1 014 037 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Jag håller med.D djac skrev:Jag tror faktiskt inte att det har med detta att göra, däremot regionernas röriga och otydliga indelningar, bokningar och allmänna administration gör att inget vet vad som gäller.
De flesta jag känner, inklusive mig själv skulle tagit en tid med en halvtimmes varsel, närsomhelst på dygnet, vilken dag som helst.
Finns säkert exemplariska regioner, men det som har passerat mig är bara ännu en administrativ härdsmälta på regionkontot.
Jag har intrycket att många inser att vården är belastad och vill därför inte tjata om att få sitt vaccin utan sitter och väntar på att få kallelse eller information. Men när regionernas informationsgivning och kommunikation är så bristfällig så vet folk varken ut eller in.
Det är mitt intryck av de jag pratar med, många sitter faktiskt och väntar på sitt vaccin medan regionerna sitter och väntar på att folk ska komma av sig själva.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 870 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 870 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 112 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 112 inlägg
Så där har det varit varje gång precis innan regionen har öppnat upp för ytterligare en åldersgrupp. I fredags rapporterade regionen att 68 % av åldersgruppen 65-69 år hade fått minst en dos (efterrapporteringen är upp till 7 dagar) och med tanke på att gruppen 60-64 år har kunnat vaccinera sig i nästan 2 veckor så skulle jag tro att väldigt många i den gruppen också är vaccinerade vid det här laget. De som återstår kan vara sådana som inte har bil och därmed inte kan ta sig till t.ex. Kistamässan på ett smittsäkert sätt och därför väljer att vänta på en ledig tid på vårdcentralen eller en annan mottagning dit de kan gå eller cykla.Snigla skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 112 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 112 inlägg
Nåja, nu är ju över 68 % av 65-69 år vaccinerade i Region Stockholm och gruppen 60-64 år får ju inte AZ-vaccin så jag tror inte det är så många vaccinvägrare.B b8q skrev:
Håller med, men i mitt fall o en del andras så kan jag inte heller bara ta o hoppa på en tid o vaccinera mig, pga att jag först behöver äta antihistamin i några dagar innan vaccinationen, pga att jag tidigare fått starka reaktioner på vaccin mm.D djac skrev:Jag tror faktiskt inte att det har med detta att göra, däremot regionernas röriga och otydliga indelningar, bokningar och allmänna administration gör att ingen vet vad som gäller.
De flesta jag känner, inklusive mig själv skulle tagit en tid med en halvtimmes varsel, närsomhelst på dygnet, vilken dag som helst.
Finns säkert exemplariska regioner, men det som har passerat mig är bara ännu en administrativ härdsmälta på regionkontot.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 112 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 112 inlägg
Då gissar jag att du inte heller får vaccinera dig på vilken mottagning som helst utan bara de som har tillgång till dropp mm.B brfbo skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 112 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 112 inlägg
Din förklaring stämmer säkert till en viss del men jag som ju har arbetat en del i företag som har fuskat grovt med arbetarskyddet har sett ett märkligt psykologiskt fenomen:B b8q skrev:Det är ingen hemlighet att den aktuella generationen (60-70 år) är rätt van att bestämma. Får dom inte det vaccin som dom vill ha, när dom vill ha det, och var dom vill ha det, så får det vara...
Men @heimlaga kan vara nåt på spåren också - eftersom vi inte haft så hårda restriktioner i Sverige så tycker kanske många att det är helt OK att leva så här ett tag till? Kan tänka mig att om vi stängt ALLT utom matbutiker och apotek, och haft utegångsförbud till och med i parker, så hade man kanske velat avsluta så fort som möjligt.
Människor som under lång tid har intalat sig själva och intalats av chefen att det här är normalt och så här skall det vara och riskerna får man ta och sjukdomarna får man leva med de blir ofta alldeles totalt ovilliga att byta till säkrare arbetsmetoder eller ta säkrare utrustning i bruk när sådan finns. De fortsätter att arbeta på söndriga stegar och använda rundsidan på grävmaskinsskopan som skylift och riva asbest utan skydd och vill absolut inte ha någonting annat fastän de flesta av dem själva har skador som plågar dem och de alla känner till arbetskamrater har dött eller blivit totalt arbetsoföra. Kommer man dit som nyanställd och föreslår förbättringar eller har med sig egen skyddsutrustning får man skäll av arbetskamraterna och bli utfryst.
Det här är någon slags överlevnadsmekanism som under hundratals tusen år har hjälpt människor att vänja sig vid och psykisk överleva svåra och riskfyllda förhållanden under hungersnöd och naturkatastrofer och krig och andra slags kriser när man måste ta risker för att överleva. Man så att säga normaliserar riskerna och acceterar dem som normalläge och vill inte tänka sig någonting annat.
Tyvärr slår den här hjärnfunktionen bakut ibland och jag tror att vaccinationsoviljan i Sverige är ett sådant fall.
I Finland har majoriteten och myndigheterna gått in för att inte acceptera riskerna med covidsmittan och därför har vi inte heller normaliserat läget är det närmast tävling om vem som skall få tid till vaccinering. Givetvis finns det fall med vaccinkritiska konspirationsteroretiker och fall där kommunikationerna har fallerat men i det stora hela så är viljan att bli vaccinerad mycket stor.
Sannolikt av samma orsak som viljan att ta risker på arbetsplatsen brukar vara liten i byggföretag med god säkerhetskultur och vettig utrustning.
Ok, så kan det mycket väl vara.BirgitS skrev:
Så där har det varit varje gång precis innan regionen har öppnat upp för ytterligare en åldersgrupp. I fredags rapporterade regionen att 68 % av åldersgruppen 65-69 år hade fått minst en dos (efterrapporteringen är upp till 7 dagar) och med tanke på att gruppen 60-64 år har kunnat vaccinera sig i nästan 2 veckor så skulle jag tro att väldigt många i den gruppen också är vaccinerade vid det här laget. De som återstår kan vara sådana som inte har bil och därmed inte kan ta sig till t.ex. Kistamässan på ett smittsäkert sätt och därför väljer att vänta på en ledig tid på vårdcentralen eller en annan mottagning dit de kan gå eller cykla.
Fast lite märkligt är det allt.
Tidigare har jag tagit fått tagit vaccin på ett större sjukhus allergimottagning med antihistaminbehandling innan o efter, och när detta gått bra och det är påfrestande att som sjuk sitta på en mottagning "hela dagen" så kom fram till att jag tar antihistaminbehandling och tar vaccination på vårdcentral, viket jag så gjort nu under några år och det har fungerat(har lite dock ändå lite starkare reaktion än normalt fortfarande).BirgitS skrev:
Har även diskuterat denna väntande vaccination med allergimottagning o de uppger att har det vid tidigare vaccin fungerat med antihistaminbehandling så brukar det oftast fungera med antihistaminbehandling och andra vaccin.
Men såklart så ser jag till att innan de ger mig vaccinationen nu att jag ätit antihistamin innan och att de har bla adrenalin framlagt(samt att de får ge ev adrenalin långsamt pga mina hjärtarytmier) samt informerar om mina tidigare reaktioner samt att jag försäkrar mig om att de ASPIRERAR! innan de sprutar in vaccinet.
Jag känner mig trygg med detta upplägg, och ser fram emot att bli vaccinerad!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 112 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 112 inlägg
Varför tror du att det är någon vaccinationsovilja i Sverige?H heimlaga skrev:
I slutet av mars, alltså efter att AZ-problemet hade dykt upp, så var det kring 90 % som vill vaccinera sig och bara ung. 5 % som är helt negativa.
https://www.gp.se/nyheter/sverige/s...ven-efter-att-astra-zeneca-pausats-1.43538126
https://www.folkhalsomyndigheten.se...67a5/vaccinationsvilja-covid-19-mars-2021.pdf
Verkar inte troligt, vaccinviljan är mycket hög men regionera tenderar att schabla bort det, de klarar inte att kommunicera och sköta logistiken runt bokningarna.H heimlaga skrev:Din förklaring stämmer säkert till en viss del men jag som ju har arbetat en del i företag som har fuskat grovt med arbetarskyddet har sett ett märkligt psykologiskt fenomen:
Människor som under lång tid har intalat sig själva och intalats av chefen att det här är normalt och så här skall det vara och riskerna får man ta och sjukdomarna får man leva med de blir ofta alldeles totalt ovilliga att byta till säkrare arbetsmetoder eller ta säkrare utrustning i bruk när sådan finns. De fortsätter att arbeta på söndriga stegar och använda rundsidan på grävmaskinsskopan som skylift och riva asbest utan skydd och vill absolut inte ha någonting annat fastän de flesta av dem själva har skador som plågar dem och de alla känner till arbetskamrater har dött eller blivit totalt arbetsoföra. Kommer man dit som nyanställd och föreslår förbättringar eller har med sig egen skyddsutrustning får man skäll av arbetskamraterna och bli utfryst.
Det här är någon slags överlevnadsmekanism som under hundratals tusen år har hjälpt människor att vänja sig vid och psykisk överleva svåra och riskfyllda förhållanden under hungersnöd och naturkatastrofer och krig och andra slags kriser när man måste ta risker för att överleva. Man så att säga normaliserar riskerna och acceterar dem som normalläge och vill inte tänka sig någonting annat.
Tyvärr slår den här hjärnfunktionen bakut ibland och jag tror att vaccinationsoviljan i Sverige är ett sådant fall.
I Finland har majoriteten och myndigheterna gått in för att inte acceptera riskerna med covidsmittan och därför har vi inte heller normaliserat läget är det närmast tävling om vem som skall få tid till vaccinering. Givetvis finns det fall med vaccinkritiska konspirationsteroretiker och fall där kommunikationerna har fallerat men i det stora hela så är viljan att bli vaccinerad mycket stor.
Sannolikt av samma orsak som viljan att ta risker på arbetsplatsen brukar vara liten i byggföretag med god säkerhetskultur och vettig utrustning.
Hörde om ett innan, minns inte när det var. Nån månad sen kanske. I övrigt har jag inte hört så mycket.BirgitS skrev:
Här i trakten vc/utställda vaccinposteringat är det alltid fullt (kö).
Däremot har vi haft för mycket ”semesterfirare” (sommarstugeägare?) som velat ha vaccineringen härnere att vissa fått stänga ner all vaccinering för det finns inget kvar till lokalborna
Det har varit en del Sthlmare (ganska mycket tom) - kanske därför det gapar tomt däruppe.