1 014 062 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Inom EU är det inget nödlägesundantag till skillnad från i Storbritannien. Vaccinet har av EMA godkänts utifrån samma typ av underlag som alla andra vacciner och läkemedel.Staffans2000 skrev:
Skulle nog tro att det handlar om en önskan om ett mer trevligt liv med fler sociala kontakter. Även folk som har haft covid väljer att vaccinera sig och de flesta av de som varit sjuka är ju inte rädda eftersom de vet att de var lindrigt sjuka och med hög sannolikhet inte blir mer sjuka nästa gång.Staffans2000 skrev:
Vaccinerna lär ju inte heller bli mer testade om inga vaccinerar sig.
Det tycker jag inte att jag gör.Nissens skrev:
Att förändra något som gynnar en själv, men missgynnar andra har aldrig varit en dygd vi människor besitter.
Så jag är inte förvånad över din reaktion.
Ber om ursäkt om jag missuppfattat din inställning till vaccin.Nissens skrev:
Bra då får vi hoppas att alla vore så förståndiga.
Va?D jonas_t skrev:
Problemet är ju levande vilda djur på marknadsplatser. Det är där pandemin började. Det är ju fakta, och har inget med domesticerade djur att göra.
Känns väl mer som att du vill problematisera djurhållning av tamdjur, men det är en helt annan fråga...
Ja, såklart ska man konsultera en läkare, men man ska inte heller vara rädd för att begära en second opinion om man tror att läkaren inte förstår problemet eller lyssnar på vad du säger.D djac skrev:Ja, jo, ingen kan allt men om man vänder på det, om man inte ska konsultera en läkare om mediciner och behandlingar, vem ska man då konsultera, hobbyspanare på internet, en bilmekaniker? Du förstår vad jag menar, det finns alltid de som är sämre eller bättre, men om man utgår från att läkare inte kan medicin och därför inte använder eller lyssnar på dem, så befinner man sig i en marginalposition, anser jag.
Det kan också vara bra att veta att man kan skriva egenremisser för att komma till rätt specialist. Sedan finns det patientgrupper på internet som kan hjälpa en med att komma i kontakt med rätt läkare, eller som kan leda en till bra vetenskapliga undersökningar (eller läsbara sammanfattningar av dem) så att man själv kan läsa in sig och kan ställa relevanta frågor till läkaren.
Men det stora problemet jag egentligen vill lyfta, är när läkare i förväg har bestämt vad som är bra eller dålig eller vad för åkomma man har, då kan det hända att de inte vill göra något som går emot den första bedömningen. T ex, när en läkare litar på vaccinering i allmänhet och därför inte kan vara kritiskt mot ett viss vaccin (t ex Covid vaccinet) och inte vill rapportera biverkningar för att det kan undergräva förtroendet för vaccinet.
Ett annat exempel kan vara att när man som patient träffar en läkare som inte känner igen dina problem, att de inte kan/vill hänvisa dig till rätt läkare och att de ser det som psykosomatiska problem eller hypokondri eller Münchhausens syndrom.
Med ovanstående vill jag inte säga att man inte kan lita på läkarkåren, men det kan vara bra att känna igen varningssignal för när man ska vara extra kritisk.
Läste du länken i inlägg #7381?Nissens skrev:
Problemet är mångfacetterat, att tro att alla potentiella epidemier riskerar att enkom komma från djurmarknader med, med europeiska mått mätt, horribel djurhållning är att inte vilja se problemet.
Jag säger inget om att jag är bättre än någon annan, jag tycker bara det är olyckligt att insinuera att någon enskild är egoistisk när det är vad vi människor mest är, egoistiska alltså. Du, jag och alla andra.
Som sagt, det finns dåliga läkare. Men att en kvacksalvare på internet som skickar länkar och inte undersöker dig är sannolikt allra sämst. Finns väl egentligen inte så många läkare som accepterar att behandla patienter om de inte får möjlighet att träffas och göra en egen undersökning, de tenderar heller inte köpa andras undersökningar rakt av utan vill själv bilda sig en uppfattning.harry73 skrev:
Ja, såklart ska man konsultera en läkare, men man ska inte heller vara rädd för att begära en second opinion om man tror att läkaren inte förstår problemet eller lyssnar på vad du säger.
Det kan också vara bra att veta att man kan skriva egenremisser för att komma till rätt specialist. Sedan finns det patientgrupper på internet som kan hjälpa en med att komma i kontakt med rätt läkare, eller som kan leda en till bra vetenskapliga undersökningar (eller läsbara sammanfattningar av dem) så att man själv kan läsa in sig och kan ställa relevanta frågor till läkaren.
Men det stora problemet jag egentligen vill lyfta, är när läkare i förväg har bestämt vad som är bra eller dålig eller vad för åkomma man har, då kan det hända att de inte vill göra något som går emot den första bedömningen. T ex, när en läkare litar på vaccinering i allmänhet och därför inte kan vara kritiskt mot ett viss vaccin (t ex Covid vaccinet) och inte vill rapportera biverkningar för att det kan undergräva förtroendet för vaccinet.
Ett annat exempel kan vara att när man som patient träffar en läkare som inte känner igen dina problem, att de inte kan/vill hänvisa dig till rätt läkare och att de ser det som psykosomatiska problem eller hypokondri eller Münchhausens syndrom.
Med ovanstående vill jag inte säga att man inte kan lita på läkarkåren, men det kan vara bra att känna igen varningssignal för när man ska vara extra kritisk.
Jag tror alla läkare, med få undantag varav försäkringsläkare är ett av dem, möter en patient med annat än gott uppsåt.
I den här frågan menar jag att det bör utredas om de allergiska besvär som upplevts utgör ett hinder eller risk för just denna vaccination. Det hade jag velat veta själv.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
För att återvända till trådens ämne så rapporterar Ekot att regeringen har skickat ut ett förslag om lättnader på remiss. Det gäller deltagarantalet på t.ex. stora sport- och kulturevenemang med anvisade platser utomhus som skulle kunna bli 500 personer från 17 maj under förutsättningen att smittspridningen tillåter det.
https://sverigesradio.se/artikel/regeringen-vill-tillata-upp-till-500-personer-samlas-igen
https://sverigesradio.se/artikel/regeringen-vill-tillata-upp-till-500-personer-samlas-igen
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Eftersom Janssens vaccin har pausats och kanske andra förändringar i vaccinleveranserna har vaccinmålet gällande alla över 18 år flyttats fram till 5 september.
https://www.svt.se/nyheter/nytt-besked-vaccinmalet-flyttas-fram-till-september
https://www.svt.se/nyheter/nytt-besked-vaccinmalet-flyttas-fram-till-september
Någon jag känner, fick röntgen med kontrastvätska, och fick då anafylaktisk reaktion, transporterades till akutmottagningen, men där tyckte personalen att det var överdrivet och gav en allergitablet.D djac skrev:
Samma person reagerade på liknande sätt på antibiotika, fick då annan typ av antibiotika med samma resultat. Beroende på vilken personal fanns på akuten, ansåg man att det var akut eller påhittad.
Ingen hade en idé om vad för allergi som kunde ligga bakom, eller interesse att ta reda på det.
Här blir det bra att ta reda på vilka läkare kan detta och skriva egenremiss dit (alltså inga kvacksalvare på internet, men i detta fall specialister på Karolinska)
Poängen med inlägget är att just allergiska besvär kan vara lite hokus pokus för många läkare och man ska akta sig för att lita allt för mycket på dom, när de säger att det inte är någon fara.
Alltid svårt med sådana här anekdoter. Men berättelsen låter varken konstig eller felaktig.harry73 skrev:
Någon jag känner, fick röntgen med kontrastvätska, och fick då anafylaktisk reaktion, transporterades till akutmottagningen, men där tyckte personalen att det var överdrivet och gav en allergitablet.
Samma person reagerade på liknande sätt på antibiotika, fick då annan typ av antibiotika med samma resultat. Beroende på vilken personal fanns på akuten, ansåg man att det var akut eller påhittad.
Ingen hade en idé om vad för allergi som kunde ligga bakom, eller interesse att ta reda på det.
Här blir det bra att ta reda på vilka läkare kan detta och skriva egenremiss dit (alltså inga kvacksalvare på internet, men i detta fall specialister på Karolinska)
Poängen med inlägget är att just allergiska besvär kan vara lite hokus pokus för många läkare och man ska akta sig för att lita allt för mycket på dom, när de säger att det inte är någon fara.
Om det är en övertygande klassisk allergisk reaktion (typ 1-medierad kallas det) utreder man inte närmare.
I princip remitterar man till allergolog om det det finns tveksamma varningsmärkningar i journal eller i allergiska reaktioner i patientens berättelse. Eller de fall då det faktiskt finns behandling mot specifika allergier.
Att förutspå potentiella allergiska reaktion mot covid19-vaccination är vanskligt. Senast jag läste på var det bara känd allergi mot polyetylenglykol som kontraindikation. I övrigt är det bara om man hade haft allvarliga överkänslighetsreaktioner tidigare (här kan ens egen och sjukvårdens uppfattning skilja sig åt) på läkemedel man tar hänsyn till, och ologiskt nog huruvida man reagerade på injicerat läkemedel eller tablett.
Men nu är vi off topic.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 872 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 872 inlägg
Ja, jämförelsen blev kanske inte helt perfekt, det medges.Staffans2000 skrev:
Det tror jag inte alls!
För egen del och för de jag pratat med, som inte heller tänker vaccinera sig i första taget, är det osäkerheten kring vaccinens långtidseffekt samt en allmän osäkerhet kring att det hastats fram med ett "nödlägesundantag". Det inger inget stort förtroende. Så till skillnad mot flyg och höjder, där det finns god statestik på risken det medför (åtminstone på flyget), finns ingen långtidsstatestik för vaccinet.
Så i min värld, är det rädsan för Coronan som får folk att spruta in en i grunden inte färdigtestad substans i sin egen kropp. Att det diskuteras att även barn, som nästan alldrig blir sjuka och än mer sällan/aldrig dör av den, skall vaccineras, verkar mer vara resultatet av en masspsykos, än av något annat.
Staffans
Jag var själv skeptiskt till vaccin, särskilt när det talades om vaccin som skulle finnas i september 2020. Ju längre tiden går, desto tryggare känner jag mig.
Det jag menade var mer att man kan inte övertyga någon som känner osäkerhet med "du är ju dum i huvudet, det fattar du väl att det är bättre att...", oavsett om det är bättre att ta en vaccinspruta, att avstå en vaccinspruta, att flyga, eller vad det nu än är. Vill man övertyga någon om något så får man ta till bättre metoder, varav en kan vara att bara låta tiden ha sin gång. Att säga att någon är dum, eller att man måste uppfylla sin mänskliga plikt övertygar nog ytterst få. Eller, nja, några verkar övertygas av den mänskliga plikten.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 872 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 872 inlägg
Det kan väl inte vara möjligt? Jag har läst att vi i Sverige skulle vara färdigvaccinerade till sommaren? Kanske syftades det på brittsommar?BirgitS skrev: