1 008 873 läst ·
19 546 svar
1009k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Det där kommer att fyllas på ännu när man rapporterar inkommande tisdag för vecka v49. Det är ju flera dagar kvar.harry73 skrev:
de senaste veckorna var antalet nya smittofall:
v44: 24648 fall (84 döda)
v45: 31786 fall (100 döda)
v46 31132 fall (284 döda)
v48 35230 fall (275 döda)
v49: 24066 fall (386 döda)
Så efter att det legat på en platå under 3 veckor fick vi i veckan lägre antal nya smittade.
Jag vet inte om man testade mindre i veckan, men har svårt att tänka mig det.
Här har du en bra sida där du kan följa läget i Sverige. Om du ser på nya fall efter rapportdatum så får du den mest aktuella informationen. Nya fall efter när dom bekräftats ligger alltid efter några dagar.
https://covidstatistik.se/fall#rapportdatum
B b8q skrev:Fast JAG tror fortfarande att med vaccin som är 90-95% effektiva så är det fortfarande 5-10% som är mottagliga för Covid-19. Dvs en knapp miljon svenskar. Och med en dödlighet på 0,5% så... ja, gör matten själv - det är fortfarande utrymme för tusentals nya dödsfall även efter en massvaccination. Men det är ju ”bara” som siffrorna för en vanlig influensa.
Ja om man smittar ner all på en gång på något sätt stämmer det till en del. Men den andra konsekvensen av vaccination är ju att smittan sjunker och inom kanske 6 månader har vi flockimmunitet. (Tom Britton 2 milj sjukdomsfall) + 3 miljoner vaccinerade.
Men viss 95 % är sämre än 100 % men det räcker med god marginal för att sätta stopp för pandemin.
.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 006 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 006 inlägg
Vecka 49 är väl den som är just nu och det är tre dagars rapportering kvar så antalet nya fall lär bli större än det tal du har så inte läge att säga något än.harry73 skrev:
de senaste veckorna var antalet nya smittofall:
v44: 24648 fall (84 döda)
v45: 31786 fall (100 döda)
v46 31132 fall (284 döda)
v48 35230 fall (275 döda)
v49: 24066 fall (386 döda)
Så efter att det legat på en platå under 3 veckor fick vi i veckan lägre antal nya smittade.
Jag vet inte om man testade mindre i veckan, men har svårt att tänka mig det.
Den sidan lär hämta sina uppgifter från FHM så här är källan: https://www.folkhalsomyndigheten.se...ik-och-analyser/antalet-testade-for-covid-19/T tergo skrev:
Där finns även antal som har testats för antikroppar och fördelning per region.
Det räcker att EN smittad kommer in på äldrevården...Ulltand skrev:
Ja om man smittar ner all på en gång på något sätt stämmer det till en del. Men den andra konsekvensen av vaccination är ju att smittan sjunker och inom kanske 6 månader har vi flockimmunitet. (Tom Britton 2 milj sjukdomsfall) + 3 miljoner vaccinerade.
Men viss 95 % är sämre än 100 % men det räcker med god marginal för att sätta stopp för pandemin.
.
Vad du tror är ingen nyhet.B b8q skrev:Fast JAG tror fortfarande att med vaccin som är 90-95% effektiva så är det fortfarande 5-10% som är mottagliga för Covid-19. Dvs en knapp miljon svenskar. Och med en dödlighet på 0,5% så... ja, gör matten själv - det är fortfarande utrymme för tusentals nya dödsfall även efter en massvaccination. Men det är ju ”bara” som siffrorna för en vanlig influensa.
OT
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 006 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 006 inlägg
Man ska nog inte förutsätta att effektiviteten är densamma för alla åldersgrupper för än så länge finns det alldeles för dåligt statistiskt underlag för det. Vi vet inte heller hur länge som en immunitet håller i sig.Ulltand skrev:
Ok, lite otydligt av mig, jag räknade rapporterade fall per vecka, alltså tisdag till och med fredag det ger en veckoslut på fredag veckan innan och en veckoslut på fredag.BirgitS skrev:
Det blir ända siffror för 7 dagar.
Precis men det är ju detaljer i sammanhanget. Vi vet att för några vaccin är effekten god även för äldre. Men om dödligheten i gruppen minskar med 80 eller 90 % på väg mot flockimunnitet så är det ju helt fantastiskt.BirgitS skrev:
Jag förstår ärligt inte vad frågeställningen/problemet ligger?
Vaccin kommer att stoppa pandemin där man vaccinerar men inte enstaka sjukdomsfall.
Eller tror du inte så?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 006 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 006 inlägg
Jag hoppas det, men vi vet inte än. Men nu börjar det väl komma väldigt långt från nyheter och kommentarer till det.Ulltand skrev:
Precis men det är ju detaljer i sammanhanget. Vi vet att för några vaccin är effekten god även för äldre. Men om dödligheten i gruppen minskar med 80 eller 90 % på väg mot flockimunnitet så är det ju helt fantastiskt.
Jag förstår ärligt inte vad frågeställningen/problemet ligger?
Vaccin kommer att stoppa pandemin där man vaccinerar men inte enstaka sjukdomsfall.
Eller tror du inte så?
90-95% effektiva beräknat på ca 100 covidfall i studierna ja. Och utifrån den svaga datan ska man nu massvaccinera miljarder människor. Dessutom vet man att vacciner generellt fungerar sämre på tex gamla, överviktiga och diabetiker, så 90-95 % skyddseffekt i verkligheten tror jag inte alls på. Har även läst att ingen av covidvaccinstudierna var designade för att studera vaccinets effekt på dödligheten utan enbart antalet fall.B b8q skrev:Fast JAG tror fortfarande att med vaccin som är 90-95% effektiva så är det fortfarande 5-10% som är mottagliga för Covid-19. Dvs en knapp miljon svenskar. Och med en dödlighet på 0,5% så... ja, gör matten själv - det är fortfarande utrymme för tusentals nya dödsfall även efter en massvaccination. Men det är ju ”bara” som siffrorna för en vanlig influensa.
Vissa vaccinutvecklare har testat specifikt på äldre personer med bra resultat!S Surly skrev:90-95% effektiva beräknat på ca 100 covidfall i studierna ja. Och utifrån den svaga datan ska man nu massvaccinera miljarder människor. Dessutom vet man att vacciner generellt fungerar sämre på tex gamla, överviktiga och diabetiker, så 90-95 % skyddseffekt i verkligheten tror jag inte alls på. Har även läst att ingen av covidvaccinstudierna var designade för att studera vaccinets effekt på dödligheten utan enbart antalet fall.
Visst är det kanske bara ett hundratal fall som vaccinationerna bygger på. Men då har man kanske vaccinerat 10.000 personer med placebo eller riktigt vaccin. Av dessa 10.000 fick 95 st covid19 utan vaccin och 5 st med vaccin.
Så rent matematisk är det nog rätt säkert
Nej, du förstår precis. I Sverige finns över 1,6 miljoner personer som är över 70 år. Om vi antar att 20% av dem redan haft Corona, återstår ca 1,3 miljoner. Om alla dessa vaccineras, med 95% effektivitet, är det 65 000 kvar som kan få Covid-19.Ulltand skrev:
Eftersom viruset knappast utrotas utan finns kvar i många år trots vaccinationer, är risken stor att de flesta förr eller senare blir utsatta. Låt oss säga 50 000. Och eftersom dödligheten i åldrarna över 70 varit drygt 4 procent blir det 2000 till som dör, efter massvaccinationen.
Och det är bara de över 70.
Men detta är inga nyheter utan bara enkel matematik så släpp det.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 006 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 006 inlägg
WHO oroar sig för människors inställning till viruset nu när vaccinet är på väg:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 19.54
https://www.theguardian.com/world/l...084f47a8a3e361#block-5fca69f38f084f47a8a3e361Tedros said the pandemic still had a long way to run and that decisions made by citizens and governments would determine its course in the short run and when the pandemic would ultimately end.
...
Mike Ryan, the WHO’s top emergency expert, added: “We are ... seeing data emerge that protection may not be lifelong and therefore re-infections may occur,” Ryan said. “Vaccines do not equal zero Covid,” he said