1 014 110 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Självklart är det vi svenskar som sprider smittan här. Knappast FoHM som gör det.B b8q skrev:
Men lite mer hjälp kunde vi fått av FoHM för hur vi ska undvika detta.
Lite tröga är de enligt min åsikt.
Exempel. De visste säkert att man kan smittar före man uppvisar symptom. Om de berättat att det troligen är så hade fler respekterat social distans tidigt.
Och inte ok att öppna upp äldreboenden 1:a oktober utan att vidtagit åtgärder för att inte få smittspridning där igen. Nej min svärmor 90+ på äldreboende är fortfarande frisk då vi tog det väldigt försiktigt efter 1:a oktober och före det var det no no till att besöka.
Hon fick en fläkt för varma sommaren levererad utanför ytterdörren.
Regeringen, FoHM och vi svenska medborgare har alla ett ansvar till att så många drabbats.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Det är gammal skåpmat. Jag efterfrågar ny information. Det är ju trots allt nyhetstråden.Ulltand skrev:
Som sagt det avlider färre än normalt så det är bättre än det gamla normala. Eller gör du skillnad på vad folk dör av och med, är det värre att dö med covid än av influensa eller Alzheimers?Ulltand skrev:
Dessutom är det inte ca 150 varje vecka för ingen brukar kalla 125 (vecka 12) för ca 150. Överdriv inte.
Enligt SCB var antalet dödsfall ung. 97 200 förra året och genomsnittet för 2015-2019 ung. 91 000. Sen 2010 har befolkningen ökat med ung. 900 000 (innebär i sig att det blir normalt att något fler avlider). Således en överdödlighet på 6 200 medan det var över 9300 som avled med covid. Alltså inte särskilt bra samstämmighet. Du behöver alltså ta bort ung. 1/3 av antalet avlidna i din graf för att få överdödligheten, alltså hur många extra som gick bort förra året för det är ju inte sämre för samhället att någon dör av covid än av influensan eller vinterkräksjukan t.ex..Ulltand skrev:
Särskilt kan man notera att ovanligt få män i åldern 30-50 år avled under förra året jämfört med under de tre föregående åren.
Medellivslängden sjönk med ung. ett halvår förra året vilket motsv. ung. år 2017-2018. Protesterade du då mot den medellivslängden och ansåg att den var alldeles för låg och att stora åtgärder måste vidtas för att förhindra att så många gick bort alldeles för tidigt?
Varför är det så mycket viktigare vad ung. 10 % av de som avled förra året dog med än alla de andra?
Vill du rädda många liv rikta in dig på cancer och hjärt-kärlsjukdomar och se till att det händer saker där som räddar liv.
I förhållande till antalet innevånare så var det inte fler som avled under förra året än 2012 och lägre än åren innan 2010.
Höll du på och klagade på hur många som avled innan 2010?
Eller tyckte du då att det var ett normalt antal?
Vårdskulden har ju växt i andra europeiska länder också. I de andra nordiska länderna ställdes också en massa planerad sjukvård in under förra våren eftersom man inte visste hur hårt drabbad man skulle bli. Hur det kommer att bli i framtiden är ju bara dina gissningar.Ulltand skrev:
Redigerat:
Precis.B b8q skrev:
Därför jag anser man ska göra sitt bästa för att inte få in det där viruset i kroppen.
Så vidrigt att det inte finns ord för eländet.
Jag räknar dagarna nu till vaccin dos 2. Inte 100% men jäkligt bra.
Ska inte snubbla på upploppet. Har jag klarat mig över ett år så klarar jag mig till mitten av juni.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Jag skulle ju hellre sparka någon i Tyskland eftersom de inte får ner antalet som avlider till Sveriges nivå.T Thomas_Blekinge skrev:Tyska nyhetsmagasinet Der Spiegel rapporterar att Sverige har Europas nästhögsta incidenstal (344 nya fall på 100000 invånare och vecka) men att regeringen fortfarande följer Tegnells råd.
Corona: Die neue Schweizer Lockerheit - Podcast - DER SPIEGEL
Magasinet anser att Tegnell hade blivit sparkat i Tyskland.
Eller anser du att det är viktigare att få blir smittade än att få avlider?
Åter igen... hur vet du att du klarat dig?optimum skrev:
Precis.
Därför jag anser man ska göra sitt bästa för att inte få in det där viruset i kroppen.
Så vidrigt att det inte finns ord för eländet.
Jag räknar dagarna nu till vaccin dos 2. Inte 100% men jäkligt bra.
Ska inte snubbla på upploppet. Har jag klarat mig över ett år så klarar jag mig till mitten av juni.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Nu är det ju synnerligen välkänt vid det här laget att det är de anställda som i huvudsak tar med sig viruset in på äldreboendena. Så du ska nog snarare vara tacksam för att personalen inte har blivit smittade ute i samhället och blivit asymtomatiska smittspridare.optimum skrev:
Äldreboenden var aldrig stängd fast jag trodde det.BirgitS skrev:
Det äldreboende svärmor bor på hade en hel del besök förra sommaren. Som tur var ingen som träffade svärmor.
Jag som alltid uppfattar myndigheternas råd som lag så var vi aldrig inne hos henne före 1:a oktober.
Trots hon precis flyttat in till sin lägenhet före "stängningen" så fick hon var utan gardiner och vissa taklampor mm.
Vi medverkade alltså INTE till att föra in smitta.
Tur är att hon är så pass pigg att hon inte behöver personal som vi släppte in och smittade de äldre.
En svensk skandal. Döden på svenska äldreboenden.
Så jäkla förslappat, så svagt att inte hindra smittan från att komma in till de äldre. För många har gått bort.
Som du säkert vet följer jag ALLTID myndigheternas råd som de vore lag.
Att jag sedan lägger till extra skydd är en av orsakerna till att jag fortfarande ä frisk.
Som frisk är jag heller inte smittspridare.
Envis jäkel men det vet du redan.
Nej jag tror inte, jag vet.Nissens skrev:
Viss skillnad.
Blir inte nu skamsen för att du misslyckats och fick in smittan i din kropp. Du är säkert snäll och fin ändå.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Och hur skulle det ha gått till?optimum skrev:
Det visade sig ju under andra vågen att det inte hjälpte med munskydd, visir och annan skyddsutrustning, inte ens screening av personal hjälpte.
Detta virus har tagit sig in ändå precis som det har gått influensa, vinterkräksjuka och allt annat på äldreboenden alla andra år. Att fösa ihop skröpliga människor så att de får många nära kontakter varje dag leder till utbrott förr eller senare.
Ja det finns säkert mycket att kunna göra.BirgitS skrev:
Och hur skulle det ha gått till?
Det visade sig ju under andra vågen att det inte hjälpte med munskydd, visir och annan skyddsutrustning, inte ens screening av personal hjälpte.
Detta virus har tagit sig in ändå precis som det har gått influensa, vinterkräksjuka och allt annat på äldreboenden alla andra år. Att fösa ihop skröpliga människor så att de får många nära kontakter varje dag leder till utbrott förr eller senare.
Ett sätt är att uppvärdera de som jobbar med äldre så man inte cirkulerar en jäkla massa olika personer som träffar de äldre.
Om de som träffade de äldre haft skydd så hade de smittat mindre.
Vi kunde även dagligen testat alla som arbetar med de äldre svaga.
osv.
Ja jag som amatör kan hitta massor vi kunde göra och då är det ofattbart att inte experter som du kan inse liknande.
Vi är alla ansvariga för att så många äldre gått en för tidig död till mötes på ett vidrigt sätt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Allt det du hittar på är ju redan använt.optimum skrev:
Ja det finns säkert mycket att kunna göra.
Ett sätt är att uppvärdera de som jobbar med äldre så man inte cirkulerar en jäkla massa olika personer som träffar de äldre.
Om de som träffade de äldre haft skydd så hade de smittat mindre.
Vi kunde även dagligen testat alla som arbetar med de äldre svaga.
osv.
Ja jag som amatör kan hitta massor vi kunde göra och då är det ofattbart att inte experter som du kan inse liknande.
Vi är alla ansvariga för att så många äldre gått en för tidig död till mötes på ett vidrigt sätt.
Du föreslår ju just sånt som inte hjälpte under andra vågen, alltså skydd och tester. Det blir också med automatik många anställda som passerar under en vecka eftersom det behövs flera samtidigt och de ska täcka upp alla dygnets timmar. Du kan ju jämföra med hur många anställda som jobbar på en vårdavdelning på ett sjukhus under en vecka.
Det är inte vidrigare att dö för tidigt i covid än i influensa eller för den delen i cancer eller i hjärtinfarkt.
Grattis, själv räknar jag med att få första dosen nån gång i sommar. Och sen räknar jag kallt med att viruset fortsätter att mutera runt om i världen (som inte hunnit vaccinera lika mycket som EU eller USA) så att så fort dumsvenskarna börja resa till Thailand eller så igen så tar de hem nya mutationer som man får ta fram nya vaccin mot, så det blir väl en spruta om året...optimum skrev:

