1 014 023 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Du fick med nordens länder i den streckade linjen trots allt.rähandtag skrev:
Det är där vi kunde ha legat om vi varit snabbare och smartare.
Du kunde plotta Belgiens kurvor så ter sig ju Sveriges utveckling riktigt bra. Men i en annan division då så klart.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Ja du, att så många 65+ har vaccinerat sig visar ju inte precis på en ringa vaccinationsuppslutning. Region Stockholm passerade 80 % för 65+ någon gång förra veckan samt för just gruppen 65-69 var det redan då mer än 2/3.Staffans2000 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Och jag känner flera som vaccinerat sig och ändå fler som väntar på att det ska bli deras tur och ingen som har sagt bestämt de inte kommer att vaccinera sig.Staffans2000 skrev:
Inte i mitt jobb. Det är ett ensamarbete, där jag inte ens vet vad alla heter. Än mindre vad de har för uppfattningar om ditt och datt. Likaså är det inte min frisör. Du får helt enkelt acceptera (eller inte) att i min lilla krets av människor jag "känner" tänker tre inte vaccinera sig. Det kan som sagt vara en slump. Eller så finns det många med tre bekanta där ute. Som då skulle kunna delförklara alla tomma stolar trots förhandsbokningarna.
Vari kjedjan vaccinationviljestatestiken ligger, vet jag inte. Men som med all annan statestik, ligger den troligtvis, någonstans i mitten. Eller åt höger, eller vänster.
Staffans
Vet inte riktigt varför du skriver ”trots allt”, i alla diagrammen som jag publicerat finns de övriga nordiska länderna med! Du redovisar bara norden, för peka finger åt swe. Många anser att vi var sena i starten, men hur ska vi förklara de länder i Europa som klarade första vågen galant, men hade en gigantisk andra/tredjevåg. Tycker att detta visar vilken slumpfaktor vi har att göra med.Ulltand skrev:
Snigla skrev:
Skiljer lite både på hur kommunerna verkar vilja att man bokar och hur de ska göra med spruta två.
De flesta som jag känner som fått vaccin har fått boka sin tid själva via 1177.. men några fick lappar med tid hemskickade till sig!
..och andra sprutan var väldigt olika.. några fick tiden direkt, till spruta 2, när första sprutan var tagen (helt olika veckor imellan, trots samma vaccin) andra (som min far) skulle bli kallade med tid när det närmade sig (gäller och komma ihåg när den bör komma, så man inte blir bortglömd..).. och andra fick en ungefärlig månad/vecka då de skulle vara där, men de fick komma ihåg att boka in tiden själva.
Instämmer. Och man hade god tid på sig att sätta upp hur det skulle fungera.
Jag fick t.ex. ingen information om att ha med mig en ifylld hälsodeklaration. Då den sakandes när jag skulle få sprutan fick jag den muntligen. Sedan en blankett att fylla i till nästa besök.
Sedan fick jag ett vaccinationskort där jag själv fick läsa om att jag var inbokad på nästa dos.
Enklare med en elektronisk blankett i samband med bokningen på nätet där man fyllt i och skickat in.
Elektroniskt kunde den kontrollerat om man inte skulle få vaccin eller kompletterande uppgifter.
De skullevarit lite lättare om alla följde samma ”schema”, blir lätt förvirrat såhär som det är nu.
Italien och Spanien som drabbades först hade ett svårare utgångsläge men i övrigt har Europas länder inte heller lyckats hantera pandemin bra.trähandtag skrev:
Vet inte riktigt varför du skriver ”trots allt”, i alla diagrammen som jag publicerat finns de övriga nordiska länderna med! Du redovisar bara norden, för peka finger åt swe. Många anser att vi var sena i starten, men hur ska vi förklara de länder i Europa som klarade första vågen galant, men hade en gigantisk andra/tredjevåg. Tycker att detta visar vilken slumpfaktor vi har att göra med.
Men det finns länder som klarat det bra, även utanför norden. Det är dem vi ska titta på och lära av.
Du menar Cambodia och liknande länder? Det är ju lätt, det är bara att inte rapportera det verkliga läget.Ulltand skrev:
Kan du inte bara acceptera att Sverige manövrerat bra genom pandemin?
Allt kan självklart bli bättre, men tro inte att det ligger ett facit och väntar därute någonstans.
De flesta länder har haft vitt skilda förutsättningar.
jo det finns två länder som har en smittspridning likt våra nordiska länder! Det är Azerbaijan och Belarus, där Azerbaijan delar av landet inom europas gränser. Belarus har väl en tveksam statistik, då denna stolta nation inte kan få c19, men där ändå en och annan får det!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vid rullande schema (de hoppas ju ändå att så många som möjligt ska ta vaccinet) tycker jag att de bör kalla alla med tid, datum och plats (om man inte kan då, är det lätt att boka om.. men för många är det lättare att tiden redan är bestämd- speciellt för dem som inte kan/vill boka via internet).T tergo skrev:
I samma veva borde de skicka ut hälsodeklarationen, så man tar med den ifylld till vaccineringen.
Sedan är det perfekt att boka in spruta 2 på plats när man är där
(Tyvärr drar sig många när de ska boka själva.. även om de planerat att göra en sak!)
Ja. Det beror på att de inte har några homofiler. Enligt deras käre landsfader.trähandtag skrev:
Kort och gott: -https://youtu.be/X1bQUnm-eo0
Staffans
Och så har ni oss som är medicinsk riskgrupp under 60 år pga sjukdom och som ännu inte har fått blivit vaccinerade bla pga att det inte finns vaccin på vårdcentralen där vi måste vaccinera oss enligt folkhälsomyndigheten och region Stockholm, och detta sker nu! trots att det finns överflöd av vaccin på andra ställen i Stockholm!BirgitS skrev:
Jösses, det är ju bara att läsa den öppna informationen från regionen. Jag har dessutom flera släktingar och kollegor som har vaccinerat sig. Har ju även funnits artiklar i media från vaccinmottagningar som vädjar att folk inte ska komma utan att ha bokat tid för de skickas hem med oförrättat ärende.
Och nu i media(efter fem) får jag höra att de ska börja med att vaccinera fas 4??????????
Ja hur tänker de bestämmande ang oss i medicinsk riskgrupp egentligen...ja det är nog billigare och mer fördelaktigt för samhället om vi också lägger näsan i vädret och slutar att andas precis som med de äldre äldre i början av pandemin.
Jag tillhör fas 3 och region Stockholm och tillhör medicinsk riskgrupp och jag ska sitta snällt i båten och vänta på ett brev från min vårdcentral och i det brevet kommer det att stå att jag ska ringa dem och boka tid, tyvärr har inte min vårdcentral något vaccin nu! så inget brev är att vänta inom närmsta veckan enl dem...och inom kort ev redan nästa v börjar Region Stockholm att vaccinera fas 4.... så går det också till i Region Stockholm.Fairlane skrev:
Det där kan du vända åt båda hållen. I Stockholm bokar man tid för vaccination, men det är kanske annorlunda i VGR. Att du har tagit en spruta betyder ju inte per automatik att du har koll på hur det sker på samtliga ställen i hela landet. Jag som tillhör fas 4 har ännu inte blivit aktuell för vaccination i Stockholm (även om vissa vårdcentraler tydligen vaccinerat folk som är under 50 och inte ligger i riskgrupp), så jag vet ju inte mer än vad det står på regionens hemsida och på 1177.se, men om du menar att informationen där är fel så skulle det vara intressant att veta så att vi kan be regionen och 1177 korrigera.