1 014 023 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Och hur vet du hur det går till?BirgitS skrev:
Har du vaccinerat dig och sett själv eller gissar du bara?
Jag har vaccinerat mig och vet hur det var. Jo vi bokade tider men resten vet du nog för lite om.
Man kan ju alltid kolla med sin region eller läsa i tidningarna.optimum skrev:
Det är väl knappast försvarshemligheter hur vaccinationen går till.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Jösses, det är ju bara att läsa den öppna informationen från regionen. Jag har dessutom flera släktingar och kollegor som har vaccinerat sig. Har ju även funnits artiklar i media från vaccinmottagningar som vädjar att folk inte ska komma utan att ha bokat tid för de skickas hem med oförrättat ärende.optimum skrev:
Redigerat:
Jösses, du gissar igen.BirgitS skrev:
Jösses, det är ju bara att läsa den öppna informationen från regionen. Jag har dessutom flera släktingar och kollegor som har vaccinerat sig. Har ju även funnits artiklar i media från vaccinmottagningar som vädjar att folk inte ska komma utan att ha bokat tid för de skickas hem med oförrättat ärende.
Precis som när vi hade upp det med tester och du påstod att alla får hem testet .då.
Så var det INTE för i vår region fick man åka till ställen för att testas.
Nå, har de sett det med egna ögon eller? För det har jag.
Även om behovet att organisera det bättre.
Jag kan läsa på vår regions hemsida hur det går till.optimum skrev:
Vad menar du med "allt du skriver om"?
Jag skrev att det finns information att läsa, för den som vill.
Du verkar ju bara vilja gnälla och klaga på folk, när du inte hittar något så hittar du på, Det du skrev nu är ju ett helt hopplöst märkligt uttalande.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 868 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 868 inlägg
Det där kan du vända åt båda hållen. I Stockholm bokar man tid för vaccination, men det är kanske annorlunda i VGR. Att du har tagit en spruta betyder ju inte per automatik att du har koll på hur det sker på samtliga ställen i hela landet. Jag som tillhör fas 4 har ännu inte blivit aktuell för vaccination i Stockholm (även om vissa vårdcentraler tydligen vaccinerat folk som är under 50 och inte ligger i riskgrupp), så jag vet ju inte mer än vad det står på regionens hemsida och på 1177.se, men om du menar att informationen där är fel så skulle det vara intressant att veta så att vi kan be regionen och 1177 korrigera.optimum skrev:
Inte i mitt jobb. Det är ett ensamarbete, där jag inte ens vet vad alla heter. Än mindre vad de har för uppfattningar om ditt och datt. Likaså är det inte min frisör. Du får helt enkelt acceptera (eller inte) att i min lilla krets av människor jag "känner" tänker tre inte vaccinera sig. Det kan som sagt vara en slump. Eller så finns det många med tre bekanta där ute. Som då skulle kunna delförklara alla tomma stolar trots förhandsbokningarna.BirgitS skrev:
Även kollegor tenderar att ha liknande åsikter. Frisörer är vana att anpassa sig till sina kunder för att hålla dem på gott humör och vilja komma tillbaka. Nu känner jag förstås inte din frisör men andra byter glatt åsikt mellan varje kund om det behövs.
Till vilken grupp av lögn, förbannad lögn och statistik anser du att en enkel räkning av de som har vaccinerats hör?
Vari kjedjan vaccinationviljestatestiken ligger, vet jag inte. Men som med all annan statestik, ligger den troligtvis, någonstans i mitten. Eller åt höger, eller vänster
Staffans
Jag kan också läsa om hur man ska göra.G gaidin skrev:Jag kan läsa på vår regions hemsida hur det går till.
Vad menar du med "allt du skriver om"?
Jag skrev att det finns information att läsa, för den som vill.
Du verkar ju bara vilja gnälla och klaga på folk, när du inte hittar något så hittar du på, Det du skrev nu är ju ett helt hopplöst märkligt uttalande.
Men inte om hur det går till på platsen där man vaccineras.
Den "kö" som uppstod när folk kom för tidigt, när man inte visste hur man skulle göra, om man skulle anmäla sig eller var man skulle vänta, när man skulle gå vidare in till vaccinationsplatserna, var man skulle sätta sig och vänta på att bli uppropad osv.
Nej du, sådant fick man se på platsen och detta är i VG-regionen på en större ort.
Sedan på sidan stod det vaccinering för 65 år och äldre. Jag fyller 65 i år och detta stod det inget om och många tveksamma ringde säkert till sin vårdcentral. Där stod även att om man bokar in sig på tid i fel åldersgrupp så kan man avbokas. Jag fick av frugan information från de som sköter vaccinationerna och fick klart att det gick bra att boka sig. Väl klar bokning så kom uppgiften om att man vaccinerar född 1956.
Däremot ingen kvittens på bokningen. Alltså när jag bokar en släpkärra har jag bokningen i mailen strax därefter. Eller via SMS.
Sedan gick ryktet på jobbet förra veckan att 50+ kunde boka sig nu och det var några som gjort det och de fick lägga in sin bokning och givetvis trodde de att bara för de loggat in med bankid så var det klar.
Ja jösses vad tokigt det kan bli för inlogg med bankid kollar inte ålder.
Hade man vid tidsbokning fått uppge sitt födelsenummer så hade man redan där spärrat.
Otydlighet igen.
Jo jag har som chef vanan att vara tydlig och för att undvika missförstånd.
Redigerat av moderator:
Jo här bokar vi också vaccination på nätet, via 1177. Men sedan hur det går till vid vaccinationen finns helt klara förbättringar för. Otydlighet gagnar ingen.Fairlane skrev:
Det där kan du vända åt båda hållen. I Stockholm bokar man tid för vaccination, men det är kanske annorlunda i VGR. Att du har tagit en spruta betyder ju inte per automatik att du har koll på hur det sker på samtliga ställen i hela landet. Jag som tillhör fas 4 har ännu inte blivit aktuell för vaccination i Stockholm (även om vissa vårdcentraler tydligen vaccinerat folk som är under 50 och inte ligger i riskgrupp), så jag vet ju inte mer än vad det står på regionens hemsida och på 1177.se, men om du menar att informationen där är fel så skulle det vara intressant att veta så att vi kan be regionen och 1177 korrigera.
Skiljer lite både på hur kommunerna verkar vilja att man bokar och hur de ska göra med spruta två.optimum skrev:
De flesta som jag känner som fått vaccin har fått boka sin tid själva via 1177.. men några fick lappar med tid hemskickade till sig!
..och andra sprutan var väldigt olika.. några fick tiden direkt, till spruta 2, när första sprutan var tagen (helt olika veckor imellan, trots samma vaccin) andra (som min far) skulle bli kallade med tid när det närmade sig (gäller och komma ihåg när den bör komma, så man inte blir bortglömd..).. och andra fick en ungefärlig månad/vecka då de skulle vara där, men de fick komma ihåg att boka in tiden själva.
De skullevarit lite lättare om alla följde samma ”schema”, blir lätt förvirrat såhär som det är nu.
Nu är du ju bara larvig.optimum skrev:
Jag vet hur vaccinationen går till i min region, det står tydligt beskrivet. Vi har både bokade besök och drop in.
Dock vet jag såklart inte hur det ser ut i varje enskild minut, om det skulle råka stå fem eller femton personer och vänta.
Vad är det du far efter nu? Du bara gnäller på alla som inte håller med dig. Det är en nyhetstråd, gnälla kan du väl göra hemma?
så kan det bli om man har 21 regioner som skall sköta detSnigla skrev:
själv fick jag brev från vc att jag skulle boka tid och när jag fått sprutan så fick jag ett papper med datum och klockslag för dos 2
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Jag tycker det är du som håller på och gissar om vad jag vet.optimum skrev:
Påstår du att de jag känner som har vaccinerat ljuger när de pratar med mig?
En av personerna kom 5 minuter i förväg och gick ut genom dörren 5 minuter senare. Därmed inte sagt att det är likadant överallt för det kan också vara så att man behöver vänta en halvtimme, men på ett smittsäkert sätt förstås. Jag har inte påstått något om hur det fungerar i VG. Men att det var dåligt organiserat där du var betyder inte att det fungerar likadant på andra ställen.
Det finns än så länge inte några drop-in-tider till de stora vaccinationsmottagningarna i Region Stockholm utan det är tidsbokning som gäller och därmed uppstår inte några mils-långa köer som Staffan skrev om. Har ni milslånga köer i VG?
När det gäller PCR-tester missade du väl ett "här" eller att den sidodiskussion som just då pågick handlade bara om Stockholm eller något annat för jag har aldrig trott att man i hela Sverige kan få testerna hemskickade med taxi.
Vanan att uttrycka dig så här också?optimum skrev:
optimum skrev: