på laboratorietillverkat vatten och vatten från en bäck i skogen (förutom att det senare nog är aningen smutsigare)?emmschen skrev:
Av någon outgrundlig anledning, har den, nära nog, inte haft något perspektiv överhuvudtaget. Men det beror nog på att uppdraget var att analysera HBTQN...personer med utlänsk bakgrund och deras asimilering i det svenska sammhället, istället för att förbereda sig för nästa pandemi.Nissens skrev:
Staffans
Ännu ett förvirrat inlägg. Vatten är vatten. Oberoende om det framställs i skolans kemisal eller smälter från en glaciär.T tanaris skrev:
Staffans
Men förenat med livsfara, finns gott om fall, vid både utvärtes och invärtes bruk, vi drar fram lite försiktighetsprincip här och ersätter med konjak som har en kortare bipacksedel.Staffans2000 skrev:
Nej, det som är oroande är att så många misstror människor som ägnat en stor del av sitt liv åt något bara för att de tycker att det känns fel.Staffans2000 skrev:
Det är som att titta ut genom fönstret och dra slutsatsen att jorden måste vara platt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Jag tycker att de har missat tidslinjen, det är ju så att först stiger dödsfallen och sen införs nedstängningar för att bryta den uppgången (med några veckors fördröjning). Ju brantare och/eller högre stigande kurva desto större åtgärder behövs för att så snabbt som möjligt få en kraftig nedgång i smittspridningen. Det man möjligen kan utläsa av dina två tabeller är att länderna med högst antal avlidna införde verkningsfulla åtgärder för sent eller inte kunde få befolkningen med på noterna innan de kunde se att liken staplades i sjukhusens korridorer etc.D djac skrev:Lockdown – fortfarande en öppen fråga om liv eller död
"Den 1 juni får nöjesfälten öppna och vi svenskar kan ta en kvällsdrink på krogen igen. Har restriktionerna varit värda besväret? Borde de ha varit strängare? Har den historiskt hårda nedstängningen av länder räddat liv? Bevisen är svårfångade. Ingen har hittat ett samband mellan nedstängning och dödlighet.
4. Här är en lockdown-lista från Europa.
Så poängsätter forskarna nedstängningarna i tio länder i Sveriges omgivning under pandemins första våg. Hårdast först.
1. Frankrike 87,96.
2. Polen 83,33.
3. Spanien 81,94.
4. Storbritannien 79,63.
5. Belgien 78,7.
5. Nederländerna 78,7.
7. Danmark 68,52.
8. Norge 67,59.
9. Sverige 64,81.
10. Finland 60,19.
6. Här är dödligheten i samma tio länder.
Denna lista visar överdödligheten under 2020, mätt i procent. Socialstyrelsens statistiker har använt en standardiserad metod där man kompenserat för att åldersstrukturen i befolkningen skiljer sig åt länderna emellan. Lägst dödlighet först. Dessa tio länder är valda för att pålitliga siffror är tillgängliga där (därför saknas exempelvis grannlandet Tyskland).
1. Norge -5,0.
2. Danmark -4,1.
3. Finland -3,6.
4. Sverige 1,7.
5. Frankrike 2,6.
6. Nederländerna 4,4.
7. Storbritannien 7,2.
8. Belgien 9,7.
9. Spanien 10,6.
10. Polen 11,6."
[länk]
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Jag använde ju dina egna källor för att visa hur du har misstolkat dem. Menar du att jag behöver upprepa länkar till dina egna källor?emmschen skrev:Nej, det är ju just det. Du har ju inte visat - du har påstått.
Nu gör du ju som många andra och bara "påstår".
Tycker du att jag har fel så får du ju visa mig en källa.
Jag ska kanske också bara börja "påstå" men då hade du själv förmodligen varit en av dem som hade gapat "KÄLLA??". Vi får väl ha samma villkor åt båda håll, annars blir det ju bara pajkastning.
"Rent påhitt" är en rätt onödig anklagelse. I innehållet står det "SM-102", och jag tog helt enkelt fram säkerhetsdatabladet för SM-102. Inte helt orimligt. Samma sak med HBCD. Det är möjligt att jag missuppfattat det där med SM-102 som du säger, och jag har mailat Läkemedelsverket och bett om förtydligande. Det är inte en medveten lögn - som du verkar få det till att verka. Vad gäller HBCD däremot så kan jag inte se något konstigt där.
Att påstå att en produkt som innehåller både kloroform och SM-102 har samma skadliga verkningar som en produkt som bara innehåller SM-102 är fel. Om du inte har insett att du har länkat till ett säkerhetsdatabladet för en kemikalie som innehåller både SM-102 och kloroform så är det inte mitt problem utan du behöver läsa och förstå vad det verkligen står i säkerhetsdatabladet.
Det finns ingen anledning för Läkemedelsverket att förtydliga något, vaccinet innehåller SM-102 men inte kloroform precis som de har skrivit.
För att förtydliga:
Nej, du tog fram det för en kemikalie som innehåller både SM-102 och kloroform.emmschen skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Men nu är ju vaccinet testat på långt mer än 100 miljoner människor så din andra mening är fel. Det är också fel att vaccinet är en form av genterapi eftersom vaccinet inte kan påverka några gener. Du behöver läsa på och förstå mer innan du tror så mycket.emmschen skrev:Vilken löjlig jämförelse. Det är rätt stor skillnad på att låta injicera en icke testad kemikalieblandning i form av genterapi, mot att äta ett en mandel.
Men nej det gör jag inte. För jag vet att jag inte har några allergier. Penicillin vet jag, för det har jag provat en gång, och det blev ju inte så bra.
Man kan utveckla allergier och överkänslighet i vuxen ålder så du kan inte i förväg veta att du vid ett visst tillfälle inte kommer att vara allergisk eller överkänslig mot det du tänker stoppa i dig.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
EMA är positivt inställda till ett nytt läkemedel.
TT via t.ex. https://www.svd.se/positivt-utlatande-for-covidlakemedel
Andra dosen av Pfizer tagen av några släktingar i slutet på förra veckan, den ena fick lite feberkänslor och ont på ”nålstället” och den andra kunde knappt gå - det var som influensa gånger tre i kroppen, hon fick extrem värk i hela kroppen - hade tom ont under fötterna och kunde knappt ta sig till toaletten själv.
Efter 1,5 dag var allt som bortblåst.
Pigg nu (krashcourse i influensa)
Ingen av dem hade reagerat på första sprutan.
(ger bara lite motvikt till att alla, inkl jag, brukar tala mer illa om AZ)
Jo jag har hört motsvarande.Snigla skrev:
Andra dosen av Pfizer tagen av några släktingar i slutet på förra veckan, den ena fick lite feberkänslor och ont på ”nålstället” och den andra kunde knappt gå - det var som influensa gånger tre i kroppen, hon fick extrem värk i hela kroppen - hade tom ont under fötterna och kunde knappt ta sig till toaletten själv.
1:a dosen ingen direkt påverkan för de flesta, oftast bara lite ont vid där sprutan varit.
2:a dosen rätt så ofta feber mm.
De som får Pfizer eller Moderna bör nog inte planera in något viktigt dagen efter sprutan.