Fairlane Fairlane skrev:
Det kan väl inte vara möjligt? Jag har läst att vi i Sverige skulle vara färdigvaccinerade till sommaren? Kanske syftades det på brittsommar?
Du ska inte tro på allt du läser. Tänk själv, har jag hört. ;)
 
  • Haha
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
optimum
Fairlane Fairlane skrev:
Det kan väl inte vara möjligt? Jag har läst att vi i Sverige skulle vara färdigvaccinerade till sommaren? Kanske syftades det på brittsommar?
Jo vi är nog färdigvaccinerade till sommaren.
Alltså 2022

Som färdiga anser jag är när det går vaccinera yngre personer också och helst småbarn.
Förhoppningsvis kommer ett vaccinpass göra att även de flesta som inte vill vaccinera sig också gör det.

Utan vaccinering av yngre blir det svårt för familjer att resa utomlands om endast de vuxna har fått vaccin.
 
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Eftersom Janssens vaccin har pausats och kanske andra förändringar i vaccinleveranserna har vaccinmålet gällande alla över 18 år flyttats fram till 5 september.
[länk]
Just Janssens är rätt intressant då Danmark förlitar sig på vacciner från detta fabrikat för att klara sin plan med vacciner.
De har ju stoppat AZ och om Janssens går samma väg blir det jobbigt.
 
Nissens
B b8q skrev:
Var har du läst det? Jag har sett att WHO sagt att de borde upphöra, men något beslut i Sydostasien har jag inte sett - men jag läser inte allt.
Tror de sade det på en nyhetssändning på TV att Kinesiska myndigheterna hade stoppat marknaderna. Om det var permanent eller inte vet jag inte...
 
optimum
Nissens Nissens skrev:
Tror de sade det på en nyhetssändning på TV att Kinesiska myndigheterna hade stoppat marknaderna. Om det var permanent eller inte vet jag inte...
Då finns det något mer som man inte berättar. Ny pandemi på gång?
De skulle aldrig stänga dessa marknader frivilligt när så många behöver mat.
 
optimum optimum skrev:
Just Janssens är rätt intressant då Danmark förlitar sig på vacciner från detta fabrikat för att klara sin plan med vacciner.
De har ju stoppat AZ och om Janssens går samma väg blir det jobbigt.
danskarna sitter lite knepigt till , har beställt 8 miljoner doser av janssens så jag tror att det slutar med ett godkännande
 
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Haha, det är knappast det det handlar om. Du skall vara glad att folk vaccinerat sig mot polio och andra hemska sjukdomar, de kan ha gjort att ditt liv är så bra som det är idag. :)
Det är en stor skillnad.
Polio, stelkramp eller Congofeber:D är allvarliga sjukdomar som även drabbar helt friska barn. Kurer mot dessa togs inte fram under ett tillstånd av masshysteri.
Själv har jag vaccinerat mig mot de sjukdomar som var gängse under min uppväxt. Däremot tog jag inget under den förra vändan, för att jag inte, likt denna gång, tillhör en riskgrupp.

Staffans
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Nissens
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Det är en stor skillnad.
Polio, stelkramp eller Congofeber:D är allvarliga sjukdomar som även drabbar helt friska barn. Kurer mot dessa togs inte fram under ett tillstånd av masshysteri.
Själv har jag vaccinerat mig mot de sjukdomar som var gängse under min uppväxt. Däremot tog jag inget under den förra vändan, för att jag inte, likt denna gång, tillhör en riskgrupp.

Staffans
Polio, stelkramp, TBE, Hepatit, och nu Corona är väl de enda jag har på min lista. Samtliga känns lika rätt.
 
harry73
För mig finns det en stor skillnad mellan polio och covid
 
  • Gilla
blackarrow och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
Eftersom Janssens vaccin har pausats och kanske andra förändringar i vaccinleveranserna har vaccinmålet gällande alla över 18 år flyttats fram till 5 september.
[länk]
Kanske läge att göra som Norge?
Norge förlänger intervallet mellan första och andra dosen av Pfizer/Biontechs och Modernas vaccin mot covid-19 till tolv veckor för alla under 65 år.
Personer i åldrarna 18 till 44 år beräknas nu bli erbjudna vaccin upp till fem veckor tidigare, och vaccineringen ska kunna påbörjas i mitten av juli i stället för i slutet av augusti.
https://www.svd.se/norge-forlanger-intervall-mellan-vaccindoser

Fast de är ju i lite svårare sits än Sverige eftersom de inte har gett AZ-vaccin ens till 65+ under lång tid.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
BirgitS
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
optimum
T tergo skrev:
danskarna sitter lite knepigt till , har beställt 8 miljoner doser av janssens så jag tror att det slutar med ett godkännande
Ja det kan bli lurigt.
Hoppas det går bra då många arbetspendlar mm mellan Sverige och Danmark och vi sitter lite i samma båt.
 
optimum
Det är när jag läser sådant här som jag blir extra förbannad på de som vägrar vaccin.
Precis som om de förnekar att det finns en pandemi som vi måste få kontroll över.

Vägrar är inte samma som de som har medicinska skäl att avstå. Helt rätt.
De fullt friska däremot som anser sig vara förmer. Fy.

Jag tackade flera gånger de underbara människor som gav mig första sprutan och kommer jubla när jag får andra.
Frugan har tillbringat många timmar idag med att planera in personal till sin andra dos. Personal inom sjukvården hon arbetar inom. De har själva sett eländet och flertalet av dem får nu återigen Astra Zeneca som vissa spottar på.

De inom sjukvården är enligt mig våra hjältar. :heart::heart::heart::heart::heart:
Jag tycker ni som vägrar vaccin borde tänka om.


Personal i skyddsutrustning arbetar på en intensivvårdsavdelning under coronapandemin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Artikelrubrik "Iva-undersköterskan Carla: Många har slutat prata om sin semester" med en bild på en kvinna och text av Amanda Hällsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jonobe
  • Laddar…
BirgitS
Nissens
optimum optimum skrev:
Det är när jag läser sådant här som jag blir extra förbannad på de som vägrar vaccin.
Precis som om de förnekar att det finns en pandemi som vi måste få kontroll över.

Vägrar är inte samma som de som har medicinska skäl att avstå. Helt rätt.
De fullt friska däremot som anser sig vara förmer. Fy.

Jag tackade flera gånger de underbara människor som gav mig första sprutan och kommer jubla när jag får andra.
Frugan har tillbringat många timmar idag med att planera in personal till sin andra dos. Personal inom sjukvården hon arbetar inom. De har själva sett eländet och flertalet av dem får nu återigen Astra Zeneca som vissa spottar på.

De inom sjukvården är enligt mig våra hjältar. :heart::heart::heart::heart::heart:
Jag tycker ni som vägrar vaccin borde tänka om.


[bild]


[bild]
Ett bra sätt att hålla nere blodtrycket är att läsa kvällspressen med några hinkar salt. Alternativt att inte läsa den alls...
 
Redigerat:
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.