1 007 720 läst ·
19 546 svar
1008k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Inte alla åttioåringar som vet hur man beställer online, får hoppas yngre släktingarna hjälper i så fall.L Leif i Skåne skrev:Det är samma sida jag tittat på!
Jag skrev Idag som är den 3/12.
Det ökade från 11 till 12 st döda i åldersgruppen 20-29 år!
Och du läser fel! Ingen har dött 10-19
Det som ingen talar om är att det är bara 264 personer under 60 som dött!
Jag själv är 70+ och håller avstånd, beställer maten på datorn från ICA.
Det är sant som du skriver att 264 döda under 60 inte är ett särskilt högt tal för en mytomspunnen sjukdom på ett år.
Men nu gäller det nya rön, hoppas det kommer in något imorgon.
Det var en läkare? som besökte Malou efter tio, som tidigt gick ut med att det var väntat att många med låg D-vitamin halt skulle inte klara convid-19 och det syns i statistiken där en väldigt stor del av dom som dog i början var från Somalia och Irak. Dessa och våra åldringar har svårt att klara en infektion.blackarrow skrev:
D-vitamin stärker immunförsvaret.
Den första vågen i Mars-Juni var det flera tusentals med mörk hud som dog!
Dom saknar D-vitamin i kroppen i vårt solfattiga land, liksom våra åldringar som sällan får solljus på huden.
Har du sett samma rekommendation? i dagens presskonferens var där en utländsk reporter som frågade samma sak om det fanns en rekommendation att ge våra åldringar D-vitamin i förebyggande syfte?
D-vitamin är bra mot mycket, bristen är lite av ett begynnande samhällsproblem som kanske påverkar många sjukdomsförloppen negativt? Men många samverkande faktorer gällande Covid-19 tror jag.L Leif i Skåne skrev:Det var en läkare? som besökte Malou efter tio, som tidigt gick ut med att det var väntat att många med låg D-vitamin halt skulle inte klara convid-19 och det syns i statistiken där en väldigt stor del av dom som dog i början var från Somalia och Irak. Dessa och våra åldringar har svårt att klara en infektion.
Dom saknar D-vitamin i kroppen i vårt solfattiga land, liksom våra åldringar som sällan får solljus på huden.
Har du sett samma rekommendation? i dagens presskonferens var där en utländsk reporter som frågade samma sak om det fanns en rekommendation att ge våra åldringar D-vitamin i förebyggande syfte?
Island och norra norden är ju få soldagar men inte så många fall. Glesbefolkat.
Hur får du det till att hälften av de övriga 6300 personerna var pensionärer boendes i Stockholms län när totalt per inrapporterad idag 2774 personer har avlidit i Stockholms län?L Leif i Skåne skrev:Jag tittade på [länk]
Idag har 1 personer i ålder 20-29 dött!
För närvarande har 264 st. personer under 60 år dött I covid-19 i Sverige och 722 st. Personer totalt under 70 år!
Dom övriga 6300 personerna var pensionärer där hälften bodde i Stockholms län.
Nej, någon direkt rekommendation om D-vitamin i covid-19 tider har jag inte sett.L Leif i Skåne skrev:Det var en läkare? som besökte Malou efter tio, som tidigt gick ut med att det var väntat att många med låg D-vitamin halt skulle inte klara convid-19 och det syns i statistiken där en väldigt stor del av dom som dog i början var från Somalia och Irak. Dessa och våra åldringar har svårt att klara en infektion.
Det är väl vanligt med Kalcipos D (kalk med D-vitamin) till äldre, men då för att motverka benskörhet och D-vitamin för att öka kalkupptaget.
D-vitaminet har en aktiv roll i immunförsvaret, binder till någon receptor, minns inte riktigt till vad, för processen vid bildandet av antikroppar tror jag. Brist kan inte vara bra. Läste om det för nån vecka sedan.
Jag äter själv tillskott med D-vitamin och jag blev ju frisk från covid-19.
Dr Blackarrow rekommenderar D-vitamin.
(Nej, är inte Dr, men D-vitamin passerar mitt ”det tror jag på” filter. Vad nu det är värt...
D-vitamin kan skydda mot svår infektion vid covid-19,[ Läkartidningen]
”Enligt The Guardian (18 april) var 34,5 procent av covid-19-patienter inom den brittiska intensivvården svarta, asiater eller av annan etnisk minoritet, trots att de endast utgör 13 procent av befolkningen [13]. Detta kan knappast förklaras enbart av socioekonomiska förhållanden, då de 14 brittiska läkare som avlidit i covid-19 också tillhörde en etnisk minoritet [13].”
[Kan tillskott med D-vitamin skydda mot covid-19 och andra infektioner? [URL='https://www.healthandscience.eu/index.php?option=com_content&view=article&id=2619:kan-tillskott-med-d-vitamin-skydda-mot-covid-19-och-andra-infektioner&catid=20&lang=sv&Itemid=454']healthandscience.eu[/URL] ]
”...brist på D-vitamin är vanligt, och starkare tillskott kan inte bara skydda mot virusinfektioner som covid-19, utan också motverka de livshotande komplikationerna hos de smittade. Detta framgår av en ny omfattande irländsk rapport, TILDA, från Trinity College Dublin, som är anslutet till University of Dublin.”
...
- Socialstyrelsen rekommenderar bland annat starkare tillskott med D-vitamin till äldre, gravida, vårdhemsboende, mörkhyade och personer som inte får tillräckligt med sommarsol.
- Men det förs inga kampanjer för eller kontroller om huruvida dessa sårbara grupper får sitt tillskott med D-vitamin i linje med eventuella receptbelagda läkemedel
TILDA-rapporten avslöjar... Deltagarna fick också mätt blodets innehåll av D-vitamin, som delades upp i vanlig brist (under 30 nmol/L), otillräcklig (30–50 nmol/L) och tillräcklig (over 50 nmol/L). Det visade sig att:
- 8 procent av alla deltagare över 55 år led brist under sommarhalvåret.
- 13 procent av alla deltagare över 55 led brist hela året.
- 27 procent av deltagarna över 70 år, som främst stannade inomhus, led brist.
- 47 procent av deltagarna över 85 år led brist på vintern
Eh, Ja, Socialstyrelsen rekommenderar!
Åtminstone vid brist. Att överdosera D-vitamin är heller inte farligt så det är ofarligt att ta lite extra även om man inte har brist. D finns i vanliga multivitamintabletter.
Nu är den artikeln snart ett år gammal och jag tycker inte man hört så mycket om detta på senare tid, har du någon mer uppdaterad statistik?blackarrow skrev:
Nej, någon direkt rekommendation om D-vitamin i covid-19 tider har jag inte sett.
Det är väl vanligt med Kalcipos D (kalk med D-vitamin) till äldre, men då för att motverka benskörhet och D-vitamin för att öka kalkupptaget.
D-vitaminet har en aktiv roll i immunförsvaret, binder till någon receptor, minns inte riktigt till vad, för processen vid bildandet av antikroppar tror jag. Brist kan inte vara bra. Läste om det för nån vecka sedan.
Jag äter själv tillskott med D-vitamin och jag blev ju frisk från covid-19.
Dr Blackarrow rekommenderar D-vitamin.
(Nej, är inte Dr, men D-vitamin passerar mitt ”det tror jag på” filter. Vad nu det är värt...)
D-vitamin kan skydda mot svår infektion vid covid-19,[ Läkartidningen]
”Enligt The Guardian (18 april) var 34,5 procent av covid-19-patienter inom den brittiska intensivvården svarta, asiater eller av annan etnisk minoritet, trots att de endast utgör 13 procent av befolkningen [13]. Detta kan knappast förklaras enbart av socioekonomiska förhållanden, då de 14 brittiska läkare som avlidit i covid-19 också tillhörde en etnisk minoritet [13].”
[Kan tillskott med D-vitamin skydda mot covid-19 och andra infektioner? healthandscience.eu ]
”...brist på D-vitamin är vanligt, och starkare tillskott kan inte bara skydda mot virusinfektioner som covid-19, utan också motverka de livshotande komplikationerna hos de smittade. Detta framgår av en ny omfattande irländsk rapport, TILDA, från Trinity College Dublin, som är anslutet till University of Dublin.”
...
- Socialstyrelsen rekommenderar bland annat starkare tillskott med D-vitamin till äldre, gravida, vårdhemsboende, mörkhyade och personer som inte får tillräckligt med sommarsol.
...
- Men det förs inga kampanjer för eller kontroller om huruvida dessa sårbara grupper får sitt tillskott med D-vitamin i linje med eventuella receptbelagda läkemedel
TILDA-rapporten avslöjar... Deltagarna fick också mätt blodets innehåll av D-vitamin, som delades upp i vanlig brist (under 30 nmol/L), otillräcklig (30–50 nmol/L) och tillräcklig (over 50 nmol/L). Det visade sig att:
- 8 procent av alla deltagare över 55 år led brist under sommarhalvåret.
- 13 procent av alla deltagare över 55 led brist hela året.
- 27 procent av deltagarna över 70 år, som främst stannade inomhus, led brist.
- 47 procent av deltagarna över 85 år led brist på vintern
Eh, Ja, Socialstyrelsen rekommenderar!
Åtminstone vid brist. Att överdosera D-vitamin är heller inte farligt så det är ofarligt att ta lite extra även om man inte har brist. D finns i vanliga multivitamintabletter.
Du får lägga till några kranskommuner som tillhör andra län främst i Sörmland.N Noell skrev:
För oss i Skåne börjar Stockholm norr om Södertälje o slutar efter Arlanda
Är det Juni eller April 2020 som inföll för ett år sedan?E El-Löken66 skrev:
Nu ska vi inte överdriva eller lever du i framtiden? Kan du berätta hur det gick i vinter...?
Intressant referens ”Essen MR et al. Vitamin D controls T cell antigen receptor signaling and activation of human T cells. Nat Immunol 2010”
Vill du ha statistik på effekten av D-vitamintiskott vid brist, eller förebyggande behandling med extra tillskott i någon större studie utan att brist konstateras ? Nej, jag har ingen statistik på lager...
Lite nyare info. Man kan bli sjukare och ökad risk för dödlig utgång vid D-vitaminbrist.
Analysis of vitamin D level among asymptomatic and critically ill COVID-19 patients and its correlation with inflammatory markers [Nature 19/11-2020]
New Study Found 80% of COVID-19 Patients Were Vitamin D Deficient, [Healtline, 27/10-2020]
Analysis of vitamin D level among asymptomatic and critically ill COVID-19 patients and its correlation with inflammatory markers [Nature 19/11-2020]
New Study Found 80% of COVID-19 Patients Were Vitamin D Deficient, [Healtline, 27/10-2020]
När jag försökte utröna vilken dos som var lämplig för ett par veckor sedan fick jag intrycket av att det inte var särskilt hälsosamt att överdosera.blackarrow skrev:
(Jag kom f ö aldrig fram till vilken dos som faktiskt var lämplig - olika information på olika ställen - men det verkar åtminstone som att det var ok att komplettera de 15 ug som finns i mina multivitamintabletter med de 25 ug-tabletter vi hade hemma även om det kanske är lite i överkant. Och ja, jag vet att det är någon annan svårbegriplig enhet man ska räkna med egentligen.)
Med tanke på att DRI (Dagligt rekommenderat intag) av D-vitamin är 5 ug (enligt min multivitaminburk) så borde ju dina 40 ug räcka.T tanaris skrev:När jag försökte utröna vilken dos som var lämplig för ett par veckor sedan fick jag intrycket av att det inte var särskilt hälsosamt att överdosera.
(Jag kom f ö aldrig fram till vilken dos som faktiskt var lämplig - olika information på olika ställen - men det verkar åtminstone som att det var ok att komplettera de 15 ug som finns i mina multivitamintabletter med de 25 ug-tabletter vi hade hemma även om det kanske är lite i överkant. Och ja, jag vet att det är någon annan svårbegriplig enhet man ska räkna med egentligen.)
Har för mig det är i Storbritannien man delar ut (eller planerar dela ut?) D-vitamin gratis till riskgrupper för att minska risken något.
Men märkligt att debatten dyker upp nu, detta var väl välkänt eller i vilket fall kraftig misstanke om redan i våras?
Edit: Sen bör man kombinera D med K2-vitamin för att D ska ta sig till rätt ställen i kroppen. Minskar risken för överdosering.
Men märkligt att debatten dyker upp nu, detta var väl välkänt eller i vilket fall kraftig misstanke om redan i våras?
Edit: Sen bör man kombinera D med K2-vitamin för att D ska ta sig till rätt ställen i kroppen. Minskar risken för överdosering.
Det försvann i mediabruset!engs skrev:
Det enda som rapporterades med löpsedlar var hur många som dött ( i Stockholm med omnejd)
När vi i Skåne hade 52 döda så räknades det i tusentals i media! Samtidigt var det 16 som hade smitta i vår kommun, inga döda.
Det dröjde flera månader innan media uppmärksammade att Skåne och övriga Sverige hade lika lite som övriga Nordiska länder.
Redigerat:
Pfizers vaccin försenas, hälften så många doser som planerat kommer kunna produceras under 2020 (50 miljoner istället för 100 miljoner) på grund av svårigheter att skaffa råmaterial. https://in.reuters.com/article/us-h...9-vaccine-production-target-wsj-idUSKBN28D3B9
Betyder att endast 25miljoner kommer kunna vaccineras med detta vaccin tillverkat i år, men troligen kommer väldigt få (inga?) vara färdigvaccinerade i år på grund av att det är två doser med tre veckors mellanrum.
Betyder att endast 25miljoner kommer kunna vaccineras med detta vaccin tillverkat i år, men troligen kommer väldigt få (inga?) vara färdigvaccinerade i år på grund av att det är två doser med tre veckors mellanrum.