1 007 519 läst ·
19 546 svar
1008k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
blackarrow skrev:
Covid-19: Asymptomatic cases may not be infectious, Wuhan study indicates, [BMJ]
”A mass screening programme of more than 10 million residents of Wuhan, China, performed after SARS-CoV-2 was brought under control, has identified 300 asymptomatic cases of covid-19, none of which was infectious.”
Man har lite andra resurser i Kina.
Dock anser de inte resultaten applicerbara på länder som inte har fått kontroll på spridningen av viruset.
Minst asymptomatiska fanns bland de under 17 år och flest bland de över 60 år.
Man testade 1174 nära kontakter till de 300 asymtomatiskt positivts fallen, men alla var negativa.
Studien innefattade 34’424 personer. 0.310% hade blivit återinfekterade.
Det var ett koncentrat av en artikeln. Jag tror det här är Originalartikeln:
Post-lockdown SARS-CoV-2 nucleic acid screening in nearly ten million residents of Wuhan, China [PubMed]
De använder (i mina ögon) märklig definition av asymptomatisk: Positivt PCR test (test av om det finns virus RNA), men negativ odling (går inte att föröka virus från provet). Som jag uppfattar och använder asymptomatisk är att man har en pågående infektion, men utan symptom. Det de klassar som asymptomatisk skulle jag säga är konvalescent, men med detekterbara virusrester.
Men jag ingen expert så kanske är deras definition den korrekta?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 47 979 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 47 979 inlägg
Jag tror det var i hälsolägestråden som någon skrev att hen kände någon som hade råkat ut för att något hade börjat smaka som något helt annat.blackarrow skrev:
Jag tror det ät delvis därför det är bra att syssla med doftträning. Hjärnan är plastisk och kan lära om, men det kan ju ta tid innan det blir bra....BirgitS skrev:
Är man presymtomatisk är man i den stunden asymtomatisk. Men första fallet följs av symtom som jag uppfattar saken.H hapazard skrev:De använder (i mina ögon) märklig definition av asymptomatisk: Positivt PCR test (test av om det finns virus RNA), men negativ odling (går inte att föröka virus från provet). Som jag uppfattar och använder asymptomatisk är att man har en pågående infektion, men utan symptom. Det de klassar som asymptomatisk skulle jag säga är konvalescent, men med detekterbara virusrester.
blackarrow skrev:
Jag tror jag sett något om hjärnpåverkan av covid i något eller några få fall. Men om det kanske finns ett eller ett par kända fall så är det inte något vi behöver sprida skräck om i den här tråden.
Att virus gärna gömmer sig i nervceller beror på att nervceller lever länge och därmed utgör en trygg plats för vilande virus. De flesta har virus vilande i kroppen, och i nervceller. Googla lite om du vill...
Att smak påverkas tyder ju på att nervceller för att känna tex smak skadas. Jag hoppas verkligen de växer ihop rätt igen så inte två smaker förväxlas.![]()
Nej det är inte för covid19 utan ME och det tycks inte vara en permanent hjärnskada utan men en pågående inflammation i ett mycket speciellt område som påverka många av kroppen basala funktioner
Jag blir lite besviken på dig om du tror att jag försöker sprida skräck. Det är min bästa hypotes om vad som händer långtidssjuka i covid19
Jag är håller med on din tolkning.H hapazard skrev:De använder (i mina ögon) märklig definition av asymptomatisk: Positivt PCR test (test av om det finns virus RNA), men negativ odling (går inte att föröka virus från provet). Som jag uppfattar och använder asymptomatisk är att man har en pågående infektion, men utan symptom. Det de klassar som asymptomatisk skulle jag säga är konvalescent, men med detekterbara virusrester.
Det är väl inte så illa att man testat folk med PCR test och man kommit from till att man inte smittar vidare när man blivit av med symptomen? Det hade inte behövts 10 miljoner tester för att ta reda på...
blackarrow skrev:
"In order to ascertain the current status of the COVID-19 epidemic, the city government of Wuhan carried out a comprehensive citywide nucleic acid screening of SARS-CoV-2 infection from May 14, 2020 to June 1, 2020."
Så syftet var väl att utröna om man lyckats utrota viruset. Man provtog 93% av befolkningen över 6 år, under två veckor, och fann 300 fall med positiva PCR resultat och inga med levande virus.
Kan vi inte bjuda hit dem och göra samma test här? Wuhan har drygt 11 miljoner invånare, så det borde väl ta dem två veckor att testa hela Sveriges befolkning också.H hapazard skrev:"In order to ascertain the current status of the COVID-19 epidemic, the city government of Wuhan carried out a comprehensive citywide nucleic acid screening of SARS-CoV-2 infection from May 14, 2020 to June 1, 2020."
Så syftet var väl att utröna om man lyckats utrota viruset. Man provtog 93% av befolkningen över 6 år, under två veckor, och fann 300 fall med positiva PCR resultat och inga med levande virus.
Det är samma sida jag tittat på!E El-Löken66 skrev:
Jag skrev Idag som är den 3/12.
Det ökade från 11 till 12 st döda i åldersgruppen 20-29 år!
Och du läser fel! Ingen har dött 10-19
Det som ingen talar om är att det är bara 264 personer under 60 som dött!
Jag själv är 70+ och håller avstånd, beställer maten på datorn från ICA.
Tror vi gör en egen tråd om Covid-19 och långtidssjuka vid covid-19, [länk]Ulltand skrev:
Nej det är inte för covid19 utan ME och det tycks inte vara en permanent hjärnskada utan men en pågående inflammation i ett mycket speciellt område som påverka många av kroppen basala funktioner
Jag blir lite besviken på dig om du tror att jag försöker sprida skräck. Det är min bästa hypotes om vad som händer långtidssjuka i covid19
Första inlägget länkar till ”Ny patientförening ska synliggöra hur covid-19 drabbar flera grupper”
Redigerat:
https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aaE El-Löken66 skrev:
Det är denna sidan jag tittar på och där är inga döda mellan 10-19 år!