Nissens
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Konjak har ingen bipacksedel alls. Iallafall har jag aldrig haft en flaska så länge att jag hunnit leta efter en.

Staffans
Du har visst hittat den. Den kallas också Etikett. Oftast står det ”Cognac” och en procentsiffra någonstans. :rofl:
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Nissens
Snigla Snigla skrev:
Andra dosen av Pfizer tagen av några släktingar i slutet på förra veckan, den ena fick lite feberkänslor och ont på ”nålstället” och den andra kunde knappt gå - det var som influensa gånger tre i kroppen, hon fick extrem värk i hela kroppen - hade tom ont under fötterna och kunde knappt ta sig till toaletten själv.

Efter 1,5 dag var allt som bortblåst.
Pigg nu (krashcourse i influensa)

Ingen av dem hade reagerat på första sprutan.

(ger bara lite motvikt till att alla, inkl jag, brukar tala mer illa om AZ)
Bra att det försvann så snabbt. Till skillnad mot vad en Covidinfektion kan ställa till med. :)
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
D
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tycker att de har missat tidslinjen, det är ju så att först stiger dödsfallen och sen införs nedstängningar för att bryta den uppgången (med några veckors fördröjning). Ju brantare och/eller högre stigande kurva desto större åtgärder behövs för att så snabbt som möjligt få en kraftig nedgång i smittspridningen. Det man möjligen kan utläsa av dina två tabeller är att länderna med högst antal avlidna införde verkningsfulla åtgärder för sent eller inte kunde få befolkningen med på noterna innan de kunde se att liken staplades i sjukhusens korridorer etc.
Denna artikel är kanske låst, därför jag kopierade ut lite text, det blir ju lite rumphugget, den är ganska långt men refererar till det arbete som görs för att försöka hitta bevis för vilka åtgärder som har effekt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D
Snigla Snigla skrev:
Andra dosen av Pfizer tagen av några släktingar i slutet på förra veckan, den ena fick lite feberkänslor och ont på ”nålstället” och den andra kunde knappt gå - det var som influensa gånger tre i kroppen, hon fick extrem värk i hela kroppen - hade tom ont under fötterna och kunde knappt ta sig till toaletten själv.

Efter 1,5 dag var allt som bortblåst.
Pigg nu (krashcourse i influensa)

Ingen av dem hade reagerat på första sprutan.

(ger bara lite motvikt till att alla, inkl jag, brukar tala mer illa om AZ)
Ja, jag kan instämma att även den anekdotiska input som nått mig ger en helt blandad bild av reaktioner och det känns som ganska jämnt skägg mellan vaccinerna.
 
BirgitS
D djac skrev:
Denna artikel är kanske låst, därför jag kopierade ut lite text, det blir ju lite rumphugget, den är ganska långt men refererar till det arbete som görs för att försöka hitta bevis för vilka åtgärder som har effekt.
Den är inte låst men tydligen ögnade jag för mycket på slutet av den och missade andra och tredje punkten i avsnittet:
10. Världen är komplicerad.
Många faktorer påverkar åtgärdernas effekt..
Välståndet. Ett land med större ekonomiska resurser har också bättre sjukvård. En bättre vård borde rädda livet på fler svårt covidsjuka.
Tidpunkten. Graden av restriktioner i länderna har skiftat hela tiden under pandemin. Mycket beror på när man väljer att mäta. Detta är ett rörligt mål, konstaterar forskarna bakom modellen i Oxford.
Lydnaden. Att en regel finns betyder inte att den efterlevs. Hur många som har struntat i vilka viktiga regler i de respektive länderna vet vi inte.
https://www.sydsvenskan.se/2021-05-23/lockdown--fortfarande-en-oppen-fraga-om-liv-eller-dod
 
BirgitS BirgitS skrev:
Så du tror att smittkoppsvaccin och andra gamla vaccin togs fram med fas 3-studier med 50 000 personer varav hälften fick placebo och man noga jämförde exakt hur många som blev sjuka och fick biverkningar i de två grupperna?
Måste säga som jag en gång hörde Mark Levengod säga, när hans mormor sa att det var bättre förr,
..nej mormor det var inte bättre förr...det var du! som var bättre förr.

Troligtvis har vi mer kunskap nu ang vacciner och fånga upp dess biverkningar, än förr i tiden.
men tro att det är någon som vet allt om dessa vacciner som nu tagits fram på kort tid är nog att lura sig själv.

ex från verkligheten.. är det någon här som ännu har hittat ett klart svar på varför vissa människor har fått ovanliga men allvarliga koagulationsrubbningar och som i vissa få fall lett till död i samband med vaccination med Astras vaccin?

Tycker att man ska vara lite ödmjuk för dem som ifrågasätter, önskar säkrare data mer info mm innan de vill ta vaccination, utifrån deras personliga riskbedömning,
och än så länge så finns det ju inte brist på människor i Sverige som vill vaccinera sig..de står ju i kö.. så de som väljer att vänta med sitt beslut utgör ju inget hot mot solidaritets vaccinering i nuläget.

Ex Jag själv har valt att ta vaccinationen bla pga egen svår sjukdom samt solidaritetstänk,
jag tillhör den grupp som har allergi vid vaccination(och får medicineras pga detta före och efter vaccination) och jag tillhör då alltså inte den stora representativa gruppen ang biverkningar,
men jag fick en hel del biverkningar efter vaccination med Pfizer..först allergiska känningar hals ansikte, stark yrsel, värk i arm..sen stark huvudvärk i flera dagar, stark trötthet, höga febertoppar med hettande röda kinder, och nu efter 13 dagar har jag fortfarande lite kraft och känselnedsättning i vä arm, vänstra ansiktshalvan och vänster ben.
Trots detta känner jag att jag tog rätt beslut att ta vaccinet, men övervägde förstås innan och hade ibland känslan av att jag valde mellan pest eller kolera eftersom jag misstänkte att jag var en av dem som skulle få lite mer reaktion o må dåligt.
Trots detta känner jag mig glad, stolt och fick en frihetskänsla när jag nu tagit den första sprutan.

Jag kommer förstås att följa om/vilka biverkningsökningar dos 2 av Pfizers vaccin ger, innan jag tar ställning till om dos 2 passar för mig att ta.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Nissens
B brfbo skrev:
Måste säga som jag en gång hörde Mark Levengod säga, när hans mormor sa att det var bättre förr,
..nej mormor det var inte bättre förr...det var du! som var bättre förr.

Troligtvis har vi mer kunskap nu ang vacciner och fånga upp dess biverkningar, än förr i tiden.
men tro att det är någon som vet allt om dessa vacciner som nu tagits fram på kort tid är nog att lura sig själv.

ex från verkligheten.. är det någon här som ännu har hittat ett klart svar på varför vissa människor har fått ovanliga men allvarliga koagulationsrubbningar och som i vissa få fall lett till död i samband med vaccination med Astras vaccin?

Tycker att man ska vara lite ödmjuk för dem som ifrågasätter, önskar säkrare data mer info mm innan de vill ta vaccination, utifrån deras personliga riskbedömning,
och än så länge så finns det ju inte brist på människor i Sverige som vill vaccinera sig..de står ju i kö.. så de som väljer att vänta med sitt beslut utgör ju inget hot mot solidaritets vaccinering i nuläget.

Ex Jag själv har valt att ta vaccinationen bla pga egen svår sjukdom samt solidaritetstänk,
jag tillhör den grupp som har allergi vid vaccination(och får medicineras pga detta före och efter vaccination) och jag tillhör då alltså inte den stora representativa gruppen ang biverkningar,
men jag fick en hel del biverkningar efter vaccination med Pfizer..först allergiska känningar hals ansikte, stark yrsel, värk i arm..sen stark huvudvärk i flera dagar, stark trötthet, höga febertoppar med hettande röda kinder, och nu efter 13 dagar har jag fortfarande lite kraft och känselnedsättning i vä arm, vänstra ansiktshalvan och vänster ben.
Trots detta känner jag att jag tog rätt beslut att ta vaccinet, men övervägde förstås innan och hade ibland känslan av att jag valde mellan pest eller kolera eftersom jag misstänkte att jag var en av dem som skulle få lite mer reaktion o må dåligt.
Trots detta känner jag mig glad, stolt och fick en frihetskänsla när jag nu tagit den första sprutan.

Jag kommer förstås att följa om/vilka biverkningsökningar dos 2 av Pfizers vaccin ger, innan jag tar ställning till om dos 2 passar för mig att ta.
Alla vaccin och mediciner har risker. Det är när riskerna att inte ta dem är tillräckligt mycket större än att ta dem som det är motiverat.

Jag tillhör inte någon riskgrupp, men valde ändå att vaccinera mig. För mig är det tydligt att även om man inte tillhör någon utpekad riskgrupp så är en coronainfektion långt farligare/otrevligare än vaccineringen.

Ovanpå det så kommer då samhällsansvaret. Om fyra veckor får jag dos #2. :)
 
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
Nissens
optimum
Nissens
optimum optimum skrev:
Är det verkligen någon som läser på text TV ?
Ojojoj

Men det är gamla nyheter.
De fanns med på AB tidigt i morse 01:54
Med länk till deras källa som är betalsida

[bild]

[länk]
Skillnaden på SVT och AB är att det är helt olika intressen bakom. Texttv ör bara ett medium, det är vem som publicerar som är intressant. AB kan vinkla vad som helst pga deras intresse att sälja betalsidor/lösnummer. SVT har inte riktigt det intresset. Därför är det ointressant att AB kom först.
 
  • Gilla
  • Haha
skogaliten och 3 till
  • Laddar…
optimum
Nissens Nissens skrev:
Skillnaden på SVT och AB är att det är helt olika intressen bakom. Texttv ör bara ett medium, det är vem som publicerar som är intressant.
Då har du ett alternativ till här.
De var också rätt så tidiga med nyheten.
Men detta är egentligen på gränsen till konspirationsteorier och kan ju inte vara sant då Anders Tegnell aldrig nämnt detta.

Exteriör av Wuhan Institute of Virology byggnaden under dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Nissens
optimum optimum skrev:
Då har du ett alternativ till här.
De var också rätt så tidiga med nyheten.
Men detta är egentligen på gränsen till konspirationsteorier och kan ju inte vara sant då Anders Tegnell aldrig nämnt detta.

[bild]
Ja, dina källor är outtömliga. :rofl::crysmile:

Vi kan säga så här: de som var först har nog inte källgranskat mest. :):)
 
Fast hur skiljer sig "Covid-19-liknande symptom" från andra influensasymptom?
Själv hade jag huvudvärk, hosta och feber redan på 1970-talet...
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Ja, dina källor är outtömliga. :rofl::crysmile:

Vi kan säga så här: de som var först har nog inte källgranskat mest. :):)
Det var en sällsynt ogenomtänkt slutsats. Så, hade SVT varit först och Nya tider tvåa på den nyheten. Vad skulle du klämt till med då? Samma:D
Nissens. För tusan. Sluta försvara staten. Eller tror du verkligen att den faller utan dig?

Staffans
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
BirgitS
Både Text-TV och Fria Tider missar ju detta:
became sick in autumn 2019 “with symptoms consistent with both Covid-19 and common seasonal illness.”
Alltså symtomen var sådana att det lika gärna kunde vara en vanlig influensa som de hade smittat varandra med på jobbet.

DN hade också en notis om det under natten eller morgonen men eftersom det är spekulationer så tyckte jag inte det var särskilt intressant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.