T
emmschen skrev:
Jag förstår din frustration, men du får ju ändå komma med något motargument.
Sorry, men jag kan inte argumentera mot din skräck för saker med komplicerade namn och E-nummer. Det är irrationella känslor, inte argument.

Men det är ju inte utan att man undrar lite hur du bestämmer vilka ämnen som är mer farliga än andra, på de premisserna...
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
  • Ledsen
brfbo och 4 till
  • Laddar…
D
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Vaccinet har blivit religion.

Staffans
Inte religiös men om det varit så så hade det förmodligen varit världens bästa religion, vaccin och penicillin tillsammans har väl räddat mer liv än all annan medicinsk behandling tillsammans, med väldigt få skador!
 
  • Gilla
brfbo och 2 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Risken att avlida i Covid-19 i Sverige är ca tre gånger så hög för invandrargrupper från Afrika och Mellanöstern, och risken att få svår sjukdom är 5-9 gånger så hög:
[länk]

Återigen en faktor (andel invandrare från dessa delar av världen) där Sverige skiljer sig en hel del från Norge och Finland.
Inte oväntat! Det kunde en åsna listat ut för ca 9-12 månader sedan..
 
Staffans2000
D djac skrev:
Inte religiös men om det varit så så hade det förmodligen varit världens bästa religion, vaccin och penicillin tillsammans har väl räddat mer liv än all annan medicinsk behandling tillsammans, med väldigt få skador!
Jajjamen. När de prövats fram i lugn och ro.

Staffans
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Jajjamen. När de prövats fram i lugn och ro.

Staffans
Så du tror att smittkoppsvaccin och andra gamla vaccin togs fram med fas 3-studier med 50 000 personer varav hälften fick placebo och man noga jämförde exakt hur många som blev sjuka och fick biverkningar i de två grupperna?
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Bör ju ha studerats i andra studier.


Tänk på att de flesta i England som har fått två doser har fått det med 12 veckors mellanrum. Det är ju rätt nyligen man har dragit ner intervallet, just med tanke att förbättra skyddet mot olika varianter.
ja det är lite synd att man inte jämfört vid samma tidpunkt eller lämnar en tydlig förklaring varför det i så fall är egalt.

Nu får man ju gissa lite och förmodligen är två doser då klart bättre mot mutationerna.

För egen del litar jag på generna och lämnar tvåan till någon annan.
 
D
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Jajjamen. När de prövats fram i lugn och ro.

Staffans
Nä alltid, hela tiden, inräknat alla framtagna, överväldigande positivt!
 
B b8q skrev:
Risken att avlida i Covid-19 i Sverige är ca tre gånger så hög för invandrargrupper från Afrika och Mellanöstern, och risken att få svår sjukdom är 5-9 gånger så hög:
[länk]

Återigen en faktor (andel invandrare från dessa delar av världen) där Sverige skiljer sig en hel del från Norge och Finland.


Inte omöjligt att det beror på genetiska faktorer.

Men det är inte någon förklaring till de enorma skillnaderna i Skandinavien. För att få höga dödstal måste man ha hög smitta.
 
Ulltand Ulltand skrev:
För egen del litar jag på generna och lämnar tvåan till någon annan.
Att du som är sådan vaccinoptimist står över sprutan? Du måste vara väldigt säker på dina uråldrigt starka skyddande gener... ;)

Ulltand Ulltand skrev:
Nu får man ju gissa lite och förmodligen är två doser då klart bättre mot mutationerna
Det är väl inte första gången studier varit ofullständiga.
Det vore väl ännu konstigare om inte två doser ger bättre immunförsvar mot mutanterna när 2 doser är bättre mot de vanliga virusvarianterna.

Moderna har ju kommit långt i sin fas-3 studie av boosterdos specifik för mutanter, medan Pfizer tror en mutant specifik variant av vaccinet ligger 1 år bort. De satsar i första hand på en boosterdos med samma vaccin som ger ordentligt ökade antikroppsnivåer. Man tänker då alltså att mer antikroppar räcker för att vaccinet ska vara effektivare mot covid-19.

Antar att Pfizer kan ändra uppfattning snabbt om det behövs, men tillsvidare hellre tillverkar mer av sin befintliga produkt.

Att skippa dos 2 är ingen bra idé om man är läkare. I Indien har 279 läkare dött av covid-19.
66% av sjukvårdspersonalen är färdigvaccinerade. De har följt WHOs råd om att vaccinera ”First Link workers” först.
Bland läkarna som dött var bara 3% färdigvaccinerade med 2 sprutor.
 
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
För egen del litar jag på generna och lämnar tvåan till någon annan.
HAHAHAHA :crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile:
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Inte omöjligt att det beror på genetiska faktorer.
Observera att det är födelseland man har jämfört. Man vet också att trångboddhet och arbete med många nära kontakter är stora riskfaktorer och där är just 1:a och 2:a generationens invandrare överrepresenterade. Samt:
Vi som arbetar inom vården i det här området och andra underförsörjda områden vet att våra patienter har många riskfaktorer, som kol och diabetes.
Notera också
Även personer födda i Finland löper en dubbelt så hög risk att dö i sjukdomen jämfört med svenskfödda. Det är bara personer födda i USA som löper en lägre risk att dö i covid-19 än personer födda i Sverige.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fodelseland-paverkar-risken-att-do-i-covid-19
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Så du tror att smittkoppsvaccin och andra gamla vaccin togs fram med fas 3-studier med 50 000 personer varav hälften fick placebo och man noga jämförde exakt hur många som blev sjuka och fick biverkningar i de två grupperna?
Jag har läst någon artikel om vaccinerna som användes för att utrota smittkoppor hade så mycket biverkningar att de omöjligt skulle blivit godkända idag. Vet inte om det finns några siffror på det.

Sen finns ju vaccinets föregångare, variolation.
Den vanligaste europeiska metoden bestod i att man rispade upp huden och förde in vätska från en insjuknad människas koppor. Om detta utfördes av en kunnig hand gav den en mild infektion som endast i mellan 1 och 4 procent av fallen ledde till döden.
Eftersom metoden var folklig och länge okänd för intellektuella var det först på 1700-talet som variolation blev populärt också bland medlemmarna av de högre stånden i Europa. Eftersom metoden var folklig och länge okänd för intellektuella var det först på 1700-talet som variolation blev populärt också bland medlemmarna av de högre stånden i Europa. I mitten av seklet upplevde européerna osedvanligt våldsamma smittkoppsepidemier samtidigt som variolationstekniken förbättrades av brittiska läkare. Efter att Ludvig XV av Frankrike avlidit av smittkoppor 1774 och efterträdaren Ludvig XVI kort tid senare genomgått variolation blev metoden alltmer populär även inom den motsträviga franska adeln.
https://www.svd.se/foregangaren-till-vaccin-en-folklig-uppfinning
 
  • Gilla
El-Löken66 och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
blackarrow blackarrow skrev:
Jag har läst någon artikel om vaccinerna som användes för att utrota smittkoppor hade så mycket biverkningar att de omöjligt skulle blivit godkända idag.
Tror jag nog kan vara sant och jag har hört liknande om en del vanliga mediciner. Dagens hårda krav är en viktig anledning till att det är väldigt dyrt att utveckla nya mediciner och att många mediciner mot vanliga sjukdomar i låginkomstländer aldrig tas fram.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Ingen nyhet, men lite besynnerlig historia angående smittkoppor:
Ett av de mer besynnerliga inslagen i historien om kampen mot smittkopporna var en spansk expedition, ledd av läkaren Francisco Javier de Balmis, som syftade till att vaccinera människor i de spansk-amerikanska kolonierna mot sjukdomen. Den 30 november 1803 lämnade fartyget Maria Pita kuststaden Coruña med kurs mot sydväst.

Med på skeppet fanns 22 barn vilka tjänstgjorde som smittbärare av kokoppor. Barnen ympades i tur och ordning för att hålla viruset levande under den långa resan över Atlanten. Första anhalten var Kanarieöarna, därefter angjordes Puerto Rico och Mexiko och sedan gick färden vidare runt den sydamerikanska kontinenten.

Under resan värvades regelbundet nya barn som smittbärare och besättningen utförde gratis vaccineringar på frivilliga i de hamnar man anlände till. Expeditionen kan ses som en botgöring för den katastrof smittkopporna hade inneburit för den helt oskyddade ursprungsbefolkningen i Amerika när européerna anlände och hade sjukdomen med sig. Beräkningar anger att halva Mexikos befolkning dukade under av smittkoppor på bara några år.
https://popularhistoria.se/vetenskap/medicin/kampen-mot-smittkopporna
 
  • Ledsen
  • Wow
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.