Byggahus.se

Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd

1. B
    Medlem · Stockholms län · 19 377 inlägg

BirgitS

Medlem
    Har du missuppfattat Fohm:s roll?
    De ska inte vara forskare. Däremot kunna förstå internationella forskningsrapporter.

Jag ser att i toppen av listan hamnar Bergholtz, Emil J: Professor i teoretisk fysik. Det är ju jättebra att han är duktig på teoretisk fysik men vad spelar det för roll i detta sammanhang?

2. Nissens
    Medlem · 2 582 inlägg

Nissens

Medlem
    Jag höll med dig tills du kom med grafen på slutet. Antal dödsfall har väldigt många felkällor, så att se på överdödlighet är sannolikt den mest ”sanna” siffran man kan gå på. Dvs hur många fler dödsfall än förväntat har respektive land?

• Laddar…
  3. Nissens
    Medlem · 2 582 inlägg

Nissens

Medlem
    Ja, håller självklart med om att det finns något att lära från andra. Både av de som agerat med bättre och sämre resultat.

Det jag reagerar på är att några verkar ha ett intresse att svartmåla Sverige till varje pris. Detta trots att allt tyder på att Svenska myndigheter har gjort mycket rätt så här långt.

Pandemin är inte över och man ser nu länder som klarat sig bra tidigare börjar få allt större problem. Vi får hoppas att hela mänskligheten snart får tillgång till vaccin...

4. U
    Medlem · 4 486 inlägg
    Det är ju inte jag som gjort sammanställningen :)

Men jag håller med dig om att det vore bättre att sortera bort Emil som har ett annat kompetensområde.

Faktum kvarstår att kompetensen är vida högre i gruppen än hos FHM. Nu tillhör jag ju falangen som är mest intresserad av innehåll och mindre av titlar men just sken av JC och AT uttalade är det lite intressant att se var den vetenskapliga kompetensen är störst.

• Laddar…
  5. G
    Medlem · Jönköpings län · 971 inlägg

gaidin

Medlem
    Det är väl en konsekvens av det tunnelseende/svartvita världsbilden som finns hos många.

"Vi är inte bäst, alltså är vi sämst"
    Det är antingen eller... Ingen färg, inte ens gråskala. Bara trist monokrom AS/400-bild :)

6. U
    Medlem · 4 486 inlägg
    Men har någon sagt att vi är sämst i världen?

Inte vad jag vet så varför hitta på saker? Vem lurar du med det?

7. G

gaidin

Medlem
    Sämst i norden, hela världen klagar på Sverige, "Smittat gamla med berått mod" o s v.

Sedan finns det ju dom som har ologiska förälskelser i matematiker och tror att de kan visa hur smittspridning av ett okänt virus går till o s v.

Att du inte förstår vad jag menar är helt förväntat, min mening hade gråskalor :)

8. U
    Medlem · 4 486 inlägg
    Vad bra då är det klarlagt att "sämst i världen" egentligen skulle vara "sämst i norden"

Ptja det var ju FHM som anlitade Tom Britton för sina matematiska studier av smittutvecklingen. Jag förstår att du kritiserar dem för det men eftersom det handlar om matematiska modeller så är det så klart helt rätt att använda en matematiker för det.

9. Nissens
    Medlem · 2 582 inlägg

Nissens

Medlem
    Du begrep verkligen inte vad @gaidin menade... vilket bekräftar att han har rätt...

10. G

gaidin

Medlem
    FHM anlitade Tom Britton för att skapa matematiska modeller på deras indata och är medvetna om vilka begränsningar en sådan modell har.

När du läser hans modeller går det ju för dig i brallan av upphetsning över hur duktig han är på epidemiologi :D

Det är det jag menar med svart och vitt. Att man kan läsa bevisar inget, förstår man inte det man läser blir det ju ofta fel, som vi ju ser ganska ofta här när du presenterar rapporter du har fiskat fram.

• Laddar…
  11. B
    Medlem · Stockholms län · 19 377 inlägg

BirgitS

Medlem
    Nej, men du måste ju ha ansett att den var värd att spridas till fler.

Det är olika kompetenser som behövs för en forskare och en tjänsteman på t.ex. Fohm.
    En forskare ska vara duktig på att forska och presentera sina resultat vilket är vad tidningen har kollat.
    Tjänstemän på Fohm ska inte forska men däremot vara duktiga på att analysera och förstå internationella forskningsrapporter.
    Att jämföra de två grupperna utifrån forskningsresultat är därför helt meningslöst och som att jämföra äpplen med päron.

Sveriges forskare i det aktuella ämnet är få jämfört med alla de forskare inom det aktuella ämnet som finns i världen. Så även om det finns 20 sådana i Sverige väger de lätt jämfört med 20 000 i världen (eller vad nu antalen är).

12. T
    Medlem · 1 171 inlägg
    Ja, skönt att se att alla som förstår och föraktar körsbärsplockning stöder och hejar på inlägg som påtalar och klagar på när någon körsbärsplockar.

13. J
    Medlem · 198 inlägg

Jonobe

Medlem
    Jag tycker att det var en mycket märklig artikel. Det förvånar mig att de som står bakom scoret/ranking ställer upp på denna jämförelser.

Citatet ”inte är våra ledande forskare i fältet” tolkar jag som att han menar pandemi-relaterade ämnesområden som man ju kan tolka väldigt brett. Då har han väl ändå rätt med några undantag även enligt denna sammanställningen?

Nu har jag inte fördjupat mig i hur denna ranking fungerar, men ser forskare som borde ingå i samma nisch som ej verkar få inbördes ranking i förhållande till score:t de tillskrivs. Jag tycker också att det är mycket oseriöst att ranka forskare inom så vitt skilda områden mot varandra.

Det är väl inte heller särskilt rättvist att jämföra antal publikationer hos de på FoHM med heltidsforskare och tolka det som ett mått på kompetens?

14. harry73
    bra på allt · Skåne · 12 568 inlägg

harry73

bra på allt
    Förlåt för sent svar, men när Thomas börjar dra in Tyskland, kan jag inte låta bli att svara.
    Om vi nu jämför antal nya fall per dag i Sverige och i Tyskland, ser man tydligt att Tyskland i nuläget har ca 20 000 nya fall per dygn (=ca 240 nya fall per dag per miljon invånare (eller 170 per vecka och 100 000 inv.)
    Och Sverige ligger på ca 5000 (=ca 500 nya fall per dag per miljon invånare (eller 350 per vecka och 100 000 inv.), så det verkar stämma och Tyskland har (och hade under hela hösten och vintern) bara 50% och Sveriges nya fall.
    Tittar vi däremot på dödsfall, ändras allt något:
    Tyskland har ca 240 dagliga dödsfall (eller 3 per miljon invånare) och Sverige bara 20 dagliga dödsfall (eller 2 per miljon invånare. Och tittar man på total antal dödsfall sedan september, har Tyskland 73 500 dödsfall (ca 900 per miljon. Sverige hade under samma period 8 200 dödsfall (ca 800 per miljon)
    Nu är Tyskland plötsligt sämre än Sverige.

Hur kan man nu förklara att Sverige har och hade så många fler smittade men ändå mindre dödsfall? Testar vi bättre? Försöker Tyskland mörka statistiken? Är Sveriges befolkning starkare och klarar Covid bättre? Är vår sjukvård bättre än Tyskland?

Ni får gärna komma med förslag, framförallt förslag av @Thomas_Blekinge är intressanta.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    daily cases.png
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Daily deaths.png

15. Snigla
    Maskot · Skåne · 8 121 inlägg

Snigla

Maskot
    I teorin ja - de kan inte och kommer aldrig veta.. speciellt kommer inte forskare från andra länder att kunna.

Hade världen och folket varit lika, samma förutsättningar, samma liv, lagar, uppfostran osv.. då hade det funnits en chans att säga en sådan sak.

Men ska de forska i något, är det svensk uppfostran.. det är det enda som styr utgången (slutresultatet) av Corona och dess strategi.

Sveriges folk beter sig inte som andra länders.
    Det visste både FHM och regeringen redan från början och därför valdes en annan väg.

Då de visste att folket skitit fullständigt i eventuella hårdare restriktioner.. var svårt nog att få dem att lyssna på de ”förslag” och rekommendationer som gavs..

Jag hade själv stängt ner halva Sverige (då).. men det hade bara skapat mer problem (alla kan inte vara instängda, arbetslös o ingen skolgång i mer än ett år) och inte mindre smittspridning..

Det är alltid en halva som går mot strömmen i Sverige och att dö i Corona skrämmer dem inte tillräckligt.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.