P
T tanaris skrev:
Jag försöker undvika personangrepp, men erkänner jag jag ibland kanske har lite svårt att hålla tillbaka i frustrationen över att ni har det så enkelt. För det är ju rätt enkelt att säga "men BEVISA att jorden inte är platt då!" och "att den är rund är DIN åsikt".
Jag förstår din frustration, men du får ju ändå komma med något motargument. Jag delar info jag hittat. Tycker du inte att det stämmer så får du ju berätta varför, och visa mig "rätt" info istället för att kalla mig för fula namn.

Jag vet inte vad du menar med att "ni har det så enkelt", när "vi" också konstant blir avkrävda källor för våra påståenden. Dessa bidrar jag ju också med, varför jag också förväntar mig det samma av dig. Det är väl inte mer än rimligt? Vi måste ju kunna kontrollera varandras källor. Det är ju så man så småningom kommer fram till vad som är rätt eller fel.
 
D
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Så du menar att texten är ett påhitt och inte ifrån läkemedelsbolagen själva?

Staffans
Problemet ligger inte hos avsändaren utan hos mottagaren, dessa är att se som en disclaimer, ungefär som när man köper finansiella instrument, där det alltid avslutas med att man kan förlora allt och att ingen vet hur det går.

Det är jättebra att en så viktig industri är reglerad men jättedåligt att man som lekman tar till sig och använder deras jargong.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Så för att du cyklar utan hjälm, använder du inte heller bilbältet? Smart!
Hur stor långtidsbiverkningsrisk vaccinet har, vet du inte. Så hur kan du göra en bedömning där du saknar all kunskap?

Staffans
Ingen här ska göra en "bedömning", det är bara trams och haveristvarning, finns inget att bedömma som någon hör har kompetens till. Sorry om jag spoilar..
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Inget du behöver oroa dig över, du äter säkert ganska mycket mat som skulle haft en liknande bipacksedel om de varit reglerade på samma sätt.
Många gör nog det. Jag är inte en av dem. Jag äter så lite som möjligt av sånt som har en lång innehållsförteckning, och särskilt om den består av en massa förkortningar och E-nummer som man behöver kolla upp för att få reda på vad det innehåller. Men visst, det händer ibland att jag medvetet äter en klick färdig köpe-sås, eller nån enstaka godisbit ibland.
 
  • Haha
Tubes
  • Laddar…
D
emmschen skrev:
Många gör nog det. Jag är inte en av dem. Jag äter så lite som möjligt av sånt som har en lång innehållsförteckning, och särskilt om den består av en massa förkortningar och E-nummer som man behöver kolla upp för att få reda på vad det innehåller. Men visst, det händer ibland att jag medvetet äter en klick färdig köpe-sås, eller nån enstaka godisbit ibland.
E-nummer betyder inte att det är något konstigt eller dåligt, vanlig missuppfattning. Jag tror inte du kan äta eller dricka någonting alls faktiskt, om du ska undvika allt som hade haft en tråkig bipacksedel om det kom från läkemedelsindustrin.
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
P
D djac skrev:
E-nummer betyder inte att det är något konstigt eller dåligt, vanlig missuppfattning. Jag tror inte du kan äta eller dricka någonting alls faktiskt, om du ska undvika allt som hade haft en tråkig bipacksedel om det kom från läkemedelsindustrin.
Det säger jag inte heller. Många E-nummer kan vara helt vanliga ingredienser som bara förkortats för att spara plats. Men vet jag inte vad det är så äter jag det inte innan jag tagit reda på det.
 
D
emmschen skrev:
Det säger jag inte heller. Många E-nummer kan vara helt vanliga ingredienser som bara förkortats för att spara plats. Men vet jag inte vad det är så äter jag det inte innan jag tagit reda på det.
Vatten hade haft en svårsmält lista.

Edit: sluta nu för guds skull inte dricka, fördelarna överväger även här!
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
Staffans2000
D djac skrev:
Ingen här ska göra en "bedömning", det är bara trams och haveristvarning, finns inget att bedömma som någon hör har kompetens till. Sorry om jag spoilar..
Nu är du ironisk. Jag hajar;).

Staffans
 
D
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Nu är du ironisk. Jag hajar;).

Staffans
Verkligen inte, vad skulle en vetgirig amatörbyggare ha att tillföra världens samlade expertis inom vaccineringsmedicinen med sina "bedömingar". Inser man inte ironin i den tron så har man gått ner sig rätt rejält.
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000
D djac skrev:
Vatten hade haft en svårsmält lista.
Knappast.

Överkonsumtion. Skadligt.
Underkonsumtion. Skadligt.

Det är förvånande att er godtrogenhet tar sådana proportioner. -Nåde den som tvivlar på våra myndigheter. Riktigt oroande faktiskt. För vad kommer härnäst?

Staffans
 
BirgitS
emmschen skrev:
Nej, för att det är inte vaccintillverkarna som tillverkar ingredienserna. Vaccintillverkarna har endast säkerhetsdatablad för det färdiga vaccinet. Moderna hittar jag dock inget säkerhetsdatablad för - det får du gärna hjälpa mig med så ska jag kolla vad det står i deras innehållsförteckning. Jag har bara utgått ifrån det som fanns på Läkemedelsverkets hemsida.
Jag kan ha fel. Visa mig, med källa och inte bara påstående.
Jag har även mailat till läkemedelsverket om detta och inväntar svar.

HBCD i Janssens vaccin då? Är den också falsk menar du? För det databladet är nog ännu värre än Modernas i min mening.
Jag har visat att du inte kommer med tillförlitlig information utan med rent påhitt genom att visa att sanningshalten när det gällde ditt påstående om SM-102 i Moderna var noll. Jag tänker inte ödsla tid med att visa att det är lika löjliga påståenden som du kommer med gällande något annat vaccin.

Om du verkligen vill veta så bör du kunna hitta alldeles utmärkta sidor som bevisar att det är en lögn på nätet utan att jag ska behöva leta upp dem åt dig. Det är ju så vanliga påhitt som du kom med.
 
  • Gilla
Ingenjören och 4 till
  • Laddar…
D
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Knappast.

Överkonsumtion. Skadligt.
Underkonsumtion. Skadligt.

Det är förvånande att er godtrogenhet tar sådana proportioner. -Nåde den som tvivlar på våra myndigheter. Riktigt oroande faktiskt. För vad kommer härnäst?

Staffans
Överkonsumtion. Skadligt.
Underkonsumtion. Skadligt.

Bägge dödliga, det verkar vara en "fin linje" man ska balansera på, lite skrämsel runt det, kryddat med skrämmande historier hur folk dött av bägge delarna. Bäst att undvika säger den försiktige, allt i enlighet med försiktighetsprincipen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
emmschen skrev:
Men vet jag inte vad det är så äter jag det inte innan jag tagit reda på det.
Så vad tror du det skulle stå på bipacksedeln när det gäller mandlar?
Kanske typ 1 av 1000 riskerar att få allvarliga allergiska reaktioner med andnöd, ring 112 om du får dessa symtom .....

Låter du bli alla sorters mjölkprodukter, mandlar, hasselnötter, de flesta grönsaker och frukter, ris, pasta, bröd, fisk, ägg osv.?
Det och mycket annat är sånt som kan vara farligt eller olämpligt för vissa personer.
 
Staffans2000
D djac skrev:
Överkonsumtion. Skadligt.
Underkonsumtion. Skadligt.

Bägge dödliga, det verkar vara en "fin linje" man ska balansera på, lite skrämsel runt det, kryddat med skrämmande historier hur folk dött av bägge delarna. Bäst att undvika säger den försiktige, allt i enlighet med försiktighetsprincipen.
Varför gillar du det, Birgit?
djac:s exempel håller inte alls. Det är rent uselt, faktiskt. För att undvika att få i sig vatten leder det till döden inom några dagar. Tvärs emot Coronan, där den absoluta majoriteten av jordens befolkning överlever och inte ens blir särskilt sjuka.

Låg nivå på patriotismförsvararargumentationen. Vaccinet har blivit religion.

Staffans
 
BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Varför gillar du det, Birgit?
djac:s exempel håller inte alls. Det är rent uselt, faktiskt. För att undvika att få i sig vatten leder det till döden inom några dagar. Tvärs emot Coronan, där den absoluta majoriteten av jordens befolkning överlever och inte ens blir särskilt sjuka.

Låg nivå på patriotismförsvararargumentationen. Vaccinet har blivit religion.

Staffans
Det var ju bara ett exempel på hur lätt det är att skrämma upp folk så att de tror att något är farligt och ska undvikas. Knappast menat som någon exakt parallell till vare sig covid eller vaccin.

Det sprids ju så mycket skrämsel och trams, låt bli att äta det ena eller det andra eftersom jag känner någon som blev sjuk efter att ha ätit det osv. så fullt friska personer vägrar dricka mjölk och äta glutenhaltigt bröd. På samma sätt som emmschen spred skrämsel och trams genom att påstå att bara för att kloroform är farligt på olika sätt så skulle vaccinet vara farligt bara för att en beståndsdel i vaccinet även kan blandas med kloroform.
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.