Nissens
Fairlane Fairlane skrev:
Intressant, Nya Zeeland. Har de klarat sig bra för att de har hållit avstånd från smittade eller pga munskydd?
Jag minns att någon flera gånger upprepat att munskydd är bättre än avstånd, så förmodligen ska vi flytta denna fråga till munskyddstråden.

Världen är svartvit, helt utan gråskalor...
Snarare för att de stängde gränserna innan smittan kommit dit...

• Gilla
djac
  • Laddar…
P
optimum optimum skrev:
Ja självklart väljer jag länder i vår närhet. Våra grannländer är högst repetitiva.

Den som vill påvisa annat kanske väljer Indien, USA, Ryssland eller några andra katastrofländer.
Ja, du gör helt rätt enligt körsbärsplockarmanualen, väljer det som passar för din argumentation och hittar på ett motiv för varför dina val är relevanta.

Det fungerar dock inte så bra i detta forum då de flesta nog inser direkt att du körsbärsplockar och lägger väldigt lite vikt till ett sådant inlägg. Utom för att påtala att du körsbärsplockar då förstås.

• Gilla
  • Älska
linneac och 7 till
  • Laddar…
Nissens
optimum optimum skrev:
Ja självklart väljer jag länder i vår närhet. Våra grannländer är högst repetitiva.

Den som vill påvisa annat kanske väljer Indien, USA, Ryssland eller några andra katastrofländer.
Ja, om man nu som du är intresserad av att vinkla informationen. Vi andra är mer intresserade av att se helheten och med det den stora bilden.

Det är svårt att förstå de här märkliga inläggen som går ut på att till varje pris försöka få Sverige att framstå i så dålig dager som möjligt - i värsta kvällspresstil.

Helt obegripligt faktiskt.

• Gilla
  • Haha
linneac och 5 till
  • Laddar…
Det som är högst genomskinligt är att de flesta negativa kommentarer om Sveriges s.k misslyckande inte innehåller relevanta fakta om grunderna/analyser/gissningar varför Sverige ser annorlunda ut jämfört med tex övriga Norden och Europa! Vi är helt enkelt bara sämst fast vi har olika förutsättningar...

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Staffans2000 och 3 till
  • Laddar…
Nissens
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det som är högst genomskinligt är att de flesta negativa kommentarer om Sveriges s.k misslyckande inte innehåller relevanta fakta om grunderna/analyser/gissningar varför Sverige ser annorlunda ut jämfört med tex övriga Norden och Europa! Vi är helt enkelt bara sämst fast vi har olika förutsättningar...
Mnja, men jämfört med övriga Europa har ju Sverige hittills manövrerat rätt bra. De väljer systematiskt länder som har bätte siffror allt annat verkar vara helt ointressant...
Och man vägrar ta till sig överdödlighetssiffror och verkar tro att dödligheten är hög i Covid-19. Svårare influensaår har Sverige haft ungefär samma överdödlighet som 2020.

Det verkar nästan vara något religiöst över det. :)

• Gilla
  • Haha
linneac och 3 till
  • Laddar…
Jag å min sida tycker att "båda sidor" i forumet väljer vad man ska blunda och peka på. Ofta blir det dessutom mer personligt än sakligt, vilket är tråkigt och skuggar många argument som i övrigt kanske inte är så dumma.
Det är visst intressant varför Sverige har klarat sig sämre än sina grannar.
Men att dra för stora växlar och mena att våra grannar gjort allt rätt och Sverige gjort allt fel är att förenkla det, att bara peka på att förutsättningarna varit olika, menar jag är samma förenklande.

• Gilla
Luddis_1 och 8 till
  • Laddar…
D
D jonas_t skrev:
Jag å min sida tycker att "båda sidor" i forumet väljer vad man ska blunda och peka på. Ofta blir det dessutom mer personligt än sakligt, vilket är tråkigt och skuggar många argument som i övrigt kanske inte är så dumma.
Men att dra för stora växlar och mena att våra grannar gjort allt rätt och Sverige gjort allt fel är att förenkla det, att bara peka på att förutsättningarna varit olika, menar jag är samma förenklande.
Jo, så kan man ju uttrycka sig, men det måste nog dra åt det ena eller andra hållet?

För mig är det ganska tydligt, särskilt när vi idag vet att många av de åtgärder som implementerats av politiker var både före och efter kategoriserade som overksamma, i smittspridningshänseende, men kom med höga andra kostnader.

Vi ska vara oerhört glada att vi sluppit delta i politiska kampanjer, som förvisso ofta leder till högre stöd för regimen men till en kostnad som i slutänden ska betalas av våra egna barn och de fattigaste i världen. Jag är konservativ och anser att om någon politiker nu vill kampanja så kan de göra det för egna pengar.

Medveten om att vissa köper dessa "snuttefiltar" och det skänker kanske en känsla av att "göra något", även om man nog vet innerst inne att det är vidskepelse (som ju har lång tradition).

Redigerat:
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Nissens
D jonas_t skrev:
Om du nu sätter in Sverige i ett större sammanhang, som Eu, det ger lite bättre perspektiv. Det visar också hur udda våra närmaste grannar är. Menar du att den skillnaden beror på att de gjort något som ingen annan klarat, eller kan det vara så att de haft andra förutsättningar?

Dessutom visar det att Sverige klarat sig relativt bra, vad det beror på kan du ju fundera på.

• Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Det finns också många som inte anser att människan påverkar klimatet och att vaccin är ett sätt för myndigheterna att förgifta människor.
Det är väl ungefär samma nivå som man ser här i tråden när man läser alla konspirationsteorier bl a du spottar ur dig helt från luften.

• Gilla
djac
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Trots att vi kommit igång bra med vaccinationer vägrar antalet inlagda på IVA gå ned.
Kanske för många ändå som vägrar vaccinera sig eller inte fått chansen ännu på grund av den prioriteringen med de äldsta svagaste först. Jag hade hoppats se en radikal minskning nu.

[bild]
Du vet väl att de flesta på IVA är mellan 60-80 år, att de som skrivs in på IVA blev smittade ungefär 2 veckor tidigare och att det tar några veckor innan vaccinet har effekt?
Så tänk då på vilka som hade vaccinerats för 5 veckor sen. Hur många under 80 hade vaccinerats då?
Du får ha tålamod om du ska se effekter av vaccinationen.

Eftersom man vårdas lång tid på IVA så är det bättre att titta på nyinläggningar om man vill se vad som händer och så här ser det nu ut nationellt:
Graf över nya unika coronapatienter på IVA i Sverige med nedåtgående trend från mitten av april.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

Så antalet som skrivs in på IVA per dag har minskat undan för undan sen mitten av april men det beror inte så mycket på vaccinationerna än men det kommer.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Staffans2000
optimum optimum skrev:
Inget bra att vara i topp.

[bild]
tusenett skrev:
Vi tar den väl igen. Här kan du läsa mer om att jämföra antalet fall och olika sätt att mäta i olika länder. [länk]

För övrigt är vi inte alls i topp i denna, men det är samma länder som du valde körsbärsplocka.
[bild]
Ni som är flinka med diagram!

Vad är det för skillnad mellan de två? Ja, förutom att Belgien, i det andra, återigen visar sig vara ett grannland att räkna med.

Staffans

Nissens Nissens skrev:
Om du nu sätter in Sverige i ett större sammanhang, som Eu, det ger lite bättre perspektiv. Det visar också hur udda våra närmaste grannar är. Menar du att den skillnaden beror på att de gjort något som ingen annan klarat, eller kan det vara så att de haft andra förutsättningar?

Dessutom visar det att Sverige klarat sig relativt bra, vad det beror på kan du ju fundera på.
Missförstå mig rätt, jag tycker inte du har fel, snarare tvärtom... Jag tycker att man haft en nykter inställning till vad som är rätt att göra från första början, speciellt det faktum att man från första början poängterat att det är vårdkapaciteten som ska styra vilka restriktioner som är rimliga relativt till all annan folkhälsa.

Men det förtar inte att vi bör vara ödmjuka inför att saker och ting kunnat göras bättre, ett sätt att göra det på är att titta på hur andra lyckats eller misslyckats hanterat samma problem.
Att för lättvindigt avfärda andra med att de är för olika oss, eller att mena att vi borde ha gjort exakt som Norge eller Belgien menar jag är att inte vilja lära sig.
Med det sagt kommer vi aldrig få ett facit, det är tydligt med tanke på hur olika saker och ting slagit trots ringa eller enorma restriktioner, men att analysera alla aspekter för att lära sig att bättre hantera liknande framtida liknande situationer är vår skyldighet.

• Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
tusenett skrev:
Det fungerar dock inte så bra i detta forum då de flesta nog inser direkt att du körsbärsplockar och lägger väldigt lite vikt till ett sådant inlägg. Utom för att påtala att du körsbärsplockar då förstås.
Det fungerar ju jättebra. Alla dina trosfränder fyller forumet med stödinlägg och hejarop.

Staffans

• Gilla
optimum och 2 till
  • Laddar…
Så klart vi kunde gjort det bättre med smittspridning, ta hand om de gamla. En stor del av polariseringen kommer från en bakomliggande politisk agenda, där det gäller att försvara Sverige eller peka finger till politiker/tjänstepersoner. Personligen ser jag förbättringspotential o andra sidan är det och har varit helt omöjligt att förvara sig mot ett virus. Det går inte i det långa loppet, utan väldigt stora kostnader för samhället. Framförallt avlägsna ö-nationer kan hålla emot. Globala samhället kräver transporter och därmed kan vi inte hindra en smitta - det borde historien lärt oss.

Dessutom är vi inte klara med pandemin - vi har väl nått 2 mil i maratonloppet. Vi ser tydligt att nya nationer dyker upp i smittspridningen/dödsfall. Vi har i nordligaste hemisfären en period med lägre smittspridning pga av sommar, medan den del av jorden som får tropisk sommar (typ Indien) kommer få ökade problem, medan på södra halvklotet kommer de som finns i närheten av södra vändkretsen (de som länder som har tropisk sommar under den tid då vi har vinter) få lägre smittspridning, medan de få länder (södra delen av Sydamerika och södra Nya Zealand) som ligger i motsvarande klimatzon som "oss" kommer att få en risk för ökad smittspridning.

Förövrigt ser fördelning av dödsfall mellan länder i europa ut så här.
Stapeldiagram som visar fördelningen av dödsfall i olika länder per 100 000 invånare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

D djac skrev:
Jo, så kan man ju uttrycka sig, men det måste nog dra åt det ena eller andra hållet?

För mig är det ganska tydligt, särskilt när vi idag vet att många av de åtgärder som implementerats av politiker var både före och efter kategoriserade som overksamma i smittspridningshänseende men kom med höga andra kostnader.

Vi ska vara oerhört glada att vi sluppit delta o politiska kampanjer, som förvisso ofta leder till högre stöd för regimen men till en kostnad som i slutänden ska betalas av våra egna barn och de fattigaste i världen. Jag är konservativ och anser att om någon politiker nu vill kampanja så kan de göra det för egna pengar.

Medveten om att vissa köper dessa "snuttefiltar" och det skänker kanske en känsla av att "göra något", även om man nog vet innerst inne att det är vidskepelse (som ju har lång tradition).
Jag håller helt och hållet med, som jag skrivit i forumet tidigare är jag glad att vi sluppit mycket inblandning av politiker, även om jag tycker att det är helt absurt hur en man fått ris och ros för alla beslut och bedömningar som gjorts i det här landet, utan mycket uppbackning av politiker. Hur han klarat av att axla den rollen är än mer absurt.

• Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.