BirgitS BirgitS skrev:
Som jag redan har svarat dig en gång rätt nyligen så är det många som anser att Sverige inte alls hade samma förutsättningar förra våren. Jag listade då ett flertal möjliga orsaker som har angetts i olika studier och frågade dig hur det var med olika saker i Finland. Har jag missat ditt svar?

Det finns också många som inte anser att människan påverkar klimatet och att vaccin är ett sätt för myndigheterna att förgifta människor.

Om man inte har en religiöst synsätt på världen så inser man ju att vi kan påverka allt med våra beslut. I början av januari 2020 visste vi att en mycket svår smitta spred sig som en löpeld i Kina.

AT sa då ett det är ingen risk för oss. Senare liten risk för enstaka fall och till sist att vi har en samhällsspridninging utom kontroll.

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Kunde du leta upp Azerbajan borde du kunna leta upp Nya Zeeland.

Behöver jag svara på ett så korkat och felaktigt påstående med att räkna upp länder?

Jag tänker är man bara lite påläst vet man på ett ungefär.
Naturligtvis, kunde också taget något obskyrt land i afrika, men jag har bara fokuserat på europa, vilket jag varit tydlig med från början. I ditt inlägg pratar du om norden, så europa föll sig naturligt. Jag vet inte vad du tänker när du skriver något.

• Gilla
  • Haha
optimum och 1 till
  • Laddar…
optimum
Inget bra att vara i topp.

Linjediagram som visar dagliga nya bekräftade COVID-19 fall per miljon människor i olika länder över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Ledsen
brfbo
  • Laddar…
optimum
Forskare som verkar veta bättre.
Många mänskliga tragedier vi kunde undvikt.

Folk minglar och umgås utomhus i en park under coronapandemin.
Skapa konto

https://www.expressen.se/

Caféterrass och gående på en gata i Malmö med historiska byggnader, utan lockdown.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
brfbo och 2 till
  • Laddar…
P
optimum optimum skrev:
Inget bra att vara i topp.

[bild]
Vi tar den väl igen. Här kan du läsa mer om att jämföra antalet fall och olika sätt att mäta i olika länder. https://mobile.twitter.com/JacobGudiol/status/1375010936533221380

För övrigt är vi inte alls i topp i denna, men det är samma länder som du valde körsbärsplocka.
Linjediagram över dagliga bekräftade COVID-19-dödsfall per miljon invånare i olika europeiska länder.
Skapa konto

Redigerat av moderator:
  • Gilla
  • Älska
linneac och 2 till
  • Laddar…
Nissens
optimum optimum skrev:

[bild]
[länk]

[bild]
Du tror fortfarande att kvällspressen har facit. Vad är det som får dig att förlita dig så mycket på den? Du brukar ju säga ”tänk själv”. Det rådet borde du själv följa...

• Gilla
  • Haha
linneac och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Ulltand Ulltand skrev:
Smittspridningen började inte om en blixt från klar himmel som du tycks tro.

Den var som allt annat i vårt universum förutsägbart och därmed möjlig att påverka.

Ungefär två månader hade vi på oss. För att påminna om vad AT sa då, det är ingen fara.
Frågan är, var det lika stor andel av befolkningen som var smittat för drygt ett år sen i de nordiska länderna, men vi kanske ska ta det i Älta-tråden istället för nyhetstråden?

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Ulltand Ulltand skrev:
Kunde du leta upp Azerbajan borde du kunna leta upp Nya Zeeland.
Intressant, Nya Zeeland. Har de klarat sig bra för att de har hållit avstånd från smittade eller pga munskydd?
Jag minns att någon flera gånger upprepat att munskydd är bättre än avstånd, så förmodligen ska vi flytta denna fråga till munskyddstråden.

Världen är svartvit, helt utan gråskalor...

• Gilla
djac
  • Laddar…
optimum optimum skrev:

[bild]
[länk]

[bild]
Bara 40% ?
Så vi hade ändå haft 6 gånger fler döda än våra nordiska grannländer?

• Haha
djac
  • Laddar…
optimum
tusenett skrev:
Vi tar den väl igen. Här kan du läsa mer om att jämföra antalet fall och olika sätt att mäta i olika länder. [länk]

För övrigt är vi inte alls i topp i denna, men det är samma länder som du valde körsbärsplocka.
[bild]
Ja självklart väljer jag länder i vår närhet. Våra grannländer är högst repetitiva.

Den som vill påvisa annat kanske väljer Indien, USA, Ryssland eller några andra katastrofländer.

optimum
B b8q skrev:
Bara 40% ?
Fråga inte mig, fråga källan jag refererade till. Jag tycker för många har gått bort. En katastrof som går till historieböckerna.

optimum
Trots att vi kommit igång bra med vaccinationer vägrar antalet inlagda på IVA gå ned.
Kanske för många ändå som vägrar vaccinera sig eller inte fått chansen ännu på grund av den prioriteringen med de äldsta svagaste först. Jag hade hoppats se en radikal minskning nu.

Stapeldiagram som visar antalet COVID-19 patienter på IVA per dag mellan 2020-05-04 och 2021-05-04.

• Ledsen
brfbo
  • Laddar…
Nissens
optimum optimum skrev:
Fråga inte mig, fråga källan jag refererade till. Jag tycker för många har gått bort. En katastrof som går till historieböckerna.
Ändå råkade ca 70% av Europa värre ut än Sverige, så du kan ju fundera på vad det kommer att stå i historieböckerna.

Dödligheten i Covid-19 är låg. Problemet har hela tiden varit belastningen på vården.

Kolla du Spanska sjukan istället. Den hade mänskligheten glömt helt, och den var verkligen dödlig..

• Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
Nissens
optimum optimum skrev:
Trots att vi kommit igång bra med vaccinationer vägrar antalet inlagda på IVA gå ned.
Kanske för många ändå som vägrar vaccinera sig eller inte fått chansen ännu på grund av den prioriteringen med de äldsta svagaste först. Jag hade hoppats se en radikal minskning nu.

[bild]
De går väl runt med munskydd och tror att de är skyddade...

• Gilla
  • Haha
djac och 1 till
  • Laddar…
Nissens
B b8q skrev:
Bara 40% ?
Hela världen har väl mycket värre siffror än Norge och Finland, så det är väl inget konstigt med det?

• Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.