Ja, det känns som det skulle behövas lite ”ammunitionsutjämning” mellan vårdcentraler och vaccinationscentraler. De ena har inget vaccin och de andra har inga kunder...

• Älska
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Nissens
trähandtag trähandtag skrev:
jo det finns två länder som har en smittspridning likt våra nordiska länder! Det är Azerbaijan och Belarus, där Azerbaijan delar av landet inom europas gränser. Belarus har väl en tveksam statistik, då denna stolta nation inte kan få c19, men där ändå en och annan får det!
[bild]
Visst, smittspridning i all ära, men de siffrorna är ett mått på många saker, och olika länder gör på olika sätt. Överdödligheten är avslöjande, och säger mycket om hur det egentligen gått.

Så ska jag tolka dig att siffrorna är påhittade?
På samma sätt ulltands siffror vill visa hur dåliga sverige varit, vill jag vissa ett något större sammanhang, där man tydligt ser att covid sprids lätt o är svårt att skydda sig emot.
Nej
Men Sverige har ungefär samma förutsättningar att hålla nere smittspridningen och dödligheten som de andra nordiska länderna har. Bättre förutsättningar än väldigt många länder söderut i Europa.

Din jämförelse är med EU som helhet och ett sådant medeltal kommer att domineras av länder med betydligt sämre förutsättningar än Sverige har. I den jämförelsen har Sverige skött sig lika bra eller dåligt som alla andra.
Jämför du däremot Sveriges siffror med de andra nordiska länderna som har ungefär samma förutsättningar som Sverige har så ser du att Sverige har skött sig uselt.

• Gilla
Ulltand och 2 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Nej
Men Sverige har ungefär samma förutsättningar att hålla nere smittspridningen och dödligheten som de andra nordiska länderna har. Bättre förutsättningar än väldigt många länder söderut i Europa.

Din jämförelse är med EU som helhet och ett sådant medeltal kommer att domineras av länder med betydligt sämre förutsättningar än Sverige har. I den jämförelsen har Sverige skött sig lika bra eller dåligt som alla andra.
Jämför du däremot Sveriges siffror med de andra nordiska länderna som har ungefär samma förutsättningar som Sverige har så ser du att Sverige har skött sig uselt.
Att det finns tomtar som fortfarande försvarar den svenska världsmästrahanteringen av covid är direkt pinsamt. Själv hade man ju förstått att skämmas efter att man gjort bort sig. Men så kanske inte Sverige heller ska jämföras med övriga norden mera, jag tycker inte samhällsbygget där ligger på samma nivå mera.

• Gilla
heimlaga och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
B brfbo skrev:
Jag tillhör fas 3 och region Stockholm och tillhör medicinsk riskgrupp och jag ska sitta snällt i båten och vänta på ett brev från min vårdcentral och i det brevet kommer det att stå att jag ska ringa dem och boka tid, tyvärr har inte min vårdcentral något vaccin nu! så inget brev är att vänta inom närmsta veckan enl dem...och inom kort ev redan nästa v börjar Region Stockholm att vaccinera fas 4.... så går det också till i Region Stockholm.
Har du försökt att boka via 1177?
Har du testat en annan vårdcentral?

Mina föräldrar hade olika vårdcentraler och pappa såg att det fanns lediga vaccinationstider (det var ett tag sen då de är runt 80) på sin vårdcentral och sa till mamma att logga in med bankID och boka hon också (ja de är 80+ och fixar det). På mammas vårdcentral fanns inget vaccin och således inga tider. Hon bytte vårdcentral direkt och så bokade de.

• Gilla
a.o.f och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
H heimlaga skrev:
Nej

Det baserar du på att smittspridningen var lika stor i Sverige och Finland i början av förra året och att vi har samma lagar?

• Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
H heimlaga skrev:
Som jag redan har svarat dig en gång rätt nyligen så är det många som anser att Sverige inte alls hade samma förutsättningar förra våren. Jag listade då ett flertal möjliga orsaker som har angetts i olika studier och frågade dig hur det var med olika saker i Finland. Har jag missat ditt svar?

• Gilla
  • Haha
hapazard och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
F Finndjävel skrev:
Själv hade man ju förstått att skämmas efter att man gjort bort sig.
Okej, enligt statistik över över- och underdödlighet förra året så hade Norge en underdödlighet medan Finland hade en överdödlighet. Finland borde alltså ha kunnat vara bättre. Är det något du skäms över?

• Älska
  • Gilla
  • Haha
linneac och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Har du försökt att boka via 1177?
Har du testat en annan vårdcentral?

Mina föräldrar hade olika vårdcentraler och pappa såg att det fanns lediga vaccinationstider (det var ett tag sen då de är runt 80) på sin vårdcentral och sa till mamma att logga in med bankID och boka hon också (ja de är 80+ och fixar det). På mammas vårdcentral fanns inget vaccin och således inga tider. Hon bytte vårdcentral direkt och så bokade de.
Tack för tipset! det värmde!
Men på vårdcentralerna här är det kö till att lista sig, och jag måste vaccineras på den vårdcentral jag är listad på....så tyvärr... bara att gilla läget.....nej det gör jag inte förstås!

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Nissens
H heimlaga skrev:
Nej

De Nordiska länderna är väldigt olika faktiskt. Vad är det du menar som är så lika?

• Gilla
djac
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Okej, enligt statistik över över- och underdödlighet förra året så hade Norge en underdödlighet medan Finland hade en överdödlighet. Finland borde alltså ha kunnat vara bättre. Är det något du skäms över?
Ja, det är rätt dåligt att vi inte är bättre än Norge. Det har varit för mycket velande från regeringens håll under vintern och besluten har tagit för länge.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
BirgitS
F Finndjävel skrev:
Ja, det är rätt dåligt att vi inte är bättre än Norge. Det har varit för mycket velande från regeringens håll under vintern och besluten har tagit för länge.
Okej, men uppgifterna om över- och underdödlighet gällde helåret 2020. Det tar ju lite tid innan alla dödsfall har kommit in till myndigheterna som har hand om ländernas statistik.

Fairlane
Egenligen passar väl diskussionerna om Sverige kontra övriga nordiska länder bättre i tråden för strategi?
Jag har syndat själv, så jag är inte bättre än andra.

Sen behöver vi nog två nya trådar. Jag tänker mig
  • coronavirus-sars-cov-2-ältatråden (här ska man bara älta vad som varit mellan 1980 och fram till mars 2020)
  • coronavirus-sars-cov-2-självgodhetstråden (här skriver man om hur dåliga folk är och hur man själv är så fantastisk och gör allt rätt).
För att inte bryta helt mot trådens inriktning så lägger jag inte en nyhet:
https://www.dn.se/sverige/fick-coronastod-miljonbonus-till-chefer/
Det handlar alltså om vårdbolaget Attendo som betalat ut miljonbonusar till ledningen, samtidgt som man fått statligt Coronastöd. Ledningens utdelning ökade med 98% jämfört med 2019, samtadigt som personalens snittlön sjönk (vikarier?). Attendo har ju figurerat lite i media på sistone, då de varnade en medarbetare som avslöjade missförhållanden på Sabbatsbergsbyn i Stockholm.

• Gilla
  • Älska
linneac och 6 till
  • Laddar…
jo det finns två länder som har en smittspridning likt våra nordiska länder! Det är Azerbaijan och Belarus, där Azerbaijan delar av landet inom europas gränser. Belarus har väl en tveksam statistik, då denna stolta nation inte kan få c19, men där ändå en och annan får det!
[bild]
Kunde du leta upp Azerbajan borde du kunna leta upp Nya Zeeland.

Behöver jag svara på ett så korkat och felaktigt påstående med att räkna upp länder?

Jag tänker är man bara lite påläst vet man på ett ungefär.

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det baserar du på att smittspridningen var lika stor i Sverige och Finland i början av förra året och att vi har samma lagar?

Smittspridningen började inte om en blixt från klar himmel som du tycks tro.

Den var som allt annat i vårt universum förutsägbart och därmed möjlig att påverka.

Ungefär två månader hade vi på oss. För att påminna om vad AT sa då, det är ingen fara.

• Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.