997 238 läst ·
19 546 svar
997k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 951 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 951 inlägg
Jag tycker det verkar som du missuppfattat det hela. I #8129 skriver Birgit om en studie och du verkar tolka det som att någon bara huxflux valt att mixtra.optimum skrev:
Är man med i studien så är man nog med på det på samma sätt som att man är med på det om man är med i fas1, fas2 eller fas3 studie.
Ja, utan tvekan. De verkar ju vara bättre vaccin så hade nog tom föredragit det.optimum skrev:
Det är lugnt, förutom löpspåret går jag mycket i terräng, det har jag gjort i några decennier. Att ha skog ger möjlighet till en del styrketräning oxå.optimum skrev:
Har funderat på robot men den motionen behåller jag nog.
Hemma helt hopplöst men vid stugan vore det lösbart. Har klippare med elkabel så miljön är ok.
Gillar att röra på mig och helt naturligt och givetvis en stund i motionsspåret.
Se upp bara så det verkliga livet inte försvinner till förmån för det digitala.![]()
Gräsklippning ersätter jag gärna med en långpromenad faktiskt. Har alltid upplevt gräsklippning som otroligt tråkigt. Nu lägger jag typ en halvtimme på att fixa till roboten på våren, och detsamma på hösten. Gräsmattan ser väldigt fin ut hela säsongen.
För att inte vara genomgående off topic så måste jag säga att alla dessa aktiviteterna fungerar i coronatider.
Än så länge, är den framtida skillnaden mellan för och nackdelar okänd. Det ända vi vet lite grann om, är den nuvarande. För om det går vägen för läkemedelsbolagen, har de lyckats få en hel värld att bli läkemedelsberoende. Inte illa!Nissens skrev:
Staffans
I min värld har de flesta hög läkaretik, men sen finns det en del med väldigt låg...[SKPG]Zamora skrev:
här bara ett ex o egen erfarenhet, en kardiolog som när han fick veta av flera av de kunnigaste kardiologerna i landet att han gjort fel och riskerat en patients liv då valde denna kardiolog att radera ca ett års ekg:n...han fick inga följder av detta..ja listan kan nog göras lång trots att de flesta läkare är fantastiska.
Är man konspiratoriskt lagd så kan man ju tänka så. Nu är det ju så att detta vaccinet är inte det första man tagit fram, så mekanismerna är välkända.Staffans2000 skrev:
Inget i livet är helt riskfritt, och i detta fallet kan man ju välja om man vill utsätta sig för en stor eller en liten risk. Jag valde den midre risken, har nog med risker i livet ändå.
Konspiration?Nissens skrev:
Är man konspiratoriskt lagd så kan man ju tänka så. Nu är det ju så att detta vaccinet är inte det första man tagit fram, så mekanismerna är välkända.
Inget i livet är helt riskfritt, och i detta fallet kan man ju välja om man vill utsätta sig för en stor eller en liten risk. Jag valde den midre risken, har nog med risker i livet ändå.![]()
Nevrocedyn, entervioform. Gräver man lite, lär det krylla av läkemedel genom historien som ansetts helt säkra, men efterhand visat sig ha några, mer eller mindre, inte så roliga små bieffekter.
Så om du utsatt dig för den lilla eller den stora risken, vet du faktiskt inte ännu. Vill man vara riktigt petnoga, kommer du aldrig att få reda på det såvida du inte har en enäggstvilling som inte vaccinerat sig, men för övrigt lever exakt som du
För egen del, tillhör jag inte någon riskgrupp och väljer därför att, åtminstone inte för tillfället att vaccinera mig, med mottot: -jag vet vad jag har. Men inte vad jag får. Försiktighetsprincipen, med andra ord.
Rätt eller fel? Det vet varken du eller jag. Bara framtiden.
Staffans
Ps.
Eftersom fetma verkar vara den helt dominerande faktorn för "unga". Men eftersom det inte anses korrekt att säga så, lämnas denna riskgrupp åt sitt öde i den almänna präktighetens namn. Men åtminstonne en tjockis kan tack vare mig, få sin dos något tidigare och på så sätt har jag stigit åt sidan för att släppa fram en bättre behövande. Så kan man också se på det. Eller hur?
Staffans
Jag tillhör inte heller någon riskgrupp, och är glad att inte alla resonerar som du, då hade man inte sett något slut på eländet.Staffans2000 skrev:
Konspiration?
Nevrocedyn, entervioform. Gräver man lite, lär det krylla av läkemedel genom historien som ansetts helt säkra, men efterhand visat sig ha några, mer eller mindre, inte så roliga små bieffekter.
Så om du utsatt dig för den lilla eller den stora risken, vet du faktiskt inte ännu. Vill man vara riktigt petnoga, kommer du aldrig att få reda på det såvida du inte har en enäggstvilling som inte vaccinerat sig, men för övrigt lever exakt som du.
För egen del, tillhör jag inte någon riskgrupp och väljer därför att, åtminstone inte för tillfället att vaccinera mig, med mottot: -jag vet vad jag har. Men inte vad jag får. Försiktighetsprincipen, med andra ord.
Rätt eller fel? Det vet varken du eller jag. Bara framtiden.
Staffans
Ps.
Eftersom fetma verkar vara den helt dominerande faktorn för "unga". Men eftersom det inte anses korrekt att säga så, lämnas denna riskgrupp åt sitt öde i den almänna präktighetens namn. Men åtminstonne en tjockis kan tack vare mig, få sin dos något tidigare och på så sätt har jag stigit åt sidan för att släppa fram en bättre behövande. Så kan man också se på det. Eller hur?
Staffans
Och du behöver nog inte hitta på någon egen prioritering för vaccineringen, det finns doser för alla som vill ha.
Jag är ändå en person som undviker vaccineringar normalt, men denna pandemin ställer till så mycket elände i samhället så jag bidrar gärna.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 204 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 204 inlägg
I fas 3 ingår t.ex.:Staffans2000 skrev:
"Andra tillstånd som leder till nedsatt lungfunktion eller försämrad hostkraft och sekretstagnation (till exempel extrem fetma, neuromuskulära sjukdomar eller flerfunktionshinder)." https://www.folkhalsomyndigheten.se...ekommendationer-for-vaccination-mot-covid-19/
För övrigt så har feta ofta högt blodtryck och/eller diabetes och det är också skäl för att ingå i fas 3.
Så du får komma med bättre skäl.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 204 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 204 inlägg
Problemet är ju att du inte kan veta vilken risk just du har för att drabbas av allvarlig covid. Det kan alltså vara så att du är den mer behövande. Ålder är den största riskfaktorn.Staffans2000 skrev:
Vecka 16 skrevs det på slutenvårdsavdelning in detta antal per 10-årsgrupp:
20-29: 79
30-39: 136
40-49: 209
50-59: 349
https://www.socialstyrelsen.se/stat...stik-om-slutenvard-av-patienter-med-covid-19/
Det där vet du inget om. Det dyker upp info allt oftare om de som fått långtidseffekter av Covid-19, tror inte att det är utrett om det är knutet till ålder, fetma etc....Staffans2000 skrev:
Så, du kan vara en av de behövande...
De som är mer behövande än oss i fas 4 har redan fått sina erbjudanden... så det behöver du inte oroa dig för.
Är det inte enklare att säga att du är rädd för vaccinationen, hur irrationellt det än är?
Känns mer uppriktigt.
Förresten, är det någon här som vet hur skyddet byggs upp i kroppen efter en första Pfizer dos?
jag har förstått att man tre veckor efter den första dosen har 100% skydd mot att bli svårt sjuk av Covid-19, men hur ser utvecklingen dit ut?
jag har förstått att man tre veckor efter den första dosen har 100% skydd mot att bli svårt sjuk av Covid-19, men hur ser utvecklingen dit ut?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 204 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 204 inlägg
I Fas 3-studien såg man ingen effekt alls förrän efter ung. 10 dagar men då en kraftig effekt. Nu är det ett litet antal personer det är baserat på och därför är det bättre att titta på det som har rapporterats från Storbritannien och Israel.Nissens skrev:
Israel är ju någorlunda lätt att söka efter i tråden:
#7822 länkarna
#4872 så inget 100 % skydd mot allvarlig sjukdom ens efter två doser
#4077 1 dos 85 % sjukhusinläggning
En studie från Skåne: https://vard.skane.se/skanes-univer...n-vecka-efter-andra-dosen-med-pfizers-vaccin/
Ja...dessa siffror igen som det döljer sig så mycket bakom.BirgitS skrev:
Problemet är ju att du inte kan veta vilken risk just du har för att drabbas av allvarlig covid. Det kan alltså vara så att du är den mer behövande. Ålder är den största riskfaktorn.
Vecka 16 skrevs det på slutenvårdsavdelning in detta antal per 10-årsgrupp:
20-29: 79
30-39: 136
40-49: 209
50-59: 349
[länk]
För att förstå dessa siffror bättre så skulle det ju vara väldigt intressant att kunnat få information om hur många av dessa i respektive åldersgrupp som tillhör medicinsk riskgrupp,
antal som tillhör medicinsk riskgrupp borde väl rimligtvis öka med ålder,
så det är väl inte bara ålder i sig som ger ökad risk,
för på individnivå ligger nog en hjärt lungsjuk överviktig 40 åring sämre till att klara av att bli sjuk än en frisk 60+.