1 015 206 läst ·
19 546 svar
1015k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Jag förstår din frustration, men du får ju ändå komma med något motargument. Jag delar info jag hittat. Tycker du inte att det stämmer så får du ju berätta varför, och visa mig "rätt" info istället för att kalla mig för fula namn.T tanaris skrev:
Jag vet inte vad du menar med att "ni har det så enkelt", när "vi" också konstant blir avkrävda källor för våra påståenden. Dessa bidrar jag ju också med, varför jag också förväntar mig det samma av dig. Det är väl inte mer än rimligt? Vi måste ju kunna kontrollera varandras källor. Det är ju så man så småningom kommer fram till vad som är rätt eller fel.
Problemet ligger inte hos avsändaren utan hos mottagaren, dessa är att se som en disclaimer, ungefär som när man köper finansiella instrument, där det alltid avslutas med att man kan förlora allt och att ingen vet hur det går.Staffans2000 skrev:
Det är jättebra att en så viktig industri är reglerad men jättedåligt att man som lekman tar till sig och använder deras jargong.
Ingen här ska göra en "bedömning", det är bara trams och haveristvarning, finns inget att bedömma som någon hör har kompetens till. Sorry om jag spoilar..Staffans2000 skrev:
Många gör nog det. Jag är inte en av dem. Jag äter så lite som möjligt av sånt som har en lång innehållsförteckning, och särskilt om den består av en massa förkortningar och E-nummer som man behöver kolla upp för att få reda på vad det innehåller. Men visst, det händer ibland att jag medvetet äter en klick färdig köpe-sås, eller nån enstaka godisbit ibland.D djac skrev:
E-nummer betyder inte att det är något konstigt eller dåligt, vanlig missuppfattning. Jag tror inte du kan äta eller dricka någonting alls faktiskt, om du ska undvika allt som hade haft en tråkig bipacksedel om det kom från läkemedelsindustrin.emmschen skrev:Många gör nog det. Jag är inte en av dem. Jag äter så lite som möjligt av sånt som har en lång innehållsförteckning, och särskilt om den består av en massa förkortningar och E-nummer som man behöver kolla upp för att få reda på vad det innehåller. Men visst, det händer ibland att jag medvetet äter en klick färdig köpe-sås, eller nån enstaka godisbit ibland.
Det säger jag inte heller. Många E-nummer kan vara helt vanliga ingredienser som bara förkortats för att spara plats. Men vet jag inte vad det är så äter jag det inte innan jag tagit reda på det.D djac skrev:
Vatten hade haft en svårsmält lista.emmschen skrev:
Edit: sluta nu för guds skull inte dricka, fördelarna överväger även här!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Jag har visat att du inte kommer med tillförlitlig information utan med rent påhitt genom att visa att sanningshalten när det gällde ditt påstående om SM-102 i Moderna var noll. Jag tänker inte ödsla tid med att visa att det är lika löjliga påståenden som du kommer med gällande något annat vaccin.emmschen skrev:Nej, för att det är inte vaccintillverkarna som tillverkar ingredienserna. Vaccintillverkarna har endast säkerhetsdatablad för det färdiga vaccinet. Moderna hittar jag dock inget säkerhetsdatablad för - det får du gärna hjälpa mig med så ska jag kolla vad det står i deras innehållsförteckning. Jag har bara utgått ifrån det som fanns på Läkemedelsverkets hemsida.
Jag kan ha fel. Visa mig, med källa och inte bara påstående.
Jag har även mailat till läkemedelsverket om detta och inväntar svar.
HBCD i Janssens vaccin då? Är den också falsk menar du? För det databladet är nog ännu värre än Modernas i min mening.
Om du verkligen vill veta så bör du kunna hitta alldeles utmärkta sidor som bevisar att det är en lögn på nätet utan att jag ska behöva leta upp dem åt dig. Det är ju så vanliga påhitt som du kom med.
Överkonsumtion. Skadligt.Staffans2000 skrev:
Underkonsumtion. Skadligt.
Bägge dödliga, det verkar vara en "fin linje" man ska balansera på, lite skrämsel runt det, kryddat med skrämmande historier hur folk dött av bägge delarna. Bäst att undvika säger den försiktige, allt i enlighet med försiktighetsprincipen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Så vad tror du det skulle stå på bipacksedeln när det gäller mandlar?emmschen skrev:
Kanske typ 1 av 1000 riskerar att få allvarliga allergiska reaktioner med andnöd, ring 112 om du får dessa symtom .....
Låter du bli alla sorters mjölkprodukter, mandlar, hasselnötter, de flesta grönsaker och frukter, ris, pasta, bröd, fisk, ägg osv.?
Det och mycket annat är sånt som kan vara farligt eller olämpligt för vissa personer.
Varför gillar du det, Birgit?D djac skrev:
djac:s exempel håller inte alls. Det är rent uselt, faktiskt. För att undvika att få i sig vatten leder det till döden inom några dagar. Tvärs emot Coronan, där den absoluta majoriteten av jordens befolkning överlever och inte ens blir särskilt sjuka.
Låg nivå på patriotismförsvararargumentationen. Vaccinet har blivit religion.
Staffans
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Det var ju bara ett exempel på hur lätt det är att skrämma upp folk så att de tror att något är farligt och ska undvikas. Knappast menat som någon exakt parallell till vare sig covid eller vaccin.Staffans2000 skrev:
Varför gillar du det, Birgit?
djac:s exempel håller inte alls. Det är rent uselt, faktiskt. För att undvika att få i sig vatten leder det till döden inom några dagar. Tvärs emot Coronan, där den absoluta majoriteten av jordens befolkning överlever och inte ens blir särskilt sjuka.
Låg nivå på patriotismförsvararargumentationen. Vaccinet har blivit religion.
Staffans
Det sprids ju så mycket skrämsel och trams, låt bli att äta det ena eller det andra eftersom jag känner någon som blev sjuk efter att ha ätit det osv. så fullt friska personer vägrar dricka mjölk och äta glutenhaltigt bröd. På samma sätt som emmschen spred skrämsel och trams genom att påstå att bara för att kloroform är farligt på olika sätt så skulle vaccinet vara farligt bara för att en beståndsdel i vaccinet även kan blandas med kloroform.