BirgitS BirgitS skrev:
De flesta med långtidscovid har skador på hjärtat, lever, njurar osv. efter att immunsystemet har löpt amok så för de flesta har det inget att göra med hjärnstammen.[bild]
[länk]

Se även [länk] och [länk]
Det ena behöver ju inte utesluta det andra så varför utesluter du hjärnstammen? Jag betvivlar inte att det kan finnas direkta organskador efter covid19 men när man hör på dem som är långtidssjuka efter en milt sjukdomsförlopp så kan man misstänka att det inte är permanenta vävnadsskador som är huvudproblemet.

En mycket viktig nyckel är att symtomen kommer och går och varierar stort. Inte sällan kan pat må helt bra en kort tid för att sedan drabbas av både det ena och det andra några dagar senare. Det rimma illa med att tex en trötthet skulle bero på en hjärt eller lungskada

Det finns säker olika kategorier här men det mesta tyder på neurologiska besvär för lejonparten imo.

BTW har du sett någon undersökning av funktionen i just hjärnstammen hos långtidscovid?

Redigerat:
T tanaris skrev:
På den här länken kan du välja precis vilket start- och slutdatum du vill för samma graf. Du kan också välja vilka länder som ska ingå samt en massa andra parametrar:

[länk]
Shit, det gör ju mitt grafande överflödigt :)

Enligt FHM idag så har Danmark en liknande utveckling som vi. Inget jag ser med de kanske avser smittläget i stort?

• Haha
blackarrow
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Det en behöver ju inte utesluta det andra! Jag betvivlar inte att det kan finnas direkta organskador efter covid19 men när man hör på dem som är långtidssjuka efter en milt sjukdomsförlopp så kan man misstänka att det inte är permanenta vävnadsskador som är huvudproblemet.

En mycket viktig nyckel är att symtomen kommer och går och varierar stort. Inte sällan kan pat må helt bra en kort tid för att sedan drabbas av både det ena och det andra några dagar senare.

Det finns säker olika kategorier här men det mesta tyder på neurologiska besvär för lejonparten imo.

BTW har du sett någon undersökning av funktionen i just hjärnstammen hos långtidscovid?
Innan du håller på och gissar så mycket kan du väl läsa sidorna jag länkade till.
Det är ju meningen att tråden ska handla om nyheter och en del av sidorna jag länkade till kom ut för två dagar sen.

Överanstränger man skadade lungor en dag så kan det kännas värre de kommande dagarna, det har jag själv varit med om.

BirgitS BirgitS skrev:
Innan du håller på och gissar så mycket kan du väl läsa sidorna jag länkade till.
Det är ju meningen att tråden ska handla om nyheter och en del av sidorna jag länkade till kom ut för två dagar sen.

Överanstränger man skadade lungor en dag så kan det kännas värre de kommande dagarna, det har jag själv varit med om.

Nu gissar jag inte direkt utan det är en av mina analyser.

Jo jag skummade länkarna du lämnade och det ger inget nytt annat än att organskador tycks vara vanligt.

Fråga till till dig som jag antar ha läs dem mycket ordentligt, Den stora stapeln av hjärtskador är den isloerad till långtidscovid? Oklart för mig i artikeln.

Upprepar frågan om har du sett några studier av hjärnstammen? Om inte hur kan du utesluta störningar i den?

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Nu gissar jag inte direkt utan det är en av mina analyser.

Jo jag skummade länkarna du lämnade och det ger inget nytt annat än att organskador tycks vara vanligt.

Fråga till till dig som jag antar ha läs dem mycket ordentligt, Den stora stapeln av hjärtskaodor är den isloerad till långtidscovid? Oklart för mig i artikeln.

Upprepar frågan om har du sett några studier av hjärnstammen? Om inte hur kan du utesluta störningar i den?
Om du vill hävda att hjärnstammen är inblandad så är det du som ska visa på sådana forskningsrapporter.

• Gilla
TreeView och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Om du vill hävda att hjärnstammen är inblandad så är det du som ska visa på sådana forskningsrapporter.
Nja jag har ju sagt att det är min terori baserat på olika studier.

Men du har ju sagt att den inte är inblandat.

Det känns för mig att du har stöd för det? Eller gissar du bara?

Har du lust att svara på mina två frågor i förra inlägget?

• Gilla
jim_b och 1 till
  • Laddar…
Jag tittade på https://platz.se/coronavirus/
Idag har 1 personer i ålder 20-29 dött!
För närvarande har 264 st. personer under 60 år dött I covid-19 i Sverige och 722 st. Personer totalt under 70 år!
Dom övriga 6300 personerna var pensionärer där hälften bodde i Stockholms län.

Den första vågen i Mars-Juni var det flera tusentals med mörk hud som dog!
Dom saknar D-vitamin i kroppen i vårt solfattiga land, liksom våra åldringar som sällan får solljus på huden.

Redigerat:
  • Gilla
växelventil och 1 till
  • Laddar…
Covid-19: Asymptomatic cases may not be infectious, Wuhan study indicates, [BMJ]
A mass screening programme of more than 10 million residents of Wuhan, China, performed after SARS-CoV-2 was brought under control, has identified 300 asymptomatic cases of covid-19, none of which was infectious.”

Man har lite andra resurser i Kina.

Dock anser de inte resultaten applicerbara på länder som inte har fått kontroll på spridningen av viruset.

Minst asymptomatiska fanns bland de under 17 år och flest bland de över 60 år.
Man testade 1174 nära kontakter till de 300 asymtomatiskt positivts fallen, men alla var negativa.
Studien innefattade 34’424 personer. 0.310% hade blivit återinfekterade.

Det var ett koncentrat av en artikeln. Jag tror det här är Originalartikeln:
Post-lockdown SARS-CoV-2 nucleic acid screening in nearly ten million residents of Wuhan, China [PubMed]

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
E
L Leif i Skåne skrev:
Jag tittade på [länk]
Idag har 1 personer i ålder 20-29 dött!
För närvarande har 264 st. personer under 60 år dött I covid-19 i Sverige och 722 st. Personer totalt under 70 år!
Dom övriga 6300 personerna var pensionärer där hälften bodde i Stockholms län.

Den första vågen i Mars-Juni var det flera tusentals med mörk hud som dog!
Dom saknar D-vitamin i kroppen i vårt solfattiga land, liksom våra åldringar som sällan får solljus på huden.
Humbug!
Här finns statistik : https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa
Det har alltså totalt dött två 0-9, ett 10-19 och tolv 20-29

E
BirgitS BirgitS skrev:
De flesta med långtidscovid har skador på hjärtat, lever, njurar osv. efter att immunsystemet har löpt amok så för de flesta har det inget att göra med hjärnstammen.[bild]
[länk]

Se även [länk] och [länk]
Hej Birgitta, vill du förklara graferna lite, det står att 39% av alla fall får kroniska hjärtproblem.. Antar jag tolkar detta fel.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Covid-19: Asymptomatic cases may not be infectious, Wuhan study indicates, [BMJ]
A mass screening programme of more than 10 million residents of Wuhan, China, performed after SARS-CoV-2 was brought under control, has identified 300 asymptomatic cases of covid-19, none of which was infectious.”

Man har lite andra resurser i Kina.

Dock anser de inte resultaten applicerbara på länder som inte har fått kontroll på spridningen av viruset.

Minst asymptomatiska fanns bland de under 17 år och flest bland de över 60 år.
Man testade 1174 nära kontakter till de 300 asymtomatiskt positivts fallen, men alla var negativa.
Studien innefattade 34’424 personer. 0.310% hade blivit återinfekterade.

Det var ett koncentrat av en artikeln. Jag tror det här är Originalartikeln:
Post-lockdown SARS-CoV-2 nucleic acid screening in nearly ten million residents of Wuhan, China [PubMed]
Intressant men det flesta potentiella smittspridare är väl presymtomatiska? Helt asymtomatisk sjukdom inträffar väl ganska sällan men alla är presymtomatiska spridare i vid något tillfälle?

E
Ulltand Ulltand skrev:
Intressant men det flesta potentiella smittspridare är väl presymtomatiska? Helt asymtomatisk sjukdom inträrra väl ganska sällan men alla är presymtomatiska spridare i vid något tillfälle?
Givetvis, har man symtom isolerar man sig och kan därmed inte smitta någon.

Ulltand Ulltand skrev:
Birgitt En viktigt fråga för många med anledning av ditt inlägg. Är hjärtskadorna uppmätta på på långtidscovid?
Jag tror jag sett något om hjärnpåverkan av covid i något eller några få fall. Men om det kanske finns ett eller ett par kända fall så är det inte något vi behöver sprida skräck om i den här tråden.

Att virus gärna gömmer sig i nervceller beror på att nervceller lever länge och därmed utgör en trygg plats för vilande virus. De flesta har virus vilande i kroppen, och i nervceller. Googla lite om du vill...

Att smak påverkas tyder ju på att nervceller för att känna tex smak skadas. Jag hoppas verkligen de växer ihop rätt igen så inte två smaker förväxlas. :oops:

• Gilla
Ravinen 9 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
E El-Löken66 skrev:
Hej Birgitta, vill du förklara graferna lite, det står att 39% av alla fall får kroniska hjärtproblem.. Antar jag tolkar detta fel.
Inte "av alla fall" utan "av de långtidssjuka som var med i just den studien".

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.