BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
en allmän osäkerhet kring att det hastats fram med ett "nödlägesundantag".
Inom EU är det inget nödlägesundantag till skillnad från i Storbritannien. Vaccinet har av EMA godkänts utifrån samma typ av underlag som alla andra vacciner och läkemedel.

Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Så i min värld, är det rädsan för Coronan som får folk att spruta in en i grunden inte färdigtestad substans i sin egen kropp.
Skulle nog tro att det handlar om en önskan om ett mer trevligt liv med fler sociala kontakter. Även folk som har haft covid väljer att vaccinera sig och de flesta av de som varit sjuka är ju inte rädda eftersom de vet att de var lindrigt sjuka och med hög sannolikhet inte blir mer sjuka nästa gång.

Vaccinerna lär ju inte heller bli mer testade om inga vaccinerar sig.
 
  • Gilla
Ingenjören och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nu gör du denna frågan till något den inte är.
Problemet är att man har marknader med levande VILD djur av diverse arter som då också mixas med människor. Det är detta det handlar om, inte om domesticerade grisar och kor.
Hur många influensor o andra pandemier har startat i Europa? Just det...
Det tycker jag inte att jag gör.

Att förändra något som gynnar en själv, men missgynnar andra har aldrig varit en dygd vi människor besitter.
Så jag är inte förvånad över din reaktion.
 
optimum
Nissens Nissens skrev:
Nu har du tydligen fått för dig att jag är emot vaccinering. Obegripligt hur du kom fram till det faktiskt.

Jag är emot TVÅNGSvaccinering..

Jag kommer att vaccinera mig så fort jag har möjlighet trots att jag sannolikt har antikroppar redan.
Ber om ursäkt om jag missuppfattat din inställning till vaccin.
Bra då får vi hoppas att alla vore så förståndiga.
 
Nissens
D jonas_t skrev:
Det tycker jag inte att jag gör.

Att förändra något som gynnar en själv, men missgynnar andra har aldrig varit en dygd vi människor besitter.
Så jag är inte förvånad över din reaktion.
Va?
Problemet är ju levande vilda djur på marknadsplatser. Det är där pandemin började. Det är ju fakta, och har inget med domesticerade djur att göra.
Känns väl mer som att du vill problematisera djurhållning av tamdjur, men det är en helt annan fråga...
 
  • Gilla
skogaliten
  • Laddar…
Nissens
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Precis. Det är oroande att så många följer med flocken, vart än den springer.

Staffans
Haha, det är knappast det det handlar om. Du skall vara glad att folk vaccinerat sig mot polio och andra hemska sjukdomar, de kan ha gjort att ditt liv är så bra som det är idag. :)
 
  • Gilla
Ingenjören och 1 till
  • Laddar…
harry73
D djac skrev:
Ja, jo, ingen kan allt men om man vänder på det, om man inte ska konsultera en läkare om mediciner och behandlingar, vem ska man då konsultera, hobbyspanare på internet, en bilmekaniker? Du förstår vad jag menar, det finns alltid de som är sämre eller bättre, men om man utgår från att läkare inte kan medicin och därför inte använder eller lyssnar på dem, så befinner man sig i en marginalposition, anser jag.
Ja, såklart ska man konsultera en läkare, men man ska inte heller vara rädd för att begära en second opinion om man tror att läkaren inte förstår problemet eller lyssnar på vad du säger.

Det kan också vara bra att veta att man kan skriva egenremisser för att komma till rätt specialist. Sedan finns det patientgrupper på internet som kan hjälpa en med att komma i kontakt med rätt läkare, eller som kan leda en till bra vetenskapliga undersökningar (eller läsbara sammanfattningar av dem) så att man själv kan läsa in sig och kan ställa relevanta frågor till läkaren.

Men det stora problemet jag egentligen vill lyfta, är när läkare i förväg har bestämt vad som är bra eller dålig eller vad för åkomma man har, då kan det hända att de inte vill göra något som går emot den första bedömningen. T ex, när en läkare litar på vaccinering i allmänhet och därför inte kan vara kritiskt mot ett viss vaccin (t ex Covid vaccinet) och inte vill rapportera biverkningar för att det kan undergräva förtroendet för vaccinet.
Ett annat exempel kan vara att när man som patient träffar en läkare som inte känner igen dina problem, att de inte kan/vill hänvisa dig till rätt läkare och att de ser det som psykosomatiska problem eller hypokondri eller Münchhausens syndrom.

Med ovanstående vill jag inte säga att man inte kan lita på läkarkåren, men det kan vara bra att känna igen varningssignal för när man ska vara extra kritisk.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Va?
Problemet är ju levande vilda djur på marknadsplatser. Det är där pandemin började. Det är ju fakta, och har inget med domesticerade djur att göra.
Känns väl mer som att du vill problematisera djurhållning av tamdjur, men det är en helt annan fråga...
Läste du länken i inlägg #7381?
Problemet är mångfacetterat, att tro att alla potentiella epidemier riskerar att enkom komma från djurmarknader med, med europeiska mått mätt, horribel djurhållning är att inte vilja se problemet.

Jag säger inget om att jag är bättre än någon annan, jag tycker bara det är olyckligt att insinuera att någon enskild är egoistisk när det är vad vi människor mest är, egoistiska alltså. Du, jag och alla andra.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
D
harry73 harry73 skrev:
Ja, såklart ska man konsultera en läkare, men man ska inte heller vara rädd för att begära en second opinion om man tror att läkaren inte förstår problemet eller lyssnar på vad du säger.

Det kan också vara bra att veta att man kan skriva egenremisser för att komma till rätt specialist. Sedan finns det patientgrupper på internet som kan hjälpa en med att komma i kontakt med rätt läkare, eller som kan leda en till bra vetenskapliga undersökningar (eller läsbara sammanfattningar av dem) så att man själv kan läsa in sig och kan ställa relevanta frågor till läkaren.

Men det stora problemet jag egentligen vill lyfta, är när läkare i förväg har bestämt vad som är bra eller dålig eller vad för åkomma man har, då kan det hända att de inte vill göra något som går emot den första bedömningen. T ex, när en läkare litar på vaccinering i allmänhet och därför inte kan vara kritiskt mot ett viss vaccin (t ex Covid vaccinet) och inte vill rapportera biverkningar för att det kan undergräva förtroendet för vaccinet.
Ett annat exempel kan vara att när man som patient träffar en läkare som inte känner igen dina problem, att de inte kan/vill hänvisa dig till rätt läkare och att de ser det som psykosomatiska problem eller hypokondri eller Münchhausens syndrom.

Med ovanstående vill jag inte säga att man inte kan lita på läkarkåren, men det kan vara bra att känna igen varningssignal för när man ska vara extra kritisk.
Som sagt, det finns dåliga läkare. Men att en kvacksalvare på internet som skickar länkar och inte undersöker dig är sannolikt allra sämst. Finns väl egentligen inte så många läkare som accepterar att behandla patienter om de inte får möjlighet att träffas och göra en egen undersökning, de tenderar heller inte köpa andras undersökningar rakt av utan vill själv bilda sig en uppfattning.

Jag tror alla läkare, med få undantag varav försäkringsläkare är ett av dem, möter en patient med annat än gott uppsåt.

I den här frågan menar jag att det bör utredas om de allergiska besvär som upplevts utgör ett hinder eller risk för just denna vaccination. Det hade jag velat veta själv.
 
BirgitS
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
harry73
D djac skrev:
I den här frågan menar jag att det bör utredas om de allergiska besvär som upplevts utgör ett hinder eller risk för just denna vaccination. Det hade jag velat veta själv.
Någon jag känner, fick röntgen med kontrastvätska, och fick då anafylaktisk reaktion, transporterades till akutmottagningen, men där tyckte personalen att det var överdrivet och gav en allergitablet.
Samma person reagerade på liknande sätt på antibiotika, fick då annan typ av antibiotika med samma resultat. Beroende på vilken personal fanns på akuten, ansåg man att det var akut eller påhittad.
Ingen hade en idé om vad för allergi som kunde ligga bakom, eller interesse att ta reda på det.

Här blir det bra att ta reda på vilka läkare kan detta och skriva egenremiss dit (alltså inga kvacksalvare på internet, men i detta fall specialister på Karolinska)

Poängen med inlägget är att just allergiska besvär kan vara lite hokus pokus för många läkare och man ska akta sig för att lita allt för mycket på dom, när de säger att det inte är någon fara.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
J
harry73 harry73 skrev:
Någon jag känner, fick röntgen med kontrastvätska, och fick då anafylaktisk reaktion, transporterades till akutmottagningen, men där tyckte personalen att det var överdrivet och gav en allergitablet.
Samma person reagerade på liknande sätt på antibiotika, fick då annan typ av antibiotika med samma resultat. Beroende på vilken personal fanns på akuten, ansåg man att det var akut eller påhittad.
Ingen hade en idé om vad för allergi som kunde ligga bakom, eller interesse att ta reda på det.

Här blir det bra att ta reda på vilka läkare kan detta och skriva egenremiss dit (alltså inga kvacksalvare på internet, men i detta fall specialister på Karolinska)

Poängen med inlägget är att just allergiska besvär kan vara lite hokus pokus för många läkare och man ska akta sig för att lita allt för mycket på dom, när de säger att det inte är någon fara.
Alltid svårt med sådana här anekdoter. Men berättelsen låter varken konstig eller felaktig.
Om det är en övertygande klassisk allergisk reaktion (typ 1-medierad kallas det) utreder man inte närmare.

I princip remitterar man till allergolog om det det finns tveksamma varningsmärkningar i journal eller i allergiska reaktioner i patientens berättelse. Eller de fall då det faktiskt finns behandling mot specifika allergier.

Att förutspå potentiella allergiska reaktion mot covid19-vaccination är vanskligt. Senast jag läste på var det bara känd allergi mot polyetylenglykol som kontraindikation. I övrigt är det bara om man hade haft allvarliga överkänslighetsreaktioner tidigare (här kan ens egen och sjukvårdens uppfattning skilja sig åt) på läkemedel man tar hänsyn till, och ologiskt nog huruvida man reagerade på injicerat läkemedel eller tablett.

Men nu är vi off topic.
 
Fairlane
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Det tror jag inte alls!
För egen del och för de jag pratat med, som inte heller tänker vaccinera sig i första taget, är det osäkerheten kring vaccinens långtidseffekt samt en allmän osäkerhet kring att det hastats fram med ett "nödlägesundantag". Det inger inget stort förtroende. Så till skillnad mot flyg och höjder, där det finns god statestik på risken det medför (åtminstone på flyget), finns ingen långtidsstatestik för vaccinet.
Så i min värld, är det rädsan för Coronan som får folk att spruta in en i grunden inte färdigtestad substans i sin egen kropp. Att det diskuteras att även barn, som nästan alldrig blir sjuka och än mer sällan/aldrig dör av den, skall vaccineras, verkar mer vara resultatet av en masspsykos, än av något annat.

Staffans
Ja, jämförelsen blev kanske inte helt perfekt, det medges.
Jag var själv skeptiskt till vaccin, särskilt när det talades om vaccin som skulle finnas i september 2020. Ju längre tiden går, desto tryggare känner jag mig.
Det jag menade var mer att man kan inte övertyga någon som känner osäkerhet med "du är ju dum i huvudet, det fattar du väl att det är bättre att...", oavsett om det är bättre att ta en vaccinspruta, att avstå en vaccinspruta, att flyga, eller vad det nu än är. Vill man övertyga någon om något så får man ta till bättre metoder, varav en kan vara att bara låta tiden ha sin gång. Att säga att någon är dum, eller att man måste uppfylla sin mänskliga plikt övertygar nog ytterst få. Eller, nja, några verkar övertygas av den mänskliga plikten.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Om jag har fattat det rätt så förbjuder de djurmarknaderna med vilda, levande djur i Kina. Något liknande har vi väl inte i Europa?
Var har du läst det? Jag har sett att WHO sagt att de borde upphöra, men något beslut i Sydostasien har jag inte sett - men jag läser inte allt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Fairlane
BirgitS BirgitS skrev:
Eftersom Janssens vaccin har pausats och kanske andra förändringar i vaccinleveranserna har vaccinmålet gällande alla över 18 år flyttats fram till 5 september.
[länk]
Det kan väl inte vara möjligt? Jag har läst att vi i Sverige skulle vara färdigvaccinerade till sommaren? Kanske syftades det på brittsommar?
 
  • Gilla
  • Haha
Jocke Best och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.