1 014 039 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 112 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 112 inlägg
Jag tror att EU lägger beställningar så att det ska räcka till två sprutor om året. Har för mig att vaccinsamordnaren har nämnt det.B b8q skrev:Och sen räknar jag kallt med att viruset fortsätter att mutera runt om i världen (som inte hunnit vaccinera lika mycket som EU eller USA) så att så fort dumsvenskarna börja resa till Thailand eller så igen så tar de hem nya mutationer som man får ta fram nya vaccin mot, så det blir väl en spruta om året...
'B b8q skrev:Grattis, själv räknar jag med att få första dosen nån gång i sommar. Och sen räknar jag kallt med att viruset fortsätter att mutera runt om i världen (som inte hunnit vaccinera lika mycket som EU eller USA) så att så fort dumsvenskarna börja resa till Thailand eller så igen så tar de hem nya mutationer som man får ta fram nya vaccin mot, så det blir väl en spruta om året...
Gott med vaccin.
Inte så orolig för mutationerna då vaccinen troligen ger bra skydd mot svårare sjukdom.
Jag tror det kommer dröja innan man kan åka till Thailand.
Jag har vänner och de man kan följa där och via dem får jag läget som det är nu.
Smittspridningen ökar där nu och de har just nu 14 dagars karantän för alla turister.
De hade planerat att öppna upp Phuket och Krabi men verkar vara hopplöst nu.
Jag hade hoppats på bättre utveckling men troligen kommer det dröja innan man kan resa dit igen.
Dessutom de jag där känner har fått vaccin från Kina, Sonivac, vilket har betydligt lägre säkerhet än de vaccin vi använder här i Sverige.
Har du själv koll på hur läget i Thailand eller gissar du?
Nej jag är inte dum även om jag har hotell bokade i Thailand för 2022. Givetvis med fullt avbokningsskydd.
Min far somnade in efter en stroke. Den femte i ordningen och de första återhämtade han sig fantastiskt bra efter.BirgitS skrev:
Allt det du hittar på är ju redan använt.
Du föreslår ju just sånt som inte hjälpte under andra vågen, alltså skydd och tester. Det blir också med automatik många anställda som passerar under en vecka eftersom det behövs flera samtidigt och de ska täcka upp alla dygnets timmar. Du kan ju jämföra med hur många anställda som jobbar på en vårdavdelning på ett sjukhus under en vecka.
Det är inte vidrigare att dö för tidigt i covid än i influensa eller för den delen i cancer eller i hjärtinfarkt.
Betydligt snällare än min syster som dog av sviterna med en hjärntumör eller min mor med sviterna ihop med med en cancer i levern.
Jo jag kan skillnaden så du behöver inte föreläsa för mig.
Kan lägga till svågern som krympte bort efter sin cancer i magen.
De som går bort med liknande drunkning med lungorna fulla med vätska har det vidrigt. Lider med dem och dess anhöriga.
Du Birgit (samma namn min mor hade) Jag har levt så länge och varit med om olika sätt där anhöriga går bort så jag kan skillnaden.
Min farfar, som jag aldrig träffade, åkallade dock de mörka sidorna och allt annat när han med vidriga smärtor gick bort av hjärtproblem. Det var för länge sedan och idag hade hade han fått smärtlindring.
Jag själv hoppas gå bort lugnt och stilla.
Hur du har det får du givetvis hålla för dig själv.
Hoppas givetvis att du också får ett långt och fint liv.
Jag är fullt övertygad om att vi kunde gjort mer för de som tyvärr gått bort av denna vidriga pandemi.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 112 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 112 inlägg
Detsamma!optimum skrev:
Fint att du gör det, men lungödem kan man få av många orsaker. Det är inget som är unikt med covid.optimum skrev:
En hemsk död kan man få av många skäl. T.ex. kan man avlida med hemska smärtor av en hjärtinfarkt innan en ambulans finns på plats.
Tvångsvaccination och tvångsarbetsfrihet, du är rätt mycket för tvång du.optimum skrev:
För mig pissar de även på 1:a maj som är arbetarrörelsens dag och inte massa skit som de håller på med.
Jag har alltid fullt ut respekterat 1:a maj som en mer eller mindre helig dag. Jag har aldrig låtit någon av min medarbetare eller mig själv arbeta 1:a maj. ALDRIG. Jag har många gånger sagt att vill de jobba så är det ok med nyårsafton, påsk eller midsommar osv men ALDRIG 1:a maj.
(Själv brukade jag bjuda mina anställda på lunch om de jobbade 1/5, men det var absolut inget tvång.)
Följer nyheterna bara. Vet att de har stor smittökning nu (inte i svensk nivå än dock), trots att man har två veckors karantän även för inrikesresor mellan olika regioner, och munskyddskrav (premiärministern åkte nyss på böter för att han själv struntade i munskyddet).optimum skrev:
Nu skrev jag Thailand som exempel - risken är tyvärr stor att många svenskar vill ut och resa så snart som möjligt, oavsett om det är Thailand, Röda havet, Karibien eller Kanarieholmarna. Personligen hade jag gärna sett att alla turistresor förbjöds i hela världen i minst ett år. Jag tror INTE alla kommer att vänta till 2022 som du.
I ett försök att sammanfatta ditt något obegripliga inlägg.BirgitS skrev:
Det är gammal skåpmat. Jag efterfrågar ny information. Det är ju trots allt nyhetstråden.
Som sagt det avlider färre än normalt så det är bättre än det gamla normala. Eller gör du skillnad på vad folk dör av och med, är det värre att dö med covid än av influensa eller Alzheimers?
Dessutom är det inte ca 150 varje vecka för ingen brukar kalla 125 (vecka 12) för ca 150. Överdriv inte.
Enligt SCB var antalet dödsfall ung. 97 200 förra året och genomsnittet för 2015-2019 ung. 91 000. Sen 2010 har befolkningen ökat med ung. 900 000 (innebär i sig att det blir normalt att något fler avlider). Således en överdödlighet på 6 200 medan det var över 9300 som avled med covid. Alltså inte särskilt bra samstämmighet. Du behöver alltså ta bort ung. 1/3 av antalet avlidna i din graf för att få överdödligheten, alltså hur många extra som gick bort förra året för det är ju inte sämre för samhället att någon dör av covid än av influensan eller vinterkräksjukan t.ex..
Särskilt kan man notera att ovanligt få män i åldern 30-50 år avled under förra året jämfört med under de tre föregående åren.
Medellivslängden sjönk med ung. ett halvår förra året vilket motsv. ung. år 2017-2018. Protesterade du då mot den medellivslängden och ansåg att den var alldeles för låg och att stora åtgärder måste vidtas för att förhindra att så många gick bort alldeles för tidigt?
Varför är det så mycket viktigare vad ung. 10 % av de som avled förra året dog med än alla de andra?
Vill du rädda många liv rikta in dig på cancer och hjärt-kärlsjukdomar och se till att det händer saker där som räddar liv.
I förhållande till antalet innevånare så var det inte fler som avled under förra året än 2012 och lägre än åren innan 2010.
Höll du på och klagade på hur många som avled innan 2010?
Eller tyckte du då att det var ett normalt antal?
Vårdskulden har ju växt i andra europeiska länder också. I de andra nordiska länderna ställdes också en massa planerad sjukvård in under förra våren eftersom man inte visste hur hårt drabbad man skulle bli. Hur det kommer att bli i framtiden är ju bara dina gissningar.
Anser du att det inte stämmer att ca 14.000 har avlidit i Sverige och att överdödligheten inte speglar den siffran?
Var kommer Alzheimers sjukdom in bilden liksom hur överdödligheten såg ut i vecka 5?
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 12 220 inlägg
Det är ju lögn från din sida. I Tyskland har runt 80.000 avlidit i samband med corona. Översatt till svensk befolkningsmängd är det 10.000. Men Sverige har 14000.BirgitS skrev:
Birgit, är du betalt av någon? Kanske en FHM influencer?
Medlem
· Blekinge
· 12 220 inlägg
Har du läst artikeln egentligen? Har du andra siffor än Der Spiegel?BirgitS skrev:
Jag undrar vilken agenda du har och av vem du får betalt.
Nja, Tyskland har faktiskt fler döda per vecka senaste veckan i förhållande till populationen än Sverige. F.ö.kan du läsa mer om att jämföra antalet fall och olika sätt att mäta i olika länder här. https://mobile.twitter.com/JacobGudiol/status/1375010936533221380T Thomas_Blekinge skrev:
specifikt hur Tyskland rapporterar vs Sverige här https://mobile.twitter.com/thomasnilsson/status/1375054089428594690
Vem får du betalt av förresten, MEWAS?
Redigerat av moderator:
Tänkvärt! då vi flera gånger i veckan nu under över ett år i sverige, har fått vår huvuddel av informationen ang Corona från Folkhälsomyndigheten...
"Whenever you find yourself on the side of majority,
it´s time to pause and reflect"
Mark Twain
"Whenever you find yourself on the side of majority,
it´s time to pause and reflect"
Mark Twain
Vissa verkar dock få huvuddelen av sin information från Aftonbladet, ”it´s time to pause and reflect”...B brfbo skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 112 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 112 inlägg
Som andra redan har skrivit, jag skrev "får ned" och det gällde förstås nutid eftersom du skrev om smittspridningen just nu:T Thomas_Blekinge skrev:
Har du dåligt med argument eftersom du går över till personangrepp?T Thomas_Blekinge skrev:
Så här ser alltså antalet avlidna ut i Tyskland och Sverige sen mitten av oktober då andra vågen ungefär började i båda länderna:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Andra vågen och framåt har alltså lett till en mycket lik utveckling när det gäller antalet avlidna i de två länderna förutom att Sverige sen mitten av februari konstant har färre. Väldigt tråkigt att Tyskland inte får ned antalet som avlider per vecka utan i stället att antalet avlidna plötsligt gick upp den sjunde april.
Har Tyskland haft en annan vaccinationsstrategi, infört lättnader för tidigt i slutet av mars, folk som träffades för mycket under påsken eller vad kan det bero på?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 112 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 112 inlägg
14 000 som avlidit i Sverige skriver du. Det avlider över 90 000 om året.Ulltand skrev:
Men visst anger Fohm något sånt för antalet som avlidit inom 30 dagar efter att ha fått en covid-diagnos. Men som sagt överdödligheten är betydligt lägre som jag skrev, under förra året över 9300 med covid versus typ 6200 fler än normalt. Alltså stor skillnad där överdödligheten endast är ung. 2/3 av uppgiften från Fohm.
Men det är ju gammal skåpmat som sagt.
Det här är nyhetstråden så då kan vi ju försöka hålla oss till nyheter och då är att det betydligt mer aktuellt att veta att det har varit en underdödlighet i Sverige sen vecka 5. Varför är du i nyhetstråden om du inte vill veta något om nyheter utan bara älta gammalt?
Alzheimers står inte med i ditt citat av mig. Varifrån kom det?
Redigerat:
Det här är nedsidan av mycket testning och överanalysering av resultatet. Folk gör sina egna förenklade slutsatser av något som inte utgör underlag för några ordentliga slutsatser.T Thomas_Blekinge skrev:Tyska nyhetsmagasinet Der Spiegel rapporterar att Sverige har Europas nästhögsta incidenstal (344 nya fall på 100000 invånare och vecka) men att regeringen fortfarande följer Tegnells råd.
Corona: Die neue Schweizer Lockerheit - Podcast - DER SPIEGEL
Magasinet anser att Tegnell hade blivit sparkat i Tyskland.
Du har rätt i att Tyskland sannolikt hade skickat Tegnell för länge sedan. En av anledningarna till att jag är glad över att inte bo i Tyskland just nu.
En annan anledning är de nya lagar man implementerar för att hindra de demokratiska sätt man byggt upp Tyskland. Tyskland är uppbyggt av flera bundesländer där man till viss del har självstyre. Eftersom vissa bundesländer inte längre håller med om regeringens ståndpunkt om vad som krävs för att stävja pandemin utan att inskränka medborgares rättigheter har man skapat lagar som ger regeringen rätt att bestämma detta oavsett vad de egna bundesländerna bestämmer i händelse av en pandemi.
Det jag hör från Tyskland gör mig mörkrädd. Speciellt när man så lättvindigt från stora erkända medier medvetet misstolkar (visserligen min tolkning) och sprider osanningar bland annat om Sverige.
Ta Spiegels rapportering kring demonstrationerna i Berlin i somras som till en början handlade om några nynazister som stormade en regeringsbyggnad, man insinuerade till en början att det var det enda som hände. Något väldigt få av de som faktiskt var på demonstrationen märkte.
Ta ZDF's intervju med Ygeman, eller deras reportage om hur man i Sverige uppfattar strategin.
De intervjuade 3-4 stycken, alla tyckte Sveriges strategi var skit. Samtidigt rapporterade MSB om en övervägande del som var positivt inställda till strategin.
Vad det beror på kan man bara spekulera i. Men att det trots extremt mycket hårdare restriktioner i Tyskland inte gått särskilt mycket bättre än i Sverige spelar nog in.