optimum
Nissens Nissens skrev:
Ett bra sätt att hålla nere blodtrycket är att läsa kvällspressen med några hinkar salt. Alternativt att inte läsa den alls...
Ja då bör du nog undvika sådant. Vi andra klarar av sådant.
 
optimum
Antingen vill man få fart på smittspridningen eller så har man blivit helt galen.
Andelen vaccinerade är fortfarande för låg och den minskning av smittspridning kan snabbt vändas i en ökning igen och så har vi nya restriktioner till sommaren.
Visst folk har börjat tröttna på restriktioner men det är för tidigt att börja öppna upp så här.

Det fanns med på gårdagens information från myndigheterna.
Skärmdump av en nyhetstext om möjliga lättnader i restriktioner som diskuteras av regeringen med en citation från ministern.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/forslaget-500-personer-ska-fa-samlas-pa-evenemang/
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Linjediagram som visar COVID-19-dödsfall per miljon invånare i Norden över tid, med märkta värden för varje land.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ulltand Ulltand skrev:
[bild]
Nu rapporterar ju inte dessa länder dödsfallen på samma sätt, så tämligen meningslös statistisk jämförelse.
 
  • Gilla
  • Älska
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Nissens
optimum optimum skrev:
Ja då bör du nog undvika sådant. Vi andra klarar av sådant.
Varför skriver du då att du ”blir förbannad” när du läser kvällstidningen?
Det tyder ju på att du tar kvällspressen alldeles för seriöst.

Jag blir aldrig upprörd över kvällspressen, snarare uppgiven.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
hapazard och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Givetvis stämmer grafen rätt bra med verkligheten. För den som tvivlar går det ju också bra att jämföra överdödlighet.

Sverige låg ca 7 % 2020. Norge hade ingen överdödlighet alls.

[länk]
Ändå har Sverige klarat sig bland de bästa i hela EU.
Ekonomiskt har dessutom endast Danmark har klarat sig bättre! Fantastiskt att det gått så pass bra hittills! :)
 
  • Gilla
  • Älska
Leif i Skåne och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Antingen vill man få fart på smittspridningen eller så har man blivit helt galen.
Andelen vaccinerade är fortfarande för låg och den minskning av smittspridning kan snabbt vändas i en ökning igen och så har vi nya restriktioner till sommaren.
Visst folk har börjat tröttna på restriktioner men det är för tidigt att börja öppna upp så här.

Det fanns med på gårdagens information från myndigheterna.
[bild]

[länk]
Och du vet hur det kommer att vara med smittspridningen om 17 dagar?
Eftersom du blir så upprörd så måste du väl veta det.

Dessutom är det ju villkorat med att smittspridningen har gått ner. Har du inte läst hela artikeln?
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
[bild]
Skall du inte ha med Nord och Sydpolen också?
Ungefär lika relevant som det du visar...
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Givetvis stämmer grafen rätt bra med verkligheten. För den som tvivlar går det ju också bra att jämföra överdödlighet.

Sverige låg ca 7 % 2020. Norge hade ingen överdödlighet alls.

[länk]
Men Finland hade en överdödlighet förra året. Vad kan Norge ha gjort bättre än Finland?

Sverige har ju en underdödlighet sen vecka 5. Hur ser det ut med det i de andra länderna?
Du som är så pigg på jämförelser inom Norden, där har du ett uppslag till att komma med något nytt i stället för en upprepning. Då kan vi ju få svar på om danskarna dör av andra orsaker i stället. Det är väl att hälla nere det totala antalet som avlider som är det intressanta. För jag antar att du inte menar att det är bättre att dö i influensa eller av Alzheimers än i covid.

Graf över normaldödlighet, faktisk dödlighet och covid-dödlighet i Sverige per vecka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Men Finland hade en överdödlighet förra året. Vad kan Norge ha gjort bättre än Finland?

Sverige har ju en underdödlighet sen vecka 5. Hur ser det ut med det i de andra länderna?
Du som är så pigg på jämförelser inom Norden, där har du ett uppslag till att komma med något nytt i stället för en upprepning. Då kan vi ju få svar på om danskarna dör av andra orsaker i stället. Det är väl att hälla nere det totala antalet som avlider som är det intressanta. För jag antar att du inte menar att det är bättre att dö i influensa eller av Alzheimers än i covid.

[bild]

Jag vet inte vart du vill komma men tror du inte att väldigt många avlidit i Cororna i Sverige och att väldigt få i jämförelse har gjort det i resten av norden?

I nuläget avlider ca 150 personer i veckan i landet men det har blivit så nära det "nya normala" att vi knappt reagerar längre.

Men apropå din graf så visar ju den med stor tydlighet stark korrelation mellan överdödligheten och rapporterade corona dödsfall. Om nu någon kan ha tvivlat på det.

En annan aspekt som också korrelerar med stort antal coronasmittade är ju det faktum att vårdskulden växer. Det ger ny typ av dödlighet i framtiden där Sverige tyvärr kommer att sticka ut igen,
 
Redigerat:
  • Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
optimum
Visst är Sverige underbart.
Idag samlades massa folk för att demonstrera mot coronan.
Visst hatar vi väll alla detta vidriga virus.
Och genom sång och protester tror de som samlades att viruset ska försvinna.
Helt oskyddade möttes de på minimala avstånd i hundratals.
Deras övertygelse måste vara att de som ligger i respirator och högflödes syrgas på IVA och liknande avdelningar ligger där för att sängarna är sköna och maten gratis.
De förnedrar alla som sliter enormt mycket inom vården för att klara av pandemins offer.
De pissar på alla pandemins offer.

För mig pissar de även på 1:a maj som är arbetarrörelsens dag och inte massa skit som de håller på med.
Jag har alltid fullt ut respekterat 1:a maj som en mer eller mindre helig dag. Jag har aldrig låtit någon av min medarbetare eller mig själv arbeta 1:a maj. ALDRIG. Jag har många gånger sagt att vill de jobba så är det ok med nyårsafton, påsk eller midsommar osv men ALDRIG 1:a maj.

Ja visst är Sverige fantastiskt när idioterna får bryta mot vår restriktioner utan att de alla spärrades in.
1:a maj idag och givetvis har jag inte jobbat. Imorgon är det återigen ok för mig.

Ber om ursäkt för språkbruket men för detta behövs lite kraftuttryck.
 
  • Gilla
heimlaga och 2 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Visst är Sverige underbart.
Idag samlades massa folk för att demonstrera mot coronan.
Visst hatar vi väll alla detta vidriga virus.
Och genom sång och protester tror de som samlades att viruset ska försvinna.
Helt oskyddade möttes de på minimala avstånd i hundratals.
Deras övertygelse måste vara att de som ligger i respirator och högflödes syrgas på IVA och liknande avdelningar ligger där för att sängarna är sköna och maten gratis.
De förnedrar alla som sliter enormt mycket inom vården för att klara av pandemins offer.
De pissar på alla pandemins offer.

För mig pissar de även på 1:a maj som är arbetarrörelsens dag och inte massa skit som de håller på med.
Jag har alltid fullt ut respekterat 1:a maj som en mer eller mindre helig dag. Jag har aldrig låtit någon av min medarbetare eller mig själv arbeta 1:a maj. ALDRIG. Jag har många gånger sagt att vill de jobba så är det ok med nyårsafton, påsk eller midsommar osv men ALDRIG 1:a maj.

Ja visst är Sverige fantastiskt när idioterna får bryta mot vår restriktioner utan att de alla spärrades in.
1:a maj idag och givetvis har jag inte jobbat. Imorgon är det återigen ok för mig.

Ber om ursäkt för språkbruket men för detta behövs lite kraftuttryck.
Nu börjar du närma dig MIN åsikt; att det till allra största delen är SVENSKARNAS fel att smittspridningen är och varit så hög, det är inte regeringens eller Fohms.
 
  • Gilla
  • Älska
skogaliten och 4 till
  • Laddar…
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tyska nyhetsmagasinet Der Spiegel rapporterar att Sverige har Europas nästhögsta incidenstal (344 nya fall på 100000 invånare och vecka) men att regeringen fortfarande följer Tegnells råd.
Corona: Die neue Schweizer Lockerheit - Podcast - DER SPIEGEL
Magasinet anser att Tegnell hade blivit sparkat i Tyskland.
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.