J
Snigla Snigla skrev:
FILOSOFISKA FUNDERINGAR:

Smittspridning.. jag brukar ju säga att det där med att leva som vanligt efter att man har vaccinerats.. känns lite som falsk marknadsföring.

Jag är inte superinläst på området covid-19 smittovägar.. jag bara funderar lite ibland :)

Varför skulle smittan man bär med sig vara annorlunda för att man är vaccinerad? (muterar den / försvinner den bara för man tagit vaccin?)

En kram, en puss en spottloska från någon som bär på viruset.. är väl lika lika smittsamt oavsett om man är vaccinerad eller ej? (att du kanske inte blir lika sjuk/dör är en sak, men det smittar väl lika mycket för det?)

..och om man då säger åt folk att de ska leva ”som vanligt” så kommer det ju i praktiken vara större smittspridning efter vaccineringen än innan..
MEN med förhoppningen att det blir en lindrigare sjukdom för alla och mycket få (helst ingen, men finns alltid något undantag ) döda (under intensivvård) i sjukdomens kölvatten..

Men om vi fortsätter sprida viruset och dessutom börjar resa.. bara för vi vaccinerats - är inte risken för mutationer högre? Och att vi dessutom får in fler sorter i landet (?) vartefter utlandsresenärerna kommer hem.. (man har ju då slagit upp portarna för fri virusfärd..).

.. och om ännu färre känner av att de är sjuka/bär på viruset.. och ändå lever ”som vanligt”.. smittar de inte i själva verket många fler?

:thinking:
Nej, här kan jag inte håll med.
Påhittade siffror nu.
Säg att en vaccinerad som blir infekterad är 50% mindre smittsam då hen har mindre symptom (hosta ffa), lägre virusnivåer och utsöndrar virus kortare tid träffad någon annan som är vaccinerad och därför 50% mindre mottaglig för infektion. Då blir smittorisken för den personen 25% jämfört med om ingen var vaccinerad.

Så fungerar såklart inte verkligen, men det är rimligt att resonera så.

Likaså är risken för mutationer beroende på virusnivåer över tid. Så att hålla ner smittan i samhället genom vaccination ger viruset troligtvis mindre utrymme för att mutera.
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
D jonas_t skrev:
Med denna logik hade man kunnat tro att folk gör någonting mot att förhindra att en liknande eller ännu värre pandemi bryter ut.
Du har rätt, problemet är gigantiskt men som alltid har vi människor svårt att tänka långa tankar, vårt fokus är på det omedelbara och närliggande och då kan vi låtsas att allt blir som förut när vaccineringarna är genomförda och smittan minskar. Jag förstår att vaccinpass behövs för människor som arbetar över gränserna men att börja planera semesterresor tyder på en aningslöshet och ovilja att sätta pandemin i ett sammanhang.

Pandemiernas era - Förenta Nationerna (unric.org)
 
BirgitS
Snigla Snigla skrev:
Det mesta som får fäste stannar kvar och lurar i vassen.. och ploppar dessutom upp i större skala på vissa håll lite då och då (över tid sett).
T.ex. mässlingsutbrott ser man ju bara i de grupper som har låg vaccinationstäckning trots att det är så extremt smittsamt med aerosoler.

Snigla Snigla skrev:
Dessutom förändras/muteras den hela tiden, så för eller senare biter inte vaccinet vi har på ”just den strängen”. Men förhoppningsvis har forskningen DÅ kommit tillräckligt långt inom ämnet att det finns ännubättre vaccin att tillgå.
Vaccinföretagen håller på och tar fram nya varianter av vaccinerna som ska fungera ändå bättre mot de nya varianter som har dykt upp under senaste halvåret och de beräknas vara klara under kvartal 3 eller 4. Dessa "nya" vaccin är redan inbokade av EU med olika avtal. Det blir nog som med influensavaccin, man tar fram en ny variant två gånger om året.
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
J
BirgitS BirgitS skrev:
T.ex. mässlingsutbrott ser man ju bara i de grupper som har låg vaccinationstäckning trots att det är så extremt smittsamt med aerosoler.


Vaccinföretagen håller på och tar fram nya varianter av vaccinerna som ska fungera ändå bättre mot de nya varianter som har dykt upp under senaste halvåret och de beräknas vara klara under kvartal 3 eller 4. Dessa "nya" vaccin är redan inbokade av EU med olika avtal. Det blir nog som med influensavaccin, man tar fram en ny variant två gånger om året.
Ja, och likaså om man får mässling trots vaccination så betraktas man som mindre/inte smittsam.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
optimum
Nissens Nissens skrev:
Gissar att du gillar de tvångssteriliseringarna Sverige genomförde när det begav sig också...

Jag gjorde värnplikten och även repmöte. Och då var jag tvungen att göra våld på min egen uppfostran.
Jag har sedan jag var en tvärhand hög fått lära mig att vapen ALDRIG skall riktas mot en människa, och att vapen ALLTID skall betraktas som laddade.

Plötsligt fick jag utbildning i att sikta på mänskliga figurer med ett skarpladdat vapen, och att skjuta dem. Att döda människor.

Visst var det obligatoriskt, men det gick att välja bort. Dock valde jag att gå en utbildning i att döda människor trots att det gick emot varenda fiber i min kropp att sikta och skjuta på folk.

MEN jag valde det själv, det hade varit enklare att vägra. Hade myndigheterna tvingat mig så vete sjutton om jag gjort det.

Så, tvångsvaccineringar är ett riktigt uselt alternativ.
Du tillhör de här som är väldigt snabb med att påpeka att jag varit kritisk till myndigheternas sena agerande och lite för klena råd. Nu när myndigheterna vill att vi ska vaccinerad har du plötsligt bytt ställning emot myndigheterna, eller?

Lyssnar du överhuvudtaget på presskonferenser och pressträffar vad myndigheterna vill vi ska göra?
Jag lyssnar just nu och sedan kl 10 på dagens presskonferens och där påpekar man återigen om att vi ska vaccinera oss.

Även din idol AT har vaccinerat sig och med AZ modellen.
Jag ser honom inte som en hjälte för det utan han gör precis det som förväntas av oss här i Sverige.
Vaccinering mot covid är enligt både myndigheterna och min uppfattning vägen ut ur detta elände.
Och då är man inte kräsen utan tar det vaccin myndigheterna val åt oss.

Min hustru sitter just nu på distans och planerar in vaccinationer och hon är också vaccinerad (1:a dosen) och vi ser det som en självklarhet, för oss, för våra barn, för våra vänner, för alla andra och för Sverige.

Behövs det kommer jag vaccinera mig 1000 gånger mot detta virus och dess mutationer.


Man i glasögon med seriös uppsyn framför myndighetens logga, rubrik om vaccination.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nissens
optimum optimum skrev:
Du tillhör de här som är väldigt snabb med att påpeka att jag varit kritisk till myndigheternas sena agerande och lite för klena råd. Nu när myndigheterna vill att vi ska vaccinerad har du plötsligt bytt ställning emot myndigheterna, eller?

Lyssnar du överhuvudtaget på presskonferenser och pressträffar vad myndigheterna vill vi ska göra?
Jag lyssnar just nu och sedan kl 10 på dagens presskonferens och där påpekar man återigen om att vi ska vaccinera oss.

Även din idol AT har vaccinerat sig och med AZ modellen.
Jag ser honom inte som en hjälte för det utan han gör precis det som förväntas av oss här i Sverige.
Vaccinering mot covid är enligt både myndigheterna och min uppfattning vägen ut ur detta elände.
Och då är man inte kräsen utan tar det vaccin myndigheterna val åt oss.

Min hustru sitter just nu på distans och planerar in vaccinationer och hon är också vaccinerad (1:a dosen) och vi ser det som en självklarhet, för oss, för våra barn, för våra vänner, för alla andra och för Sverige.

Behövs det kommer jag vaccinera mig 1000 gånger mot detta virus och dess mutationer.


[bild]
Nu har du tydligen fått för dig att jag är emot vaccinering. Obegripligt hur du kom fram till det faktiskt.

Jag är emot TVÅNGSvaccinering..

Jag kommer att vaccinera mig så fort jag har möjlighet trots att jag sannolikt har antikroppar redan.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Nissens
D jonas_t skrev:
Med denna logik hade man kunnat tro att folk gör någonting mot att förhindra att en liknande eller ännu värre pandemi bryter ut.
Men hur många nya regler kring djurhållning har kommit? Hur många har ställt om sin kost?
Hur har sjukvården ställt om för att fokusera på att hålla folk friska snarare än symptomfria?
Om jag har fattat det rätt så förbjuder de djurmarknaderna med vilda, levande djur i Kina. Något liknande har vi väl inte i Europa?
 
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
D
harry73 harry73 skrev:
Man ska vara försiktigt I att anta att läkare kan allt. Sedan blir vaccinering nästan en religion för läkare, där man inte får säga saker som inte passar in i deras bild och som skadar folkets uppfattning om vaccin.
Jag har hört av flera människor som fått vaccin och blivit sjuk därefter med symptom som liknar de nu kända biverkningar, men läkarna vägrade att anmäla det som biverkning.

Ett annat exempel är en ic-koordinator i Holland som igår så att utegångsförbud de hade, inte hade någon effekt på antal patienter på ic.
Alla övriga experter (typ nederländska fhm) blev väldigt upprörda eftersom de var inte helt färdiga med sin egen analys och detta kunde underminera folkets förtroende.

Det är alltså viktigare att folket tror på experterna, även om de har fel, än att de är välinformerade.
Ja, jo, ingen kan allt men om man vänder på det, om man inte ska konsultera en läkare om mediciner och behandlingar, vem ska man då konsultera, hobbyspanare på internet, en bilmekaniker? Du förstår vad jag menar, det finns alltid de som är sämre eller bättre, men om man utgår från att läkare inte kan medicin och därför inte använder eller lyssnar på dem, så befinner man sig i en marginalposition, anser jag.
 
  • Gilla
Jonobe
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Om jag har fattat det rätt så förbjuder de djurmarknaderna med vilda, levande djur i Kina. Något liknande har vi väl inte i Europa?
Bara för att andra är värre betyder det inte att vi gör allt tillräckligt bra.

Om risken för problem med för tät djurhållning inte fanns här skulle man aldrig läsa om att man avlivar höns, kor osv p g a en påvisad smitta.
Om man bortser ifrån det etiska problemet med det, så har jag svårt att se att det inte riskerar att brista i hanteringen på vägen till massavlivningen, vilket man ju också hör slinker igenom till köttdisken då och då.
Rapporten någon länkade till som FN publicerat som svar på mitt inlägg visar på aspekten om hur människans utbredning i stort påverkar risken för framtida pandemier.
 
Nissens
D jonas_t skrev:
Bara för att andra är värre betyder det inte att vi gör allt tillräckligt bra.

Om risken för problem med för tät djurhållning inte fanns här skulle man aldrig läsa om att man avlivar höns, kor osv p g a en påvisad smitta.
Om man bortser ifrån det etiska problemet med det, så har jag svårt att se att det inte riskerar att brista i hanteringen på vägen till massavlivningen, vilket man ju också hör slinker igenom till köttdisken då och då.
Rapporten någon länkade till som FN publicerat som svar på mitt inlägg visar på aspekten om hur människans utbredning i stort påverkar risken för framtida pandemier.
Nu gör du denna frågan till något den inte är.
Problemet är att man har marknader med levande VILD djur av diverse arter som då också mixas med människor. Det är detta det handlar om, inte om domesticerade grisar och kor.
Hur många influensor o andra pandemier har startat i Europa? Just det...
 
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Tvångsvaccineringar? Jösses....
Och nu har du läst kvällspressen igen.... det är inte många som vägrar att vaccinera sig....
Det ger sig såsmåningom. Själv känner jag tre. Så med mig, blir det fyra. Och det är bara bland dom där vaccinatonerandet:) kommit på tal!

Staffans
 
Nissens
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Det ger sig såsmåningom. Själv känner jag tre. Så med mig, blir det fyra. Och det är bara bland dom där vaccinatonerandet:) kommit på tal!

Staffans
Med många menar jag andelsmässigt.
Jag känner ingen. Men det finns alltid riskbenägna och egocentriska människor, alla kan ju inte ha samma värderingar...
 
Nissens Nissens skrev:
Problemet är att man har marknader med levande VILD djur av diverse arter som då också mixas med människor. Det är detta det handlar om, inte om domesticerade grisar och kor.
Hur många influensor o andra pandemier har startat i Europa? Just det...
Nu antar jag att du menar att det inte är särskilt många som startat i Europa. Det är bara sant om man tittar i ett ganska kort perspektiv. Historiskt sett är det just domesticeringen av vilda djur som gjorde Eurasier motståndskraftiga mot diverse virus (till ett kanske ganska högt pris, för det var nog många som strök med i olika epidemier i samband med domesticeringen), och som gav oss ett omedvetet, men de facto, biologiskt vapen som användes vid koloniseringen av framför allt Amerika med början i 1400-talet. Så jag skulle säga att det är ganska många pandemier/epidemier som startat i Europa. Men inte i modern tid.

Detta är såklart OT, men jag kände mig nödgad att vidga perspektivet lite på detta. Lite på grund av att jag just nu håller på att läsa om den förträffliga boken "Vete, Vapen, Virus" av Jared Diamond, som handlar om bl.a. detta.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000
Fairlane Fairlane skrev:
Som sagt, det är känsla. Det är inte konstigare än att vissa är flygrädda, andra inte, vissa höjdrädda, andra inte etc.
Det tror jag inte alls!
För egen del och för de jag pratat med, som inte heller tänker vaccinera sig i första taget, är det osäkerheten kring vaccinens långtidseffekt samt en allmän osäkerhet kring att det hastats fram med ett "nödlägesundantag". Det inger inget stort förtroende. Så till skillnad mot flyg och höjder, där det finns god statestik på risken det medför (åtminstone på flyget), finns ingen långtidsstatestik för vaccinet.
Så i min värld, är det rädsan för Coronan som får folk att spruta in en i grunden inte färdigtestad substans i sin egen kropp. Att det diskuteras att även barn, som nästan alldrig blir sjuka och än mer sällan/aldrig dör av den, skall vaccineras, verkar mer vara resultatet av en masspsykos, än av något annat.

Staffans
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Med många menar jag andelsmässigt.
Jag känner ingen. Men det finns alltid riskbenägna och egocentriska människor, alla kan ju inte ha samma värderingar...
Precis. Det är oroande att så många följer med flocken, vart än den springer.

Staffans
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.