1 015 365 läst ·
19 546 svar
1015k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Intressant läsningblackarrow skrev:
citat
"Globala vaccinationskampanjer gjorde att smittan kunde besegras "
Jag hoppas verkligen att så många som möjligt låter sig vaccineras mot covid.
Väntar snällt på min dos nr:2 (tiden är redan bokad vilket de gjorde vid dos 1, smart)
Behövs påfyllnad med dos 3 så är jag givetvis positiv till sådant då jag över 25 år i rad tagit vaccin mot influensan. Väldigt sällan jag är förkyld så man kan fundera på om det finns en bieffekt av regelbunden influensa vaccination.
I över tjugofem år har jag inte tagit vaccin mot influensan. Väldigt sällan jag är förkyld. Så, kan vara att kroppen stärker sig själv bättre utan hjälp.optimum skrev:
Staffans
Nja. tidigare har jag ofta haft massa förkylningar mm men inte sedan jag började ta vaccin.Staffans2000 skrev:
Sammanträffande, japp.
Nej jag har inga vetenskapliga bevis utan nöjer mig med att sedan hösten 1993 med min värsta period med influensa och massa annan skit så är jag därefter rätt så frisk och vaccinerad regelbundet.
Visst, blivit "förkyld" några gånger men väldigt lindrigt. Ungefär som immunförsvaret är vältränat att ta hand om skiten.
Duger för mig.
Återigen, nej jag har inga vetenskapliga bevis.
Var och en blir salig på sin metod att må bra.
Jag har min, ja tack till vaccin.
Och jag har mycket sällan varit förkyld, vare sig sedan jag började med hyfsat regelbundna influensavaccinationer eller tidigare. Innebär det att ni svamlar båda två? Nej. Ni svamlar för att hjärnan är programmerad att se kausalitet även där det inte finns.optimum skrev:
Nja. tidigare har jag ofta haft massa förkylningar mm men inte sedan jag började ta vaccin.
Sammanträffande, japp.
Nej jag har inga vetenskapliga bevis utan nöjer mig med att sedan hösten 1993 med min värsta period med influensa och massa annan skit så är jag därefter rätt så frisk och vaccinerad regelbundet.
Visst, blivit "förkyld" några gånger men väldigt lindrigt. Ungefär som immunförsvaret är vältränat att ta hand om skiten.
Duger för mig.
Återigen, nej jag har inga vetenskapliga bevis.
Var och en blir salig på sin metod att må bra.
Jag har min, ja tack till vaccin.
Att läsa på lite om kausaldriften gör en inte immun, men det blir lite lättare att upptäcka att man är på väg ner i fällan.
Lockdown – fortfarande en öppen fråga om liv eller död
"Den 1 juni får nöjesfälten öppna och vi svenskar kan ta en kvällsdrink på krogen igen. Har restriktionerna varit värda besväret? Borde de ha varit strängare? Har den historiskt hårda nedstängningen av länder räddat liv? Bevisen är svårfångade. Ingen har hittat ett samband mellan nedstängning och dödlighet.
4. Här är en lockdown-lista från Europa.
Så poängsätter forskarna nedstängningarna i tio länder i Sveriges omgivning under pandemins första våg. Hårdast först.
1. Frankrike 87,96.
2. Polen 83,33.
3. Spanien 81,94.
4. Storbritannien 79,63.
5. Belgien 78,7.
5. Nederländerna 78,7.
7. Danmark 68,52.
8. Norge 67,59.
9. Sverige 64,81.
10. Finland 60,19.
6. Här är dödligheten i samma tio länder.
Denna lista visar överdödligheten under 2020, mätt i procent. Socialstyrelsens statistiker har använt en standardiserad metod där man kompenserat för att åldersstrukturen i befolkningen skiljer sig åt länderna emellan. Lägst dödlighet först. Dessa tio länder är valda för att pålitliga siffror är tillgängliga där (därför saknas exempelvis grannlandet Tyskland).
1. Norge -5,0.
2. Danmark -4,1.
3. Finland -3,6.
4. Sverige 1,7.
5. Frankrike 2,6.
6. Nederländerna 4,4.
7. Storbritannien 7,2.
8. Belgien 9,7.
9. Spanien 10,6.
10. Polen 11,6."
https://www.sydsvenskan.se/2021-05-23/lockdown-fortfarande-en-oppen-fraga-om-liv-eller-dod
"Den 1 juni får nöjesfälten öppna och vi svenskar kan ta en kvällsdrink på krogen igen. Har restriktionerna varit värda besväret? Borde de ha varit strängare? Har den historiskt hårda nedstängningen av länder räddat liv? Bevisen är svårfångade. Ingen har hittat ett samband mellan nedstängning och dödlighet.
4. Här är en lockdown-lista från Europa.
Så poängsätter forskarna nedstängningarna i tio länder i Sveriges omgivning under pandemins första våg. Hårdast först.
1. Frankrike 87,96.
2. Polen 83,33.
3. Spanien 81,94.
4. Storbritannien 79,63.
5. Belgien 78,7.
5. Nederländerna 78,7.
7. Danmark 68,52.
8. Norge 67,59.
9. Sverige 64,81.
10. Finland 60,19.
6. Här är dödligheten i samma tio länder.
Denna lista visar överdödligheten under 2020, mätt i procent. Socialstyrelsens statistiker har använt en standardiserad metod där man kompenserat för att åldersstrukturen i befolkningen skiljer sig åt länderna emellan. Lägst dödlighet först. Dessa tio länder är valda för att pålitliga siffror är tillgängliga där (därför saknas exempelvis grannlandet Tyskland).
1. Norge -5,0.
2. Danmark -4,1.
3. Finland -3,6.
4. Sverige 1,7.
5. Frankrike 2,6.
6. Nederländerna 4,4.
7. Storbritannien 7,2.
8. Belgien 9,7.
9. Spanien 10,6.
10. Polen 11,6."
https://www.sydsvenskan.se/2021-05-23/lockdown-fortfarande-en-oppen-fraga-om-liv-eller-dod
Risken att dö i Covid-19 är dubbelt så stor för Finlandsfödda personer än för Svenskfödda... det var nytt för mig i alla fall...
https://texttv.nu/107/arkiv/2021-5-24/30272862/
https://texttv.nu/107/arkiv/2021-5-24/30272862/
Nej, det är ju just det. Du har ju inte visat - du har påstått.BirgitS skrev:
Jag har visat att du inte kommer med tillförlitlig information utan med rent påhitt genom att visa att sanningshalten när det gällde ditt påstående om SM-102 i Moderna var noll. Jag tänker inte ödsla tid med att visa att det är lika löjliga påståenden som du kommer med gällande något annat vaccin.
Om du verkligen vill veta så bör du kunna hitta alldeles utmärkta sidor som bevisar att det är en lögn på nätet utan att jag ska behöva leta upp dem åt dig. Det är ju så vanliga påhitt som du kom med.
Nu gör du ju som många andra och bara "påstår".
Tycker du att jag har fel så får du ju visa mig en källa.
Jag ska kanske också bara börja "påstå" men då hade du själv förmodligen varit en av dem som hade gapat "KÄLLA??". Vi får väl ha samma villkor åt båda håll, annars blir det ju bara pajkastning.
"Rent påhitt" är en rätt onödig anklagelse. I innehållet står det "SM-102", och jag tog helt enkelt fram säkerhetsdatabladet för SM-102. Inte helt orimligt. Samma sak med HBCD. Det är möjligt att jag missuppfattat det där med SM-102 som du säger, och jag har mailat Läkemedelsverket och bett om förtydligande. Det är inte en medveten lögn - som du verkar få det till att verka. Vad gäller HBCD däremot så kan jag inte se något konstigt där.
Redigerat av moderator:
Vilken löjlig jämförelse. Det är rätt stor skillnad på att låta injicera en icke testad kemikalieblandning i form av genterapi, mot att äta ett en mandel.BirgitS skrev:
Så vad tror du det skulle stå på bipacksedeln när det gäller mandlar?
Kanske typ 1 av 1000 riskerar att få allvarliga allergiska reaktioner med andnöd, ring 112 om du får dessa symtom .....
Låter du bli alla sorters mjölkprodukter, mandlar, hasselnötter, de flesta grönsaker och frukter, ris, pasta, bröd, fisk, ägg osv.?
Det och mycket annat är sånt som kan vara farligt eller olämpligt för vissa personer.
Men nej det gör jag inte. För jag vet att jag inte har några allergier. Penicillin vet jag, för det har jag provat en gång, och det blev ju inte så bra.
Det är ingen skräck som du försöker få det till att låta. Jag försöker bara undvika "tillverkade" tillsatser, och hålla mig till så naturlig mat som möjligt. Det ger mig bättre förutsättningar att hålla mig frisk och må bra. Det är rätt enkelt egentligen.T tanaris skrev:
Den lilla gruppen är livrädd för att ha fel. Det märks tydligt på deras desperata kommentarer. Inte ens när Nissens felöversätter sitt eget bevismaterial om munskyddens effekt, blir han rättad av de sina. Och så har vi djac:s larv om om att avstå från att dricka vatten.emmschen skrev:Nu gör du ju som många andra och bara "påstår".
Tycker du att jag har fel så får du ju visa mig en källa.
Jag ska kanske också bara börja "påstå" men då hade du själv förmodligen varit en av dem som hade gapat "KÄLLA??". Vi får väl ha samma villkor åt båda håll, annars blir det ju bara pajkastning.
"Rent påhitt" är en rätt onödig anklagelse. I innehållet står det "SM-102", och jag tog helt enkelt fram säkerhetsdatabladet för SM-102. Inte helt orimligt. Samma sak med HBCD. Det är möjligt att jag missuppfattat det där med SM-102 som du säger, och jag har mailat Läkemedelsverket och bett om förtydligande. Det är inte en medveten lögn - som du verkar få det till att verka. Vad gäller HBCD däremot så kan jag inte se något konstigt där.
Det är väldigt oroande att flera här anammar tesen att: andra som vet bättre, tänker åt oss och då gör vi som dom säger. Krig startas med den filosofin.
Att jag för tillfället ser den osäkra risken med vaccinet som en större fara, än den relativt kända med Coronan, häcklas jag för av samma entorage som inte ens kan basal grundskoleengelska.
Det är som att få en Scientolog att ifrågasätta om de verkligen kom till jorden i ett rymdskepp och landade i en vulkan som sedan exploderade och spred dem över jorden.
Staffans
För mig är vägen för lång för att bli expert på en sådan smal sak som vaccin, födas om, göra om skolgången och hela yrkeslivet för att i senior ålder med baggaget fyllt av relevant erfarenhet göra en "bedöming", detta och liknande bedömningar måste jag därför överlåta till de som vandrat den för ämnet relevanta stigen. Var och en till sitt!Staffans2000 skrev:
Den lilla gruppen är livrädd för att ha fel. Det märks tydligt på deras desperata kommentarer. Inte ens när Nissens felöversätter sitt eget bevismaterial om munskyddens effekt, blir han rättad av de sina. Och så har vi djac:s larv om om att avstå från att dricka vatten.
Det är väldigt oroande att flera här anammar tesen att: andra som vet bättre, tänker åt oss och då gör vi som dom säger. Krig startas med den filosofin.
Att jag för tillfället ser den osäkra risken med vaccinet som en större fara, än den relativt kända med Coronan, häcklas jag för av samma entorage som inte ens kan basal grundskoleengelska.
Det är som att få en Scientolog att ifrågasätta om de verkligen kom till jorden i ett rymdskepp och landade i en vulkan som sedan exploderade och spred dem över jorden.
Staffans
Man undrar ju då om även Finländare saknar Neanderthalgenerna. Kanske kan du bringa klarhet i detta @Ulltand ?Nissens skrev:
FHM verkar inte ha med det perspektivet av någon outgrundlig anledning...