1 014 059 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Förlåt för sent svar, men när Thomas börjar dra in Tyskland, kan jag inte låta bli att svara.T Thomas_Blekinge skrev:Tyska nyhetsmagasinet Der Spiegel rapporterar att Sverige har Europas nästhögsta incidenstal (344 nya fall på 100000 invånare och vecka) men att regeringen fortfarande följer Tegnells råd.
Corona: Die neue Schweizer Lockerheit - Podcast - DER SPIEGEL
Magasinet anser att Tegnell hade blivit sparkat i Tyskland.
Om vi nu jämför antal nya fall per dag i Sverige och i Tyskland, ser man tydligt att Tyskland i nuläget har ca 20 000 nya fall per dygn (=ca 240 nya fall per dag per miljon invånare (eller 170 per vecka och 100 000 inv.)
Och Sverige ligger på ca 5000 (=ca 500 nya fall per dag per miljon invånare (eller 350 per vecka och 100 000 inv.), så det verkar stämma och Tyskland har (och hade under hela hösten och vintern) bara 50% och Sveriges nya fall.
Tittar vi däremot på dödsfall, ändras allt något:
Tyskland har ca 240 dagliga dödsfall (eller 3 per miljon invånare) och Sverige bara 20 dagliga dödsfall (eller 2 per miljon invånare. Och tittar man på total antal dödsfall sedan september, har Tyskland 73 500 dödsfall (ca 900 per miljon. Sverige hade under samma period 8 200 dödsfall (ca 800 per miljon)
Nu är Tyskland plötsligt sämre än Sverige.
Hur kan man nu förklara att Sverige har och hade så många fler smittade men ändå mindre dödsfall? Testar vi bättre? Försöker Tyskland mörka statistiken? Är Sveriges befolkning starkare och klarar Covid bättre? Är vår sjukvård bättre än Tyskland?
Ni får gärna komma med förslag, framförallt förslag av @Thomas_Blekinge är intressanta.
I teorin ja - de kan inte och kommer aldrig veta.. speciellt kommer inte forskare från andra länder att kunna.optimum skrev:
Hade världen och folket varit lika, samma förutsättningar, samma liv, lagar, uppfostran osv.. då hade det funnits en chans att säga en sådan sak.
Men ska de forska i något, är det svensk uppfostran.. det är det enda som styr utgången (slutresultatet) av Corona och dess strategi.
Sveriges folk beter sig inte som andra länders.
Det visste både FHM och regeringen redan från början och därför valdes en annan väg.
Då de visste att folket skitit fullständigt i eventuella hårdare restriktioner.. var svårt nog att få dem att lyssna på de ”förslag” och rekommendationer som gavs..
Jag hade själv stängt ner halva Sverige (då).. men det hade bara skapat mer problem (alla kan inte vara instängda, arbetslös o ingen skolgång i mer än ett år) och inte mindre smittspridning..
Det är alltid en halva som går mot strömmen i Sverige och att dö i Corona skrämmer dem inte tillräckligt.
Man får väl se de lite i kontexten att FHM smutskastat gruppen reäljt och gjort liknelser med att spå väder i abborrmagarJ Jonobe skrev:Jag tycker att det var en mycket märklig artikel. Det förvånar mig att de som står bakom scoret/ranking ställer upp på denna jämförelser.
Citatet ”inte är våra ledande forskare i fältet” tolkar jag som att han menar pandemi-relaterade ämnesområden som man ju kan tolka väldigt brett. Då har han väl ändå rätt med några undantag även enligt denna sammanställningen?
Nu har jag inte fördjupat mig i hur denna ranking fungerar, men ser forskare som borde ingå i samma nisch som ej verkar få inbördes ranking i förhållande till score:t de tillskrivs. Jag tycker också att det är mycket oseriöst att ranka forskare inom så vitt skilda områden mot varandra.
Det är väl inte heller särskilt rättvist att jämföra antal publikationer hos de på FoHM med heltidsforskare och tolka det som ett mått på kompetens?
Men man kan ju alltid använda listan för att se vilka akademiska meriter beslutsfattarna på FHM samlat på sig. Det är inte speciellt imponerande i vilket fall.
Med det resonemanget är en barntränare överlägsen tex Anders Svensson i fotbollskunskap, den förste har ju coachat mycket fler matcher än Svensson. Det där med päron och äpplen går tydligen aldrig in riktigt...Ulltand skrev:
Lastbilschaufförer är också mycket bättre förare än Hamilton, de kör ju så många mil.
Ja, Anders Tegnell har ju ett visst sätt att uttala sig och är inte sådär jättediplomatisk eller sympatisk.Ulltand skrev:
Även i kontexten du påpekar så blir det ju missvisande då detta är aktuell vetenskaplig produktion snarare än vetenskapliga meriter.
Hade de på FoHM producerat i samma takt som professorer hade man ju kunnat bli fundersam över mycket tid det tar från deras egentliga arbete, och/eller kvaliteten på och bidragen till publikationerna.
håller med dig, men svårigheten är att hitta relevant överdödlighetsdata som kontinuerligt uppdateras, så det har fått blivit denna variant. I framtiden finns det säkert bättre data!Nissens skrev:
Eller som troligare går de runt med skygglappar och kanske tänker att de är osårbara, inte kan bli smittade, har ett bra immunförsvar osv och eftersom de inte tidigare under hela pandemin blivit smittade.Nissens skrev:
En inte helt onormal reaktion när verkligheten blir för jobbig att leva i.
Positiva nyheter nu pandemin. Helt underbart alltså.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 872 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 872 inlägg
Vad är så positivt med att massor med personer ska ut och resa under en pandemi?optimum skrev:
Vi sitter delvis i detta problem för att folk ska ut och resa hela tiden.
Jag tycker det är fullständigt vansinne att man är så fokuserad på sitt vaccinpass och sin resa.
Helt övertygad om att det är såhär det kommer se ut, så fort folk blivit vaccinerade kommer de gå tillbaks till vardagen, snacket om restriktioner en längre tid kommer inte gå att genomföra. Folk kommer sortera in denna risken med de andra och köra på.Fairlane skrev:
Kommer kräva stor list från myndighterna om man vill hålla fast vid någon form av restriktion post vaccinering.
Tror också att "marknadens" värdering är detsamma, skulle vi få bakslag i detta kommer vi nog se rätt starka reaktioner från denna.
Jag skulle ju heller se att FHM värvade personal med tunga vetenskapliga meriter istället för tvärt om. Att de sedan inte aktivt kan forska vidare är en annan sak.J Jonobe skrev:Ja, Anders Tegnell har ju ett visst sätt att uttala sig och är inte sådär jättediplomatisk eller sympatisk.
Även i kontexten du påpekar så blir det ju missvisande då detta är aktuell vetenskaplig produktion snarare än vetenskapliga meriter.
Hade de på FoHM producerat i samma takt som professorer hade man ju kunnat bli fundersam över mycket tid det tar från deras egentliga arbete, och/eller kvaliteten på och bidragen till publikationerna.
Jag hoppas verkligen det blir så att vi kan resa igen.Fairlane skrev:
Tänk vad trevligt att det går åt rätt håll.
Mycket bra att folk ser ljuset i tunneln och vågar tro på framtiden.
Vetenskapliga meriter består ju inte enbart av publicerad forskning.Ulltand skrev:
Hur menar du att FHM har tvärtemot tunga vetenskapliga meriter?
Vad är motsatsen? Lätte vetenskapliga meriter? Tycker du att deras personal faller inom den kategorin?