1 014 030 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Visst, smittspridning i all ära, men de siffrorna är ett mått på många saker, och olika länder gör på olika sätt. Överdödligheten är avslöjande, och säger mycket om hur det egentligen gått.trähandtag skrev:
Nejträhandtag skrev:
Men Sverige har ungefär samma förutsättningar att hålla nere smittspridningen och dödligheten som de andra nordiska länderna har. Bättre förutsättningar än väldigt många länder söderut i Europa.
Din jämförelse är med EU som helhet och ett sådant medeltal kommer att domineras av länder med betydligt sämre förutsättningar än Sverige har. I den jämförelsen har Sverige skött sig lika bra eller dåligt som alla andra.
Jämför du däremot Sveriges siffror med de andra nordiska länderna som har ungefär samma förutsättningar som Sverige har så ser du att Sverige har skött sig uselt.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Att det finns tomtar som fortfarande försvarar den svenska världsmästrahanteringen av covid är direkt pinsamt. Själv hade man ju förstått att skämmas efter att man gjort bort sig. Men så kanske inte Sverige heller ska jämföras med övriga norden mera, jag tycker inte samhällsbygget där ligger på samma nivå mera.H heimlaga skrev:Nej
Men Sverige har ungefär samma förutsättningar att hålla nere smittspridningen och dödligheten som de andra nordiska länderna har. Bättre förutsättningar än väldigt många länder söderut i Europa.
Din jämförelse är med EU som helhet och ett sådant medeltal kommer att domineras av länder med betydligt sämre förutsättningar än Sverige har. I den jämförelsen har Sverige skött sig lika bra eller dåligt som alla andra.
Jämför du däremot Sveriges siffror med de andra nordiska länderna som har ungefär samma förutsättningar som Sverige har så ser du att Sverige har skött sig uselt.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 868 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 868 inlägg
Har du försökt att boka via 1177?B brfbo skrev:Jag tillhör fas 3 och region Stockholm och tillhör medicinsk riskgrupp och jag ska sitta snällt i båten och vänta på ett brev från min vårdcentral och i det brevet kommer det att stå att jag ska ringa dem och boka tid, tyvärr har inte min vårdcentral något vaccin nu! så inget brev är att vänta inom närmsta veckan enl dem...och inom kort ev redan nästa v börjar Region Stockholm att vaccinera fas 4.... så går det också till i Region Stockholm.
Har du testat en annan vårdcentral?
Mina föräldrar hade olika vårdcentraler och pappa såg att det fanns lediga vaccinationstider (det var ett tag sen då de är runt 80) på sin vårdcentral och sa till mamma att logga in med bankID och boka hon också (ja de är 80+ och fixar det). På mammas vårdcentral fanns inget vaccin och således inga tider. Hon bytte vårdcentral direkt och så bokade de.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 868 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 868 inlägg
Det baserar du på att smittspridningen var lika stor i Sverige och Finland i början av förra året och att vi har samma lagar?H heimlaga skrev:Nej
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 112 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 112 inlägg
Som jag redan har svarat dig en gång rätt nyligen så är det många som anser att Sverige inte alls hade samma förutsättningar förra våren. Jag listade då ett flertal möjliga orsaker som har angetts i olika studier och frågade dig hur det var med olika saker i Finland. Har jag missat ditt svar?H heimlaga skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 112 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 112 inlägg
Tack för tipset! det värmde!Fairlane skrev:
Har du försökt att boka via 1177?
Har du testat en annan vårdcentral?
Mina föräldrar hade olika vårdcentraler och pappa såg att det fanns lediga vaccinationstider (det var ett tag sen då de är runt 80) på sin vårdcentral och sa till mamma att logga in med bankID och boka hon också (ja de är 80+ och fixar det). På mammas vårdcentral fanns inget vaccin och således inga tider. Hon bytte vårdcentral direkt och så bokade de.
Men på vårdcentralerna här är det kö till att lista sig, och jag måste vaccineras på den vårdcentral jag är listad på....så tyvärr... bara att gilla läget.....nej det gör jag inte förstås!
De Nordiska länderna är väldigt olika faktiskt. Vad är det du menar som är så lika?H heimlaga skrev:Nej
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Ja, det är rätt dåligt att vi inte är bättre än Norge. Det har varit för mycket velande från regeringens håll under vintern och besluten har tagit för länge.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 112 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 112 inlägg
Okej, men uppgifterna om över- och underdödlighet gällde helåret 2020. Det tar ju lite tid innan alla dödsfall har kommit in till myndigheterna som har hand om ländernas statistik.F Finndjävel skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 868 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 868 inlägg
Egenligen passar väl diskussionerna om Sverige kontra övriga nordiska länder bättre i tråden för strategi?
Jag har syndat själv, så jag är inte bättre än andra.
Sen behöver vi nog två nya trådar. Jag tänker mig
https://www.dn.se/sverige/fick-coronastod-miljonbonus-till-chefer/
Det handlar alltså om vårdbolaget Attendo som betalat ut miljonbonusar till ledningen, samtidgt som man fått statligt Coronastöd. Ledningens utdelning ökade med 98% jämfört med 2019, samtadigt som personalens snittlön sjönk (vikarier?). Attendo har ju figurerat lite i media på sistone, då de varnade en medarbetare som avslöjade missförhållanden på Sabbatsbergsbyn i Stockholm.
Jag har syndat själv, så jag är inte bättre än andra.
Sen behöver vi nog två nya trådar. Jag tänker mig
- coronavirus-sars-cov-2-ältatråden (här ska man bara älta vad som varit mellan 1980 och fram till mars 2020)
- coronavirus-sars-cov-2-självgodhetstråden (här skriver man om hur dåliga folk är och hur man själv är så fantastisk och gör allt rätt).
https://www.dn.se/sverige/fick-coronastod-miljonbonus-till-chefer/
Det handlar alltså om vårdbolaget Attendo som betalat ut miljonbonusar till ledningen, samtidgt som man fått statligt Coronastöd. Ledningens utdelning ökade med 98% jämfört med 2019, samtadigt som personalens snittlön sjönk (vikarier?). Attendo har ju figurerat lite i media på sistone, då de varnade en medarbetare som avslöjade missförhållanden på Sabbatsbergsbyn i Stockholm.
Kunde du leta upp Azerbajan borde du kunna leta upp Nya Zeeland.trähandtag skrev:
Behöver jag svara på ett så korkat och felaktigt påstående med att räkna upp länder?
Jag tänker är man bara lite påläst vet man på ett ungefär.
Fairlane skrev:
Smittspridningen började inte om en blixt från klar himmel som du tycks tro.
Den var som allt annat i vårt universum förutsägbart och därmed möjlig att påverka.
Ungefär två månader hade vi på oss. För att påminna om vad AT sa då, det är ingen fara.