1 015 701 läst ·
19 546 svar
1016k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Missförstå mig inte, jag vill absolut inte införa tankeförbud, men min personliga uppfattning är att man måste ha ett minimum av kompetens inom det man ska ta beslut om och tyvärr är tröskeln hög i detta fallet.B brfbo skrev:Måste säga som jag en gång hörde Mark Levengod säga, när hans mormor sa att det var bättre förr,
..nej mormor det var inte bättre förr...det var du! som var bättre förr.
Troligtvis har vi mer kunskap nu ang vacciner och fånga upp dess biverkningar, än förr i tiden.
men tro att det är någon som vet allt om dessa vacciner som nu tagits fram på kort tid är nog att lura sig själv.
ex från verkligheten.. är det någon här som ännu har hittat ett klart svar på varför vissa människor har fått ovanliga men allvarliga koagulationsrubbningar och som i vissa få fall lett till död i samband med vaccination med Astras vaccin?
Tycker att man ska vara lite ödmjuk för dem som ifrågasätter, önskar säkrare data mer info mm innan de vill ta vaccination, utifrån deras personliga riskbedömning,
och än så länge så finns det ju inte brist på människor i Sverige som vill vaccinera sig..de står ju i kö.. så de som väljer att vänta med sitt beslut utgör ju inget hot mot solidaritets vaccinering i nuläget.
Ex Jag själv har valt att ta vaccinationen bla pga egen svår sjukdom samt solidaritetstänk,
jag tillhör den grupp som har allergi vid vaccination(och får medicineras pga detta före och efter vaccination) och jag tillhör då alltså inte den stora representativa gruppen ang biverkningar,
men jag fick en hel del biverkningar efter vaccination med Pfizer..först allergiska känningar hals ansikte, stark yrsel, värk i arm..sen stark huvudvärk i flera dagar, stark trötthet, höga febertoppar med hettande röda kinder, och nu efter 13 dagar har jag fortfarande lite kraft och känselnedsättning i vä arm, vänstra ansiktshalvan och vänster ben.
Trots detta känner jag att jag tog rätt beslut att ta vaccinet, men övervägde förstås innan och hade ibland känslan av att jag valde mellan pest eller kolera eftersom jag misstänkte att jag var en av dem som skulle få lite mer reaktion o må dåligt.
Trots detta känner jag mig glad, stolt och fick en frihetskänsla när jag nu tagit den första sprutan.
Jag kommer förstås att följa om/vilka biverkningsökningar dos 2 av Pfizers vaccin ger, innan jag tar ställning till om dos 2 passar för mig att ta.
Tex undrar jag hur mycket tid dessa försiktiga individer har lagt på att reverse engineera mjukvaran i sin dieselbil, luftföroroeningar dödar varje år fler än Covid (definitivt fler än vaccin gör) och om man nu har sådan omsorg så kanske man skulle börja där man kan få störst effekt. Även här krävs förkunskaper men avsevärt lägre sådana än i vaccinfrågan.
Det är intressant hur vi människor alltid måste ha något/någon att ”skylla på” när något går fel/händer.
Vissa saker kan ha en poäng att spåra baklänges, så att säga (T ex sjukdomar/virus). I jakt på information om sjukdomsförlopp, smittspridning, förklaring hur det kom till djur/människor, vaccinmöjligheter osv.
Men varför är det så viktigt att peka finger, skylla ifrån sig osv.. när det inte hjälper på något vis? Alla skyller på den för de äter kött som kan ha varit smittat, alla skyller på den för att de inte har munskydd, alla skyller på de för att de inte stängde ner på samma sätt som alla andra, alla skyller på de som gjort...bla bla..
Hade det hjälpt, hade jag förstått det - men vi kan inte förhindra något som redan hänt.. vi kan bara försöka förhindra att det händer igen
Hjälper inte att lägga ner tid pengar och energi på att spela politiska spel om makt..
Vi är alla lika duktiga kålsupare på att inte berätta allt vi pysslar med (landsmässigt). Givetvis forskar vi alla om olika saker: vapen, mediciner, virus.. Alla länder har egna agendor och egna ”spel”.. och det finns alltid risk att något går fel när man håller på (varken mänskliga o tekniska faktorer är 100% pålitliga).
Det är enda skälet till att jag tror länder skyller på varandra.. de är bara så jäkla glada att de själva inte blev påkomna med fingrarna i kakburken..
Människan är vetgirig, framåtsträvande (kommer aldrig vara nöjd med det som finns), egoistisk och sätter ständigt käppar i hjulet för sig själva. Vi lär oss inte direkt av misstagen (även om vi ofta säger det), vi säger att vi gör nya.. men tyvärr verkar (inte bara jag
) vi göra samma misstag flera ggr.
Både krig och sjukdomar bevisar det (historiskt).
Lägg mer tid, pengar och energi på att lösa de problem som uppkommit, för en dialog om hur liknande situationer ska förhindras att kunna hända igen.. istället för att försöka hitta någon att skylla på!
(skylla ifrån sig gör man ju eg bara när man oroar sig för att man själv gjort något fel / vill flytta fokus från sig själv till annan part)
Vissa saker kan ha en poäng att spåra baklänges, så att säga (T ex sjukdomar/virus). I jakt på information om sjukdomsförlopp, smittspridning, förklaring hur det kom till djur/människor, vaccinmöjligheter osv.
Men varför är det så viktigt att peka finger, skylla ifrån sig osv.. när det inte hjälper på något vis? Alla skyller på den för de äter kött som kan ha varit smittat, alla skyller på den för att de inte har munskydd, alla skyller på de för att de inte stängde ner på samma sätt som alla andra, alla skyller på de som gjort...bla bla..
Hade det hjälpt, hade jag förstått det - men vi kan inte förhindra något som redan hänt.. vi kan bara försöka förhindra att det händer igen
Hjälper inte att lägga ner tid pengar och energi på att spela politiska spel om makt..
Vi är alla lika duktiga kålsupare på att inte berätta allt vi pysslar med (landsmässigt). Givetvis forskar vi alla om olika saker: vapen, mediciner, virus.. Alla länder har egna agendor och egna ”spel”.. och det finns alltid risk att något går fel när man håller på (varken mänskliga o tekniska faktorer är 100% pålitliga).
Det är enda skälet till att jag tror länder skyller på varandra.. de är bara så jäkla glada att de själva inte blev påkomna med fingrarna i kakburken..
Människan är vetgirig, framåtsträvande (kommer aldrig vara nöjd med det som finns), egoistisk och sätter ständigt käppar i hjulet för sig själva. Vi lär oss inte direkt av misstagen (även om vi ofta säger det), vi säger att vi gör nya.. men tyvärr verkar (inte bara jag
Både krig och sjukdomar bevisar det (historiskt).
Lägg mer tid, pengar och energi på att lösa de problem som uppkommit, för en dialog om hur liknande situationer ska förhindras att kunna hända igen.. istället för att försöka hitta någon att skylla på!
(skylla ifrån sig gör man ju eg bara när man oroar sig för att man själv gjort något fel / vill flytta fokus från sig själv till annan part)
Så för dig är det helt ointressant att veta OM det finns ett labb i Kina som arbetar med att utveckla virusstammar att tex använda i krigsföring?Snigla skrev:
Det är intressant hur vi människor alltid måste ha något/någon att ”skylla på” när något går fel/händer.
Vissa saker kan ha en poäng att spåra baklänges, så att säga (T ex sjukdomar/virus). I jakt på information om sjukdomsförlopp, smittspridning, förklaring hur det kom till djur/människor, vaccinmöjligheter osv.
Men varför är det så viktigt att peka finger, skylla ifrån sig osv.. när det inte hjälper på något vis? Alla skyller på den för de äter kött som kan ha varit smittat, alla skyller på den för att de inte har munskydd, alla skyller på de för att de inte stängde ner på samma sätt som alla andra, alla skyller på de som gjort...bla bla..
Hade det hjälpt, hade jag förstått det - men vi kan inte förhindra något som redan hänt.. vi kan bara försöka förhindra att det händer igen
Hjälper inte att lägga ner tid pengar och energi på att spela politiska spel om makt..
Vi är alla lika duktiga kålsupare på att inte berätta allt vi pysslar med (landsmässigt). Givetvis forskar vi alla om olika saker: vapen, mediciner, virus.. Alla länder har egna agendor och egna ”spel”.. och det finns alltid risk att något går fel när man håller på (varken mänskliga o tekniska faktorer är 100% pålitliga).
Det är enda skälet till att jag tror länder skyller på varandra.. de är bara så jäkla glada att de själva inte blev påkomna med fingrarna i kakburken..
Människan är vetgirig, framåtsträvande (kommer aldrig vara nöjd med det som finns), egoistisk och sätter ständigt käppar i hjulet för sig själva. Vi lär oss inte direkt av misstagen (även om vi ofta säger det), vi säger att vi gör nya.. men tyvärr verkar (inte bara jag) vi göra samma misstag flera ggr.
Både krig och sjukdomar bevisar det (historiskt).
Lägg mer tid, pengar och energi på att lösa de problem som uppkommit, för en dialog om hur liknande situationer ska förhindras att kunna hända igen.. istället för att försöka hitta någon att skylla på!
(skylla ifrån sig gör man ju eg bara när man oroar sig för att man själv gjort något fel / vill flytta fokus från sig själv till annan part)
För den största delen av mänskligheten är det rätt viktigt.
Redigerat:
Det finns naturligtvis lab i många länder som pysslar med sådant. Kina är säkert ett av dem. Elementärt, min käre Nissens.Nissens skrev:
Staffans
Nej, inte ointressant (det är jätteintressant!) men det förutsätter jag att alla förstår att de gjort hela tiden (dvs inget nytt nu) - precis som de flesta andra länder också gör.Nissens skrev:
Det var ju det jag försökte säga - alla håller på med ”smygforskning” av olika saker och denna gång var det kina som (ev) råkade åka dit med fingrarna i kakburken.. (kollar man tillbaka hur vissa andra utbrott uppkommit så är det andra länder som man kan ”skylla på”).
Många sjukdomar, vapen och annat som enbart går att beskylla människan för.. och människan har en tendens att vilja ha mer.. ha makt.. - så de kommer aldrig sluta forska och utveckla kring dessa saker/sjukdomar.
Men de är heller inte så dumma att de skyltar öppet om det!
..och priset för att människan är som den är - är att ibland går det såhär.. det går helt åt helvete och ett utbrott sker
.. nästa gång blir det en annan sjukdom, eller så startar ett krig - eller så kommer den nya istiden vi fortfarande går emot.
Det sux att människan aldrig kan vara nöjd.
Så du tror inte att det har ett värde att hitta bevis för det?Snigla skrev:
Nej, inte ointressant (det är jätteintressant!) men det förutsätter jag att alla förstår att de gjort hela tiden (dvs inget nytt nu) - precis som de flesta andra länder också gör.
Det var ju det jag försökte säga - alla håller på med ”smygforskning” av olika saker och denna gång var det kina som (ev) råkade åka dit med fingrarna i kakburken.. (kollar man tillbaka hur vissa andra utbrott uppkommit så är det andra länder som man kan ”skylla på”).
Många sjukdomar, vapen och annat som enbart går att beskylla människan för.. och människan har en tendens att vilja ha mer.. ha makt.. - så de kommer aldrig sluta forska och utveckla kring dessa saker/sjukdomar.
Men de är heller inte så dumma att de skyltar öppet om det!
..och priset för att människan är som den är - är att ibland går det såhär.. det går helt åt helvete och ett utbrott sker
.. nästa gång blir det en annan sjukdom, eller så startar ett krig - eller så kommer den nya istiden vi fortfarande går emot.
Det sux att människan aldrig kan vara nöjd.
Troligen har de forskat på coronavirus av olika anledningar.Staffans2000 skrev:
En tänkbar är för att utveckla vaccin och medicin mot sjukdom de medför.
Varför jag tror det är att det är inte så länge sedan SARS var ett stort hot och sannolikheten att fler liknande utbrott skulle ske är rätt så stor.
Eller så är det för att utveckla olika former av vaccin mot olika sjukdomar vilket skulle kunna bli en fantastisk exportindustri. Har ej källan men läst att man höll på med vaccin mot HIV.
På något sätt tror jag labbet är inblandat men behöver inte betyda att de utvecklat SAR-CoV-2 själva.
Kan vara en naturlig mutation av ett relativt fredligt virus.
Nissens skrev:
SÅ - om det står mellan att försöka rädda framtiden vs att reda ut ”baktiden”.. så röstar jag på framtiden
Tänk va mycket pengar, energi, folk, politiska spel (möten där folk sitter och ger klassiska politikersvar - dvs pratar väldigt mycket.. men har efter en halvtimme inte svarat på frågan..).. som går åt utan att det förändrar något som redan hänt.
Ta de pengarna, folket och energin.. och försök förhindra att det någonsin händer igen istället.. och försök hjälpa dem som behöver det nu - ännumer!
Tänk va mycket positivt som kan (jag sa ”kan”) hända när alla världens ledare faktiskt har något gemensamt att jobba med/för! Som Corona.. en pandemi som drabbat hela världen, gjort att länder lider ekonomiska förluster, får problem med vården, människorna dör.. - alla vill ha stopp på det nu.. och mycket fokus läggs därför på just Corona.. (på alla sätt) ... många andra problem blir mindre och läggs på hyllan ett tag.. de behöver nu varandras (gemensamma) expertiser mer än någonsin för att lösa ett världsproblem som berör alla.
Jag förstår givetvis att man inte kan lösa alla världsproblemen bara ”sådär”.. men jag oroar mig mer för vad som verkar vänta framöver, än vad som redan har hänt - jag kan inte ändra det som hänt
Nä, jag tänker väl mest att om de nu har ett viruslabb som läcker ut virus, så är det ju bra om de täpper till det åtminstone.Snigla skrev:
Bevis kan vara bra att ha.. (men bevis används i dessa fall oftast som påtryckningsmedel för att andra länder ska få som de vill.. - och resultatet av sådant är inte alltid bra/blir inte alltid som planerat), men oavsett ... vissa länder kommer inte sluta med ”sina dumheter” även om de blir påkomna.. de bara blir mer övervakade av omvärlden (bra) och gömmer sina synder bättre (dåligt).
SÅ - om det står mellan att försöka rädda framtiden vs att reda ut ”baktiden”.. så röstar jag på framtiden
Tänk va mycket pengar, energi, folk, politiska spel (möten där folk sitter och ger klassiska politikersvar - dvs pratar väldigt mycket.. men har efter en halvtimme inte svarat på frågan..).. som går åt utan att det förändrar något som redan hänt.
Ta de pengarna, folket och energin.. och försök förhindra att det någonsin händer igen istället.. och försök hjälpa dem som behöver det nu - ännumer!
Tänk va mycket positivt som kan (jag sa ”kan”) hända när alla världens ledare faktiskt har något gemensamt att jobba med/för! Som Corona.. en pandemi som drabbat hela världen, gjort att länder lider ekonomiska förluster, får problem med vården, människorna dör.. - alla vill ha stopp på det nu.. och mycket fokus läggs därför på just Corona.. (på alla sätt) ... många andra problem blir mindre och läggs på hyllan ett tag.. de behöver nu varandras (gemensamma) expertiser mer än någonsin för att lösa ett världsproblem som berör alla.
Jag förstår givetvis att man inte kan lösa alla världsproblemen bara ”sådär”.. men jag oroar mig mer för vad som verkar vänta framöver, än vad som redan har hänt - jag kan inte ändra det som häntmen jag kan påverka vissa små delar av min/vår framtid iaf.
